Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må kendte mennesker bruges på sjove ting?

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Benjamin Karlog:

Isaac

Jeg ville passe meget på, da det kan ende med at blive meget dyrt.

Hvis du bruger billeder af x person og ender med at tabe i retten så kan du ende med at skulle tilbagekalde produkterne samt betale evt bøde.

Ja og derfor tror jeg også at jeg starter med udenlandske kendte, og så hører jeg advokathjælpen i dag hvad risici-graderne er ifm forskellige billeder og gengivleser og grafiske ja løsninger, og hvad der rent faktisk er tilladt og ulovligt. 

Jeg tror meget på at et direkte billede af en dansker, er rimeligt risikabelt med mindre jeg har indhentet samtykke. Usas præsident Obama eller Fidel Castro er der nok ikke alverdens der bekymrer sig om i Danmark. 

Fra Kongerslev
Tilmeldt 19. May 15
Indlæg ialt: 120
Fra  Slyde ApS Skrevet kl. 10:19

Jeg tror godt at du kan komme i problemer hvis du laver noget med eks Obama på, geneneralt skal man passe på med at bruge andre folks status uden at få lov.

Men held og lykke med dit projekt. :-)

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 10:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Isaac:

Ja og derfor tror jeg også at jeg starter med udenlandske kendte, og så hører jeg advokathjælpen i dag hvad risici-graderne er ifm forskellige billeder og gengivleser og grafiske ja løsninger, og hvad der rent faktisk er tilladt og ulovligt. 

Jeg tror meget på at et direkte billede af en dansker, er rimeligt risikabelt med mindre jeg har indhentet samtykke. Usas præsident Obama eller Fidel Castro er der nok ikke alverdens der bekymrer sig om i Danmark. 

Så du mener det er i orden at "stjæle", hvis risikoen for at blive straffet er lav?

Hvad bliver det næste. Fusk med skatter og afgifter?

Mvh. Karsten Sønderup

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Skrevet kl. 16:01
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Karsten Sønderup: 

"Så du mener det er i orden at "stjæle", hvis risikoen for at blive straffet er lav?

Hvad bliver det næste. Fusk med skatter og afgifter?"

Ja det er ikke godt at vide. Stjæle et menneskes ansigtsbillede. Det vil jeg næppe betegne som stjæle. Nej jeg er meget opmærksom på om der er patenter eller copyright på feks produkt-logoer og navne. 

Nej jeg spørger som udgangspunkt hvad jeg må, og ydermere hvad eventuelle risici er. 

Man må jo veje op hvad en eventuel lovgiving siger, ift hvad man kan tjene på et produkt. 

Hvis man står til en bøde på feks 10.000kr på et produkt, eller en avance på 500.000kr så ved jeg godt hvad jeg ville vælge. 

Jeg ville nødig gå glip af en millionomsætning feks, blot fordi der stod en eller anden lille paragraf meget utydeligt og uden at være konkret. 

Så må man jo veje det op, for og imod. Men måske er du typen der slet ikke tager chancer eller vejer for og imod, men blot følger lovens bogstaver slavisk. 

Nej jeg er sikker på at (næsten) alle gør deres bedste ift at overholde gældende lovgivning indenfor deres områder, men samtidig skal man også være fleksibel og se muligheder for omsætning selvom der måtte være lidt forhindringer eller problemer. 

Jeg ville personligt ikke stoppe med et produkt udelukkende hvis der er en snert af problemer, eller der potentielt kan være et problem. Synes også det er drastisk at gradbøje det og feks kalde det stjæle, eller sammenligne det med andre former for snyd og lovovertrædelser. 

Anyways jeg skal nok selv tage konsekvenserne af mine handlinger, det skal du ikke bekymre dig om. 

Hold din egen sti ren men lad være med at prædike for mig i hvertfald. 

Og hvad med feks trafikken, foregår der ikke dagligt mange tusinde lovovertrædelser? Overalt uden at vi sådan tager notits af det?

For mig er det vigtigt at gradbøje hvad man foretager sig, og det forkerte eller ulovlige i det. 

Nej jeg synes bestemt ikke det er et problem at afbillede feks Obama eller Bush på et produkt, da de er MEGET kendte og vi ser deres billeder i millionvis i alverdens medier. 

Jeg ville nok have betænkligheder ved at gengive min nabo feks, men ikke superkendte. Men om det er lovligt det er så et teknisk spørgsmål og handler så ikke så meget om min personlige holdning. Jeg kan også have en holdning at det er 100% ok at få dem på mine produkter, uden at jeg gør det. Der er heldigvis stadigvæk langt fra tanke til handling. 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 16:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Man kan jo også sige at der er copyright på folks ansigter. Du tjener jo penge på det faktum at de er kendte.

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Skrevet kl. 21:51

Advokathjælpen var desværre ikke dukket op i dag. Men jeg forsøger snarest muligt at få et kvalificeret svar fra en jurist. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:53

advokathjælpen må i princip ikke svare på den slags gratis - det er firma sager, og advokathjælpen må kun hjælpe i private sager - ikke rådgive i firma spørgsmål

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 10. Dec 08
Skrevet kl. 22:07

Hvad med en brancheforening af en art? Der kommer helt sikkert flere henvendelser fra min side, så vil være rart at finde ud af hvem der kan svare kvalificeret og korrekt, og helst billigt/gratis John. 

Tilmeldt 29. Jul 14
Indlæg ialt: 108
Fra  April Storm Photo Skrevet kl. 22:59

Der er blevet svaret både kvalificeret og korrekt flere gange, jeg tror bare ikke du kan lide svaret. Hvis du vil udnytte andres talenter kommercielt skal du have deres tilladelse, og højst sandsynligt betale dem.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:17

Hej, 

Det klare svar er nej. 

Hvis en person er kendt, så har de et brand de vil passe på - og sørger for at få det maksimale ud af. 

Fx vælger du en som fx Sony Music repræsentere, så vil de kort tid efter de finder ud af dine ugerninger starte et forløb på at sørge for at du ikke har tjent penge på det - ved at kræve kommision, samt at du øjeblikkeligt stopper aktiviteten - plus en bøde der sikre at du ikke har tjent penge på det. 

Derfor er proceduren meget simpel, vil du bruge fx Amin Jensen - så kontakt enten ham eller dem der repræsentere ham - og lav en kommisions aftale. 

Det kræver dog lige at personen fx Amin Jensen syntes det er sjovt og umagen værd. Også selvom du blot vil lave en parodi. 

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)