Karsten Sønderup:
"Så du mener det er i orden at "stjæle", hvis risikoen for at blive straffet er lav?
Hvad bliver det næste. Fusk med skatter og afgifter?"
Ja det er ikke godt at vide. Stjæle et menneskes ansigtsbillede. Det vil jeg næppe betegne som stjæle. Nej jeg er meget opmærksom på om der er patenter eller copyright på feks produkt-logoer og navne.
Nej jeg spørger som udgangspunkt hvad jeg må, og ydermere hvad eventuelle risici er.
Man må jo veje op hvad en eventuel lovgiving siger, ift hvad man kan tjene på et produkt.
Hvis man står til en bøde på feks 10.000kr på et produkt, eller en avance på 500.000kr så ved jeg godt hvad jeg ville vælge.
Jeg ville nødig gå glip af en millionomsætning feks, blot fordi der stod en eller anden lille paragraf meget utydeligt og uden at være konkret.
Så må man jo veje det op, for og imod. Men måske er du typen der slet ikke tager chancer eller vejer for og imod, men blot følger lovens bogstaver slavisk.
Nej jeg er sikker på at (næsten) alle gør deres bedste ift at overholde gældende lovgivning indenfor deres områder, men samtidig skal man også være fleksibel og se muligheder for omsætning selvom der måtte være lidt forhindringer eller problemer.
Jeg ville personligt ikke stoppe med et produkt udelukkende hvis der er en snert af problemer, eller der potentielt kan være et problem. Synes også det er drastisk at gradbøje det og feks kalde det stjæle, eller sammenligne det med andre former for snyd og lovovertrædelser.
Anyways jeg skal nok selv tage konsekvenserne af mine handlinger, det skal du ikke bekymre dig om.
Hold din egen sti ren men lad være med at prædike for mig i hvertfald.
Og hvad med feks trafikken, foregår der ikke dagligt mange tusinde lovovertrædelser? Overalt uden at vi sådan tager notits af det?
For mig er det vigtigt at gradbøje hvad man foretager sig, og det forkerte eller ulovlige i det.
Nej jeg synes bestemt ikke det er et problem at afbillede feks Obama eller Bush på et produkt, da de er MEGET kendte og vi ser deres billeder i millionvis i alverdens medier.
Jeg ville nok have betænkligheder ved at gengive min nabo feks, men ikke superkendte. Men om det er lovligt det er så et teknisk spørgsmål og handler så ikke så meget om min personlige holdning. Jeg kan også have en holdning at det er 100% ok at få dem på mine produkter, uden at jeg gør det. Der er heldigvis stadigvæk langt fra tanke til handling.