Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af immaterielle rettigheder

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 12:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Så at sige værdien er lig 0 kr., er det ikke lidt forhastet?

Jeg har ingensted nævnt, at værdien er nul - men kun at den SKATTEMÆSSIGE værdi er nul! 

Patent tror jeg ikke på og fremmedarbejde er fuldstændig ligegyldigt skattemæssigt! 

Det er meget mulig at trådstarter måske sidder med det næste facebook, men sålænge der ikke kan opskrives et reelt goodwill, så er aktivet nul kroner værd i regnskabet! 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:04

Trusted Partner:

Jesper_nl:
Så at sige værdien er lig 0 kr., er det ikke lidt forhastet?

Jeg har ingensted nævnt, at værdien er nul - men kun at den SKATTEMÆSSIGE værdi er nul! 

Sorry, manglende præcisering fra min side.

Trusted Partner:

Patent tror jeg ikke på og fremmedarbejde er fuldstændig ligegyldigt skattemæssigt! 

Det er meget mulig at trådstarter måske sidder med det næste facebook, men sålænge der ikke kan opskrives et reelt goodwill, så er aktivet nul kroner værd i regnskabet! 

Jeg vil egentlig bare nøjes med at konstatere vi ikke er enige. 

Min holdning er lige så snart der er afholdt omkostninger til en ekstern part er der er skattemæssig værdi, interne afholdte timer og lign. kræver efter min opfattelse en konkret vurdering i forhold til værdien. Om den skattemæssige værdi er 0 i dette tilfælde vil jeg ikke konkludere på, ikke på grundlag af en tråd herinde i hvert fald.

Ligeledes er min holdning at en flytning ikke bare kan gennemføres til 1 krone eller andet beløb uden skattemæssige konsekvenser for den virksomhed der afstår det immaterielle aktiv. Der skal (efter min opfattelse) altid laves en skattemæssig tab/avance opgørelse ved afståelse.

Så kan kun gentage at jeg håber trådstarter går til en rådgiver og får hjælp til processen.

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 13:37

[/quote]

Jesper_nl:
Min holdning er lige så snart der er afholdt omkostninger t

Dine holdninger??? Vi har i Danmark en regnskabslov! :-) 

[quote user="Jesper_nl"]

Ligeledes er min holdning at en flytning ikke bare kan gennemføres til 1 krone eller andet beløb uden skattemæssige konsekvenser for den virksomhed der afstår det immaterielle aktiv. Der skal (efter min opfattelse) altid laves en skattemæssig tab/avance opgørelse ved afståelse.

Jesper, come on!!! Lad os snakke æbler og æbler i stedet for æbler og pærer! 

Underskud/overskud og skat heraf i forbindelse med afståelsen har jo INTET med værdien af aktivet at gøre!! 

Jeg er ked af min arrogance, men du forsøger at gøre dig klog på noget, hvor jeg tydeligt kan se du ikke har kompetencen! 

Jeg ønsker ikke at debattere yderligere, da jeg tror det er uden nytte! Men må fastholde at trådstarter INGEN skattekonsekvens har ved at flytte aktivet i form af skat af værdien af SELVE aktivet! Avancebeskatningen er en hel anden diskussion! 

God dag. 

Tilmeldt 6. Dec 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 13:44

Tak for alle svarene! De er meget fine, omend lidt forvirrende. Så for lige at afklare, så er det kun mig der har udviklet på det og jeg ikke brugt andet end tid.

Jeg har som sagt haft én "test" kunde, der har betalt 40.000 for produktet. Der er hverken optaget patent eller nogle andre former for beskyttelse (ej heller har jeg planer herom).

Ved ikke om det skabte noget afklaring?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46609
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:49

Emil Lykke Jensen:

Tak for alle svarene! De er meget fine, omend lidt forvirrende. Så for lige at afklare, så er det kun mig der har udviklet på det og jeg ikke brugt andet end tid.

Jeg har som sagt haft én "test" kunde, der har betalt 40.000 for produktet. Der er hverken optaget patent eller nogle andre former for beskyttelse (ej heller har jeg planer herom).

Ved ikke om det skabte noget afklaring?

jeg vil mene det indikerer en værdi af produktet som ikke kan sættes til 0. Jeg ville køre enten bindende svar - eller revisor og nok helst - revisor der lige formulerer bindende svar fra skat. Hvis du lukkede dit Enkeltmands  eller omdannede - ville det udløse en goodwill som jeg ser det, og det udløser også en værdi ved overdragelse af koden. Koder er jo normalt heller ikke patenterede som software

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 13:51

Emil Lykke Jensen:
Jeg har som sagt haft én "test" kunde, der har betalt 40.000 for produktet.

Hvordan betalt? En brugsret eller et køb af aktivet? 

For mig at se giver det stadig ikke anledning til at aktivet har opnået et goodwill af væsenlig skattemæssig betydning! Men spørg din revisor og tro på ham! 

Os klaphatte herinde er mest til forvirring, ganske korrekt! 

Men at få lavet en direkt vurderingsberegning af aktivet vil jeg kalde spild af penge. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 13:52

Trusted Partner:

Jeg ønsker ikke at debattere yderligere, da jeg tror det er uden nytte

Og der blev vi jo så alligevel enige!

God dag tilbage igen.

Tilmeldt 6. Dec 13
Skrevet kl. 13:57

Trusted Partner:

Hvordan betalt? En brugsret eller et køb af aktivet? 

Det er køb af aktivet - mere præcist en rapport, hvor dele af indholdet er genereret af noget kode jeg har skrevet. Så det er som sådan ikke noget, der er alment anvendeligt og "udenvidere" kan bruges af andre, uden en grundig forforståelse for, hvad koden betyder! Så er også selv mest på den vogn, at der ikke er goodwill af væsenlig skattemæssig betydning?

I fald det er tilfældet, hvordan gør jeg så? Skriver på et stykke papir, at jeg som indehaver af enkeltmandfirmaet overdrager alle rettigheder og forpligtigelser over alt koden til mig som adm. dir. for IVS'et?

Tilmeldt 6. Sep 12
Skrevet kl. 14:10

Emil Lykke Jensen:
Det er køb af aktivet - mere præcist en rapport, hvor dele af indholdet er genereret af noget kode jeg har skrevet.

Kære Emil.

Som jeg forstår det, og som er meget almindeligt i udviklerkredse, så har du solgt en del af din kildekode til et andet system! Du ejer derfor stadig den oprindelige kildekode! 

Du har ikke tjent på den oprindelige kildekode, hvilken stadig er i din besiddelse uden væsentlig værdi. Jeg vil stadig mener, at du frit kan overdrage koden uden værdibeskatning.

Men jeg er jurist - ikke revisior - og der er tydeligvis meget stor uenighed om dette, hvorfor jeg kort ville høre en revisor. Men jeg tror du vil får det svar, som jeg giver dig. 

Hvis jeg skulle rådgive dig, vil jeg blot flytte aktivet, da jeg vil vurdere, at du ALDRIG vil komme i problemer med skat. Det ville være noget ganske andet, hvis du flytter aktivet og ganske kort tid efter sælger det med stor fortjeneste. Så vil skat nok undres. 

Men det virker jo ikke til at være din intention! 

God dag

Tilmeldt 6. Dec 13
Skrevet kl. 14:38

Super - tak alle de gode svar på spørgsmålet :-)

Side 3 ud af 3 (30 indlæg)