Der er ikke nogle som endnu kan sige hvordan SKAT vil håndtere den nye regel om bindende svar i forbindelse med værdiansættelser.
Fuldstændig enig.
Men verden kan ikke gå i stå indtil, og jeg mener nu stadig at et bindende svar har en værdi, uanset ændringen i reglerne omkring bindende svar.
Men i sidste ende må det jo være op til den rådgiver som trådstarter forhåbentlig rådgiver sig med, om denne rådgiver mener at hans værdiansættelse kan stå alene eller vælger at medtage et bindende svar.
Men verden kan ikke gå i stå indtil, og jeg mener nu stadig at et bindende svar har en værdi, uanset ændringen i reglerne omkring bindende svar.
Nej.... Men er et bindende svar nu også et bindende svar når det kun binder SKAT i 6 måneder. Hjælp til bindende svar og værdiansættelse kan hurtigt runde 6-8.000 kr. Dertil kommer at IVS skal råde over kapital til at betale værdien af programkoden.
Spørgsmålet er om det ikke ville være en bedre vej at have beholdt sit enkeltmandsfirma og så omdannet når der er værdier til et ApS. Vejen med bindende svar mv. til et IVS virker dyr.
Nej.... Men er et bindende svar nu også et bindende svar når det kun binder SKAT i 6 måneder. Hjælp til bindende svar og værdiansættelse kan hurtigt runde 6-8.000 kr. Dertil kommer at IVS skal råde over kapital til at betale værdien af programkoden.
Spørgsmålet er om det ikke ville være en bedre vej at have beholdt sit enkeltmandsfirma og så omdannet når der er værdier til et ApS. Vejen med bindende svar mv. til et IVS virker dyr.
Jeg er helt enig med dig. Det kan hurtigt blive dyrt i forhold til hvad man reelt får af udbytte i den anden ende. Så det er en konkret vurdering hver gang om den kan svare sig.
Jeg vil stadig til hver en tid anbefale en revisor eller lign. til at rådgive, uanset om man vælger at flytte aktivet fra personlig virk til IVS, vælge at omdanne til ApS eller noget helt tredje.
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg har skrevet en del forskellige kode, som jeg nu gerne formelt gerne vil overdrage til mit selskab (et IVS). Da jeg meget nødigt vil igennem hele møllen med at få værdifastsat det m.m., så vil jeg blot "overdrage" det uden betaling.
Der kommer rigtig mange fine analyser og svar på dine spørgsmål - men, men, men - værdiansat af hvem???????
Hvad end man selv synes, så er et immateriel aktiv INTET værd, førend det har opnået en form for goodwill, enten ved en konkret køber har givet et bud, har et patent eller såfremt aktivet har en sådan kendskab på markedet at den kan udgøre en reel brandværdi.
Og jeg tvivler stærk på, at dine immaterielle rettigheder har nogle af de ovenstående????
Så flyt du blot dine immaterielle koder til dit nye selskab! Det vil intet betyde for skatten! Alternativt kan du selv sætte en værdi - eksempelvis 1 kr. eller 1000 kr. og så købe aktivet af dig selv! Det bestemmer du!
Det er køber, der bestemmer prisen og værdien! Man ikke snakke kostpris på et immaterielt aktiv!
I denne situation kan jeg ikke se problemstillingen i forhold til værdien af det bindende svar, så længe overførslen af aktivet sker i umiddelbar forlængelse af det afgivne bindende svar.
Det afgørende her vil efter min mening være rækkefølgen:
1. Man får et bindende svar.
2. Man overfører aktivet til IVS på baggrund af det bindende svar, inden der kommer ny lovgivning der evt. kan ophæve dette.
En efterfølgende ændring af lovgivningen vil ikke gøre dispositionen ulovlig/ugyldig.
Det er køber, der bestemmer prisen og værdien! Man ikke snakke kostpris på et immaterielt aktiv!
jeg forstår dit punkt men det er meget forsimplet at skrive, at det er køber der bestemmer prisen - der er klart krav om armslængde og her er det samme ejer men to juridiske personer
OM der er en værdi - aner vi ikke, formentlig er der, siden det ønskes solgt til IVS. OM den værdi er 1 krone eller 100.000 kr skal vi ikke gætte om, det vil kunne afhænge af mange ting - først og fremmest - hvad ville en REN 3 person give for det immateriele - og ikke om hvad man selv som ejer af begge sider vil give
Jeg kan da sagtens forestille mig komplicerede koder og andet, som kan være masser af penge værd i fri handel
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
der er klart krav om armslængde og her er det samme ejer men to juridiske personer
John, nej - du kan ikke snakke armslængde på et immaterielt aktivt, som nævnte!!!! Hold nu op, altså!!
Du kan frit sælge nævnte aktiver fra person til selskab, blot parterne er fælles om en pris! Også når man blot sælger aktivet internt fra sit enkeltmands til sit nye IVS. Er den aftale pris 1 kr., så er aftalte pris 1 kr.
Hvad end man selv synes, så er et immateriel aktiv INTET værd, førend det har opnået en form for goodwill, enten ved en konkret køber har givet et bud, har et patent eller såfremt aktivet har en sådan kendskab på markedet at den kan udgøre en reel brandværdi.
Og jeg tvivler stærk på, at dine immaterielle rettigheder har nogle af de ovenstående????
Det kan godt være du har ret. Men umiddelbart i tråden her kan jeg ikke se noget sted, at der ikke er nogen omkostninger eller lign. til eksempelvis patentering eller fremmed arbejde.
Så at sige værdien er lig 0 kr., er det ikke lidt forhastet?
De har meget pædagogisk forklaret ændringen i reglerne for værdiansættelse omhandlende bindende svar.
men selv om det kan være en fin kode - så vil reglen om at for at bindende svar ikke skal gælde vel næppe ramme. Jeg læser det som at BÅDE 30% afgivelse og MINDST 1 mio kr skal gælde, hvis bindende svar ikke gælder - og mon vi her rammer millionen trods alt :)
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER