Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg har skrevet en del forskellige kode, som jeg nu gerne formelt gerne vil overdrage til mit selskab (et IVS). Da jeg meget nødigt vil igennem hele møllen med at få værdifastsat det m.m., så vil jeg blot "overdrage" det uden betaling. 1: Kan jeg det? Eller risikerer jeg, at jeg på et eller andet tidspunkt får noget i klemme (særligt i forhold til SKAT) fordi jeg både er køber og sælger? 2: I fald jeg kan, hvordan dokumentere jeg det så bedst? Jeg laver selvfølgelig en kontrakt med mig selv (mig som indehaver af enkeltmandsvirksomheden og mig som adm. direktør for IVS'et), men er der noget særligt der skal stå i den? Håber nogle af jer derude kan hjælpe :) |
Emil Lykke Jensen:1: Kan jeg det? Eller risikerer jeg, at jeg på et eller andet tidspunkt får noget i klemme (særligt i forhold til SKAT) fordi jeg både er køber og sælger?
Du kan ikke overdrage uden betaling.
En overdragelse/køb af et aktiv, immaterielt eller materielt, skal altid ske på det man kalder "arms-længde" vilkår, dvs. der skal handles til en pris som hvis der var handlet mellem uafhængige parter.
Så er spørgsmålet til hvilken pris skal dit aktiv så handles. Hvis det ikke er en "stang-vare" men et unik produkt er det ikke så lige til, hvad ville du have givet hvis du skulle have købt det ude i byen? For at være sikker på ikke at komme i problemer med Skat skal du nok have en revisor til at hjælpe med en værdiansættelse og få denne berigtiget med et bindende svar hos Skat.
Hvis man skal være lidt bagklog, så skal lektien til dette lidt være; altid foretag udviklingen af et aktiv i det selskab som skal bruge det. (Men det er bare min holdning)
Emil Lykke Jensen:2: I fald jeg kan, hvordan dokumentere jeg det så bedst? Jeg laver selvfølgelig en kontrakt med mig selv (mig som indehaver af enkeltmandsvirksomheden og mig som adm. direktør for IVS'et), men er der noget særligt der skal stå i den?
Altså hvis du får hjælp, jf. ovenstående svar, så er det jo dokumentation i sig selv.
Hvis du vælger at værdiansætte selv skal du kunne dokumentere hvordan du når frem til værdien, det er ikke nok i sig selv med en købsaftale.