Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overdragelse af immaterielle rettigheder

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Tilmeldt 6. Dec 13
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 16:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg har skrevet en del forskellige kode, som jeg nu gerne formelt gerne vil overdrage til mit selskab (et IVS). Da jeg meget nødigt vil igennem hele møllen med at få værdifastsat det m.m., så vil jeg blot "overdrage" det uden betaling.

1: Kan jeg det? Eller risikerer jeg, at jeg på et eller andet tidspunkt får noget i klemme (særligt i forhold til SKAT) fordi jeg både er køber og sælger?

2: I fald jeg kan, hvordan dokumentere jeg det så bedst? Jeg laver selvfølgelig en kontrakt med mig selv (mig som indehaver af enkeltmandsvirksomheden og mig som adm. direktør for IVS'et), men er der noget særligt der skal stå i den?

Håber nogle af jer derude kan hjælpe :)

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 22:29
Gennemsnit 4,7 stjerner givet af 3 person

Emil Lykke Jensen:

1: Kan jeg det? Eller risikerer jeg, at jeg på et eller andet tidspunkt får noget i klemme (særligt i forhold til SKAT) fordi jeg både er køber og sælger?

Du kan ikke overdrage uden betaling. 

En overdragelse/køb af et aktiv, immaterielt eller materielt, skal altid ske på det man kalder "arms-længde" vilkår, dvs. der skal handles til en pris som hvis der var handlet mellem uafhængige parter.

Så er spørgsmålet til hvilken pris skal dit aktiv så handles. Hvis det ikke er en "stang-vare" men et unik produkt er det ikke så lige til, hvad ville du have givet hvis du skulle have købt det ude i byen? For at være sikker på ikke at komme i problemer med Skat skal du nok have en revisor til at hjælpe med en værdiansættelse og få denne berigtiget med et bindende svar hos Skat.

Hvis man skal være lidt bagklog, så skal lektien til dette lidt være; altid foretag udviklingen af et aktiv i det selskab som skal bruge det. (Men det er bare min holdning)

Emil Lykke Jensen:

2: I fald jeg kan, hvordan dokumentere jeg det så bedst? Jeg laver selvfølgelig en kontrakt med mig selv (mig som indehaver af enkeltmandsvirksomheden og mig som adm. direktør for IVS'et), men er der noget særligt der skal stå i den?

Altså hvis du får hjælp, jf. ovenstående svar, så er det jo dokumentation i sig selv.

Hvis du vælger at værdiansætte selv skal du kunne dokumentere hvordan du når frem til værdien, det er ikke nok i sig selv med en købsaftale

Tilmeldt 6. Dec 13
Skrevet kl. 12:03

Tak for svar Jesper. Jeg har som sådan ikke rigtig haft nogle kunder (andet end en enkelt test-kunde, der dog også betalte m.m.) på produktet endnu - gør det nogen forskel? Og er der et eller andet sted, hvor der findes en vejledning til, hvordan man selv kan værdiansætte ens immaterielle varer?

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 13:02

Emil Lykke Jensen:
Jeg har en enkeltmandsvirksomhed, hvor jeg har skrevet en del forskellige kode, som jeg nu gerne formelt gerne vil overdrage til mit selskab (et IVS). Da jeg meget nødigt vil igennem hele møllen med at få værdifastsat det m.m., så vil jeg blot "overdrage" det uden betaling.

Hvorfor mener du at du har lavet det i dit enkeltmandsvirksomhed ?. Har det nogen tilknytning her til ?. Du kunne vel lige så godt have lavet det i dit IVS ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 6. Dec 13
Skrevet kl. 15:14

God pointe Michael. Men det skyldes, at jeg først sent i processen blev enig med mig selv om, at flytte det over i et IVS - efter at jeg har haft den først kunde på produktet og testet markedspotentiale, m.m. af.

Fra Ludvigsen
Tilmeldt 25. Oct 09
Indlæg ialt: 373
Fra  LudvigsenPatent LudvigsenPatent - Vi beskytter din OPFINDELSE Skrevet kl. 21:37

Har du forskellige rettigheder, fx. patenter og brugsmodeller skal de også overdrages til ny ejer.

Vi - www.eneret.dk Ludvigsenpatent kan hjælpe med dette.

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:19

Emil Lykke Jensen:

Tak for svar Jesper. Jeg har som sådan ikke rigtig haft nogle kunder (andet end en enkelt test-kunde, der dog også betalte m.m.) på produktet endnu - gør det nogen forskel? Og er der et eller andet sted, hvor der findes en vejledning til, hvordan man selv kan værdiansætte ens immaterielle varer?

Der findes desværre ikke en vejledning der siger lige præcis hvordan et givent aktiv skal værdiansættes, da det kommer an på en lang række faktorer. 

Men det at det ikke "rigtigt" er taget i brug og der ikke har været nogen rigtig omsætning heller gør da helt klart en forskel. De fleste værdiansættelser baserer sig på baggrund af forventninger til omsætningen og diskonteringen heraf.

Men om det betyder aktivet kan flyttes fra enkeltmandsvirksomhed til IVS til kostpris er jeg ikke sikker på. Jeg ville af hensyn til den risiko der ligger specielt i forhold til Skat stadig rådgive mig med en revisor og få denne til at lave en værdiansættelse (og hvis værdien er høj, få et bindende svar ved skat også)

Emil Lykke Jensen:

God pointe Michael. Men det skyldes, at jeg først sent i processen blev enig med mig selv om, at flytte det over i et IVS - efter at jeg har haft den først kunde på produktet og testet markedspotentiale, m.m. af.

Ikke at ideén er dårlig, men i forhold til risikoen skal du være meget sikker. Hvis Skat vælger at kontrollere, så ved de som regel godt hvad de skal kigge efter, og det kræver særdeles gode overtalelsesevner hvis Skat finder det forkerte CVR/virksomhedsnavn på en regning eller lign.

Mogens:

Har du forskellige rettigheder, fx. patenter og brugsmodeller skal de også overdrages til ny ejer.

Vi - www.eneret.dk Ludvigsenpatent kan hjælpe med dette.

Husk at skatte- og værdiansættelsesproblematiken er den samme.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:38

Jesper, et bindende svar er ikke meget værd her, da det kun vil binde SKAT i 6 måneder. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Skrevet kl. 08:56

Whiskey:

Jesper, et bindende svar er ikke meget værd her, da det kun vil binde SKAT i 6 måneder. 

Jeg er godt klar over det ikke som sådan binder Skat i al uendelighed. 

Men hvis ellers forudsætningerne i det bindende svar stadig holder, så har spørger opnået 2 ting. Først og fremmest kan han ikke klandres for ikke at være i god tro omkring værdiansættelsen, dernæst er det sjældent at Skat vil ændre svaret i et allerede afgivet bindende svar (det er jo mere eller mindre kun hvis der kommer væsentlige praksisændringer)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:23

Der er ikke nogle som endnu kan sige hvordan SKAT vil håndtere den nye regel om bindende svar i forbindelse med værdiansættelser. 

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)