Hej Aminoer. Håber virkelig at I kan hjælpe mig her - eller måske henvise mig til en der kan :) Jeg har fået tilbudt at købe en "konkurrerende" virksomhed. Jeg har i forvejen en fysisk butik samt webshop som sælger kjoler. Min egen forretning startede jeg i 2006 med den fysiske butik, og webshoppen åbnede jeg i 2008. Jeg har selv et årsresultat på ca. 400.000 kr som jo bare dækker min løn. Den forretning jeg har fået tilbudt at købe indeholder flg: -Butik udenfor Kbh som sælger skal afvikle. -Butik i kbh hvor lokalet er bundet til okt 2016 og derfor skal denne butik med i handlen (jeg tænker at jeg evt på sigt ville finde andet lokale til denne). Butikken åbnede for kun et år siden, og med alle udgifter samt medarbejderlønninger har denne løbet rundt med et lille overskud (ca 8.000 kr mdl). Sælger har aldrig selv passet/ stået i denne butik. Med butikken får jeg inventar, et lager til opstart samt overtagelse af kasseløsning osv. -Webshop med omsætning på ca. 1.000.000 kr. -Facebook med 70.000 "likes". og 4,5 bedømmelse (der er lagt rigtig mange reklamepenge i den). Min egen er på 10.000 med bedømmelse på 4,6. Mine tanker lyder på: Kan det betale sig for mig at købe denne "pakke" ? Jeg har selv kendskab til markedet og god kontakt til leverendører så dette er ikke af værdi for mig. Ydermere vil jeg skulle slå de to webshops sammen og sløjfe den tilbudte forretnings navn. Dvs at navnet ikke vil have nogen værdi som sådan, andet end jeg vil have domænet peget over på min nuværende/ den samlede webshop. Vores varer er ikke helt de samme selvom det er indenfor samme kategori. Mine er lidt dyrere ligger, på ca 700 - 2000 kr. mod hendes 500 - 700 kr. Da min butik kører godt som den gør, vil jeg ikke slå de to fysiske sammen, men bibeholde dem som to adskilte forretninger - en "eksklusiv" og en "billigere" afdeling. Men som sagt slå webshoppen sammen, og på den måde vil jeg helt sikkert få den førende i dk og skandinavien. Mine tanker går på om det bedre kan betale sig for mig at bruge de 350.000 kr på at udvide mit sortiment på webshoppen og evt starte ny butik op - samme model som beskrevet med to afdelinger. Kontra at overtage den tilbudte butik butik som allerede står samt de kunder der følger med i butikken samt på webshoppen. Og så den store facebook side. Håber virkelig at der er nogen af jer der kan rådgive mig her da jeg er i vildrede :) |
Helt konkret vil jeg sige, at udfra det du beskriver ville det være en god investering at købe virksomheden for ca. 250-290.000 kroner, og få flyttet hele virksomheden over til din egen nuværende virksomhed, så du suger så meget værdi fra din nu afdøde konkurrent til dig som muligt.
Det vil være bedst at have et stort firma, med ét navn og én samlet vision og strategi, i stedet for at lave det samme administrative arbejde to gange i to virksomheder. Selvom du har én stor virksomheder kan du stadigvæk have to eller tre mindre afdelinger/brancher i virksomheden.
Jeg synes du skal forsøge så godt som muligt at få købt virksomheden, men også se grunden til at ejeren ikke vil (eller tør) drive virksomheden længere.
Men 350.000 er en høj pris, så det må være op til dig om det er det vær, eller om du bare selv skal bruge de penge på din egen virksomhed.