Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er 350.000 kr en rimelig pris for denne virksomhed ?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra København N
Tilmeldt 2. Nov 15
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 11:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Aminoer.

Håber virkelig at I kan hjælpe mig her - eller måske henvise mig til en der kan :)

Jeg har fået tilbudt at købe en "konkurrerende" virksomhed. Jeg har i forvejen en fysisk butik samt webshop som sælger kjoler. Min egen forretning startede jeg i 2006 med den fysiske butik, og webshoppen åbnede jeg i 2008. Jeg har selv et årsresultat på ca. 400.000 kr som jo bare dækker min løn.

Den forretning jeg har fået tilbudt at købe indeholder flg:

-Butik udenfor Kbh som sælger skal afvikle.

-Butik i kbh hvor lokalet er bundet til okt 2016 og derfor skal denne butik med i handlen (jeg tænker at jeg evt på sigt ville finde andet lokale til denne). Butikken åbnede for kun et år siden, og med alle udgifter samt medarbejderlønninger har denne løbet rundt med et lille overskud (ca 8.000 kr mdl). Sælger har aldrig selv passet/ stået i denne butik. Med butikken får jeg inventar, et lager til opstart samt overtagelse af kasseløsning osv.

-Webshop med omsætning på ca. 1.000.000 kr. 

-Facebook med 70.000 "likes". og 4,5 bedømmelse (der er lagt rigtig mange reklamepenge i den). Min egen er på 10.000 med bedømmelse på 4,6.

Mine tanker lyder på:

Kan det betale sig for mig at købe denne "pakke" ? Jeg har selv kendskab til markedet og god kontakt til leverendører så dette er ikke af værdi for mig.

Ydermere vil jeg skulle slå de to webshops sammen og sløjfe den tilbudte forretnings navn. Dvs at navnet ikke vil have nogen værdi som sådan, andet end jeg vil have domænet peget over på min nuværende/ den samlede webshop.

Vores varer er ikke helt de samme selvom det er indenfor samme kategori. Mine er lidt dyrere ligger, på ca 700 - 2000 kr. mod hendes 500 - 700 kr. Da min butik kører godt som den gør, vil jeg ikke slå de to fysiske sammen, men bibeholde dem som to adskilte forretninger - en "eksklusiv" og en "billigere" afdeling. Men som sagt slå webshoppen sammen, og på den måde vil jeg helt sikkert få den førende i dk og skandinavien.

Mine tanker går på om det bedre kan betale sig for mig at bruge de 350.000 kr på at udvide mit sortiment på webshoppen og evt starte ny butik op - samme model som beskrevet med to afdelinger. Kontra at overtage den tilbudte butik butik som allerede står samt de kunder der følger med i butikken samt på webshoppen. Og så den store facebook side.

Håber virkelig at der er nogen af jer der kan rådgive mig her da jeg er i vildrede :)

Tilmeldt 29. Sep 15
Indlæg ialt: 48
Fra  Ziilas - ziilas.dk Skrevet kl. 12:02

Helt konkret vil jeg sige, at udfra det du beskriver ville det være en god investering at købe virksomheden for ca. 250-290.000 kroner, og få flyttet hele virksomheden over til din egen nuværende virksomhed, så du suger så meget værdi fra din nu afdøde konkurrent til dig som muligt.

Det vil være bedst at have et stort firma, med ét navn og én samlet vision og strategi, i stedet for at lave det samme administrative arbejde to gange i to virksomheder. Selvom du har én stor virksomheder kan du stadigvæk have to eller tre mindre afdelinger/brancher i virksomheden.

Jeg synes du skal forsøge så godt som muligt at få købt virksomheden, men også se grunden til at ejeren ikke vil (eller tør) drive virksomheden længere.

Men 350.000 er en høj pris, så det må være op til dig om det er det vær, eller om du bare selv skal bruge de penge på din egen virksomhed.

Fra Vejle
Tilmeldt 30. Jul 10
Indlæg ialt: 1451
Skrevet kl. 12:36

Hej Charite

Du skal sammenholde det med hvad du ville kunne få ud af de 350.000 Kr. hvis du stod med dem i hånden og kunne investere dem i din nuværende forretning, hvor ville de give DIG mest henne, det må være udgangspunktet.

//Kim

Tilmeldt 30. Jul 12
Indlæg ialt: 2576
Fra  MN Service Skrevet kl. 12:40

Charite:
Webshop med omsætning på ca. 1.000.000 kr

Hvad er overskuddet ?. Omsætning kan jo ikke bruges til så meget her. Har du overvejet at byde 200.000kr Og sige at det er det endelige bud fra dig af ?.

Vi udfører alt Murer & Malerarbejde http://mogkservice.dk/ 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 15:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Charite, jeg fornemmer du skal investere i din egen del og holde dig fra dette opkøb. Du har nok ikke fortalt alle detaljer men:

Hvis omsætningen er 1000000 kr/år. og vi gætter på en avance omkring 100% så har de 500000 til at skabe 96000 i overskud, betale husleje og aflønne personale.

Der er altså ikke speciel godt rum til armbevægelser, hvis husleje på ca. 100k og personaleløn pension mv er 300k

Ked af at sige det, det hænger ikke sammen som det er, hvis du kan drive det væsenligt bedre med mersalg af varer der supplerer hinanden, så kan du overveje det. Men hver ansat burde koste nærmere 500000 og hvor mange timer skal der være åbent ect.

Webshoppen er sikkert nem at fuske med likes med, det koster sikkert ikke mere en 2000 kr. at få et bot netværk til at give dig 50000 likes på FB og gode scores andre steder som trustpilot, twitter og hvad de ellers hedder kan også købes sammen med trafik pakker. Hvorfor liker folk hans webshop uden at købe? Hvis hans brutto avance er 100 kr. per enhed og 70000 likes havde købt varer så ville omsætningen have op imod 15mio om året. Så der er 15 gange så mange der liker ham som der køber noget. Er det realistisk?

Hvis du skal vurdere om den er bedre end din egen så se hvor mange unikke besøg den har op i hvor mange gennemførte salg den har, og lav sammenligningen med din egen webshop.

Men hvis du i dag tjener 400000kr. så skal du jo kun øge omsætningen i din butik med 200000kr. for at opnå det samme som du får ved den ledige butik med 1mio i omsætning, hvis ikke du kan udnytte synergi effekterne 

Prøv evt at købe noget FB reklame (nu kender jeg ikke priserne) men hvis du kan købe 100000 views per måned for 500 kr. og 2% besøger din shop så er der 2000 potentielle kunder. Hvis du normalt får 3% af dine kunder til at konvertere kan du forvente 60 salg, tjener du 200 på hver kjole tjener du derfor 12000 ved at investere 500 kr. per måned - væsenligt mere end de 350000kr. du kan investere for at få 8000 kr.

Men ved at købe kan der være salg af dine nuværende varer til på dit kommende marked, og du kunne få nye produkter til dine gamle kunder. Det kan vi andre vidst ikke vurdere for dig.

Mvh

Fra Middelfart
Tilmeldt 13. Sep 12
Indlæg ialt: 416
Skrevet kl. 17:08

Spørgsmålet er jo primært, hvad de ting der følger med har af værdi for din virksomhed.

Der følger nogle varer med skriver du, men hvad har de af værdi altså hvis du selv skulle indkøbe de samme vare hvad ville det så koste dig ?. Kassesystem og invetar følger med skriver du, men hvad er værdien af disse ting ?. Det er jo det afgørende hvad de ting er værd hvis du selv skulle ud og skaffe dem. Så frem du i bund og grund overhovedet behøver dem ?.

Som andre skriver er 70.000 likes med så lav omsætning, tegn på købte likes eller likes som i bund og grund ikke er interesseret i virksomhedens produkter.

Derudover skriver du om at du vil slå de 2 webshops sammen, hvis du vil forsætte med at bruge din egen webshop løsning, så er værdien af selve webshoppen du køber jo lig 0,- da det så blot er domænet der i webdelen har din interesse, og selve domænet, hvad er det så værd for dig ?. Du siger du blot vil pege over på din egen shop, så ud fra det er der næppe tale om en side der er højt rangeret på google eller andet ? .Derfor er værdien af domænet så så endnu mere begrænset.

Fra København N
Tilmeldt 2. Nov 15
Skrevet kl. 19:23

Mr. A:

Charite, jeg fornemmer du skal investere i din egen del og holde dig fra dette opkøb. Du har nok ikke fortalt alle detaljer men:

Hvis omsætningen er 1000000 kr/år. og vi gætter på en avance omkring 100% så har de 500000 til at skabe 96000 i overskud, betale husleje og aflønne personale.

Der er altså ikke speciel godt rum til armbevægelser, hvis husleje på ca. 100k og personaleløn pension mv er 300k

Ked af at sige det, det hænger ikke sammen som det er, hvis du kan drive det væsenligt bedre med mersalg af varer der supplerer hinanden, så kan du overveje det. Men hver ansat burde koste nærmere 500000 og hvor mange timer skal der være åbent ect.

Webshoppen er sikkert nem at fuske med likes med, det koster sikkert ikke mere en 2000 kr. at få et bot netværk til at give dig 50000 likes på FB og gode scores andre steder som trustpilot, twitter og hvad de ellers hedder kan også købes sammen med trafik pakker. Hvorfor liker folk hans webshop uden at købe? Hvis hans brutto avance er 100 kr. per enhed og 70000 likes havde købt varer så ville omsætningen have op imod 15mio om året. Så der er 15 gange så mange der liker ham som der køber noget. Er det realistisk?

Hvis du skal vurdere om den er bedre end din egen så se hvor mange unikke besøg den har op i hvor mange gennemførte salg den har, og lav sammenligningen med din egen webshop.

Men hvis du i dag tjener 400000kr. så skal du jo kun øge omsætningen i din butik med 200000kr. for at opnå det samme som du får ved den ledige butik med 1mio i omsætning, hvis ikke du kan udnytte synergi effekterne 

Prøv evt at købe noget FB reklame (nu kender jeg ikke priserne) men hvis du kan købe 100000 views per måned for 500 kr. og 2% besøger din shop så er der 2000 potentielle kunder. Hvis du normalt får 3% af dine kunder til at konvertere kan du forvente 60 salg, tjener du 200 på hver kjole tjener du derfor 12000 ved at investere 500 kr. per måned - væsenligt mere end de 350000kr. du kan investere for at få 8000 kr.

Men ved at købe kan der være salg af dine nuværende varer til på dit kommende marked, og du kunne få nye produkter til dine gamle kunder. Det kan vi andre vidst ikke vurdere for dig.

Mvh

Tak Mr A for dit fine svar og hjælp. Vil lige uddybe et par ting...

Omsætningen på de 1 mill er kun for webshoppen og derfra skal så "kun" trækkes vareprisen (rundt regnet 400.000 kr) samt udgift for webshop og hvad der dertil hører. Og disse udgifter har jeg allerede, så her vil der ikke være de store udgifter. Jeg vil dog skulle have et ekstra lager som jeg sådan ca vil kunne leje for ca 3000 mdl. så rundt regnet er der et reelt overskud på 500.000. kr. Denne webshop sælger klart mere end min - ca det dobbelte. Mit primære salg er gennem min fysiske forretning.

Den fysiske butik jeg skulle overtage kører rundt med medarbejdere og faste udgifter med et lille overskud på 80.000 kr. på første år, og denne omsætning er jeg ret sikker på at jeg kunne få op.

Det der samlet skal bruges penge på er noget reklame - men dette skal ske lige meget om jeg køber denne eller vælger at udvide min nuværende virksomhed på "egen hånd". 

Jeg tror ikke (med frygt for at lyde en smule naiv) at der er snydt med facebook siden - hun har tidligere fortalt at hun har lagt sindsygt mange penge i den i form af reklamer. Og jeg kan da også se at et opslag derinde slået op igår har fået 444 likes, 18 delinger samt 66 kommentarer. Og sammenligner jeg det med min egen side virker det sådan set meget rigtigt.

Det som jeg egentlig ser som den største værdi ved køb af denne forretning er at konkurrenten vil forsvinde, og jeg vil kunne få dennes kunder over til min butik. Og så at overtage denne facebook side med de muligheder for at nå bredere ud. 

Jeg kunne selvfølgelig tage samme beløb og bruge det på at købe et nyt lokale og åbne endnu en "billigere" afdeling. Men her vil jeg starte på bar bund mht kunder, da jeg jo ikke vil henvise mine nuværende kunder til den ny og "billigere" afdeling. Og der vil jeg så have denne butik som klar konkurrent.

Håber at du har lyst til at læse dette igennem og se om der er noget du kan tilføje :)

Og ang det her med reklamerne på facebook lyder det rigtig interessant ! Er det noget du har særlig kendskab til, og måske giver rådgivning omkring ?

Fra København N
Tilmeldt 2. Nov 15
Skrevet kl. 19:33

Sunbao:

Spørgsmålet er jo primært, hvad de ting der følger med har af værdi for din virksomhed.

Der følger nogle varer med skriver du, men hvad har de af værdi altså hvis du selv skulle indkøbe de samme vare hvad ville det så koste dig ?. Kassesystem og invetar følger med skriver du, men hvad er værdien af disse ting ?. Det er jo det afgørende hvad de ting er værd hvis du selv skulle ud og skaffe dem. Så frem du i bund og grund overhovedet behøver dem ?.

Som andre skriver er 70.000 likes med så lav omsætning, tegn på købte likes eller likes som i bund og grund ikke er interesseret i virksomhedens produkter.

Derudover skriver du om at du vil slå de 2 webshops sammen, hvis du vil forsætte med at bruge din egen webshop løsning, så er værdien af selve webshoppen du køber jo lig 0,- da det så blot er domænet der i webdelen har din interesse, og selve domænet, hvad er det så værd for dig ?. Du siger du blot vil pege over på din egen shop, så ud fra det er der næppe tale om en side der er højt rangeret på google eller andet ? .Derfor er værdien af domænet så så endnu mere begrænset.

Tak for input :) Ja det er korrekt at jeg ikke får det store med helt konkret. Jeg tror dog ikke at der er snydt med denne facebook side da et opslag får ret mange likes, delinger samt kommentarer så der må være nogle (potientielle) kunder bag :)

Mht domænet tænker jeg at det blot skal pege over på min webshop sådan at gamle kunder kommer videre. Er med på at navnet som sådan ikke vil have den store værdi når jeg sløjfer det. 

Det som jeg egentlig ser som den største værdi ved køb af denne forretning er at konkurrenten vil forsvinde, og jeg vil kunne få dennes kunder over til min butik. Og så at overtage denne facebook side med de muligheder for at nå bredere ud. 

Fra København N
Tilmeldt 2. Nov 15
Skrevet kl. 19:42

Synes at du har en rigtig fin pointe Kim. Tænker at jeg selvfølgelig kunne købe lager samt inventar osv til ny forretning for pengene - men det er svært at vurdere værdien af fx facebook side samt "overtagelse af kunder", at konkurrenten forsvinder osv :)

wphosting:

Hej Charite

Du skal sammenholde det med hvad du ville kunne få ud af de 350.000 Kr. hvis du stod med dem i hånden og kunne investere dem i din nuværende forretning, hvor ville de give DIG mest henne, det må være udgangspunktet.

//Kim

Fra København N
Tilmeldt 2. Nov 15
Skrevet kl. 19:45

Michael:

Charite:
Webshop med omsætning på ca. 1.000.000 kr

Hvad er overskuddet ?. Omsætning kan jo ikke bruges til så meget her. Har du overvejet at byde 200.000kr Og sige at det er det endelige bud fra dig af ?.

Overskuddet vil jeg skyde på er en 500.000 kr. Desværre har de ikke et seperat regnskab for fysiske forretninger og webshop. Men ud fra hvad jeg kan se af regnskaberne er det der omkring. Og så et lille overskud på ca 80.000 kr for den fysiske forretning som kun har levet et år.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)