Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Progressiv dansk virksomhedskultur (ide!)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 23:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Synes selv jeg fik en cool ide, som andre måske kan bearbejde til et mere acceptabelt niveau, but here it goes...

Hvis man først laver en regel om at pensionsselskaber der investerer i IVS startups, vil få 40% af momsen som IVS selskabet indbetaler. Det vil inddirekte sige at en given investor vil få 8% af omsætningen retur. Dvs. hvis investor låner en webshop 25-50000 til opstart og webshoppen sælger for 1-2000 per dag, så får investor 28800-57600 per år i commission som han betaler skat af. Dvs. commissionen vil i den situation udgøre 100% årligt af selskabets startkapital, derfor behøver investor ikke direkte ejerandel i virksomheden.

Dermed får iværksætteren bare penge til at starte virksomhed for og skal ikke (nødvendigvis) betale dem tilbage, hvis det går galt. Staten vil få en flere specielt unge til at kaste sig ud i det at være selvstændig og man vil i det lange løb spare mange penge i S.U. og dagpenge, modregning af ydelser ect. Moms vil blive indbetalt fra flere virksomheder med lavere netto provenu, men det kommer jo fra virksomheder der ellers næppe var startet, og selve udgiten på 40% af moms indbetalingen vil i stor grad blive opvejet af førnævnte besparelse på overførsler.

Det mest cool jeg så ser for mig er at et pensionsselskab/bank som Nordnet giver mulighed for at man kan indbetale til sin pension mens man arbejder og har overskud, og så kan investere både i egne og andres projekter. Selvfølgelig for at man så selv får de 8% på sin konto fra sin egen business. Så du i princippet kan sælge dine varer til mere konkurrence dygtige priser i forhold til udlandet. Det vil skærpe konkurrencen men give højere indtjening til iværksætteren når han ikke skal dele overskudet med nogen.

Jeg kan selvfølgelig godt se at det kan misbruges, men man må kunne fastlægge nogle retningslinier for hvem der må, det kunne være størrelsen på startinvesteringen, det kunne være en begrænset udbetalingstid på 3-5år af de 40% af momsen, der kunne være en maximum udbetaling per måned fra momspenge.

Jeg tror ikke jeg er den rette til at gennemføre det, så kan andre bringe en version af dette (evt. tilrettet selfølgelig) scenarie til virkelighed kunne det være fedt. Det kræver nok et stort politisk arbejde at snakke det igennem de rette steder, det er ikke lige mig. Men set fra et iværksætter synspunkt, har jeg så ikke fat i noget af det rigtige med denne ide? Ville I takle det helt anderledes eller er det sort snak?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 00:28
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Gør det attraktivt, skattemæssigt, at være business angel i Danmark. Det tror jeg vil booste iværksætteriet mere.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten at være business angel i Danmark er i forvejen skatte begunstiget...Når en businessangel investerer f.eks. 1mio i et firma, så vil firmaet trække de udgifter fra i skat som de har. Dvs. bruger du en mio på inventar så vil man så vidt jeg kan se trække det fra i skat af overskuddet.

Der er i øvrigt ingen mangel på mellemstore investorer i Danmark. foruden netop business angels, er der vækstfonden, vækstkaution, alle bankerne og pensionsselskaber (der godt må investere i unoterede aktieselskaber, dvs. >500000 kr.). Det må jo være tegn på at markedet for mellemstore business opstarter virker.

Det er risikovillig kapital til små selskaber der er svær at skaffe, fordi de færreste investorer gider at lave/følge en investering på 25000kr. for måske at skulle bruge tid på forhandle andele og gennemgå regnskaber for måske kun at tjene 5-10000 per år.

Min vurdering af en businessangel er at han vil hjælpe med 1-5mio hvis der er udsigt til at han kan tage 100% ud årligt, dvs. lille arbejde for store penge. De vil ikke lave stort arbejde for små penge.

Mit forslag sikrer at en businessangel kan bruge sin pension på investeringen og dermed få et upfront fradrag for investeringen, og desuden slippe for at følge med i den daglige drift/regnskabsaflæggelse - fordi moms står for udbetalingen af udbyttet.

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Inden folk irettesætter mig for det fik jeg det til at fremstå mere favorabelt end det faktisk er. Det er selvfølgelig kun en moms på netto momsen (dvs. skat af merværdien) som der indgår i beregningen. Så køber man en vare ab fabrik til 400 og lægger en avance på 100% (altså 400). Såp er der købsmoms på 100kr. og salgsmoms på 200kr. Så moms indbetalingen udgør i dette tilfælde 100 kr. eller 10% af omsætningen. Så hvis investor med mit forslag skal have 40% af momsen, så vil det i denne situation betyde 4% af omsætningen.

Det lyder vel ikke så voldsomt vel?

Dermed siger jeg at hvis en IVS virksomhed indberetter en profit til skat på 1000 kr. per dag, så har firmaet her betalt 250kr. i moms for at opnå 1000 der betales 450kr. i skat af - så staten får 700kr. per dag. 

Hvis staten kun skal betale 40% af en netto moms svarende til 100kr. per dag for at tjene 700kr., så har de et dækningsbidrag på 600kr. per dag på at en investor har gjort det muligt at skabe en virksomhed.

Og hvis personen tidligere var på dagpenge så sparer staten i runde tal 600kr. per dag på ydelser (plus den administrative støtte)

Det er ikke usandsynligt at staten kan tjene fra op til 1200kr. per dag per ledig (under førnævnte forudsætninger)

Det er ikke fordi det betyder alt for nogen men jeg synes det er en god ide for alle parter. Hvis 5000 på overførsel hvert år tester sig selv som iværksættere og de i snit  tjener 800 kr. per dag, 1000 opgiver igen så reelt er der 4000 der i snit tjener 1000. Så i runde tal kan staten tjene 1200x4000x360=1.728mia under disse forudsætninger efter de har betalt 144mio kr. i commission til investorerne der gør det muligt.

Hvorfor se negativt på forslag der er til gavn for alle?

100000 mennesker har kapital at investere hvis det er simpelt og plausibelt at man får sine penge igen med betaling for risiko inkl de tab man lider på andre. Man gør det ikke i dag fordi det for nemt at bedrage i den sitution, hvor mange midler skal man ikke bruge på at kreditvurdere samarbejdspartnere, vurdere projekter ect. gennemgå regnskaber med revisor oma. Alt det kan du ikke gøre for så små investeringer!!!

Derfor er det jeg siger at hvis en investor først har fået fradrag for beløbet på pensionsordningen, så er hans egenlige investering på 25000 til iværksætteren kun en reel investering på 10000 kr der gives til et selskab med tilladelse fra momsstyrelsen til at indgå aftale om at de betaler investor. Så en gennemsnitlig tilbagebetaling på måske 36000 per år (der beskattes ved udbetaling fra pensionsordningen) af en reel engangs risiko på 10000kr. det er ok selv om man af og til taber på 20% af dem der starter.

Hvis der hvert år skabes 4-5000 små virksomheder, så vil der jo også skabes omsætning indenfor alle andre områder som programmering, seo, engros handel , transport, rengøring. Kort sagt der kommer mere gang i hjulene.

PS Jeg kan da godt have overset noget, men det er vel ikke noget der ødelægger helheden? Hvis du hellere vil tro på nogle andre tal så prøv at smid dem ind som forudsætning og se om det giver mening for dig.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 18:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mr. A:
Carsten at være business angel i Danmark er i forvejen skatte begunstiget...

Eksisterer porteføljebeskatningen ikke længere?

Mr. A:
Det er risikovillig kapital til små selskaber der er svær at skaffe, fordi de færreste investorer gider at lave/følge en investering på 25000kr.

25.000 kr. er småpenge, det er ikke noget man skal bruge investorer til! 25.000 kr. kan man ALTID rejse selv.

Mr. A:
Min vurdering af en businessangel er at han vil hjælpe med 1-5mio hvis der er udsigt til at han kan tage 100% ud årligt

Det er langt fra min opfattelse og erfaring. En del går sammen i syndikationer med helt ned til 100.000 kr. eller går solo med alt fra 100.000 kr. og op. Jeg har aldrig mødt en business angel som har forventet at tage 100% ud om året. Som regel er de mere interesseret i den værdistigning der kan komme i selskabet, og evt. blive købt ud af enten iværksætteren eller større investorer.

Det er sjældent blot et spørgsmål om penge når man tager en investor eller business angel ind i sin virksomhed. Det er i ligeså høj grad de kompetencer, netværk etc. som business angel og investor kan komme med, man kigger på. Jeg ville aldrig tage penge fra en investor som ikke ville involvere sig i min virksomhed. 

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 14:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Carsten jeg taler om at hjælpe danske iværksættere med at tage deres risiko, jeg taler ikke om at udelukke business angels som dig - markedet er helt forskelligt!!!

Jeg taler om at skaffe risikovillig kapital primært til iværksættere der har brug for under 100000kr. med høj risiko, dit marked er iværksættere med lav risiko og investering over 100.000 kr.

Du har ret i de fleste kan skaffe 25000 kr. hvis de kan investere uden risiko, men det er de færreste under 25år der kan tillade sig at tabe de 50-100000 kr. som de har lånt til en web virksomhed, der ikke løber rundt!!! For dem er det meget nemmere at få et gratis indskud der ikke skal betales tilbage med 10% renter og afdrag. Det er nemmere at stå alene med en webshop der giver 10000 i overskud, så man kan prioritere at tjene penge på andet ved siden af, end at have en investor der ejer 50% og forventer du er der på fuld tid!!

Man er altså ikke det hurtigeste dyr i skoven når man giver mit forslag bundkarakter lol (hvem det så end er)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)