Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

ApS eller personlig virksomhed - fordele ulemper

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 08:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Har surfet lidt rundt her på Amino - men er ikke blevet helt klog endnu. Måske I kan hjælpe.

Min situation:

Fast konsulent arbejde ca. ½ år frem. Lønnen er nok i omegnen af 50-100.000 om måneden. Efter det forventer jeg at det fortsat er nemt at skaffe arbejde. Startkapital for at komme igang er ikke nødvendig - det er omkostningsfrit. Så det er ren indtægt fra starten af.

Med ca. den indkomst og ret stor sandsynlighed for at jeg kan fortsætte sådan i min. et par år - hvad er så det bedste at gøre for mig?

ApS eller personlig ejet virksomhed?

Hvad er fordelene/ulemperne ved disse to i mit tilfælde?

Nogle laver ApS + Holding. Hvornår er det en fordel? Er det en fordel for mig?

Jeg har fået af vide at der er visse omkostninger ved omdannelse af virksomhed. Men jeg kan læse at man kan gøre det skattefrit. Jeg regner nu med at lave et ApS, men vil gerne lige høre nærmere om dette alligevel.

Mvh Ivan

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 08:59

Uden at være skatteteknisk ekspert, så kan jeg da oplyse om de forskelle og fordele/ulemper, der er ifølge min viden ved de to selksabskonstellationer:

Mange stifter et ApS af en eller flere af følgende årsager:

* begrænset personlig hæftelse

* det ser "bedre ud" på markedet - mere seriøst

* penge kan opspares til virksomhedsskat i virksomheden

* holding-selskaber kan lovligt "tømme" dine andre virksomheder, således at du kan udnytte forskudt regnskabsår

I et enkeltmandsselskab kan det lade sig gøre at deltage "på lige fod" med ApS'er ved at tilmelde sig virksomhedsordningen. Dette betyder, at man fortsat kan opspare overskud i virksomheden. I SKATs øjne er virksomhedens overskud dog alligevel blandet sammen med din personlige indkomst på selvangivelsen, hvilket ofte indebærer en masse rod.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvad der er den bedste løsning for dig, men håber at mit indlæg har tilført ny viden til dig, selvom det er meget grundlæggende.

Vh

Peter 

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 30. Sep 07
Indlæg ialt: 423
Skrevet kl. 09:22

Lige for at gøre det med skatten klart:

Et selskab (fx Aps) betaler selskabsskat (28% af overskud uden bundfradrag, men visse muligheder for lovligt at udskyde overskuddet). Derefter betaler du aktieindkosmtskat af det udbytte du hæver i selskabet.

I en personlig virksomhed (enkeltmands- eller I/S) kan du vælge virksomhedsordningen. Det kræver at dine private penge og virksomhedens penge holdes adskilt (d.v.s. at du bogfører hver gang du hæver, ikke blot tar af kassen). Virksomheden betaler ikke skat i sig selv, men du betaler personligt en virksomhedsskat (lissom du betaler bundskat, kommuneskat og fx kirkeskat). Det er mere kompliceret end en simpel selvangivelse som lønmodtager, men dog mindre kompliceret end summen af den private selvangivelse + virksomhedens regnskab/selvangivelse. Ordningen er tænkt for at udligne noget af forskellen på om man driver sin virksomhed som en personlig virksomhed eller som et selskab.

Fra Samsø
Tilmeldt 18. Oct 05
Indlæg ialt: 1479
Skrevet kl. 09:52

Mon ikke mange skal være klar over, at skal man have penge til privatforbrug i et APS så SKAL man være ansat og betale fuld skat som lønmodtager.

Geeked

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 09:59

Jeg har et lille indlæg om fordele og ulemper her:

http://anettesand.dk/2007/omdannelse-fra-is-til-aps/

I din situation kan du også vælge at lave et let og hurtigt enkeltmandsfirma og så i stedet sætte dig ind i, om det kan svare sig at blive beskattet efter virksomhedordningen. 

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 10:18

Du k

Keld Lanther:

Mon ikke mange skal være klar over, at skal man have penge til privatforbrug i et APS så SKAL man være ansat og betale fuld skat som lønmodtager.

Geeked

Du kan også een gang om året beslutte at udbetale udbytte. Det er så aktieindkomst for dig personligt (billigere end a-indkomst, men ikke fradragsberettiget for selskabet)

Tilmeldt 2. Dec 07
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 14:31

Hejsa folkens,

mange tak for svar. Jeg er lidt i tvivl om det nu skal være virksomhedsordning lige pludselig. Jeg vil gerne undgå at betale for meget i skat og regner med at min indkomst skal ligge så jeg lige nøjagtig undgår topskat. Ellers vil jeg gerne spare pengene op til evt. ledige tider.

Så med det i baghovedet, hvordan får jeg pengene til at strække sig bedst. Jeg går ud fra at jeg kan begrænse revisor bistand til selvangivelsen, så jeg regner ikke med at det bliver en større post.

Er der forskel på hvad man kan trække fra der påvirker valget af selskabsform meget? Jeg skal jo nok have en firmabil på sigt kunne jeg forestille mig.

Ved udbetaling af løn gennem ApS skal jeg vel først betale 28%, og så derefter normal skat som lønmodtager i eget firma, ikk? Men resten kan jeg have liggende i firmaet. Hvordan forholder det sig med et personligt firma under virksomhedsordning?

Altså bottom line er: hvad får jeg mest ud af hvis jeg sørger for at udnytte de regler der er på skatteområdet ved de givne selskabsformer - under de tidligere nævnte forudsætninger.

Ved godt det ikke er helt sort på hvidt, men der må være en af tingene der er mere oplagt en den anden. Endnu en gang tak for de hurtige og mange svar, jeg tager dem alle sammen med til overvejelse.

Mvh Ivan

Tilmeldt 30. Sep 07
Skrevet kl. 14:58

Ivan:
Ved udbetaling af løn gennem ApS skal jeg vel først betale 28%, og så derefter normal skat som lønmodtager i eget firma, ikk? Men resten kan jeg have liggende i firmaet. Hvordan forholder det sig med et personligt firma under virksomhedsordning?

Nej, du betaler ikke normal skat af det virksomheden har betalt 28% af.

APS 

Aps'et køber varer for 30 kroner og sælger den for 100 kr. herefter udbetaler de dig 52 kr i løn. Indtægter ialt 100 kr, udgifter 82 kr heraf løn 52.  Overskuddet er 18 kr. Der udloddes 15 kr i udbytte og 3 kr bliver i virksomheden til konsolidering.

Selskabet betaler 28% i skat af overskud 18 kr. Du betaler normal skat af a-indkomst 52 kr og aktieindkomst 15 kr. Den samlede skat bliver derfor enten normal a-skat eller (selskabsskat + aktieindkomstskat). De sidste tre kroner beskattes KUN med selskabsskat, men det er jo kun midlertidigt. Hvis pengene bliver stående i selskabet for evigt, så er der aldrig nogen der har glæde af dem.

VIRKSOMHEDSORDNING

Du betaler normal a-skat af det du hæver. De penge du lader stå i virksomheden betaler du midlertidigt kun 28% af. Resten (op til din normale skat på hævningstidspunktet) betaler du når du hæver beløbet.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:59
Så er der altså også SMBA-selskaber, som JEG mener er DEN afgørende lettelse for erhvervslivet, som man har sukket efter i mange år. Du kan finde en masse information herom ved at google med "smba" eller "smba ApS". MVH Ejler
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det mest optimale er umiddelbart at lade konsulentvirksomheden køre i personligt regi 1 år eller 2, med henblik på at oparbejde værdier for 125.000 kr. hvorefter du kan omdanne virksomheden til anpartsselskab. Fordelen ved anpartsselskabet er bl.a. at du kan lade dig udbetale løn op til topskatten samt udbytte op til udbyttegrænsen for 28% skat. Det sidste er ikke muligt i en personlig virksomhed.

Herudover er det rigtigt at man ved at skubbe selskabet ind under et holdingselskab vil kunne udlodde udbytte skattefrit op til holdingselskabet og efterfølgende lade holdingselskabet sælge aktierne i konsulentselskabet skattefrit efter 3 år. Spørgsmålet er bare om det er muligt at sælge en sådan konsulentvirksomhed. Udbytteudlodningen til holdingselskabet giver imidlertid også mulighed for at holde egenkapitalen i konsulentselskabet nede hvilket vil gøre det lettere og mere attraktivt hvis du på et tidspunkt ønsker at optage en medanpartshaver.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)