Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Slæbt i retten af kunden - Wordpress hjemmeside projekt, gået galt!

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig med Fashion Sellers vurdering af sagen.

Hvis du har lovet at udføre noget, så kan du ikke bare ophæve opgaven, uden risiko for væsentlig erstatningskrav - Heller ikke selv om du synes kunden er umulig og træls at arbejde for og du giver slip på dit salær. Kundens erstatningskrav fastsættes ud fra kundens tab, som jo sagtens kan være væsentlig større end den aftalte pris./dit salær 

Noget andet er, at du indledningsvis skal have fundet ud af, hvad du har forpligtet dig til at levere.

Det er jo ikke en ren gavebod, når man bestiller en hjemmeside. Hvis de krav, som kunden har stillet, går ud over, hvad du kunne forvente, da du indgik aftalen med kunden, så kan kunden selvfølgelig ikke kræve dette ekstra leveret uden ekstrabetaling. Og selvfølgelig har man mulighed for at oplyse kunden om, at man ikke har de nødvendige kvalifikationer m.v. til at opfylde disse ønsker, som ligger ud over den oprindelige aftale.

Hvis I bare har lavet en aftale om levering af en hjemmeside efter kundens ønsker, så kan det faktisk være vanskeligt at vurdere, hvor meget kunden kan kræve. En pragmatisk løsning som foreslået af andre Amino til dig er således meget fornuftige.

Og så husk fremadrettet at bruge nogle ressourcer på at oplyse kunden, hvad han får for det aftalte salær. Derudover kan jeg anbefale dig at få lavet et sæt salgs- og leveringsbetingelser.

Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 471
Fra  Fredericia Fotografen Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skulle levere en hjemmeside ala http://www.atm-chiptuning.com 

Jeg fandt ud af det plug in jeg plejer at bruge ikke længere virkede, så derfor havde jeg problemer med dropdown menuen i toppen af siden.

Jeg har oplyst at jeg desværre ikke kan levere opgave da mine evner ikke rækker til dette, netop da det plugin ikke længere virker. Så hvad gør jeg så? 
Det er vel så mit problem at finde og betale en for at løse opgaven som jeg ikke kan. 

Hvordan opgøre man hvad kundens tab har været pga den manglende hjemmeside? Altså hjemmesiden er HELT ny, den har aldrig været oprettet, så jeg tænker det er begrænset hvor meget han har mistede på det? 
Jeg har jo som skrevet tidligere ikke bedt ham om at købe et tema og bruge tid på det, det er jo min opgave? 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 22:58
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det lyder som om, at I begge var enige om, at du kunne løse opgaven, som kunden nu ønsker det, da I indgik aftalen. Dvs. du er juridisk forpligtet til at levere hjemmesiden med det indhold. Du bærer således risikoen for, at det plug in (hvad det nu end er:o) )ikke længere virker, som du havde påregnet på tidspunktet for aftalens indgåelse.

Du gav en pris på 4000.

Når du ikke kan levere ydelsen, kan kunden foretage dækningskøb. Hvis ydelsen sædvanligvis koster 15.000 og kunden ikke kan finde det billigere, så lider kunden allerede her et tab på 11.000 i forhold til den aftale han havde med dig.

Derudover er der ingen tvivl om, at denne juridiske tvist og din uretmæssige ophævelse af aftalen har medført en forsinkelse af, hvornår hjemmesiden kommer op at køre i forhold til, hvad kunden berettiget kunne have forventet ud fra aftalen med dig, og dermed eventuelt et tab i form af manglende avance fra salg i denne periode. Hvis kunden kan sandsynliggøre et tab i den anledning, så kan han også kræve dette erstattet. Et sådant tab vil dog altid være skønsmæssig og domstolene er tilbageholdne med at give erstatning herfor - men på den anden side synes det sandsynligt at din kunde har lidt et tab. Dvs. det er ikke usandsynligt at der tilkendes ham et skønsmæssigt fastsat erstatningskrav, som jo kan være alt fra 10.000 og opefter.

Det bemærkes, at kunden har en tabsbegrænsningspligt. Dvs. jeg kan anbefale dig at forsøge at finde ud af, om nogle kan hjælpe dig med at få hjemmesiden færdiggjort hurtigst og billigst muligt og forelægge det for kunden for derved at begrænse kundens tab.

 

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14995
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 23:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Bødker:

Jeg har oplyst at jeg desværre ikke kan levere opgave da mine evner ikke rækker til dette, netop da det plugin ikke længere virker. Så hvad gør jeg så? 
Det er vel så mit problem at finde og betale en for at løse opgaven som jeg ikke kan. 

Ja det er desværre dit problem, hvis I har aftalt, at menuen var en del af den færdige hjemmeside...

Kim Bødker:

Hvordan opgøre man hvad kundens tab har været pga den manglende hjemmeside? Altså hjemmesiden er HELT ny, den har aldrig været oprettet, så jeg tænker det er begrænset hvor meget han har mistede på det? 

Jeg har jo som skrevet tidligere ikke bedt ham om at købe et tema og bruge tid på det, det er jo min opgave? 

Følgende er eksempler, så derfor siger jeg ikke, at det er gældende i den konkrete sag. Men kundens tab kan f.eks være

  • tabt salg og fortjeneste pga forsinkelse
  • tab pga forudbestilt marketing/kampagner mm
  • tab pga udgifter til andre, som skal færdiggøre opgaven
  • osv

Der kan faktisk laves en del tabsposter, spørgsmålet er blot, om tabet kan dokumenteres. Kan det det i retten, er der overvejende sandsynlighed for, at kunden bliver tilkendt et eller andet beløb. Hvor lille eller stort det er, det er umuligt at sige på forhånd...

Så jeg vil stadig foreslå, at du prøver at finde en løsning, da alene advokatomkostningerne til en retssag, vil blive langt over 20-25.000 kr, såfremt den blot køres som småsag. Dertil kommer så det beløb, som modparten bliver tilkendt, sagsomkostninger, renter mm. Eller sagt på en anden måde, det kan blive helveds dyrt, hvis modparten kender sine rettigheder...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Taastrup
Tilmeldt 3. Apr 13
Indlæg ialt: 114
Fra  PersonligUdvikling.Nu Skrevet kl. 23:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Bødker:

Jeg skulle levere en hjemmeside ala http://www.atm-chiptuning.com 

Jeg fandt ud af det plug in jeg plejer at bruge ikke længere virkede, så derfor havde jeg problemer med dropdown menuen i toppen af siden.

Jeg har oplyst at jeg desværre ikke kan levere opgave da mine evner ikke rækker til dette, netop da det plugin ikke længere virker. Så hvad gør jeg så? 
Det er vel så mit problem at finde og betale en for at løse opgaven som jeg ikke kan. 

Hvordan opgøre man hvad kundens tab har været pga den manglende hjemmeside? Altså hjemmesiden er HELT ny, den har aldrig været oprettet, så jeg tænker det er begrænset hvor meget han har mistede på det? 
Jeg har jo som skrevet tidligere ikke bedt ham om at købe et tema og bruge tid på det, det er jo min opgave? 

Selv om det er svært lige nu, så bliver du nødt til at flytte fokus fra "problem" til "løsning". :)

Køber vil ikke bakke ud af aftalen, da du måske er kommet til at love for meget og tilbyde en meget billig pris på 4000Kr. Hvis han accepterer, at du bakker ud "gratis", så skal han måske betale 10.000Kr eller mere hos et andet firma, for at lave hjemmesiden til ham. Dvs. for ham er det ikke "gratis/billigt" at du bakker ud.

Hertil husk på, at alle indlæg på amino kommer frem ved google søgninger. Så pas på du ikke lader følelserne tage overhånd ;)

Du har flere muligheder. Jeg lister her lidt idéer, som måske kan hjælpe dig i gang mht. at tænke mere løsningsorienteret :)

* Hyr en webdesign gut der kan "hjælpe" dig i mål.

* Benyt http://99designs.com/logo-website eller en lignende service til at lave en ny hjemmeside til kunden. Du har jo heldigvis en skabelon, som de blot skal lave en kopi af. Så kan du nøjes med at lave den danske tekst.

* Saml alt materiale mellem dig og kunden og forelæg det for en dygtig advokat. Betal for 1 eller 2 timers rådgivning afhængig af materiale og spørgsmål. Måske har du en advokat i din familie eller netværk.

* Benyt en skarp jurastuderende, som har været i gang i nogle år mht. at studere. De får lidt penge og du får rabat.

* Måske vil en juraklasse (hvis skolen siger ok) tage din problematik op i en klasseundervisning, hvor eleverne spørger dig om alt muligt og du får "gratis" input fra eleverne undervejs. 


Selvom det ikke er sjovt, så se dette som "lærepenge". Få det overstået og flyt fokus til at tjene penge igen. :)

Dvs. fra i dag og frem ved du jo nu, at kontrakter samt en klar definition af opgavens indhold altid skal underskrives og accepteres inden en opgave påbegyndes. :)

Jeg ønsker dig held og lykke med det hele :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kim Bødker:
Hvordan opgøre man hvad kundens tab har været pga den manglende hjemmeside? Altså hjemmesiden er HELT ny, den har aldrig været oprettet, så jeg tænker det er begrænset hvor meget han har mistede på det? 
dels altid den ekstra pris han får for at få udført det du bakker ud af + evt tab for tabt omsætning grundet forsinkelsen, som jo så bare vil bero på sandsynliggørelse og hvad retten så vil acceptere, men det vil koste en god del

Spil positivt med kunden, hjælp alle de steder du kan men være beredt på, at det kan koste noget at hoppe fra en indgået aftale. Jo bedre forhold du kan holde til kunden her, jo mindre vil det ofte koste

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aalborg
Tilmeldt 16. Jun 10
Indlæg ialt: 79
Fra  Excelautomation Skrevet kl. 01:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim,

Trist situation du er kommet i. Jeg vil rigtig gerne prøve at hjælpe dig ud af det - hvis du ikke allerede har fået hjælp andetsteds. Skriv en mail til unicco33(a)gmail.com så kan vi tage en snak om hvad der skal laves, eller hvad der forvolder dig problemer, måske over et skypekald, noget teamviewer, eller telefonisk. 

Angående økonomien skal du ikke tænke på, måske kan jeg hurtigt få dig over på rette spor igen, så gør jeg det gratis :-). Men ellers finder vi ud af det... :-)

Fra Aarhus
Tilmeldt 7. May 13
Indlæg ialt: 967
Skrevet kl. 07:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det er en rigtig træls situation du er kommet i, Kim.

Som andre, vil jeg også gerne tilbyde min hjælp med at få den tekniske del løst, hvis det ikke lykkedes dig. Hvis du næsten er færdig, så kan det nok også klares UB.

Jeg kan kontaktes på storm (a) catalystcode.net

PHP Freelancer med speciale i Laravel og API integrationer

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 10:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kim

Jeg er enig med de fleste andre i tråden, der foreslår at du får en der er lidt mere haj, til at kigge på det og fikse det. Det lyder ikke umuligt, og hvis du fikser det har du jo de 4k kunden så skylder, at betale med.

Det er klart den nemmeste og sikreste vej, ud af problematikken.

Men når det er sagt, så tror jeg ikke at din sag ser så sort ud endda. Det kan sagtens handle om hvordan man ser på tingene.

For det første så er sandsynligheden for at kunden rent faktisk stævner dig, meget lille. Ud fra mine små 15 år i web-branchen, ville jeg ikke sætte den højere end maks. 5% hvis jeg skulle estimerer det.
Sagen er nemlig den, at en retssag er hurtigt bliver dyr, for begge parter. Selvom kunden har en god sag og vinder kan det sagtens blive en underskuds forretning, pga. af sagsomkostningernes størrelse.

Jeg syntes også du bør sætte dig ned og gennemgå præcist hvad det er I har aftalt. Man kan ofte se tingene fra flere vinkler, har man f.eks. aftalt at lave en shop kan det jo være alt fra Amazon til en TicTail sat op på 5 min., her ville jeg som leverandør nok foretrække at leverer det sidst, og jeg ville jo havde opfyldt min del af aftalen. Så spørg dig selv er det aftalt at kunden selv kommer med et theme, om det skal være lige præcist det plugin etc. hvis det ikke er en del af aftalen, så har kunden jo ikke krav på det.

En vigtig ting er deadline, har I aftalt en leveringsdato? ud fra hvad jeg kunne læse af de tidligere indlæg, er det ikke tilfældet, det arbejder selvfølgeligt for dig, og vil gøre det meget svært for kunden, at påvise tabt salg etc.

Til gengæld er det noget skidt, hvis du har skrevet til kunden at du ikke er i stand til at udføre opgaven. Det ligner jo at du mener, at kunden har vokset opgaven, så den nu falder ud over den oprindelige tilbud. Derfor skulle du i stedet havde skrevet til kunden, at den dennes ønsker er væsentligt udenfor rammerne af den oprindelige aftale, så vil du give kunden for at hæve aftalen kvit og frit. Nu lyder det som om du har indrømmet at du ikke kan løfte din del af aftalen og det er lidt en rygende pistol.

Som skrevet mener, jeg du bør afslutte opgaven evt. med hjælp udefra, men sørg for at kunden ikke ydereligere vokser opgaven, så risikerer du at aldrig blive færdig.

Den slags sager syntes jeg lidt man skal se som lærepenge, så det er vigtigt at du gør tingene anderledes næste gang. F.eks. mener jeg du bør få udarbejdet et sæt forretningsbetingelser, som f.eks. begrænser dit erstatningsansvar til det beløb som kunden betaler for sin ydelse. Du bør så få dine kunder til at godkende dine forretningsbetingelser ved accept af tilbud. Det er en god ide, at få en advokat til at kigge dine forretningsbetingelser igennem.

Det er også vigtigt at dine tilbud bliver mere konkrete, og at du bliver bedre til at holde kunderne indenfor rammen af tilbuddet, eller orientere om eventuelle ekstra omkostninger. En vigtig ting som et tilbud, bør indeholde er en beskrivelse af afleveringsforretningen, f.eks. at kunden efter aflevering har 14 dage til at påvise fejl og mangler, og du efterfølgende har 14 dage til at udbedre dem. På den måde er der ikke nogen tvivl om at hvis en kunden ringer 2 måneder senere, med en fejl, så skal han som udgangspunkt betale for at få den rettet.

Det kan lyde som meget arbejde, for at kunne leverer websites til 4k, men desværre er der en tendens til at hvis man prissætter meget billigt, så tiltrækker man også de mest besværlige kunder (i min erfaring er det nærmest ligefrem propationalt hvor besværlig en kunde er og hvor få penge de har).
Derfor er det super vigtigt, at du får styr på det juridiske aspekt.

 

 

 

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lundsby

Fuldstændig enig, super godt indlæg - og ja det kan sjældent betale sig at lægge sag an, hvis ens krav ikke overstiger 50-100.000, medmindre man har retshjælp, hvilket mindre erhvervsdrivende sjældent har, så risiko for sagsanlæg er begrænset. Desværre er der dog altid nogen som af princip kører sager - og så er der risiko for at spørgeren bliver pålagt at blive betale et i forhold til salæret stort beløb. Derfor synes jeg bestemt også, at spørgeren skal forsøge at få lukket sagen på anden vis. Om ikke andet, så lever vi jo også af, at vi får god omtale. Selv om kunden næppe bliver helt glad, så vil han dog næppe kritisere spørgerens virksomhed til sit netværk så kraftig, som hvis der opnås en konstruktiv dialog.

Jeg synes i øvrigt at det er flot, at mange af Aminoerne tilbyder at hjælpe - og det er endnu mere flot, da de jo er i samme branche og dermed konkurrenter. Godt gået

Side 3 ud af 4 (32 indlæg)