Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pakke kørsel eller avis bud plus generelle spørgsmål om opstart af virksomhed.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 3. Apr 15
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 14:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Der bliver flere steder herinde skrevet om pakke kørsel, og avis kørsel som en god måde at komme i gang på. Men der bliver ingen steder nævnt noget om hvordan økonomien i det er. 

Derfor har jeg nogle spørgsmål?

Hvad er pakke prisen ved de forskellige selskaber? 

Er avis kørsel også som selvstændig? og hvordan er økonomien i det? 

Jeg har læst priser med 9kr pr pakke 

og 185kr plus moms for avis kørsel?

Ved GLS i aalborg kan du leje bilen igennem dem. Det vil sige at du kun betaler for CVR nummer og så er du faktisk igang. 

Men det kunne nu stadig være rart at have lidt tal så man kunne regne på det. 

Derudover får jeg jo kun 12 bilag da jeg hver måned får en afregning hvor bilen er fratrukket. Jeg har derfor kun ekstra bilag hvis jeg fx køber andet arbejdstøj, et nyt headset og etc. 

Med andre ord har jeg MAX 20 bilag om året. Så i forhold til regnskab kan jeg lave alt selv der eller er der noget hvor der er lov krav om at en revisor skal ind over? og hvad er ca prisen på det? 

hvad gør jeg mht til løn til mig selv? laver jeg bare en fast overførsel til min privat konto? og ville i fastlønne året rundt? eller ville i inbetale ferie penge for jer selv? 

Til sidst hvis jeg starter en enkeltmands virksomhed så ved jeg at jeg hæfter for firmaet.. men efter firmaet også for mig som privat person?

Eks. hvis jeg skylder penge til skat privat og der står overskud i firmaet kan de så indkræve dem? 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 14:36

Hej.

Ved ikke om det nødvendigvis er en god måde (går ud fra det skal forståes som "nem") at komme i gang på med pakke- og aviskørsel.

Men her lidt oplysninger, som du muligvis kan tage med videre:

Jeg er selv vognmand med en enkelt bil under 3500 kg. Er uddannet speditør og har næsten 10 års erfaring inden for branchen.

Kører ikke pakker for GLS, da jeg ikke tror på, at økonomien kan holde. Dog vil jeg sige, at det nok er skudt lidt under mål med 9 kr. pr. pakke...:

Et eksempel: Der køres pakker til kunder i et bestemt distrikt. Der er måske et sted mellem 60 og 80 aflæssesteder om dagen. Lad os antage, at der skal afleveres 1,5 pakke pr. sted og du får 9 kr. pr pakke. Så vil regnestykket se således ud: 1,5 pakke x 80 steder = 120 pakker x 9 kr. = 1080 kr for én dags arbejde á måske 12-15 timer....

Derfor tror jeg da (og håber), at priserne pr. pakke er en del højere. Du kan selv regne efter, hvor meget du vil/skal tjene pr. dag og derefter dele det med det antal leveringer, du mener, du kan nå på en dag. Herefter har du prisen for, hvad du gerne skal have pr. pakke eller drop.

Ved ikke hvordan priserne på aviskørsel er i Jylland, men på Fyn kan jeg oplyse dig om, at du som selvstændig vognmand får 135 kr. i timen ekskl. moms for almindelig husstands-omdeling af aviser og reklamer. Vel og mærke timer, som avisdistributionen har regnet ud det vil tage på de enkelte ruter. Altså ingen penge for kørsel til og fra startstedet.

Omkring regnskab vil jeg sige, at du godt kan lave det selv i et regneark, hvis ikke du mener, du får mere end 20 bilag på et år. Du har som enkeltmandsvirksomhed ikke pligt til at have en revisor.

Men hvad med udgifter til eksempelvis forsikringer på bil, fragtfører, telefon, diesel, dæk, vedligeholdelse, olie, sprinklervæske, kontorartikler, erhvervsansvarsforsikring, arbejdstøj, bilvask, sækkevogn, vægtafgift osv.???

Hvis det er en personligt ejet virksomhed, overfører du bare de penge fra din erhvervskonto til din "lønkonto", hver den sidste hverdag i måneden, som du mener firmaet kan bære. Du kan i princippet overføre alle de penge du vil. Husk blot, at der også skal være penge til skattefar, som du skal betale aconto af dit forventede driftsoverskud - altså også medregnet de penge du overfører til dig selv i løn.

Det er ikke nædvendigt, at indbetale til feriepenge i en personligt ejet virksomhed, men selvfølgelig en god ide, at gemme lidt penge til der skal holdes lidt ferie.

Ved en enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt for al gæld i firmaet - herunder bl.a. skattebetalinger, afgifter, moms gæld til kreditorer, tab på debitorer m.m.

Håber dette hjælper dig lidt. Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for yderligere hjælp eller sparring omkring din nye virksomhed.

God påske.

Mvh.

Kasper Høvsgaard

Tilmeldt 3. Apr 15
Skrevet kl. 14:45

Tak for hurtigt svar :D 

Når du lejer bilen igennem dem betaler du ca 1000kr om dagen for at holde bilen.

DVS du betaler ikke de dage du ikke kører, hvis du fx er syg, har ferie, og i weekender. 

Du har et tankkort der også er igennem dem. DVS at du hver måned får en opgørelse der kunne se sådan ud. 

Indtjening på din rute 40000 - udgifter til bil 15000 

Udbetaling 25000

Du kan også stille med bil selv men det kræver jo så at man har pengene at lægge ud til en evt leasing aftale.. plus du er mere bundet af det. 

De snakker om noget der hedder 100-200 pakker om dagen med en snit på 2 pakker pr sted. De er glade for at snakke udgifterne men ikke så glade for at snakke om indtjeningen. De 9 kroner har jeg eller ikke fra dem men fra en anden side af så ville lige have det be eller afkræftet. 

Jeg fandt aminos regnskabs program og det virker umiddelbart nemt og overskueligt. det fortæller mig automatisk, hvad jeg skal betale i moms også. så det kan næsten ikke være nemmere.. 

Den skat der skal betales af min egen løn indbetales den månedligt eller hvordan? 

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 15:04

Selv tak ;-)

Stadigvæk; pas godt på - prøv f.eks. at regne således:

En månedlig indtægt på 40.000 kr delt med 21 arbejdsdage, giver ca 1.900 kr kørt ind pr. dag. Hvis du så skal give 1.000 kr. pr. dag i leje af bil til GLS, så har du 900 kr. tilbage. Heraf skal du så bruge diesel - måske 200 kr om dagen. Så er der 700 kr. tilbage.

Så skal du betale erhvervsansvars- og fragtførerforsikring, arbejdstøj, bilvask, kontorartikler m.m. Lad os bare antage, at det sammenlagt og delt ud pr. dag, giver en udgift på 100 kr. Så har du 600 kr. tilbage.

600 kr. pr. dag i 21 arbejdsdage pr. måned giver et driftsoverskud på 12.600 kr. pr. måned.

Det er dette beløb (driftsoverskudet), du skal betale skat af - typisk jo omkring 40%, hvilket er ca. 5.000 kr. i skat om måneden. Så har du formentlig noget personligt fradrag, som ikke er regnet med, men lad os så sige, at skattebetalingen hedder 3.500 kr. pr. måned.

Så har du 12.600 kr - skat på 3.500 kr = 9.100 kr tilbage hver måned, som du i princippet kan "tillade" dig, at give til dig selv i løn. Så er der selvfølgelig ikke sat penge af til uforudsete udgifter eller kommende nyinvesteringer.

Overvej derfor kraftigt, om ikke det bedre kan betale sig, at spare lidt penge op, så du kan lease eller langtidsleje din bil hos en forhandler i stedet for hos GLS.

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 15:10

Vil lige tilføje:

Den skat, du skal betale er ikke af de penge, du giver dig selv i løn, men derimod af dit driftsoverskud i virksomheden. I første omgang skal du forskudsregistrere på din selvangivelse, hvad du forventer i overskud på virksomhedsdriften.

Det giver så et eller andet beløb, fratrukket dine fradrag, som du skal betale månedligt. Dog kun 10 måneder om året (juni og december er skattefri). Men du får altså tilsendt 10 girokort, som forfalder hver måned omkring den 12. (dog ikke som nævnt i juni og december).

Når året så gøres op der i starten af marts, skal du angive dit reellle over- eller underskud i din virksomhed sammen med dine øvrige fradrag, og det gøres så op, om du har betalt for meget eller for lidt i skat. Som selvstændig har du en forlænget frist til at indbetale eventuelt restskat.

Tilmeldt 3. Apr 15
Skrevet kl. 15:11

De 1000kr er et ca beløb er og med diesel :D men jeg kan godt se hvor du vil hen :D 

Det er også lidt træls at man ikke kan få nogle mere præcis tal for hvad man får pr pakke. så ville det være en del nemmere at regne på.. 

og jeg tolker det på 2 måder, enten er det fordi de ikke vil ud med det af konkurrence grunde.. 

eller også er det fordi det er så lidt at det som du skriver ikke rigtig kan svare sig.. Jeg tænker jo også at der er jo også en smule kontor arbejde i form af regnskaber og moms regnskaber osv.. 

men ja... det er ikke nemt at blive klog på..

Tilmeldt 3. Apr 15
Skrevet kl. 15:17
Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 15:19

Nej, det er det ikke...;-)

Du kan jo eventuelt prøve, at kontakte én eller flere af de vognmænd, som allerede kører for dem nu, og så høre dem, om de vil fortælle, hvad de ca. får pr. pakke eller pr. drop, da du selv overvejer at starte op...

Der er helt sikkert også noget administrativt i det, men du er godt hjulpet på vej med enten Dinero eller en af de andre online regnskabsprogrammer

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 15:22

Måtte Expressen tror jeg også er en bedre mulighed - og som du selv siger - nemmere at kalkulere ud fra.

Tilmeldt 3. Apr 15
Skrevet kl. 16:07

Nå så fik jeg googlet mig til lidt mere info.. 

de får mellem 9 og 13kr pr pakke... og de har minimum 100 pakker

og 5 kroner pr opsamlet pakke.. og dem har de ca 50 af om dagen.. ergo ser regnestykket sådan ud på 

100x9kr =900

50x 5 =250

Så det er 1150 kr om dagen på de sløve dage. Dem er der dog ikke mange af.. De var mest normalt med 200 pakker om dagen hvilket så er 2050 om dagen. 

Du har ca 200 arbejds dage om året. det er 410.000 kr minus ca 150.000 til bilen.. Det er 260.000 om året før skat med moms. 

Det er ikke noget du bliver fed af kan man hurtigt regne ud.. Så tror jeg måtteexpressen er en bedre ide. selvom minimums indtjeningen er den samme. så er den store forskal at 410.000 er hvis det går virkelig godt, og du ingen syge dage, eller ferie holder..

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)