Der bliver flere steder herinde skrevet om pakke kørsel, og avis kørsel som en god måde at komme i gang på. Men der bliver ingen steder nævnt noget om hvordan økonomien i det er. Hvad er pakke prisen ved de forskellige selskaber? Er avis kørsel også som selvstændig? og hvordan er økonomien i det? Jeg har læst priser med 9kr pr pakke og 185kr plus moms for avis kørsel? Ved GLS i aalborg kan du leje bilen igennem dem. Det vil sige at du kun betaler for CVR nummer og så er du faktisk igang. Men det kunne nu stadig være rart at have lidt tal så man kunne regne på det. Med andre ord har jeg MAX 20 bilag om året. Så i forhold til regnskab kan jeg lave alt selv der eller er der noget hvor der er lov krav om at en revisor skal ind over? og hvad er ca prisen på det? |
Hej.
Ved ikke om det nødvendigvis er en god måde (går ud fra det skal forståes som "nem") at komme i gang på med pakke- og aviskørsel.
Men her lidt oplysninger, som du muligvis kan tage med videre:
Jeg er selv vognmand med en enkelt bil under 3500 kg. Er uddannet speditør og har næsten 10 års erfaring inden for branchen.
Kører ikke pakker for GLS, da jeg ikke tror på, at økonomien kan holde. Dog vil jeg sige, at det nok er skudt lidt under mål med 9 kr. pr. pakke...:
Et eksempel: Der køres pakker til kunder i et bestemt distrikt. Der er måske et sted mellem 60 og 80 aflæssesteder om dagen. Lad os antage, at der skal afleveres 1,5 pakke pr. sted og du får 9 kr. pr pakke. Så vil regnestykket se således ud: 1,5 pakke x 80 steder = 120 pakker x 9 kr. = 1080 kr for én dags arbejde á måske 12-15 timer....
Derfor tror jeg da (og håber), at priserne pr. pakke er en del højere. Du kan selv regne efter, hvor meget du vil/skal tjene pr. dag og derefter dele det med det antal leveringer, du mener, du kan nå på en dag. Herefter har du prisen for, hvad du gerne skal have pr. pakke eller drop.
Ved ikke hvordan priserne på aviskørsel er i Jylland, men på Fyn kan jeg oplyse dig om, at du som selvstændig vognmand får 135 kr. i timen ekskl. moms for almindelig husstands-omdeling af aviser og reklamer. Vel og mærke timer, som avisdistributionen har regnet ud det vil tage på de enkelte ruter. Altså ingen penge for kørsel til og fra startstedet.
Omkring regnskab vil jeg sige, at du godt kan lave det selv i et regneark, hvis ikke du mener, du får mere end 20 bilag på et år. Du har som enkeltmandsvirksomhed ikke pligt til at have en revisor.
Men hvad med udgifter til eksempelvis forsikringer på bil, fragtfører, telefon, diesel, dæk, vedligeholdelse, olie, sprinklervæske, kontorartikler, erhvervsansvarsforsikring, arbejdstøj, bilvask, sækkevogn, vægtafgift osv.???
Hvis det er en personligt ejet virksomhed, overfører du bare de penge fra din erhvervskonto til din "lønkonto", hver den sidste hverdag i måneden, som du mener firmaet kan bære. Du kan i princippet overføre alle de penge du vil. Husk blot, at der også skal være penge til skattefar, som du skal betale aconto af dit forventede driftsoverskud - altså også medregnet de penge du overfører til dig selv i løn.
Det er ikke nædvendigt, at indbetale til feriepenge i en personligt ejet virksomhed, men selvfølgelig en god ide, at gemme lidt penge til der skal holdes lidt ferie.
Ved en enkeltmandsvirksomhed hæfter du personligt for al gæld i firmaet - herunder bl.a. skattebetalinger, afgifter, moms gæld til kreditorer, tab på debitorer m.m.
Håber dette hjælper dig lidt. Du er altid velkommen til at kontakte mig, hvis du har brug for yderligere hjælp eller sparring omkring din nye virksomhed.
God påske.
Mvh.
Kasper Høvsgaard