Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 12:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er jeg næsten klar til at starte min virksomhed, hvor jeg skal sælge hjemmesider til små og mellemstore virksomheder.

Efter længere tid, mener jeg PMV vil være den rigtige vej for mig over IVS.

Det sidste jeg roder med er:

Når jeg ikke er momsregistreret, skal jeg så stadig opkræve moms når jeg sælger en hjemmeside/webshop eller lignende til en kunde? Hvis ja, kan de så godt trække moms'en fra i deres virksomhed?

Og når jeg køber varer til min virksomhed, f.eks. arbejdstøj, kan jeg trække moms'en fra det?

Mvh. Nicklas.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej.

Hvis du ikke er momsregistreret, skal du ikke tænke på moms, hverken ved køb eller salg. Du fakturerer uden moms, og når du køber varer, kan du ikke trække momsen fra.

Husk, at du SKAL momsregistreres, hvis du forventer at tjene over 50.000 i de næste 12 måneder - altså ikke for hvert regnskabsår. Du KAN momsregistrere dig før det, når blot du forventer at have momspligtigt salg. Måske (og kun måske) vil dine kunder tage dig mindre seriøs, hvis du ikke er registreret, for det indikerer jo, at du har en omsætning under 50.000. Hvis du er i en opstartsfase med mange udgifter, kan det måske også betale sig her at få momsen refunderet.

Held og lykke med projektet.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Reinhardt93:

Når jeg ikke er momsregistreret

Så længe du ikke er momsregistreret skal du ikke lægge salgsmoms på nogen af dine salg/omsætning. De ting du køber kan du heller ikke få fradrag i købsmomsen for, så længe du ikke er momsregistreret.

 

Du har pligt til ændre din PMV og lade dig momsregistrere når du ved din omsætning når 50.000 kr. på et rulende år.

Tilmeldt 27. Jan 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt.

Jeg siger tak til begge svar. Jeg vil få oprettet min PMV med det samme.

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 22
Fra  Debitoor Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Reinhardt93

Super spændende med dit projekt.

Så længe du ikke er momsregistreret, kan du ikke opkræve moms på dit salg. Du kan heller ikke trække momsen fra på dine udgifter. Husk, at du ikke må omsætte for mere end kr. 50.000 om året på den måde.

Hvis du vælger at lade dig momsregistrere, er der andre muligheder. Jeg arbejder for Debitoor gratis regnskabsprogram, og vi har netop publiceret en video om det at trække moms fra på køb af arbejdstøj. Se videoen her: Kan jeg trække moms fra på køb af arbejdstøj?

Held og lykke med arbejdet.

Mange hilsner

Majbritt, online editor, Debitoor

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 07:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Majbritt:

vi har netop publiceret en video om det at trække moms fra på køb af arbejdstøj. Se videoen her: Kan jeg trække moms fra på køb af arbejdstøj?

Hej Majbritt,

 

Kan egentligt godt lide at i forsøger at give forskellige vejledninger via video, mange går døde i for meget tekst.

 

Men den video du linker til indeholder en række deciderede faktuelle fejl (ret grove efter min mening). Han (Revisor-Lasse) omtaler Lina Rafn's skattesag omkring arbejdstøj, og ikke et sted i dommen (https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1907509&chk=210252) nævnes ordet moms, lidt skidt at bruge det som argument!

Dernæst siger han at der ikke kan opnås fradrag for købsmoms når arbejdstøjet kan anvendes privat. Det er rigtigt når man taler om skattefradrag, men i forhold til moms er det grundlæggende (uanset om det arbejdstøj eller andre aktiver som kan anvendes privat) at man kan fradrage købsmoms for den faktiske anvendelse i virksomheden.

Så jeg tror hvis i skifter alle de steder i skriver/siger moms ud med skat, så bliver den helt rigtig.

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 08:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:
Men den video du linker til indeholder en række deciderede faktuelle fejl (ret grove efter min mening). Han (Revisor-Lasse) omtaler Lina Rafn's skattesag omkring arbejdstøj, og ikke et sted i dommen (https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1907509&chk=210252) nævnes ordet moms, lidt skidt at bruge det som argument!

Jeg er enig med dig at sagen omkring Lina Rafn ikke er et godt eksempel. Man kan så vende det om sige at moms jo netop ikke er et issue for SKAT's sag. Deres påstand var alene at beklædningen mv. var en privat udgift. Hvis der i denne sag var afløftet moms ville SKAT formentlig behandle dette som en følgeregulering.

Jesper_nl:
Dernæst siger han at der ikke kan opnås fradrag for købsmoms når arbejdstøjet kan anvendes privat. Det er rigtigt når man taler om skattefradrag, men i forhold til moms er det grundlæggende (uanset om det arbejdstøj eller andre aktiver som kan anvendes privat) at man kan fradrage købsmoms for den faktiske anvendelse i virksomheden.

Her er "Revisor-lasse" reelt i tråd med SKAT's vejledninger inden for moms, hvor SKAT's udgangspunkt for virksomheder uden ansatte er, at der kun gives momsfradrag, hvis det er kutyme inden for  den enkelte branche, at der stilles arbejdstøj til rådighed.

Fra København
Tilmeldt 10. Nov 14
Indlæg ialt: 22
Fra  Debitoor Skrevet kl. 09:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper_nl

Tak for dine kommentarer og feedback. Det er rigtigt, at sagen om Lina handlede om skat, men deraf følger også den momsmæssige behandling af de udgifter, man kan have til arbejdstøj og fx make up og personlig pleje.

Udfaldet i sagen blev, at anskaffelserne ansås som privatudgifter og dermed ikke var fradragsberettigede. Det medfører med al sandsynlighed, at det heller ikke er muligt at trække momsen fra på udgiften. Som Whiskey også er inde på. Når du kategoriserer sådan en udgift i Debitoor skal den ind under ’Medarbejdergoder’, hvor momsen på udgiften sættes til 0%.

Og nej, du kan ikke få fradrag for al moms i din virksomhed. Der er, som Lasse også fortæller, nogle ret skrappe krav på området for arbejdstøj, som gør, at det sjældent er en reel mulighed at få fradrag på civilt tøj i virksomheden.

Jannik: THANKS:)

Hilsner
Majbritt Ramsgaard Jensen,
online editor, Debitoor

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

slette svar sorry

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)