Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fagforening er ved at lave en "Vejlegården" på os...

Side 15 ud af 28 (274 indlæg)
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 19:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,6 stjerner givet af 5 person

Jeg har aldrig rigtig forstået den ideologiske debat omkring fagforeningerne. Oftest - som vi også ser de i nogle af de debatindlæg der er kommet i denne tråd - så mangler der en basal viden om samfundsforhold.

Lad mig prøve at forklare Den Danske Model på en forenklet måde:

I Danmark er det lagt op til arbejdstager og arbejdsgiver at aftale overenskomster. Hvis der ikke kan opnås enighed, kan Staten gribe ind.

I Danmark betaler vi A-skat ved at udregne skatten efter en %-sats, og derved er (nogle af) skatteindtægterne afhængige af den skattepligtige løn. Hvis vi derfor imorgen beslutter os for at vi kun vil have 35 kr. i timen, vil Danmark ikke have penge til at finansiere alle de offentlige udgifter (til f.eks hospitaler og skoler).

Når arbejdgiverne og lønmodtagerne mødes til overenskomstforhandlinger så sker det derfor inden for en ramme. Lønstigninger vil give flere skatteindtægter gennem A-skat, - og det beløb skal som minimum modsvare tabet på de indtægter som eksporten vil mindskes hvis konkurrrenceevnen forringes. 

Hvis vi derfor afskaffer den danske model, så vil Regeringen være nødt til at sikre finansieringen af de offentlige udgifter på en anden måde. Nogle offentlige udgifter vil man kunne fjerne ved at privatisere og derved lade private finansiere, - men ikke alt er muligt at privatisere.

Hvor store de offentlige udgfter skal være, bestemmes på demokratisk vis i Folketinget. 

Så  arbejdgiver og arbejdstager har altså altså en bunden opgave i at i fællesskab (gennem forhandling om fordelingen) at fylde skattekisten op til den kridtstreg som regeringen har tegnet i kisten. 

Alternativet er kommunisme i en eller anden form.

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 20:10
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Jesper:
Fagbevægelsen benytter i dette tilfælde de lovlige våben, som de har.

Og det er i virkeligheden det der er det springende punkt for mit vedkommende.

Det er helt fair at de gerne vil have kunder i butikken, det er jeg sikker på at vi alle gerne vil. Vi andre har heldigvis ikke mulighed for at sanktionere mod de kunder der vælger at de ikke ønsker at handle hos os, men må i stedet gøre os tilpas attraktive, så kunderne enten kommer af sig selv, eller ønsker at købe vores produkt / ydelse når vi forklarer dem hvor godt det er. Det fungerer særdeles godt.

Nu tænker jeg ud af boksen, men kunne man forestille sig at fagbevægelsen i stedet for konfrontationer og sanktioner, kunne gøre deres ydelse så attraktiv at "købe" at arbejdsgiverne rent faktisk gerne ville tage imod den? Jeg ved godt at det virker som en helt tosset idé, når man jo bare kan tvinge dem, men det kunne da være sjovt at prøve.

Og hvem ved, måske kunne det få den sideeffekt at de kunne vende den medlemsflugt de oplever i øjeblikket, hvis det gøres rigtigt.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 21:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

igang:

Jesper:
Fagbevægelsen benytter i dette tilfælde de lovlige våben, som de har.

Og det er i virkeligheden det der er det springende punkt for mit vedkommende.

Præcis - også for mig :) Pointen er, at Kurt sådan set bare repræsenterer den holdning der er i fagbevægelsen. Selv John og andre er tilhængere af systemet.

Jeg går ind for frivillige aftaler (eller ingen aftaler), så derfor går jeg som sådan også ind for principperne i Den Danske Model. Jeg synes de eteablerede fagforeninger har ladet tiden løbe fra dem. Det ville være smart af dem at:

• Indføre 'light' abonnomenter, der kun dækkede juridisk bistand i tilfælde af konflikt med arbejdsgiver - intet andet.
  • Byde ind på HR-området (arbejdsmiljø, personalesamtaler og hvad ved jeg) hvor de burde have en kompetence, men i praksis formentlig ikke har det, fordi deres egne arbejdspladser er præget af nepotisme, fyringsrunder og ufleksible lønforhold m.v.
  • Fokusere på den skat deres arbejdende medlemmer betaler i stedet for at fokusere på alle mulige uden for arbejdsmarkedet, herunder efterlønnere som jo for nogle år siden netop udstillede fagbevægelsens hykleri og medvirken til generationstyveri.
  • Reagere på deres interne frås og forgyldning af fagbosser + undersåtter noget mere og noget før.
Men disse ting er uforenelige med værdigrundlaget og tankegodset.
Alle vi andre burde kræve:
  • Total sanering af alle dagpengeregler og a-kasse administration (muligvis en af-privatisering, så den lå i offentligt regi). Dette ville spare milliarder i administration og øge fleksibiliteten for såvel ledige som folk i job. Hele dagpenge administrationen - der i dag er ejet af fagbevægelsen - burde altså nedlægges.
Det kunne teoretisk set være et godt system, men det er det bare ikke med den kultur der findes i den danske fagbevægelse. Jeg kunne aldrig selv drømme om at lave en overenskomst med dem, men har heller ingen ansatte nu. I stedet for et bøvle med den slags vil jeg hellere arbejde med freelancere og gerne i udlandet. 
Den situation som Jesper skriver om er helt normal. Der dukker en fyr op på Jespers virksomhed og fortæller det er et farligt nabolag med mange brænde og hærværk, så andre virksomheder betaler sig til sikkerhed. Hvis Jesper skriver under og betaler nogle penge, så kan fyren beskytte Jesper mod det. Jesper kan også vælge at gå til en anden bande og få hjælp. Alle inden for bandemiljøet (læs: arbejdsmarkedets parter) synes det er helt rimeligt - Jesper har jo frit valg hvilken bande han vil betale til. I tilfælde af, at Jesper er usamarbejdsvilling (læs: usolidarisk) så kan det være virksomheden brænder ned og det tjener hverken den ene eller den anden bande på. Omvendt skal en virksomhed brænde ned en gang i mellem, da det gør de andre virksomheder i nabolaget mere medgørlige.
Alle der forsøger at stø sukker ud over situationen har fuldstændig misforstået at det ikke drejer sig om at fagforeningen skriver et pænt eller et grimt brev. Maj-Britt Svane og Fru Hartmann er inde på det helt fundamentale spørgsmål som er om Jesper selv må bestemme. Må han det?
Fagbevægelsen kræver, at der tegnes en overenskomst. Det har de lov til. Hvis det blev gjort ulovligt ville reglerne lynhurtigt blive erstattet af lovgivning. For en politiker, så tæller de 7 ansatte 7 gange mere end Jesper i en valgkamp. Hvis Fagbevægelsen ikke må lave deres aktioner, så vil de i stedet kræve lovændringer.
Så lige nu har man lov til at gøre ting i en arbejdsmarkedskonflikt, som vi andre bliver administrativt tilbageholdt for af politiet i andre situationer. Det er det mindste onde. Det bedste Jesper kan gøre er at holde lav profil og i øvrigt ignorere fagforeningens krav - og fyre den ansatte på første strejkedag. Det er helt efter bogen og Den Danske Model.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Agadir
Tilmeldt 11. Apr 13
Indlæg ialt: 176
Fra  Altomargan.dk Skrevet kl. 22:24

Dukkemageren:

Jeg har aldrig rigtig forstået den ideologiske debat omkring fagforeningerne. Oftest - som vi også ser de i nogle af de debatindlæg der er kommet i denne tråd - så mangler der en basal viden om samfundsforhold.

I Danmark er det lagt op til arbejdstager og arbejdsgiver at aftale overenskomster. Hvis der ikke kan opnås enighed, kan Staten gribe ind.

I Danmark betaler vi A-skat ved at udregne skatten efter en %-sats, og derved er (nogle af) skatteindtægterne afhængige af den skattepligtige løn. Hvis vi derfor imorgen beslutter os for at vi kun vil have 35 kr. i timen, vil Danmark ikke have penge til at finansiere alle de offentlige udgifter (til f.eks hospitaler og skoler).

Når arbejdgiverne og lønmodtagerne mødes til overenskomstforhandlinger så sker det derfor inden for en ramme. Lønstigninger vil give flere skatteindtægter gennem A-skat, - og det beløb skal som minimum modsvare tabet på de indtægter som eksporten vil mindskes hvis konkurrrenceevnen forringes. 

Hvis vi derfor afskaffer den danske model, så vil Regeringen være nødt til at sikre finansieringen af de offentlige udgifter på en anden måde. Nogle offentlige udgifter vil man kunne fjerne ved at privatisere og derved lade private finansiere, - men ikke alt er muligt at privatisere.

Hvor store de offentlige udgfter skal være, bestemmes på demokratisk vis i Folketinget. 

Så  arbejdgiver og arbejdstager har altså altså en bunden opgave i at i fællesskab (gennem forhandling om fordelingen) at fylde skattekisten op til den kridtstreg som regeringen har tegnet i kisten. 

Hvorfor skal fortalere for "Den Danske Model" altid lave skræmmescenarier?

Sandheden er jo at ingen kender eller har beregnet konsekvensen af at droppe den danske model.

Som du beskriver omfanget af Den Danske Model. så er DK jo på vej mod konkurs eller kraftig forringelse af de offentlige ydelser/nedskæringer indenfor de næste 2-4 år da der bliver færre og færre til at finansiere flere og flere og dermed vil der komme et gevaldigt knæk på ejendomsmarkedet og kreditforeningerne vil blive overtaget af Staten for ikke at sætte alle udenfor døren.

Med lavere skatteindtægter og stigninger i de offentlige udgifter så ser det meget meget sort ud. Folk hold på jeres penge inden DDK kommer og tager dem :)

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 07:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Dukkemageren:

Med din økonomiske forståelse er det ikke noget under at du ikke forstår debatten, og ikke kan relatere den til samfundsforhold. Du har åbenbart ikke set at der findes velfunderende samfund hvor den danske model ikke gælder. 

Et par små basale ting som at velstanden i landet kommer fra det vi producerer og ikke fra lønniveauet. Hvis vi i Danmark beslutter at en maskinarbejder skal have 1000kr/timen og ikke 200kr/timen så betyder det ikke at landet bliver fem gange så velstående, men at der ingen maskinarbejdere er til at producere ting der kan sælges og betale for den offentlige sektor.

Lønnen og demed omkostningsniveauet i den offentlige sektor er yderligere bestemt af lønniveauet i den svindende danske produktionssektor. Hvis de 430000 mennesker der var ansat i industrien i 2008 i gennemsnit fik 180kr/t, og de 300000 der nu er ansat i gennemsnit får 200kr/t  så fører et 29% fald i lønsummin i industrien til en 10% stigning i offentlige lønninger.

Velstand skabes ikke af fordelingspolitik men af produktion, og produktion/rentabilitet afhænger af lønniveauer. Lønniveauet i Danmark er et af de højeste i verden, og hvad der måske kan overraske nogen så er danske ansatte ikke altid verdens dygtigste, mest produktive og produktionen flytter ud fordi man som virksomhed hellere vil have en polsk ingeniør, en specialarbejder og en elektrikker end EN dansk specialarbejder.

Spørgsmålet er mere hvem der med de overenskomster der er nu har lyst til at ansætte de 130000 industriansatte som er forsvundet fra den velstandsskabende del af samfundet? Hvor skal "DEN DANSKE MODEL" skaffe de 43mia. kr årligt som den udvikling har beskåret den danske velstand med?

Alternativet til ikke at skabe produktion i Danmark er armod og faldende levestandard - ikke kommunisme. Løsningen er at "DEN DANSKE MODEL", politikkere og det offentlige system ikke blokerer for at der skabes job til dansker også på lønniveauer som "kun er Tyskere, Svenskere, Østrigere, Hollændere, Belgierer mv. værdigt,

Vi lever ikke længere i en tid hvor konkurrencen er begrænset af hvor langt man kan gå til marked - handle og gå tilbage igen på en dag, men i en verden hvor varer kan komme imorgen fra Kina. Vor selvforståelse og vor velstand er på lånt tid, medmindre vi styrker vores konkurrenceeevne specielt for små virksomheder. 

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 08:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

BroncofanDK:

Alternativet til ikke at skabe produktion i Danmark er armod og faldende levestandard - ikke kommunisme. Løsningen er at "DEN DANSKE MODEL", politikkere og det offentlige system ikke blokerer for at der skabes job til dansker også på lønniveauer som "kun er Tyskere, Svenskere, Østrigere, Hollændere, Belgierer mv. værdigt,

Vi lever ikke længere i en tid hvor konkurrencen er begrænset af hvor langt man kan gå til marked - handle og gå tilbage igen på en dag, men i en verden hvor varer kan komme imorgen fra Kina. Vor selvforståelse og vor velstand er på lånt tid, medmindre vi styrker vores konkurrenceeevne specielt for små virksomheder. 

Yes

Hvor er jeg enig i hele indlægget, og vil trække overstående udsnit frem.

Det er jo netop denne nye virkelighed, bl.a. mindre og mellemstore virksomheder skal konkurrerer i ?? og hvor mange af os er medarbejdende og alene arbejdende i den daglige produktion i vores respektive firmaer.

Og dermed hele tiden skal være skarpe på effektivitet, optimering m.m.

Skal jeg konkret finde mig i, at efter jeg er blevet godkendt til læremester for min egen datter i juli 2011, at så skulle jeg tvinges ind i organisering jeg ikke selv ønsker, og ej hellere min egen datter, som hellere ikke er medlem af fagforeningen, og i øvrigt også er hjemmeboende.

Et lære forhold i vores branche består i at der er en repræsentant fra lønmodtagerorganisationen (Malernes Fagforening) og en repræsentant fra arbejdsgiverforeningen (Danske Malermestre). Har samlet godkendt forholdet som værende gyldigt og opfylde de faglige krav m.m.

Hvor så Malernes Fagforening åbenbart efterfølgende opdager, at jeg som virksomhed har meldt mig ud af arbejdsgiverforeningen (Danske Malermestre) i juli 2010. Så mener de at de har ret til at tvinge ind i den organisation jeg har meldt mig ud for igen at gennemtvinge  lønforhold m.m.

Skal de også bestemme, hvad hun skal betale for at bo hjemme m.m. Wink.

Hvis dette er den Danske Model Wink Går jeg ikke længere ind for den. Men det gjorde jeg, da jeg meldte mig ind hos Danske Malermestre i 2006 og ud igen i 2010.

Jeg tager ansvar for egne handlinger, og dermed vil jeg også have lov til at vælge værktøj m.m.

Det er hellere ikke mig der har valgt, hvordan mine konkurrenter organiserer sig, hvilke lande de kommer fra om disse bruger Den Danske Model m.m. 

Derfor kræver jeg fri konkurrence, det kræver nemlig mine kunder. De er ligeglade hvilke organisation jeg er medlem i eller ej, om jeg går ind for Den Danske Model eller ej.

De kræver kun en ting Wink Yes Den bedste løsning til den bedste pris Yes

Efterspil i 2012 fik jeg en kommunal opgave som krævede ansættelse af ekstra medarbejdere. Ja der kunne jeg ikke få hjælp fra det lokale jobcenter. Der var ellers mange arbejdsløse malere, med så længe disse var medlem af fagforeningen måtte de ikke arbejde for os.

Men det måtte et par mandlige medarbejdere, der ikke var medlemmer af malernes fagforening, samlet klarede vi opgaven til alles tilfredshed (kunden (kommunen), de ny ansatte medarbejdere og os selv.

Disse blev udvalgt i en ansøger skare på ca. 100, hvor der bl.a. var en datter af en faglærer fra en malerskole, der hellere ikke var medlem af fagforening.Wink

Så hvis dette er Den Danske Model må jeg oplyse udfra mine erfaringer at denne model ikke er for mindre virksomheder.

Nu kan det godt være at det kun er mig der er er uheldig, med Malernes Fagforening. Havde det været en anden Fagforening have denne måske været mere fleksibel Wink 

Er det i øvrigt ikke også tankevækkende, at kommunen ej hellere åbenbart kendte til Denne Danske Model Wink

Det var en opgave til ca. 475.000 kr. og mindre opgaver efterfølgende og senere

Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 09:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Kurt Hansen:

Fru Hartmann:
men stadig et spørgsmål OM vi faktisk har den fri ret til selv at vælge om vi vil være medlemmer i div. foreninger
Det er dog helvedes så meget yngre generationer går op i min ret. I har ikke fattet at vi er et samfund, hvor vi - overordnet set - har det bedst med at indordne os under det der er flertal for. Til de uvidende: Det kaldes demokrati! Kan du ikke lide demokrati, fordi der indskrænker din frie ret til at gøre som det passer dig, så flyt til et land hvor du kan rase og regere som det passer dig.

Tja, nogen kunne jo mene at dine holdninger hører mere til i kommunistiske lande end i frie markedsdemokratisk lande, så måske er det dig og folk med dine holdninger der skal tage til et land der har samme holdning.

Spørgsmålet er selvfølgelig retorisk, for vi ved jo godt at ingen i fagbevægelserne ville kunne tage til et andet land og skabe sig en indtægt ved samme forretning, mens en privat iværksætter godt kunne. Det siger lidt, gør det ikke?
I øvrigt er pøbelvælde/flertals-diktatur ikke det samme som demokrati. Indtil for 50-100 år siden har demokratiet været særdeles indskrænket netop fordi demokratiet ødelægger sig selv når man kan stemme sig til andres penge.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:58

Kurt Hansen:

Jamen, HVIS nu Jesper var medlem af en arbejdsgiverforening, så ville han jo netop IKKE stå alene!

Arbejdsgiverforeninger er IKKE lavet for, og er IKKE gode for små iværksætter. Desuden så har vi altså en grundlovssikret organisationsfrihed - herunder også retten til at FRAVÆLGE oranisering. Men det kan jeg forstå du ikke støtter, men derimod fagforeningernes ret til at true sig til aftaler  og hvis det ikke sker i praksis lukke en virksomhed. Det er IKKE frihed. Det er tvang. Og det er tvang fra nogle organisationer som ikke er folkeligt demokratiske - jeg kan ikke stemme der. 

Nej, det her system må og skal ændres. Det er udemokratisk og skadeligt for vores land. Og det er helt igennem uanstændigt at sådan nogle bøller fra fagforeninger kan slippe afsted med at terrorisere ordentlige danske iværksættere som Jesper. 

Måske skulle vi bare gøre som dem - ruste op, alliere os med nogle rockere, eller den Russiske mafia, og nakke svinene?
Med den type angreb vi oplever må det betragtes som selvforsvar 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 18:15

Cookie - John Hannover:

For små arbejdspladser er der ikke de vilde fordele

For de ansatte er der jo dels naturligt nok a.kassen som fordel, men vi læser jo herinde også mange der ryger i konflikt med arbejdsgiveren, hvor rådet er, tal med din fagforening. Her er de gamle fagforeninger ofte mere effektive end de gule i min erfarring men det kan være under forandring

John, hvad mener du med "For de ansatte er der jo dels naturligt nok a.kassen som fordel" ?

Man kan som ansat sagtens nøjes med at være medlem af en a-kasse, det er ikke tvunget samtidigt at være medlem af fagforeningen.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Kurt Hansen:

Kan du ikke lide lugten i bageriet, så skrid! Sådan er min holdning!

Kan du så ikke sige det til Jespers terrorister? For de kan åbenyst ikke lide hans virksomhed, så de må jo bare skride, ik?

Og så har du da selv lige givet argumentet for at nedlægge fagforeningerne, for de har da ingen ret til at kæmpe fr forandringer, for som du selv skriver: "Kan du ikke lide lugten i bageriet, så skrid!" - Husk det næste gang du brokker dig over en arbejdsgiver. Drop brokkeriet, drop dine kampe, bare skrid. Fis af. 

Side 15 ud af 28 (274 indlæg)