Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af Enkeltmandsvirksomhed spørgsmål.

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey mennesker.

Jeg driver lige pt en mindre software virksomhed (ikke registreret), blev smidt ud af skolen, og satte mig for noget software så jeg kunne få lidt penge, og det sælger åbenbart kanon.

Jeg har været kørende i 3 måneder, og rammer snart den maksimale 50k omsætning man må have på 12 Måneder.
Hvilket jeg slet ikke havde forventet, havde forventet jeg kunne kører det her som en freelance løn (honorar).
OG jeg mangler stadig at launche 80% af vores software sortiment, så virksomhed registrerers skal det i hvert fald.

Så jeg er nødsaget til at registrerer en Enkeltmandsvirksomhed og er lidt små forvirret omkring det, og har nogen spørgsmål.

1. Hævning af penge i virksomheden.
Som jeg forstår skal man ikke betale skat af dem? Og det forstår jeg ikke, så kan man jo bare hæve sit overskud hver måned eller hvad? og så skal man ikke betale skat af det, giver ingen mening i mit hoved.

2. Overskud.
Skal bare lige være helt sikker på jeg forstår det, overskud er vel bare det man tjener efter udgifter er betalt?
Det er hvad jeg tænker, men samtidig tænker jeg så: hvad er så min løn?

3. Moms.
Hvordan betaler man moms? Smider man månedligt en betaling til SKAT, eller kan det automatisk afvikles med ens betalings løsning (jeg bruger paypal)

4. Udgifter.
Hvis man har udgifter til privat personer uden cvr eller noget, hvordan kan man så dokumentere det? Undre mig lidt da jeg har tænkt mig at udnytte freelancere en sjælden gang imellem.
Er ens egen løn en udgift? Angiver man sin egen timeløn eller?

5. Paypal.
Jeg benytter paypal, som jeg er utrolig glad for, men fungerer de samme skatte regler, da køberen køber igennem paypal's webside som er amerikansk.

6. Knytning af CVR.
Skal min webside hvor salg forgår knyttes op imod mit CVR, eller må jeg gerne holde de ting "hemmeligt"

MVH: Ernesto :)

Fra Odense
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 224
Fra  Marketing Manager Skrevet kl. 09:16

Slettet bruger:

Hey mennesker.

Jeg driver lige pt en mindre software virksomhed (ikke registreret), blev smidt ud af skolen, og satte mig for noget software så jeg kunne få lidt penge, og det sælger åbenbart kanon.

Jeg har været kørende i 3 måneder, og rammer snart den maksimale 50k omsætning man må have på 12 Måneder.
Hvilket jeg slet ikke havde forventet, havde forventet jeg kunne kører det her som en freelance løn (honorar).
OG jeg mangler stadig at launche 80% af vores software sortiment, så virksomhed registrerers skal det i hvert fald.

Så jeg er nødsaget til at registrerer en Enkeltmandsvirksomhed og er lidt små forvirret omkring det, og har nogen spørgsmål.

1. Hævning af penge i virksomheden.
Som jeg forstår skal man ikke betale skat af dem? Og det forstår jeg ikke, så kan man jo bare hæve sit overskud hver måned eller hvad? og så skal man ikke betale skat af det, giver ingen mening i mit hoved.

2. Overskud.
Skal bare lige være helt sikker på jeg forstår det, overskud er vel bare det man tjener efter udgifter er betalt?
Det er hvad jeg tænker, men samtidig tænker jeg så: hvad er så min løn?

3. Moms.
Hvordan betaler man moms? Smider man månedligt en betaling til SKAT, eller kan det automatisk afvikles med ens betalings løsning (jeg bruger paypal)

4. Udgifter.
Hvis man har udgifter til privat personer uden cvr eller noget, hvordan kan man så dokumentere det? Undre mig lidt da jeg har tænkt mig at udnytte freelancere en sjælden gang imellem.
Er ens egen løn en udgift? Angiver man sin egen timeløn eller?

5. Paypal.
Jeg benytter paypal, som jeg er utrolig glad for, men fungerer de samme skatte regler, da køberen køber igennem paypal's webside som er amerikansk.

6. Knytning af CVR.
Skal min webside hvor salg forgår knyttes op imod mit CVR, eller må jeg gerne holde de ting "hemmeligt"

MVH: :)

prøver lige at give dig et par hurtige svar

1. Du kan bare hæve som du vil men alt skal registreres ( inkl. kviteringer/bilag ) og du skal betale skat af det som er overskud.Da det er en selvstændigt firma ( enkelmands ) er økonomien i firmaet = din privatøkonomi. så er der kr. 10.000 i overskud pr. måned kan du hæve kr. 10.000 men skal så betale skat af de kr. 10.000.

2. hvis du har udgifter for kr. 20.000 og du sælger/tjener for kr. 120.000 så er der kr. 100.000 i overskud og dette er = din løn. man trækker udgifter fra indtjeningen før man har et overskud og før man betaler skat.

3. Du betaler moms hver 3 eller 6 måned. Der kommer en mail fra skat når det skal registreres og så får du et indbetalingskode hvor du kan betale fra din netbank så husk at gem penge til moms og husk at indkræve moms. hvis du sælger til private er prisen inkl. moms og du mister jo så en andel til moms så husk at tag rigeligt for din software så du også kan betale moms.

4. du skal have kviteringer/bilg/faktura på alt ellers kan det ikke trækkes fra. din egen løn er ikke en udgift. din løn er = overskudet efter fratræk af udgifter fra din indtjening. Du skal ikke lave lønsedler eller andet men få fat i et økonomi program og ring til en bogholder/revisior når du skal indberette moms og lave regnskab. De penge er godt givet ud så du ikke laver fejl. De kan også rådgive dig mht. moms/skat mm.

5. du er jo i dk og betaler skat her og ikke i usa.

6. ligegyldigt om dit cvr nummer er på siden.

mvh

Kim

www.marketing-manager.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:32

Super mange tak!

Nu gav det hele lidt mere mening, så tror jeg at jeg vil få registreret min virksomhed en gang i næste uge.

Men betaler man så ikke lidt meget i skat? 25% af ens indtjening går jo til moms og så kommer udfigter, og så en 50% af lønen til skat, og så sidder man tilbage med sølle 10% i løn til sig selv? 

Fra Odense
Tilmeldt 12. May 08
Indlæg ialt: 224
Fra  Marketing Manager Skrevet kl. 10:33

Der er det et spørgsmål om at sætte prisen rigtigt.

ikke for billigt så du ikke tjener noget

ikke for dyrt så du slet ikke sælger

men lige i midten hvor du sælger og stadigvæk tjener.

nu ved jeg ikke hvad du sælger men udover at tjene penge drejer det sig også om at holde udgifterne nede. Det kan tage lang tid at bygge en forretning op fra NUL og NIKS.

Man skal ikke forvente at man bare lige tjener 30.000 pr. måned fra start.

Det er ikke unormalt at der går 2-3 år før du begynder at tjene fornuftigt ( hvis du ansætte folk ellers går det meget hurtigere ). hos mig selv skulle der gå 3 år før indtjeningen var ok, fordi jeg satsede så hårdt men tilgengæld stiger indtjeningen så også meget her i år 4 ( bla. fordi jeg tog chancer og idag har 15 medarbejdere ).

Det er meget nemmere at tjene penge hvis du kun er dig selv ( hvis du er dygtig nok ).

mvh

Kim

www.marketing-manager.dk

Fra Årslev
Tilmeldt 17. Jun 07
Indlæg ialt: 254
Fra  KH Finans Danmark ApS Skrevet kl. 10:35

Hej Ernesto.

Det er vigtigt, at du holder momsen uden for - moms er ikke en indtægt.

Altså hvis du på nuværende tidspunkt sælger én af dine produkter for 100 kr., så skal du, når du bliver momsregistreret sælge den samme vare for 100 kr. + 25% moms = 125 kr. Dette forudsat, at du selvfølgelig ønsker at opretholde den samme indtægt som før du blev momsregistreret.

Hvis du sælger til andre virksomheder vil de kunne trække momsen fra igen i deres momsregnskab. Det betyder, at det ikke er nogen mer-udgift for virksomhedskunder.

Mht. skattebetaling, så skal du gå ind og ændre din forskudsopgørelse på skat.dk. Her kan du på den udvidede selvangivelse, angive dit forventede overskud på din virksomhed. Det er så dette tal, du vil blive beskattet af. Altså forventer du et overskud i år for din virksomhed på 200.000 kr., skal du betale skat af de 200.000 kr. Typisk mellem 40 og 50%, men du vil jo stadig have forskellige personlige fradrag, du kan trække fra.

Efter du har ændret din forskudsopgørelse, får du tilsendt 10 girokort fra skat, som forfalder hver måned. Når året er slut, og det er tid til, at gøre din skat op, skal du huske at indberette dit faktiske over- eller underskud på din virksomhed. Har du tjent mere end først angivet, får du højst sandsynligt en ekstraregning fra skat, men har du tjent mindre end forventet, kan du se frem til, at få penge tilbage.

Det er en god idé, hele tiden at ændre sin forskudsopgørelse, hvis du kan se, at du kommer til at tjene væsentligt mere end først antaget.

Håber det giver mening Wink

Held og lykke med dit projekt.

Mvh. Kasper

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:15

Ja selvfølgelig.

For mit vedkommende er udgifter ikke så meget et problem, software salg har stort set ikke nogen udgifter hvis man er alene om det.
Behøver betale for strøm til hjemme PC'en, en webhosting for 100-500kr månedligt og det er så det, driver det jo hjemmefra. så er der vel måske løst for 500kr om måneden.

Jeg er kun mig selv, har meget SEO ekspertise har allerede på 3 måneder slået 2 konkurrenter med 7år på markedet , har programmeret i 6år så webdesign og software udviklingen klare jeg os selv. Så det en dejlig fordel, dog kan jeg os mærke det stresser en del til tider. Så har 2 til support, men det noget de gør frivilligt og det ved jeg at jeg altid ville kunne få på support området.

Men tak for det i hvert fald.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:18

Nej ved udemærket godt moms ikke er en indtægt.
Lidt fik jeg dog lært da jeg gik på Handelsskole engang haha ^^

Aaarh det lyder faktisk meget lige til, tak for det, lige det jeg manglede, nu fatter jeg alt omkring en enkeltmandsvirksomhed.

Tusind tak :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:19

Slettet bruger:

Super mange tak!

Nu gav det hele lidt mere mening, så tror jeg at jeg vil få registreret min virksomhed en gang i næste uge.

Men betaler man så ikke lidt meget i skat? 25% af ens indtjening går jo til moms og så kommer udfigter, og så en 50% af lønen til skat, og så sidder man tilbage med sølle 10% i løn til sig selv? 

25% moms har intet med din indtjening at gøre. Det er dine kunder der betaler de 25%, du opbevarer dem kun. Er dine kunder momsreg, så trækker de den fra igen og det koster heller ikke dem noget

Din indtjeninger er derfor kun oms uden moms minus udgifter uden moms og der betaler du 44% i skat og am bidrag ialt op til topskat. Det betaler du også hvis du ikke er momsregistreret, du skal i begge fald føre nøje regnskab og gemme alle bilag 5 år for evt kontrol og i begge fald betale skat af dit overskud, så registrering gør ingen som helst forskel for din indtjeninig

Hvis alle indtægter kommer fra private og du ved du ikke kommer over 50.000 i omsætning/salg på nogen 12 mdr periode, og du ikke køber noget med moms, så kan du spare dine private kunder for momsen ved ikke at registrere dig

vh John

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 06:23

Well ser det vel bare lidt som indtjening, når jeg normalt er vant til de 25% går til mig, men så må jeg vel lave en prisstigning.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47191
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:29

det med at se det som indtjening må du har rystet af dig. Det går heller ikke ind i regnskabet som omsætning overhovedet men kun i status som noget du opbevarer for staten. Du kan jo tage den modsatte side - hvor du jo trækker momsen af dine køb fra. Dine køb er som momsregistreret derfor heller ikke en omkostning for noget som helst andet end prisen uden moms. Moms på køb går heller ikke ind som udgift

Hvis du kun sælger til private, ja så bliver du nødt til at acceptere de ser dig som 25% dyrere med momsregistrering end uden, så der ER der en forskel. De momsregistrerede kunder er ligeglade for de trække momsen fra

vh John H

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)