Hey mennesker. Jeg driver lige pt en mindre software virksomhed (ikke registreret), blev smidt ud af skolen, og satte mig for noget software så jeg kunne få lidt penge, og det sælger åbenbart kanon. Jeg har været kørende i 3 måneder, og rammer snart den maksimale 50k omsætning man må have på 12 Måneder. Så jeg er nødsaget til at registrerer en Enkeltmandsvirksomhed og er lidt små forvirret omkring det, og har nogen spørgsmål. 1. Hævning af penge i virksomheden. MVH: Ernesto :) |
Slettet bruger:Hey mennesker.
Jeg driver lige pt en mindre software virksomhed (ikke registreret), blev smidt ud af skolen, og satte mig for noget software så jeg kunne få lidt penge, og det sælger åbenbart kanon.
Jeg har været kørende i 3 måneder, og rammer snart den maksimale 50k omsætning man må have på 12 Måneder.
Hvilket jeg slet ikke havde forventet, havde forventet jeg kunne kører det her som en freelance løn (honorar).
OG jeg mangler stadig at launche 80% af vores software sortiment, så virksomhed registrerers skal det i hvert fald.Så jeg er nødsaget til at registrerer en Enkeltmandsvirksomhed og er lidt små forvirret omkring det, og har nogen spørgsmål.
1. Hævning af penge i virksomheden.
Som jeg forstår skal man ikke betale skat af dem? Og det forstår jeg ikke, så kan man jo bare hæve sit overskud hver måned eller hvad? og så skal man ikke betale skat af det, giver ingen mening i mit hoved.2. Overskud.
Skal bare lige være helt sikker på jeg forstår det, overskud er vel bare det man tjener efter udgifter er betalt?
Det er hvad jeg tænker, men samtidig tænker jeg så: hvad er så min løn?
3. Moms.
Hvordan betaler man moms? Smider man månedligt en betaling til SKAT, eller kan det automatisk afvikles med ens betalings løsning (jeg bruger paypal)
4. Udgifter.
Hvis man har udgifter til privat personer uden cvr eller noget, hvordan kan man så dokumentere det? Undre mig lidt da jeg har tænkt mig at udnytte freelancere en sjælden gang imellem.
Er ens egen løn en udgift? Angiver man sin egen timeløn eller?
5. Paypal.
Jeg benytter paypal, som jeg er utrolig glad for, men fungerer de samme skatte regler, da køberen køber igennem paypal's webside som er amerikansk.
6. Knytning af CVR.
Skal min webside hvor salg forgår knyttes op imod mit CVR, eller må jeg gerne holde de ting "hemmeligt"MVH: :)
prøver lige at give dig et par hurtige svar
1. Du kan bare hæve som du vil men alt skal registreres ( inkl. kviteringer/bilag ) og du skal betale skat af det som er overskud.Da det er en selvstændigt firma ( enkelmands ) er økonomien i firmaet = din privatøkonomi. så er der kr. 10.000 i overskud pr. måned kan du hæve kr. 10.000 men skal så betale skat af de kr. 10.000.
2. hvis du har udgifter for kr. 20.000 og du sælger/tjener for kr. 120.000 så er der kr. 100.000 i overskud og dette er = din løn. man trækker udgifter fra indtjeningen før man har et overskud og før man betaler skat.
3. Du betaler moms hver 3 eller 6 måned. Der kommer en mail fra skat når det skal registreres og så får du et indbetalingskode hvor du kan betale fra din netbank så husk at gem penge til moms og husk at indkræve moms. hvis du sælger til private er prisen inkl. moms og du mister jo så en andel til moms så husk at tag rigeligt for din software så du også kan betale moms.
4. du skal have kviteringer/bilg/faktura på alt ellers kan det ikke trækkes fra. din egen løn er ikke en udgift. din løn er = overskudet efter fratræk af udgifter fra din indtjening. Du skal ikke lave lønsedler eller andet men få fat i et økonomi program og ring til en bogholder/revisior når du skal indberette moms og lave regnskab. De penge er godt givet ud så du ikke laver fejl. De kan også rådgive dig mht. moms/skat mm.
5. du er jo i dk og betaler skat her og ikke i usa.
6. ligegyldigt om dit cvr nummer er på siden.
mvh
Kim