Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Snydt ( hvor dum kan man være)

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 04:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Undertegnede købte sammen med min kone butik i en mindre købstad på Sjælland.

I butikken var der en butik og en internetdel.

Vi købte kun butikken.

Omsætningen havde i flere år ligget mellen 3,5-5,0 mio, hvilket vi fint ville kunne få det til at løbe rundt med.

Vi havde naturligvis en revisor til at kigge på tallene og han fandt intet mistænkeligt.

Vi betalte 900,000 for forretningen udover varelager deraf 400.000 goodwill.

Ikke en eneste dag har omsætningen svaret til det forventede, hvilket betyder at vi nu hænger med end.. i vandskorpen.

Vi har afskediget personale og lever selv på et eksistensminimum.

Mit spørgsmål er om man kan komme tilbage til sælgeren? er der noget at gøre?

Omsætningen er under det halve af hvad den burde være, of de kunder der heldigvis kommer er meget glade for de nye tiltag som ikke er noget drastisk vi har foretaget.

Vi har faktisk kun hørt gode tilbagemeldinger.

Sandsynligheden for at han har løjet omsætningen større end den var og måske har taget internetdelen med i butiksomsætningen er meget stor i mine øjne.

Skal jeg bare lade være med at klynke og tage mine tærsk som en mand, eller er der noget at komme efter?

På forhånd tak

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 06:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvad dokumentation har I fået ?

Hvis der er svigagtige forhold omkring dette, er det jo strafbart.

Men er man selv en dårlig handelsmand er der sandsynligvis intet at komme efter Wink

Altså fusk kan straffes.

Men husk du har bevisbyrden, som altid i forbindelse med påstande m.m.

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 09:33

Det burde være meget nemt at dokumentere pengestrømmen fra internetbutikken. Derimod er det noget sværere at dokumentere fra butikken, da der ofte er kontanter med i spillet.

Jeg ville ærligt talt kontakte en advokat, men spørgsmålet er, om det ikke blot gør ondt værre - for det kan hurtigt ende op i en sag til 100.000 kr alene i salærer.

Måske kan man sætte en revisor til at redegøre for pengestrømmene og hvis der er noget at komme efter, så stævne sælger. Økonomisk kriminalitet / svigagtighed straffes ganske hårdt ved domstolene. 

Når alt det er sagt, så bør man ved en virksomhedsovertagelse altid have en revisor og andre godtfolk inde over, der kan kontrollere om firmaet er "going concern" eller om regnskabet er sminket. Jeg er bange for, at det alt andet lige er en meget svær problemstilling du står over for. Den revisor du har haft inde over, lader kun til at have tjekket selve regnskabet, men åbenbart ikke salgsbilag/kasserapporter/dankortterminal/kassestrimmel. Havde han været helt nede i materien, så er det ret svært at booste regnskabet for butikken, da man også er nødt til at flytte pengene, indbetale med kontanter etc.

I sidste ende får du nok ingen penge ud af det, men kaster gode penge efter dårlige - så det kan være at du simpelthen skal finde ud af, hvilke andre aktiviteter du kan skabe i forbindelse med virksomheden, som kan booste omsætningen og indtjeningen?

Du nævnte at sælger havde en internet-del - hvorfor kaster du dig ikke også ud i det? Der må da næsten alt andet lige kunne ligge nogen synergier i at have en fysisk butik og en internetbutik - medmindre du kun sælger købmandsvarer.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:03

koska12:
Sandsynligheden for at han har løjet omsætningen større end den var og måske har taget internetdelen med i butiksomsætningen er meget stor i mine øjne.

Hvis du tager en mekaniker med ud for at købe en bil - så køber du den vel heller ikke bare fordi mekanikeren sparker til hjulene og siger at den ser god ud??

Du skulle sammen med din revisor været sprunget ned i detaljerne så du bagefter havde et godt overblik over butikkens økonomi - og ikke nu er i tvivl om hvor stor en del af omsætningen der ligger på internetdelen og hvor meget der ligger på internetdelen.

Det er altid let at være bagklog, men nøgtern set så har du kun en sag hvis du, som nævnt af Ib og Flemming, kan løfte bevisbyrden for at sælger har snydt dig. Grib Flemmings bold og overvej om internettet kunne være en indtægtsgivende salgskanal.

Held og lykke med det

Henrik

Fra 4261
Tilmeldt 14. Feb 09
Indlæg ialt: 4217
Fra  RÅD & MAL Skrevet kl. 10:15

Henrik Koudahl:
overvej om internettet kunne være en indtægtsgivende salgskanal.

Wink En oplagt mulighed, og hvor du kan sætte dine "individuelle aftryk". Uden at være bundet af gamle strukturer m.m.

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 11:34

Medmindre man køber sig ind i et koncept som en del af en butikskæde med egne mærker/eneforhandling af mærker, hvor kundernes loyalitet ligger på de forhandlede varer,  - så er det faktisk ikke så ualmindeligt at omsætningen falder når en forretning får ny ejer.

Jeg tjekker end ikke priserne på nettet når jeg køber støvsuger hos "min" forhandler, for jeg ved at han altid har en eller anden del i baglokalet som fikser de småproblemer der kommer hen ad vejen, - men når han stopper vil jeg med stor sandsynlighed ikke længere køre den omvej. Det samme gælder jo for bagere eller slagtere, hvor mange jo gerne kører et par ekstra kilometre eller to for at få "noget ordentligt".

Derfor tror jeg ikke du skal lægge så meget krudt i at komme efter den tidligere ejer, men til gengæld koncentrere kræfterne på at få skudt noget omsætning igang. Hvis du/i er kommet dertil at butikkens eksistens er truet som den kører nu, så skulle i måske overveje at skrotte den oprindelige idé om at køre butikken videre som den altid har været, og istedet lave noget helt nyt oven på det gamle fundament?

Er det en fødevarebutik kunne man lave opskriftskonkurrencer - er det en antikvitetsbutik kunne man lave auktioner og sådan er der så mange muligheder for at forny interessen for selve butikken.

En webshop kan laves for ingen penge, så den skal selvfølgelig på plads omgående for her kan man også sælge de varer der står på hylderne. Det er ret ukompliceret at styre når det først er kommet igang. Der er utroligt mange lavpraktiske måder at gøre det på, og mange bække små......

/Michael

Fra Rødovre
Tilmeldt 30. Jun 13
Indlæg ialt: 94
Fra  Daniel Kold Skrevet kl. 11:39

Om du er blevet svindlet handler vel mest af alt om ordlyden af de tal d har fået leveret. Hvis du har fået en omsætning for sælgers firma, så er det i mine øjne naturligt, at vi her taler om den sammenhængende omsætning for både internet og butik. Har du derimod fået at vide, at den omtalte opsætning alene var for butikken, så er det en anden sag. 

Ud fra hvad du skriver, så lyder det som om, at du/i kun har overtaget en halv forretning. Det rene salg i butikken kan sagtens blive boostet kraftigt via en god internetbutik og en god kommunikation med kunderne den vej igennem. Eksempelvis, så er det sket en del gange, at min bedre halvdel har jæget mig med ind forbi småbutikker i små underlige byer, for at handle "live" i en butik, som hun har fulgt på nettet. Dvs. hvis ikke det var for deres internetbutikker og tilhørende blog, så var vi aldrig nogensinde endt op i deres fysiske butik.

Ved at skære hele den arm af, kan i sagtens samtidig have mistet en masse kunder. 

Jeg vil altid mene man skal være meget varsom med, at kun overtage en enkelt del af et firma, da tingene som regel hænger sammen i sidste ende. Gør man noget sådan, så skal man virkelig vide hvad man gå ind til og have gennemgået hver eneste lille detalje af aftalen og de tal man har fået af sælger. 

Jeg håber i finder en løsning, da det uden tvivl må være sindsygt frustrerende, uanset hvor skylden så end lægger.

Når det er sagt. Hvad gør i så for at få flere kunder i butikken? Dem omsætning i laver lige nu, er jo udelukkende et produkt af de valg i har truffet indtil nu. Det betyder jo samtidig, at i med nye handlinger, sagtens selv kan påvirke omsætningen positivt fremadrettet :) 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 12:32

Jeg forstår ikke hvorfor du ikke købte online delen også ... enhver med for bare 2kr's handelstallent ved at internet handlen lukker butikker over hele landet, så har du en butik idag så har du valget ellem at lukke og supplere med online salg, så når sælger gerne vil beholde online-delen burde der have ringet alarmklokker.

Anyway, der er ikke andet at gøre end at komme op på hesten, og få startet en ny online-butik og få gang i markedsføringen. Hellere idag end imorgen.

i kan godt køre den i retten ... men det får i intet ud af, det er _nu_ i skal handle ... ikke om halvandet år når en eventuel retsag er overstået.

Fra Aalborg
Tilmeldt 22. Jan 14
Indlæg ialt: 44
Fra  LA-KRIS Skrevet kl. 12:51

Er enig med de ovenstående! At bruge kræfterne på at skabe "retfærdighed" vil højst sandsynligt ende i yderligere tab. 

Derimod skal der tages aktion, og gribes endnu hårdere fat i iværksætter-ånden. Det er en situation der givetvis kræver endnu mere knofedt end I kunne forestille Jer da I kikkede på virksomheden. Men nu er I der, og så gælder det om at se ud af boksen. 

Hvis kunderne er glade for de nye tiltag så kunne det tyde på at de er klar til forandringer. Undersøg jeres målgruppe og find ud af hvilken retning I skal arbejde hen imod. og så gør det! Ellers vil I sidde tilbage med en følelse af "Kunne det måske have kunnet lade sig gøre hvis vi havde gjort sådan og sådan?"

Held og lykke uanset herfra

LA-KRIS - Egne og importerede smykker til lave priser.
Støtteprodukter udvikles også til foreninger!

Fra Hellerup
Tilmeldt 1. Mar 13
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 14:03

Jeg synes at det er pinsomt at høre jer alle sammen fable løs om hvor sk*de skønt det hele er hvis bare man har en webshop!

Ja, det er simpelthen så nemt at komme i gang, MEN det er f*anme ikke nemt at få en forretning ud af det... og slet ikke på kort sigt.

Jeg arbejder på niende år for en forretning som blev etableret i 1962. P.t. har vi to 'ben' at stå på: vi handler med interiør, møbler, legetøj m.m. og tøj, fodtøj, smykker, accessories osv. til kvinder. Vi køber ind både på messer i DK og i udlandet og der ud over producerer vi også en hel del varer selv. Vi startede vores webshop for ca. 4 år siden og har haft adskillige 'eksperter' ind over den. Sandheden er at den omsætter for en brøkdel af hvad den bør gøre før at man ærligt kan kalde den for en 'god' forretning. Til gengæld kræver den alligevel en fuldtidsansats fulde indsats og avancen på hver handel er i snit væsentligt lavere end når vi sælger tilsvarende varer i vores fysiske butik!

Sandheden er at der er kommet et væsentligt ændret forbrugsmønster som dels betyder at der er længere mellem kunderne, de køber mindre og jagten på den billigste pris er som oftest det absolut vigtigste parameter. Jeg har kendskab til flere butikker som i sidste kvartal af 2013 har mistet mere end halvdelen af deres omsætning, sammenlignet med samme kvartal sidste år, hvor de også gik tilbage.

Vi omsætter ca. dobbelt så meget på webshoppen under januar udsalget, som vi gjorde i november/december under julehandlen. Årsagen er at kunderne nu kommer rendende fordi de kan købe det hele til det halve... hvilket betyder at vi blot får omsat varer til kontanter og altså ikke tjener penge til at betale personale, husleje osv.

I uge 2 holdt vi flyttesalg (reelt ophørsudsalg) på en af vores butikker. Kunderne blev helt vanvittige af det... flere af de lokale 'faste' kunder græd og kom med blomster til personalet, nyhedsbrevskunder kom langsvejs fra for at få et godt tilbud. Butikken omsatte i den uge ca. 5 gange så meget som den normalt ville have gjort... priserne/udsalget var præcis det samme som i vores andre butikker. Den eneste forskel var at der stod 'flyttesalg' i stedet for 'udsalg' på butikkens vinduer.

Illusionen om den bedste handel (laveste pris) vinder hver gang!

Jeg siger ikke at man skal opgive kampen, blot at der er nye tider og at en webshop langt fra er løsningen for alle.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)