Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problemer med A-kasse efter lukning af virksomhed

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 2. Dec 13
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig her. Jeg blev den 1. august opsagt fra mit arbejde hvor jeg har været ansat siden November 2012. Før jeg startede som lønmodtager, har jeg været selvstændig I 8 år. Jeg udtrådte af min gamle virksomhed I Februar 2013, hvor min gamle partner overtog aktierne, jeg ophørte med at have noget med selskabet at gøre ifm. jeg started alm. lønmodtager arbejde 1. November sidste år. Da jeg så bliver opsagt melder jeg mig ledig I Krifa, jeg har været medlem I 9 år. De kontakter mig så at jeg har et selskab, som aldrig har været aktivt, de seneste 4 regnskabsår har omsætningen været 0 kr. Der var en transkaktion da selskabet blev stiftet I 2009, hvor kapital indskuddet blev overført til det selskab der har været min hoved beskæftigelse siden 2007. Jeg havde lykkeligt glemt alt om selskabet, men fik at vide at dette skulle lukkes ned inden jeg kunne få dagpenge - da dette selskab blev betragtet som mit hovederhverv. Det har jeg gjort - I perioden frem til nu har jeg ingen akasse kunne få og nu er Kriifa vendt tilbage at da jeg "kun" har arbejdet 1294 timer som lønmodtager hos den arbejdsgiver jeg blev opsagt fra, så er jeg ikke automatisk berettiget til dagpenge. De stiller tvivl ved om virksomheden har været min hovedbeskæftigelse alle de andre år. Det har den, vi har omsat ml. 3 - 5 millioner om året, haft ansatte, endda en ansat med løn tilskud, lejede kontorer, stort eksternt lager mv. og jeg har fået udbetalt løn osv. hver måned. haft over 100 rejsedage om året I asien og USA mv. Vi har lavet et mindre underskud hvert år. Jeg har dokumenteret herfra og til evigheden og nu er de kommet tilbage at de vil se alle interne regnskaber for alle år for virksomheden jeg fratrådte / afhændede mine aktiver I I Februar I år, men de vil anbefale mig at søge om deltidsmedlemskab, så kan jeg få udbetalt akasse efter deltids reglerne!!!!! Det er under kontanthjælps satsen og jeg har arbejdet mere end fuld tid de seneste mange år. Derudover sagde rådgiveren / sags behandleren hos Krifa at jeg skulle gå ud og få min 2 dages alm. lønarbejde, for at de kunne beregne en dagpenge sats. Det har jeg så gjort, I en bekendts firma, men det kan de ikke bruge til noget nu.

Jeg er virkelig forvirret her. Det er Ganske vidt ikke et stort multinational selskab jeg har været medejer af, men vores omsætning har været på den pæne side og aligevel så kan det nu ikke anses for værende mit hoved erhverv / hoved beskæftigelse. Jeg har naturligvis betalt fuldtidsmedlemskab alle årerne, man kan slet ikke være deltids forsikret I Krifa Erhverv. Det virker på mig, som om jeg I den grad bliver kørt rundt I manegen. Jeg mener ikke at de interne regnskaber kan klargøre yderligere, hvorvidt jeg har været heltids beskæftiget, mere end årsregnskaberne, som de naturligvis har modtaget kopi af.

Jeg sidder nu på 3 måned uden indtægt overhovedet og det har snart ruineret mig.

Er der nogen der har nogen erfaring med sådanne sager og eller gode råd?

Mvh

Julie 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:07

I stedet for at lukke dit firma ned kan du overveje at skifte formålsparagraf for det så formålet bliver formueadministration. Det må du godt have når du er på dagpenge. Det løser et af dine udfordringer.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:21

Det er lidt svært at hænge med men jeg prøver at tage lidt gentagelser fra sammenhænget.

Julie1970:
Jeg blev den 1. august opsagt fra mit arbejde hvor jeg har været ansat siden November 2012. Før jeg startede som lønmodtager, har jeg været selvstændig I 8 år. Jeg udtrådte af min gamle virksomhed I Februar 2013, hvor min gamle partner overtog aktierne, jeg ophørte med at have noget med selskabet at gøre ifm. jeg started alm. lønmodtager arbejde 1. November sidste år.
dette aktieselskab/aps eller andet må du så ha været hovedejer i vil jeg tro, selv om jeg ikke klart ser hvad din andel har været. Har du været hovedejer, så er det en type regel og har du været klar minoritet så en anden. 

Som en af hovedejerne beregnes din dagpengeret som udgangspunkt som følger når du som beskrevet har været ejer i i 8 år. Du tager din løn i de to bedste af de seneste 5 år + de to års resutat- reguleret med evt løn til medhjælpende hustru (ved ikke hvad din partner var) og reguleret for underskud tidligere år (så det ikke påvirker) og gennemsnittet af det skal give en indtjening omkring 260.000 for at give fulde dagpenge i runde tal. Den er ikke lige til at forstå erkender jeg, men Krifa vil forstå og kunne vise dig et skema og du får det ikke godkendt uden at det er en/din revisor der udfylder og underskriver så den vej skal du hvis du skal ha dagpenge ud fra hovedejer i den årrække i ApS

Julie1970:
.Jeg blev den 1. august opsagt fra mit arbejde hvor jeg har været ansat siden November 2012 
og derfor har du jo kun 3/4 år eller noget i den stil i optjening så du mangler timer i at ha optjent dagpengeret som ansat - som Kriva også siger. Du skal ha haft 1924 timer arbejde inde for seneste 3 år og du har 10 mdr som er ca 1603 timer formentlig og mangler således ca 320 timer i at være berettiget.

Julie1970:
 Krifa kontakter mig så at jeg har et selskab, som aldrig har været aktivt, de seneste 4 regnskabsår har omsætningen været 0 kr. Der var en transkaktion da selskabet blev stiftet I 2009, hvor kapital indskuddet blev overført til det selskab der har været min hoved beskæftigelse siden 2007. Jeg havde lykkeligt glemt alt om selskabet, men fik at vide at dette skulle lukkes ned inden jeg kunne få dagpenge
Det lyder lidt mystisk - nogen må ha husket selskabet for du skal jo indberette moms - om ikke andet 0 en gang i kvartalet + udfylde udvidet selvangivelse selv om resultatet er 0 i nu 4 år, men i alle fald er det ikke usædvanligt at de kræver det lukket, selv om du burde kunne bevise du ikke har levet af det overhovedet, men nu er vi så ude i, at Krifa skal rode med ApS regnskaber i mange år + dine personlige regnskaber/selvangivelser, og i alle fald har du jo ikke haft indtægt i dit CVR så luk det roligt.

Julie1970:
Jeg blev den 1. august opsagt fra mit arbejde hvor jeg har været ansat siden November 2012. Før jeg startede som lønmodtager, har jeg været selvstændig I 8 år. Jeg udtrådte af min gamle virksomhed I Februar 2013, hvor min gamle partner overtog aktierne 
og det må betyde, at enten skal du optjene fuld dagpengeret som ansat nu eller også skal du har dagpenge ud fra de bedste to af de 5 seneste år i dit ApS og det er som nævnt generelt krav, at det er en revisor der på basis af regnskaberne og dine lønsedler skal udfylde BLANKET AR 255 SKEMA IV og du finder det som 255 her fra Kriva http://www.krifa.dk/selvbetjening/blanketter/nummer/ar.aspx 

Hvis din snit løn i de to bedste af sidste 5 år (og dermed inden for de seneste 3 år regnet fra idag, så der skal regnes lidt)i det ApS med de småreguleringer der er, har været de der ca 252.000 kr og revisor skriver under, så er du berettiget - uden den blanket og revisorpåtegning tror jeg ikke de kommer videre ved at de sidder med regnskaber

held og lykke med det - a kasse og selvstændig er ikke let

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 2. Dec 13
Skrevet kl. 16:22

Det har jeg fundet ud af efterfølgende, men Krifa insisterede på at det skulle lukkes fuldstændig førend jeg kunne få beregnet dagpenge. Og nu er det gjort!

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2117
Skrevet kl. 18:09

Hold da maule.

Jeg har lært utroligt meget af dig og Cookie.

Tusind tak for jeres input.

Johnny

Fra Horsens
Tilmeldt 31. Jan 11
Indlæg ialt: 527
Fra  De skøre kugler Skrevet kl. 19:12

Jeg har selv bøvlet lidt med a-kasse og lukning af eget firma. Jeg var dog så heldig at jeg havde opsparet de timer der var nødvendige da jeg blev fyret.

Men hvis ret skal være ret, så er det vel ikke Krifa der insisterer? Det er vel sådan at reglerne nu engang er, Krifa administerer dem bare.  

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:34

Anders Bruun Rasmussen:

Men hvis ret skal være ret, så er det vel ikke Krifa der insisterer? Det er vel sådan at reglerne nu engang er, Krifa administerer dem bare.  
ja og nej. I forhold til det med at lukke det glemte CVR så er det ikke som sådan et lovkrav, de skal bare være overbeviste om at det ikke er fuldtid der forhindrer man står til rådighed. Det vil nogen a.kasser acceptere hvis man beviseligt har haft det liggende helt uden aktivitet OG jo samtidigt i 3/4 år har passet lønmodtager arbejde og dermed bevist, at man ikke har dagen besat af det CVR, og andre vil så måske kræve branche reg ændring til financiel virksomhed (er ikke sikker Henrik på at den altid går med personlig virksomhed faktisk). Det er ikke loven der siger luk, men a-kassen bedømmelse og det er givet sådan, at de oftest siger LUK til gamle CVR

Her er problemet vel lille, hvis det personlige cvr har ligget dødt i 4 år så var det måske på tide at lukke det i alle fald, men problemet er, at lønmodtager tiden på 3/4 år er for kort til dagpenge - der skal hentes ca 1/4 år fuld tid mere OG - alternativet er revisor udfylder blanketten og kan skrive under på den med løn/resultat i bedste 2 af sidste 5 år med lidt reguleringer giver et gennemsnit der svarer til dagpenge kravet for selvstændige (her ApS med mere end 3 års drift (og trådstarter havde 8 år))

Kan det snit ikke nå de ca 253.000 kr så er der nedsatte dagpenge stadigt indtil det når 0 og så er der ikke mere at gøre der - så det er det skema som er eneste redning til dagpenge her som jeg ser det. Problemet kan være hvis ejerforholdet er kompliceret og regnskaber ikke reviderede, så skal revisor udfylde på basis af 2 ud af 5 år og det kan jo koste lidt, men det giver dagpenge hvis tallet er godt nok. 

vh

vh

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 21:54

Hej Julie

Jeg er selv med i Krifa og havde et lidt andet forløb de var meget interesseret om der var nogle af timerne fra mine selvskaber som kunne bruges. Det var der ikke så jeg skulle udfylde nogle papir. Har ikke lige fået det gjort da jeg mangler nogle timer før jeg har mulighed for at få dagpenge. Da jeg har været afmeldt en periode.

Men bare for at være sikker på at du har de samme information får du lige en kopi af den mail jeg fik da jeg kontaktede dem.

Tak for din henvendelse.

I denne mail får du oplysninger om:

·        Ophør af selvstændig virksomhed

·        Tilmelding til jobcenter

·        Udbetaling af dagpenge

·        Jobsøgning

Vi behandler din ansøgning hurtigst muligt, men vi skal gøre dig opmærksom på, at vi har op til 4 ugers behandlingstid.

Ophør af selvstændig virksomhed

Inden vi kan udbetale dagpenge til dig, skal du bl.a. være endelig ophørt med at drive selvstændig virksomhed.

Du kan som hovedregel ikke få udbetalt dagpenge for de 3 første uger, efter du er ophørt.

Du skal udfylde og sende følgende blanketter:

·        Erklæring efter endeligt ophør (AR 256) – Du bedes indsende en blanket på selskaberne med cvr. nr. xxx, xxx og xxx

·        Supplerende oplysninger (AR 259) –  Du bedes udfylde rubrik A, C og G

Du skal desuden være opmærksom på følgende:

·        Hvis du ejer et eller andre selskaber end oplyst ovenfor,  anbefaler vi at du kontakter os for nærmere rådgivning. Det er vigtigt, at hvis du har aktive selskaber, at selskabets formålsparagraf er ændret til "Formueadministration", selskabet er momsafmeldt og alle aktiver er afviklet. Selskabets formålsparagraf må alene angives til 'Selskabets formål er formueadministration'.

For at vi kan behandle din ansøgning om dagpenge hurtigst muligt, kræver det en indsats fra både din og vores side. Læs mere om forventningsafstemning i forbindelse med ophør her.

Du kan læse mere om ophør af selvstændig virksomhed her.

Tilmelding til jobcenter

For at kunne få dagpenge, er det en forudsætning, at du er tilmeldt Jobcentret som jobsøgende. Vi anbefaler, at du tilmelder dig dagen efter din sidste arbejdsdag i virksomheden og sikrer dig en kvittering på tilmeldingen. Når du er tilmeldt Jobcentret som jobsøgende, er det vigtigt, at du møder op til de møder og samtaler, som Jobcentret, a-kassen eller anden aktør indkalder dig til. Husk også at oprette et CV på jobnet.dk som del af din tilmelding.

Vi kan dog først udbetale dagpenge til dig, når vi er færdige med at behandle din sag. Det vil sige, at vi har taget stilling til ophørstidspunktet og din ret til dagpenge og venteperioden på de 3 efter ophøret er gået.

Udbetaling af dagpenge

For at få udbetalt dagpenge, skal du logge på selvbetjening, og udfylde et dagpengekort. Dagpengekortet skal du udfylde den næstsidste weekend i måneden, også selv om vi endnu ikke er færdige med at behandle dit ophør. Dagpengene udbetales en gang om måneden for enten fire eller fem uger. Hvis du er blevet ledig midt i perioden, får du for den tid, du har været jobsøgende.

Når du er logget på selvbetjening, kan du tilmelde dig vores SMS service. Så får du en SMS, når du skal udfylde dit dagpengekort.

Vi hjælper dig videre

Mens du er jobsøgende, vil vi indkalde dig til møder for at hjælpe dig med at komme i arbejde. Det er vigtigt, at du kommer til møderne, selv om din ansøgning om dagpenge endnu ikke er afsluttet. Kommer du ikke, får det betydning for din ret til dagpenge.

Vi skal også se på, hvordan du selv søger arbejde, og derfor skal du notere, når du søger arbejde. Det skal du gøre på jobsøgningsskemaet, som du finder på selvbetjening.

Jobsøgning

For at perioden på dagpenge kan blive så kort som mulig, skal du søge flere stillinger hver uge. Med vores StartKIT kan du få inspiration til din ugentlige jobsøgning.

Du kan også oprette dit CV på jobindex.dk, så har flere arbejdsgivere mulighed for at finde dig eller du kan kontakte rekrutterings- og vikarbureauer, hvor du finder mange jobs, både faste stillinger og vikariater. På jobfisk.dk kan du se en oversigt over vikarbureauer.

Vi ønsker dig held og lykke med jobsøgningen.

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 2. Dec 13
Skrevet kl. 22:05

Tak skal du have. jeg har fået samme besked, men så har det grebet om sig. Jeg har udfyldt alle de ønskede blanketter - selv blanketter fra min x-mands selskaber, som jeg blev skilt fra sidste år og som umiddelbart ikke burde have noget som helst med min situation idag at gøre, men det er jeg blevet bedt om at udfylde også (jeg har aldrig arbejdet for min x-mand, eller haft noget som helst med hans virksomheder at gøre).

Mit problem er at jeg bliver ved med at blive bedt om documentation, levere denne også bliver jeg bedt om ny. Jeg har afleveret alt tilgængeligt material og nu er det så interne regnskaber mv. der er på agendaen, så dem får de så. Jeg forstår stadig ikke hvorfor jeg død pine skulle have minimum 2 dages lønarbejde, hvilket de så ikke kan bruge til noget. Meget mystisk.

Tusind tak for dit svar

Mvh

julie

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13

AR 256/259 som der her henvises til mener jeg ikke kan bruges her, da det er ophør for selvstændige (og da der ikke har været aktivitet i det personlige i 4 år er der ikke noget at hente på det) hvor a 255 er til folk der har været hovedaktionær i ApS i mere end 3 år og derfor skal bruge snit løn derfra (de første år bruger man ikke kun løn men også omsætning og andet)

Det kan godt være trådstarter både skal lave 256 for det personlige der slet ikke har været drift i og som derfor ikke kan gi dagpenge på nogen måde efter 4 års tom drift - OG 255 som om noget bør være det hun kan få dagpenge fra da det er det aktive ApS som hun er udtrådt af/solg

Men hør Krifa og som nævnt må 255 kun udfyldes af revisor når det er fra et ApS

vh

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)