En af Danmarks mest omtalte iværksættere tjener formuer på at vildlede forbrugerne. Flere bøder, politianmeldelser og en dom har ikke kunnet stoppe ham. Kontant møder ham i Dubai.
...Vil med det samme også linke videre til Magnus Kjøller's blog, hvor han giver sit svar "kontant" tilbage. Meget spændende læsning i øvrigt :) - http://magnuskjoeller.dk/kontant/
Elsker ">Mark Johnsons definition af "entrepreneurship". Desværre har vi ikke et sådan ord i Danmark for begrebet "iværksætter" er for længst blevet voldtaget af fremadstormende forretningsfolk. Jeg ville ønske at DR brugte mere tid på at følge iværksættere som Jesper Buch, Mikkel Svane, Martin Thorborg, Janus Friis, Morten Wagner, Troels Holch Povlsen, Karsten Ree... og mindre på iværksættere som Kjøller.
For fanden hvor er det godt set! Jeg er helt enig.
Jeg kaster sgu lidt op i munden, når jeg læser Kjøllers støtters kommentarer til hans forsvar, og i det hele taget hver gang nogen hyldes som en stor iværksætter, bare fordi de har fundet en fidus til at tjene masser af penge.
Og inden nogen nu kommer efter mig og trækker jantelovskortet, så lad mig slå fast, at jeg har intet imod at folk scorer kassen, heller ikke hurtige penge på en smart fidus, men iværksætteri i betydningen "entrepeneurship" - dét er det sku ikke!
Efter min mening, er det næsten mere skræmmende, at folk ikke er mere opmærksomme på, hvad de egentlig køber på nettet. Det er helt vildt, hvordan folk tror, at de kan få diverse produkter af kvalitet, til en uhørt lav pris, uden at binde sig til noget. Gang på gang hører man, at man skal læse det med småt, men alligevel er folk så godtroende. Dét er skræmmende...
Selvfølgelig er det hensigten at velkomstpakker og gratis gaver, skal fungere som sløring for det sande produkt (abonnementet). Spørgsmålet er så, hvor meget sløringscreme man må bruge på sine kampagner, før det bryder med de gældende regler. De omtalte selskaber går til grænsen, for det er naturligvis der, den største profit er.
Men helt ærligt, forbrugerne har altså også et ansvar! I alle eksemplerne var betingelserne mere eller mindre tilsløret, men de var der.
Selvfølgelig er det hensigten at velkomstpakker og gratis gaver, skal fungere som sløring for det sande produkt (abonnementet). Spørgsmålet er så, hvor meget sløringscreme man må bruge på sine kampagner, før det bryder med de gældende regler. De omtalte selskaber går til grænsen, for det er naturligvis der, den største profit er.
Men helt ærligt, forbrugerne har altså også et ansvar! I alle eksemplerne var betingelserne mere eller mindre tilsløret, men de var der.
Det er rigtigt svært at blive uenig om værdien af selvstændige tanker på en iværksætterportal.
Det der sælges gang på gang er ikke et produkt eller et abonnement. Det er helt åbenlyst en tjen-penge-på-fidus ved at profit-optimere uden kunden får noget af reel værdi. Det går helt udenom alt den der med at skabe værdi.
Mon ikke målgruppen for de ting jeg ser her netop er purunge mennesker uden erfaring. Og jeg har da selv været dum at hoppe på at bruge mine få lommepenge på lorte-tilbud fra Kuponnyhederne, som vist ikke fandtes da du var født :-) Selvom min kære mor forsøgte at overbevise mig om at det var spild af penge. Jeg ville kun høre hvad reklamen lovede.
Senere finder jeg ud af at hjernen faktisk ikke er færdigudviklet i den alder. Og det er et faktum at mange mennesker har en IQ under 100.
Det er ikke svært at se at se at det er let at narre en stor befolkningsgruppe.
Det er vel også derfor det fortsætter.
Sympatisk, beundringsværdigt, innovativt, værdiskabende etc er det dog meget langt fra.