Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i "blikfang" bil - regler?

Side 8 ud af 10 (91 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Det gør i alle fald skats og tax.dk lidt meningsløse i det de skriver - hele sondringen VSO osv bliver totalt meningsløs. Jeg er heller ikke sikker på du har ret i at alle gør som du - jeg kender mange der ikke gør inkl. det jeg selv gør (og jeg er så til gengæld enig i at skat næppe fængsler for forholdet hvis det er alt Smile)

Jeg synes til gengæld det giver fin mening, der kan man se hvordan den samme tekst kan fortolkes helt forskelligt :-)
Med hensyn til at jeg skrev "alle" så var det lige friskt nok. Jeg baserer mig på de andre jeg kender med enkeltmandsvirksomheder, og det faktum at jeg selv har fået det gennemgået hos SKAT (kørselsregnskabet med tilhørende posteringer), og der kom der ingen bemærkninger overhovedet, tværtimod blev alt godkendt med bravour.

Men ja, lad os høre hvad de siger, du er velkommen til at skrive mig en PB når de engang svarer, hvis jeg misser et nyt indlæg i denne tråd på det tidspunkt Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47185
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:21

Må man stille et tillægsspørgsmål til Jesper og revisor From som mener man kan og må udbetale skattefri kørsel til ejer af enkeltmandsvirksomhed når bare det sker via mellemregning

Hvad gør I med eneejer af et ApS som ikke mener der er råd til at udbetale sig løn år wet men som har kørt 50.000 kr for virksomheden og dermed skal ha over 150.000 kr i skattefri godtgørelse.

Mig bekendt vil ingen løn systemer udbetale denne når der ikke laves en lønkørsel og jeg mener tilmed der er en regel om at der skal være et "fornuftforhold" mellem løn og kørsel, ex ikke 1.000 kr i løn til ansat og 150.000 kr skattefri kørsel

Udbetaler i ejeren den skattefri kørselsgodtgørelse uden løn´- eller sætter i en lille bitteløn og så f.eks. 150.000 kr i skattefri kørselsgodtgørelse. Han skal vel ikke stå ringere end ejeren af personlig virksomhed som kan få de 150.000 kr skattefrit via mellemregningen ud fra korrekt kørebog (Det er jo sjovere at få skattefrie penge end løn :))

venligst John H

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 09:26

Cookie - John Hannover:

Hvad gør I med eneejer af et ApS som ikke mener der er råd til at udbetale sig løn år wet men som har kørt 50.000 kr for virksomheden og dermed skal ha over 150.000 kr i skattefri godtgørelse.

Mig bekendt vil ingen løn systemer udbetale denne når der ikke laves en lønkørsel og jeg mener tilmed der er en regel om at der skal være et "fornuftforhold" mellem løn og kørsel, ex ikke 1.000 kr i løn til ansat og 150.000 kr skattefri kørsel

Udbetaler i ejeren den skattefri kørselsgodtgørelse uden løn´- eller sætter i en lille bitteløn og så f.eks. 150.000 kr i skattefri kørselsgodtgørelse. Han skal vel ikke stå ringere end ejeren af personlig virksomhed som kan få de 150.000 kr skattefrit via mellemregningen ud fra korrekt kørebog (Det er jo sjovere at få skattefrie penge end løn :))

venligst John H

Jo det har ikke noget med lønsystemet at gøre, skattefri kørsel er en lønart ligesom så meget andet.

Jamen skattefri kørsel ER skattefri penge, det er hele ideen.

Det du taler om her er bare snyd med kørebog, og det har aldrig været temaet for denne debat, og ja jeg mener også at der er noget med fornuftsforhold mellem kørsel og løn. Der er vist også noget med at det skal være "indtægtsgivende" den kørsel man foretager.
Min erfaring er du skal have rigtig godt styr på, og dokumentation i form af detaljerede optegnelser i din kørebog, for SKAT ved godt at der her kan snydes. Men fusk kan altid forekomme, og har ikke noget med bogføringen at gøre.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 09:44

Cookie - John Hannover:

Mig bekendt vil ingen løn systemer udbetale denne når der ikke laves en lønkørsel

Dette er iøvrigt meget almindeligt forekommende, f.eks. i et stort konsulentfirma, hvor jeg tidligere var ansat skete det ofte.
Nemlig når en medarbejder fratrådte, men stadig havde kundekørsel i de sidste dage af den sidste måned, efter at den sidste ordinære løn var kørt.
Så skulle der laves en lønseddel i næste måned, hvor eneste indtægt var skattefri kørsel.
Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 10:30

John:

Jeg er af den opfattelse at statens takster blot er en metode af 2 mulige til at beregne den erhvervsmæssige kørsel som må fradrages i virksomhedens resultat. Jeg vil bogføre det med posteringsteksten udlæg erhvervsmæssig kørsel. Jeg synes ordet skattefrit befordringsgodtgørelse er lidt misvisende at bruge. Det går ud på at beregne den erhvervsmæssige andel som må fradrages.

Må jeg spørge dig. Hvad nu jeg valgte at fradrage et beløb vedr. erhvervsmæssig kørsel opgjort efter de faktiske udgifter(og ikke statens takster, må jeg hæve et tilsvarende beløb? Jeg vil stadig kalde det udlæg erhvervsmæssig kørsel.

Jeg ser altså ingen forskel i behandlingen af ovenstående. Men måske jeg bliver klogere :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:08

@Henrik F: Det er da en god nyhed for ex for ejere af ApS hvis de uden at trække løn, må trække omkostningen for erhvervsmæssig kørsel (efter statens takst eller faktiske udgifter) fra som udgift i selskabet og udbetale det til sig selv skattefrit via mellemregning.

Da jeg i sin tid spurgte skat, svarede de, at uden lønudbetaling til ejer måtte det ikke gøres som beskrevet - men jeg kan sagtens følge jer. Det er en regulær nok udgift som sådan.

Var dit svar, at du i ApS også mener det er helt OK at tage kørebog x km sats ind som udgift og overføre til ejer (skattefrit)Det  via mellemregning?

Det vil givet glæde mange ApS ejere som måske ikke har råd til løn men måske så kan få 100.000 kr i skattefri kørselsgodtgørelse ud via mellemregning. Det er ikke sarkastisk spurgt - jeg ville vel finde det bedre end idag hvor jeg IKKE tror man må - så rent spørgsmål som andre revisorer da også meget gerne må melde ind på

vh John

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle

Nu kan jeg så konstatere, at der er mere end 70 indlæg i denne tråd, hvilket må betegnes som overvældende på et så relativt enkelt forhold som "skattefri kørselsgodtgørelse" eller rettere som SKAT betegner dette "Skattefri befordringsgodtgørelse".

Skattefri befordringsgodtgørelse optræder i forbindelse med anvendelse af statens takster for de erhvervsmæssige kilometre, hvor der for selvstændige erhvervsdrivende enkeltmandsvirksomheder sondres mellem forholdet om, hvorvidt der foretages beskatning af virksomhedens resultat efter Virksomhedsskatteordningen eller ikke.

Det interessante i denne tråd er forholdet, når enkeltmandsvirksomhedens resultat beskattes jvf. Personbeskatningslovens bestemmelse (ikke Virksomhedsskatteordningen), hvor følgende er gældende jvf. den juridiske vejledning

http://skat.dk/SKAT.aspx?oID=2061753&chk=208670

Det fremgår af vejledningen og dette link, at den skattefri befordringsgodtgørelse i disse tilfælde ikke kan udbetales til indehaveren, men alene optræder som et fradrag ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst, hvor fradraget foretages i den personlige indkomst.

Ved at der "kun" kan foretages et fradrag for den skattefri befordringsgodtgørelse, så vil dette tillige bevirke, at indehaveren alene får et nedslag i sin personlige skattebetaling, som iøvrigt er virksomheden uvedkommende.

Hvis den skattefri befordringsgodtgørelse kunne udbetales (det kan den ikke), så ville indehaveren få udbetalt det fulde beløb fra virksomheden samtidig med et nedslag i den personlige skatteberegning. Derfor sondres der mellem indenfor og udenfor beskatning jvf. Virksomhedsskatteordningen.

Denne regel og vejledning er altså ikke så svær, som det umiddelbart fremgår af tråden.

OBS!

En bogføring som tilrettelægges med bogføring efter skattemæssige principper incl. private andele og øvrige fradrag vil aldrig kunne give er såkaldt "retvisende billede af virksomhedens økonomiske stilling eller resultatet".

Et skatteregnskab kan alene anvendes til opgørelsen af den skattepligtige indkomst for virksomheden.

Håber dette giver mening og en bedre forståelse for anvendelsen af bestemmelserne, herunder forskellen på et fradrag og en udbetaling af en skattefri befordringsgodtgørelse.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:21

Ja vi er jo enige Tonny og skat svarede hurtigt allerede nemlig på mit spørgsmål, om man måtte bogføre skattefri kørselsgodtgørelse i enkeltmands virksomhed som udgift, og i status som mellemregning, som ejeren så kunne hæve uden skattekonsekvens og svaret var klart nok - ikke på nogen måde udbetales:

Tak for din e-mail.

Der kan ikke på nogen måde, udbetales skattefri kørselsgodtgørelse fra en enkeltmandsvirksomhed til ejeren, såfremt man ikke anvender virksomhedsordningen -

Og da jeg ringede for at være steensikker - var svaret: Nej heller ikke ved bogføring via mellemregning, det er et fradrag over selvangivelsen - når jeg skriver på ingen måde mener jeg på ingen måde Smile.

Med venlig hilsen
Lars Peter Jensen
SKAT
Kundecenter Erhverv

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 15:40

Det spørgsmål gad jeg godt at se, (Jeg har lært i denne tråd at man skal tage det hele med).

Over selvangivelsen.. javel, men det strider mod vejledningen til rubrik 29, hvor der eksakt står at det skal bogføres som en udgift og ikke anføres der.
Men anyway, jeg har som sagt selv fået mig gennemgået hos SKAT til deres fulde tilfredshed, så jeg fortsætter med at gøre, som jeg ved de ikke har problemer med :-)

Jeg vil afslutningsvis (fra min side) sige at ingen af os snyder for så meget som en krone, ligegyldigt hvilken måde vi gør det på, så alle kan godt sove roligt om natten :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:48

Jesper Hansen:
Jeg vil afslutningsvis (fra min side) sige at ingen af os snyder for så meget som en krone, ligegyldigt hvilken måde vi gør det på, så alle kan godt sove roligt om natten :-)
nah - HVIS årsagen kunne være kontrol som Henrik Koudahl mente, så er det jo lidt snyd at liste det med i det store regnskab, lige som Tonny jo også er inde på, at det bare skal være et personligt fradrag - så i så fald, hvorfor ikke gøre det ret (fradrag i 211 helt som du der tillægger værdien af gaver du har fra dit regnskab - som et skattemæssigt tillæg til regnskabet)

Spørgsmålet var helt enkelt: Må ejer af personlig virksomhed der ikke drives under VSO bogføre sin skattefrie kørselsgodtgørelse efter kørebog som udgift i selskabet via mellemregning - som ejeren så skattefrit kan hæve.

I rest my case Smile vh John

Side 8 ud af 10 (91 indlæg)