Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kørsel i "blikfang" bil - regler?

Side 9 ud af 10 (91 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jesper

Jeg forstår ikke, at du fortsætter på denne måde, når du nu i flere omgange dels med lovhenvisninger m.v. har fået bekræftet de gældende regler for skattefri befordringsgodtgørelse i enkeltmandsvirksomheder udenfor Virksomhedsskatteordningen.

Jesper Hansen:
Over selvangivelsen.. javel, men det strider mod vejledningen til rubrik 29, hvor der eksakt står at det skal bogføres som en udgift og ikke anføres der.
Men anyway, jeg har som sagt selv fået mig gennemgået hos SKAT til deres fulde tilfredshed, så jeg fortsætter med at gøre, som jeg ved de ikke har problemer med :-)

Du skal overhovedet ikke anvende rubrik 29 på selvangivelsen, når vi taler om enkeltmandsvirksomhed med registrering.

Fradraget for den skattefrie befordringsgodtgørelse indgår i det skattemæssige resultat, som skal anføres i hhv. rubrik 111 eller 112 ved underskud.

Hvis du fortsætter din praksis, tjahhh så er det dit valg, men det er så absolut ikke i overensstemmelse med de gældende bestemmelse jvf. skattelovgivningen.

Jesper Hansen:
Jeg vil afslutningsvis (fra min side) sige at ingen af os snyder for så meget som en krone, ligegyldigt hvilken måde vi gør det på, så alle kan godt sove roligt om natten :-)

Selvfølgelig er der ikke nogen, der snyder i SKAT, men dette vil så stå i skærende kontrast til din udmelding om at fortsætte med din praksis for den skattefrie befordringsgodtgørelse, når du nu er blevet bekendt med de gældende bestemmelser.

Tonny

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 07:33

Primært til John

Jeg synes du misforstår mig ret så meget. Eller jeg formulerer mig dårligt. Så jeg prøver igen :-)

Vi er enige i at de erhvervsmæssige befordringsudgifter er en fradragsret den selvstændige udenfor virksomhedsskatteordningen(VSO) har. Den selvstændige kan jo ikke modtage skattefrie kørselsgodtgørelser fra kunderne, da det ikke er et lønmodtagerforhold og der kan ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse til selvstændige erhvervsdrivende.

Når der er afholdt erhvervsmæssige befordringsudgifter for at opnå en indtægt hos kunderne kan der i stedet gives fradrag herfor. Fradraget kan efter eget valg af den selvstændige foretages efter de faktiske udgifter eller efter skatterådets sats.

Vi er vel også efterhånden enige i at fradraget skal fragå virksomhedens resultat og medtages i rubrik 111 eller 112.

Det der så ikke giver mening for mig endnu er at fradraget skal særskilt på selvangivelsen når det er rubrik 111 og 112 der skal anvendes… Hvordan? Og jeg kan ikke se kontrolmuligheder for SKAT vedr. den erhvervsmæssige kørsel ved brug af disse rubrikker?

Og efter min opfattelse giver det heller ingen mening at snakke om ”Udbetaling af skattefrit kørselsgodtgørelse” til indehaveren i en virksomhed udenfor VSO. Uanset hvor mange gange der rent fysisk overføres et beløb svarende til den opgjorte erhvervsmæssige kørselsgodtgørelse fra virksomhedens bankkonto til privat bankkontoen, vil det overhovedet ikke påvirke virksomhedens skattepligtige resultat(såfremt det bliver bogført korrekt). Så indehaveren har stadig kun fået fradragsværdien af den erhvervsmæssige kørsel.  Og det må da være sådan uanset om det bliver bogført eller ej.

Så er der ikke en venlig person som vil fortælle mig hvordan en indehaver i en virksomhed udenfor VSO
”skattefrit” kan hæve kørselsgodtgørelse? Således indehaveren både får fradraget og har fået noget skattefrit (af sig selv) Undskyld jeg kan ikke se det for mig………..

Det giver så god eller bedre mening at snakke om ”Udbetaling af skattefrit kørselsgodtgørelse” til indehaveren i en virksomhed som anvenderVSO. Her kan indehaveren jo hæve beløbet uden at det får betydning for hvad der kommer til personlig- og virksomhedsbeskatning(opsparing i virksomheden). Det
vil jeg betragte som noget mere ”skattefrit” i hvert fald her og nu..

Så John jeg håber jeg har formuleret mig således, at du ikke har den opfattelse at jeg mener at en selvstændig udenfor VSO kan få fradrag og samtidig ”Udbetale skattefrit kørselsgodtgørelse”. Svarende til at en lønmodtager får skattefrit kørselsgodtgørelse af sin arbejdsgiver og samtidig foretager fradrag. Det kan jeg godt nok ikke se jeg har skrevet.

Men som sagt om vi gør det på din eller min metode - vi kommer til det samme skattepligtige resultat og skat.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47171
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:55

Henrik From:
Vi er enige i at de erhvervsmæssige befordringsudgifter er en fradragsret den selvstændige udenfor virksomhedsskatteordningen(VSO) har. Den selvstændige kan jo ikke modtage skattefrie kørselsgodtgørelser fra kunderne, da det ikke er et lønmodtagerforhold og der kan ikke udbetales skattefri kørselsgodtgørelse til selvstændige erhvervsdrivende.

enige

Henrik From:
Det der så ikke giver mening for mig endnu er at fradraget skal særskilt på selvangivelsen når det er rubrik 111 og 112 der skal anvendes… Hvordan? Og jeg kan ikke se kontrolmuligheder for SKAT vedr. den erhvervsmæssige kørsel ved brug af disse rubrikker?

resultat bliver det samme - enig. Det var derfor jeg prøvede mig med et "hvorfor" tidligt i tråden og gættene gik på måske lettere kontrol hvis en kontrol hurtigt viser at regnskabet siger +100.000 kr og skatte angivelse siger - 100.000 kr - så er det let at se der er 200.000 kr der skal redegøres for - lettere end hvis de ligger inde som del af større regnskab?

Vel lidt som med gaver som også skal lægges som regnskabskorrektion, men jeg er ikke uenig i, at det kunne være mindst lige så fornuftigt hvis man måtte gøre som I gør, og vil heller ikke hævde man bliver slagtet for det

Kan du ikke lige, fordi det har betydning for mange, sige hvad du gør med ene ejer af ApS som jeg spurgte til. Tager du hans kørebog kroner ind i regnskabet som udgift og over i mellemregning og udbetaler - eller siger du HAN må ikke hvis ikke han hæver løn og lader hans kørebog ligge og grine ham op i hovedet, hvis ikke der er overskud til at udbetale løn i hans ApS?

Jeg synes den er lidt pendant, og urimeligt hvis manden med det personlige selskab har underskud på 150.000 kr som måske for let forståelse - kommer af 150.000 kr i udgift kørepenge - hævet over mellem regning.

Her får han alle 150.000 uden skat og fradrag i anden personlig indkomst (ex løn arbejde) for alle de 150.000 kr

I ApS hvor der ikke er råd til løn det første år måske, må han ikke hæve og udbetale samme 150.000 kr via mellemregning - ELLER mener du han må det og gør det? (mener tilmed der er regel om en vis proportion mellem løn og skattefri kørsel, ex ikke 500 kr løn - 20.000 kørsel)

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Maha Sarakham - Thailand
Tilmeldt 12. Nov 11
Indlæg ialt: 38
Fra  From Regnskab Skrevet kl. 12:30

Cookie - John Hannover:

resultat bliver det samme - enig. Det var derfor jeg prøvede mig med et "hvorfor" tidligt i tråden og gættene gik på måske lettere kontrol hvis en kontrol hurtigt viser at regnskabet siger +100.000 kr og skatte angivelse siger - 100.000 kr - så er det let at se der er 200.000 kr der skal redegøres for - lettere end hvis de ligger inde som del af større regnskab?

Vel lidt som med gaver som også skal lægges som regnskabskorrektion, men jeg er ikke uenig i, at det kunne være mindst lige så fornuftigt hvis man måtte gøre som I gør, og vil heller ikke hævde man bliver slagtet for det

Lige kort John. Der er en rubrik 350 under oplysninger til virksomheden "Oplysninger om opgoerelsen af den skattepligtige indkomst" som der kan markeres med hensyn til biludgifter(blandet benyttet). Her angiver jeg de erhvervsmaessige koerselsudgifter. Saa kan de bare kontrollere :-). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:51

ok - lyder da godt - Indtil videre vil jeg nok følge Tonny, Henrik Koudahl og skats svar, men jeg forstår hvordan du tænker

Spændt på når du eller Jesper får tid til at svare på ? om ApS hvor ejer måske ikke har overskud til at trække løn - samme fremgangsmåde så med omkostning og mellemregning så ejer kan hæve det skattefrit i jeres regnskaber??, eller er han stillet meget dårligere end ejer af personligt selskab?
Venlig hilsen

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 20:03

Cookie - John Hannover:
Spændt på når du eller Jesper får tid til at svare på ? om ApS hvor ejer måske ikke har overskud til at trække løn - samme fremgangsmåde så med omkostning og mellemregning så ejer kan hæve det skattefrit i jeres regnskaber??, eller er han stillet meget dårligere end ejer af personligt selskab?

Jeg har aldrig hævdet at være ekspert i bogføring, ej heller skatteregler i et ApS, så der må andre kræfter træde til.

Med hensyn til dit svar fra personen hos SKAT, ja så kan jeg godt forstå at han svarer som han gør, for du insiunerer (som jeg læser det) at der både tages en udgift og dermed fradrag OG udbetales noget skattefrit til ejeren (hvordan det så ellers skulle foregå, kan jeg ikke rigtigt  se...).
Men det har jeg aldrig hævdet, jeg har hævdet at det bogføres som en udgift og dermed fradrag.
Hvorvidt jeg vælger at hæve mere eller mindre privatforbrug i samme måned er helt uden betydning skattemæssigt.

Lad mig prøve at komme med et eksempel (helt tænkt)

Erik Virksom har en enkeltmandsvirksomhed, hvor han hver måned hæver 20.000 kroner på banken bogført, som privatforbrug.

I juni måned, har Erik haft meget arbejde hos en kunde i Langtbortistan (indtægtsgivende konsulentarbejde) og har derfor bogført 1.000 kilometer x 3.82 som udgift i regnskabet jf. min tidligere (og startvaekst.dk's) anvisning.
I den måned har det været ret dyrt i benzin, så Erik beslutter sig for at med den gode likviditet hæver han 23.820 kroner i privatforbrug.

Det er det praktiske resultat af den måde jeg bogfører på og forklar mig venligst hvori det "forbryderiske" består? Smile 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:33

1 nej jeg spurgte som du har kunnet læse 3 gange om det var i orden at udgiftsføre i drift som udgift kørselsgodtgørelse og modpost status mellemregning tilgode indehaver som han kunne hæve fra - det forstod de sagtens.

Jeg siger ikke det er forbryderisk, mener bare som åbenbart Tonny fra erhvervsconsult og Henrik Koudahl - begge revisorer, at man skal tage det via selvangivelsen

Hvorfor er det at I ikke vil svare på hvad I ville gøre med ene ejer af ApS - som jo kan være i totalt samme situation og tilmed meget værre hvis ikke han har råd til at udbetale sig løn

Jeg prøver lystigt igen. Vil i også der udgiftsføre direktøren/eneejerens kørselsgodtgørelse som er udgift helt som for ham med den personlige virksomhed - ind i drift som udgift kørsel og over i mellemregning som tilgodehavende ejer - som kan hæves eller ville I der sige, DU kan ikke få noget ud i kørselsgodtgørelse hvis ikke du hæver en løn der står i rimeligt forhold

Jeg er klar over det ikke er 100% samme - men du slår jo en del på retfærdighed og ud fra det skal vor mand med et ApS vel så også ha det ind som omkostninger og over i mellemregning - eller skal han TABE sin kørselsgodtgørelse hvis han ikke har råd til løn

Først og fremmest spørger jeg, fordi 2 tråde nyligt er startet af ApS indehaver som har fået svaret, NIX intet ud uden løn og hvis I mener princippet med udgift/mellemregning duer der - eller der findes anden måde han kan få sine kørselsomkostninger i privatbilen dækket, så var det rart. Det andet tror jeg ikke vi kommer længere med

vh

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 20:38

Cookie - John Hannover:
1 nej jeg spurgte som du har kunnet læse 3 gange om det var i orden at udgiftsføre i drift som udgift kørselsgodtgørelse og modpost status mellemregning tilgode indehaver som han kunne hæve fra - det forstod de sagtens.

Jamen ok så. Hvis vi er enige om at det er fradragsberettiget som en udgift med en debet-post i drift, hvordan vil du så bogføre modposten?

Jeg har allerede sagt at jeg ikke er den rette til at svare på hvordan det skal bogføres i et selskab, men anerkender at det da kræver et svar, så håber at nogen kan bidrage med det.

Rent "retfærdighedsmæssigt" vil jeg dog mene at ApS ejeren ikke skal stilles ringere end en der har valgt at købe/lease sin Audi ind i firmaet, istedet for at bruge sin egen budget-slæde :-)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Skrevet kl. 20:45

Jeg vil også gerne pointere, at fra min side har dette aldrig handlet om "svindel" med kørsel og dermed en måde at få penge ud af firmaet uden at betale skat.
Der skal, ligegyldig hvilken selskabsform der anvendes, ligge en meget veldokumenteret kørebog til grund!

Det er et område, hvor der KAN snydes, hvis man snyder med kørebogen. Derfor har det også med god grund SKAT's bevågenhed (og har som sagt lagt regnskaber til en granskning fra deres side). Jeg er desværre selv bekendt med at der i ret stort omfang udbetales "løn" fra selskaber til medarbejdere som kørsel der ikke har fundet sted, og det må jeg tage afstand fra.
Omvendt, så håber jeg også vi er enige om at man som enkeltmandsvirksomhed skal sidestilles med lønmodtagere der modtager berettiget kørselsgodtgørelse?

Også selvom der ikke KAN udbetales noget skattefrit fra en enkeltmands, men kun fradrages :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:59

Jesper Hansen:
Omvendt, så håber jeg også vi er enige om at man som enkeltmandsvirksomhed skal sidestilles med lønmodtagere der modtager berettiget kørselsgodtgørelse?

det er vi vel - Men det er han jo så heller ikke, for en lønmodtager SKAL jo ha løn ud - og mig bekendt skal den stå i forhold til køre pengene (husker ikke hvor jeg har læst det men er ret sikker)

Man må IKKE gi en mand kørepenge for f.eks 30.000 km (som jo let kan være kørt) på ca 115.000 kroner OG en løn på 10.000 kr. Jeg TROR det er lidt samme forhold - man skal ikke fristes til at erstatte løn med kørepenge som mange anser for at være fordelagtigere med skattefriheden. En lønmodtager skal derfor regulært være lønmodtager og få løn for at kunne få pengene

Det var derfor jeg også tog ApS ejeren som let kan være i en situation hvor han ikke kan hæve løn år et - MEN sagtens kan ha kørt 30.000 km privat UDEN at kunne få noget udbetalt skattefrit og uden siden at få noget (så vidt jeg ved)

Faktisk står manden med det personlige virksomhed bedre end end lønmodtageren uanset metoden og helt uanset det udløser stort underskud i regnskabet - for han kan få dem så -

ApS ejeren kan så ikke uden reel læn og lønmodtageren heller ikke, hvis han er på provision og en så lav løn at 150.000 kr kørepenge kunne gi problem?

Nå vi kommer nok ikke nærmere land med dette Big Smile

Side 9 ud af 10 (91 indlæg)