Det var sådan set min fejl at jeg ikke lige fik det på tjeklisten importservice sendte om at bekræfte afsenderadressen. Sælger har lidt tab ved forsendelse, det må jeg dække, så får jeg min vare og lærer at passe på.
OK. Nu fik jeg fat på en frisk dame fra Erhvervsimport i telefon. En ny stor pakke har nemlig ligget knap en uge i privatimport-afdelingen. Der havner det åbenbart automatisk, når jeg ikke får kinafolkene direkte til at skrive mit firmanavn. Damen forklarede Afdelingen havde sendt en dokumentations-anmodning pr. brev som sædvanligt til mit firma, men jeg har ikke modtaget noget. Hun ville sende den nye pakke til fortoldning i erhvervsafdelingen med det samme. Hun rådede også til, at få afsenderen til at putte faktura med afsender osv. udenpå pakken, så ville den gå direkte til fortoldning. Så man kan altså blive klogere her som importør.
Jeg spurgte til hvorfor fortoldningen gik så meget hurtigere og lettere hos kurrerfirmaer. Svaret var at "de fortolder ud i den blå luft". Og som hun forklarede så har hendes afdeling Skat og told gående i samme bygning, og så kan jeg tænke at tingene nok også bliver mere korrekt ekspederet.
Pakken har nu ligget siden 13. august et eller andet sted i lufthavnen. Jeg har indsendt en klage og opfordring til efterlysning. Så det kan ende godt, altså at de erstatter pakken fordi de har klodset i det, og den er blevet væk. Det er ihvertfald også en halv måneds omsætning vores firma har mistet pga. den pakke som de uden varsel ville returnere til afsender på den anden side af kloden.