Jeg vil mene at en sænkelse af mindstelønnen (eller generelt) er lig med bedre konkurrenceevne og muligheden for at beholde lavtlansjob i landet i større grad. Og så lige en ting, hvad er det for noget med at virksomhedsejere bare vil rage til sig selv og ikke investere? Er det alle os herinde, eller? Jeg kender ikke nogen af dem (bortset fra enkeltstående tilfælde såsom en vis hr. Bagger Jeg var i en længere årrække i direktionen i en stor dansk IT-virksomhed. Efter et årsregnskab hvor vi havde gjort det rigtig godt, stod jeg og snakkede med den ene af ejerne, og jeg tog det flotte resultat op. Sådan tror jeg de fleste "glubske" danske virksomhedsledere tænker. |
Jonathan Løw:Jesper jeg forstår simpelthen ikke logikken. Kan du komme med dokumentation for eller undersøgelser der påviser, at en sænkelse af mindstelønnen samt en lettelse i bundskatten vil skabe flere nye arbejdspladser? Eller er tilfældet igen blot, at det vil give flere indtægter på virksomhedernes bundlinje, men ikke nødvendigvis deraf følgende øgede investeringer?
Lige en ting mere. Du kan jo også vende den op.
Med dit argument om at der ingen sammenhæng er, hvorfor så ikke sætte mindstelønnen op til 250 kroner i timen? Hvis der ingen sammenhæng er den ene vej, er der heller ikke den anden vej.
Men du mener måske at det heller ikke ville påvirke arbejdspladserne negativt?