Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække to iPads fra?

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)
Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har netop købt to iPads. Jeg er ejer af en enkeltmandsvirksomhed, og den ene iPad trækker jeg fra i virksomheden, men nu er jeg kommet til at tænke om det kan forsvares at trække to iPads fra i regnskabet?

Mvh
Louise (www.tweenstar.dk)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:36

Umiddelbart nej hvis ikke du har ansatte - så vil det være klart du har købt den til privatbrug for en anden, og overordnet er det  ikke bare sådan at du altid kan trække selv en fra, med mindre du kan retfærdiggøre du skal bruge den til virksomheden - og - da den jo ofte også er til rådighed privat (hvilket jo ofte vil fremgå af apps) så skal du dele momsen så du kun fratrækker den med den andel firmaandelen angår

Har du ansatte på lønningsliste - kan det komme på tale, men ellers nej, og du skal altså være opmærksom på, at skat ikke bare æder alle den slags ting som naturlige nødvendigvise for firmaet, så ha begrundelse klar - ellers udsætter du dig for, at skat har en god grund til at kigge nærmere

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 22:36

Det er vel "kun" et spørgsmål om moral! 

Tilmeldt 24. Feb 13
Indlæg ialt: 82
Skrevet kl. 22:42
Tak for svaret, min computer som jeg bruger til forretningen, er halv død - derfor købte jeg disse iPads. Den ene er ren forretning, og den anden er en blanding af forretning og privat, så jeg trækker blot den ene fra.
Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 22:48

Teoretisk set kan man vel, som sagt ja, kommer det nok an på moral. Du kan have en på kontoret og en hjemme. Men så spiller andre faktorer ind, hvis du har den hjemme, for så skal du beskattes af den og omvendt ser det underligt ud på papiret at trække 2 fra hvis man har en enkeltmands. Og som John skriver, så er det nok en god ide med begrundelse for købet. Nu ved jeg ikke hvad du bruger den til, men iPad er jo en god str hvis man er ude hos kunder og skal fremvise ting fremfor at hive en giga computer frem. Ellers ved jeg ikke om du har en revisor, så kan du vende den med ham/hende

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:55

Mark:
Du kan have en på kontoret og en hjemme. Men så spiller andre faktorer ind, hvis du har den hjemme, for så skal du beskattes af den
Nej der er ikke skat af en firma computer/ipad hjemme

Det handler om, at man skal kunne påvise, at det er helt klart nødvendigt for virksomheden at man har 2 iapds - som jo er ret transportable og derfor normalt kan rejse med hjem og retur - så det tror jeg vil være vanskeligt at overbevise om. Det vil ligne en ipad til sønnen - men KAN man gøre det klart at 2 var helt nødvendigt for firmaet, så er der fradrag for begge. Der er aldrig skat ved at ha den ene hjemme - enten er der fradrag eller ikke og jeg vil klart sige ikke. 

vh

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 23:00

Så du siger man ikke skal beskattes af en (firma) iPad som bruges hjemme? Jeg bliver beskattet af mobil og bærbar (dog på mit alm arbejde) forskellen er dog det bliver sat til rådighed og ikke noget jeg har købt til virksomheden. Men ville nu mene om det er købt eller ej og kan bruges privat, så bliver man beskattet.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Louise:

....min computer som jeg bruger til forretningen, er halv død - derfor købte jeg disse iPads. Den ene er ren forretning, og den anden er en blanding af forretning og privat...

Ud fra denne argumentation bør du uden problemer kunne fradrage begge i firmaet.

Den ene, som er 100% erhverv, kan fradrages 100% (fuld moms og resten som IT-udstyr).

Den anden, som er delvist privat, kan fradrages ud fra en fordelingsnøgle (den erhvervsmæssige andel af momsen fradrages som moms, og den private andel af momsen fradrages i skatten som IT-udstyr).

Du vil ikke blive beskattet af fri computer. Multimedieskatten er ophørt pr. 1. januar 2012, hvorefter man ikke længere skal beskattes af fri computer.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:43

Mark:

Men ville nu mene om det er købt eller ej og kan bruges privat, så bliver man beskattet.

Det er forkert.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:49

Martin E. Jensen:

Louise:

....min computer som jeg bruger til forretningen, er halv død - derfor købte jeg disse iPads. Den ene er ren forretning, og den anden er en blanding af forretning og privat...

Ud fra denne argumentation bør du uden problemer kunne fradrage begge i firmaet.

YES i teori - men var jeg skat ville jeg se  hmm en computer købt og afskrevet i firma nu død - nu Ipad som er noget af det mest mobile i verden og den skal man så ha TO af - en i firmaet og en hjemme. Du kan ha ret Martin og du skal jo redde fradrag for folk - men to Ipads i samme personlige virksomhed til dermed samme person - er i mine øjne HELT galt. Jeg håber, at du i din rådgivning trods alt tænker lidt over sådanne ting som en ipad er noget af det mest mobile - men du ville så også finde køb af to Iphones helt OK i firmaregi for EN personlig virksomhed - og så er vi bare uenige i rådgivninger - sorry

vh 

Side 1 ud af 5 (47 indlæg)