Jeg kender en, som gerne vil have mig ind i dette firma som selvstændig, men jeg er meget i tvivl, om det er en god idé. Efter at have læst en del sider om MLM og pyramidespil fremstår det som en scam i mit hoved, men alligevel er der mange ifølge min bekendte, der tjener på det. Desuden er de blevet frikendt for påstande om ulovlig virksomhed i danske retssager. Så hvad siger I? Skal jeg give det en chance eller ikke røre det med en ildtang? |
Det er ikke ulovligt, hvis du er opmærksom på ikke at overtræde dørsalgsloven, men du skal overveje følgende grundigt:
1. Hvor skal kunderne komme fra? (Hvis det er familie og venner, du har i tankerne - hvordan ville du så selv reagere, hvis nogen af dem ville have dig til at skifte telefonselskab for deres skyld - mener du, at det er en god idé at blande familie- og venskabsrelationer med forretning?)
2. Er du dygtig til at motivere andre til at sælge - Du tjener nemlig mere på at skaffe nye sælgere i et netværk under dig end på at sælge abonnementer.
3. Kan du personligt stå inde for de ydelser og forretningsmetoder, som ACN anvender?
4. Kan du få et klart billede af dine potentielle indtægtsmuligheder (altså et mere nuanceret billede end "Jeg har hørt om én der var bistandsklient og nu kører i en åben BMW") - altså et billede baseret på fakta og markedsanalyse?
5. I hvor høj grad er du forblændet af en overpositiv fremlæggelse af forretningskonceptet?
6. Har du selv moral til at fremlægge selskabets budskaber i den ånd og stil, som selskabet bygger på?
7. Kan du få din investering hjem?
8. Brænder du for telefonabonnementer, eller går du efter hurtige penge (hvis det er det første, skal du måske sige ja, hvis det er det andet, skal du overveje, hvordan du vil forholde dig, hvis drømmen ikke holder).
9. Kan du lide at arbejde i en koncept, hvor det ikke er dig selv der beslutter, hvilke markedsføringsmetoder, der kan anvendes?
God vind med tankevirksomheden.
Venlig hilsen
Hans