Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og betaling af privatperson for arbejde. Hvad gør jeg?

Side 2 ud af 5 (50 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Min opfattelse er at du har en al for snæver afgrænsning mellem hvad der er selvstændig virksomhed og et tjenesteforhold. Der er eksempelvis intet i tråden om hvilke arbejdsvilkår den pågældende opnår. Det at man er provisionslønnet er ikke i sigselv nok til at fastslå, at der er tale om et tjenesteforhold.

Eksempelvis i det konkrete eksempe fremgår det blandt andet ikke:

1. Hvordan arbejdet tilrettelægges, hvem tilrettelægger dette - er det medarbejderen som bestemmer hvornår og hvordan mv.

2. Stiller hvervsgiver hjælpemidler til rådighed - eksempelvis tlf. bil eller pc.

3. Hvem afholder udgifter forbundet med salg?

4. Er medarbejderen forsikret?

5. Fra hvilke lokaliteter foregår arbejdet?

Hvis din moral stritter mod selvstændig virksomhed og du i det konkrete tilfælde mener at det oplagt (hvad jeg ikke saglig begrundelse for) at der er tale om et ansættelsesforhold, hvor der skal afregnes  skat løbende af indtægten, skylder du også trådstarter at fortælle at det medfører pligter, som baseret på mine pinde kunne være forsikring, at der stilles hjælpemidler til rådighed, omkostningsdækning, arbejdsplads mv.

Det er altså ikke bare en omkostning til danløn som kommer til. Som arbejdsgiver er der en række pligter som alle har en omkostning (omend ikke i penge så tid).

Som sagt der skal to til tango...........

/Henrik

Fra København
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 1528
Fra  37 oktober Skrevet kl. 23:04

Tusinde tak:

sasa_kovacevic100@hotmail.com

Head of PPC hos Obsidian Digital Se mere på min profilside.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:24

mail sendt Sasa

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 23:39

Nu er det én ting mht. ATP og Feriepenge, som er ret forudsigelige.

Hvis du hyrer et freelancer-bureau / vikar-bureau, så er du helt uden om et ansættelsesforhold med garanti, da du hyrer en virksomhed til at udføre en opgave for dig.

Hvis ikke, så ser jeg det som overordentligt sandsynligt at der vil være tale om et ansættelsesforhold efter funktionærloven, hvilket så betyder at der skal betales løn under sygdom. I dette tilfælde vil lønnen så blive beregnet på baggrund af tidligere udbetalte lønninger.

Jeg mener ikke du skal bero dig på gratis rådgivning på Amino, når du ønsker 'præcis' rådgivning.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:02

Overordentlig sandsynligt? Det kan du gøre bedre Jesper.

SKAT har klart defineret hvad der skal til for at man er lønmodtagere og hvad der skal til for at man bliver betragtet som selvstændig.
Mere svært er det ikke.

Hvor tråden knækker i min verden er hvor egne moralske principper eller formodninger tager over. Med de oplysninger som trådstarter giver vil et hvert svar være gætværk. Et fornuftigt svar vil være todelt.

Minimere egen risiko - a la Johns svar - tilføjet de ulemper der følger med - eksempelvis i form af forsikringer mv.

Eller løsningen hvor den pågældende bliver betragtet som selvstændig. Den mest enkle løsning er jo i virkeligheden at bede ham momsregistrere sig. Det eliminerer indberetningspligt for trådstarter og risikoen ved manglende afregning af skatter.

Et provisionsarbejde hvor der ikke er udsigt til at omsætte for mere end 50.000 kr over 12 måneder er alligevel af tvivlsom værdi.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:16

Henrik Koudahl:
. Den mest enkle løsning er jo i virkeligheden at bede ham momsregistrere sig. Det eliminerer indberetningspligt for trådstarter og risikoen ved manglende afregning af skatter.

ikke enig - man må ikke omgå lønmodtager forhold bare ved at momsregistrere virksomhed - ER det lønmodtager arbejde så er det det - og at gøre det til momsfradrag og momspligt - med ex. EN kunde - ingen risiko osv-  er ikke OK, heller ikke for den der ansætter - det er bare at komplicere og ja - mange arbejdsgivere vil gerne det - Jeg mener mine mange link er ret klare med, at der nok er flere omgåelser end der burde være - men I skal jo ikke ha dem i hovedet hele tidenSmile bare her fra BDO citat (fra det link jeg har i det jeg har lagt så mange gange som eksempel)

Den omstændighed, at selskabsformen kan bruges frit, er imidlertid ikke ensbetydende med, at alle indtægter kan faktureres gennem et anpartsselskab. Almindelige lønmodtagere kan således ikke vælge at få deres løn udbetalt til et selskab, som de selv ejer. Heller ikke bestyrelsesmedlemmer kan som udgangspunkt fakturere deres arbejde gennem et selskab, jf. vores artikel herom i Depechen 2011, nr. 22.
Konsulentarbejde ligger – når det leveres af enkeltpersoner - ofte i et gråzoneområde. Enten fordi det er en nebengesjæft for en almindelig lønmodtager, der i sin fritid udfører enkeltstående konsulentopgaver. Eller fordi det er en enkeltmandsvirksomhed, der er mere eller mindre fast engageret hos en enkelt kunde.
I begge tilfælde indtager SKAT normalt det synspunkt, at konsulenten personligt – og ikke hans selskab – er rette indkomstmodtager. Dette begrundes ofte med, at virksomheden ikke har nogen ansatte ud over indehaveren, at virksomheden drives fra indehaverens privatadresse, at der ikke reklameres for virksomheden, at der ikke er knyttet væsentlige driftsudgifter til virksomheden og ikke er nogen økonomisk risiko forbundet med denne, og at virksomheden i øvrigt kun har få kunder

Jeg er naturligvis enig hvis det en virksomhed der reklamerer, har flere kunder, har risiko ved at påtage sig den forretning, driver fra egne lokaler osv - så kan det faktureres med moms - men en enkeltperson med en lille rolle som ex provision - hvis det er eneste rolle ud over noget studie eller et andet fast job - til måske 15.000 eller for min skyld 60.000 kr provision om året - den kan ikke løses ved at bede ham momsregistrere sig

Det moralske anstød, ved at en god del arbejdsgivere vil undgå opsigelsesvarsler, feriepenge, atp osv ved at "tvinge" faktiske lønmodtagere til at registrere CVR (og jeg kender en del) - den kan man så selvsagt dele eller lade lade være med at dele

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 00:34
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Henrik Koudahl:
Overordentlig sandsynligt? Det kan du gøre bedre Jesper.

SKAT har klart defineret hvad der skal til for at man er lønmodtagere og hvad der skal til for at man bliver betragtet som selvstændig.
Mere svært er det ikke.

Du svarer vist på noget helt andet end dét jeg skriver. 

Trådstarter kan ansætte og de kan frit aftale løn. Hvis det ikke er tale om ansættelse er feriepenge aldrig relevant. Men selvom trådstarter aftaler 1 krone i timen + provision + feriepenge, så slipper han ikke ud af funktionærloven, hvilket inkluderer regler for sygdom. Under sygdom kan kan trådstarter ikke betale 1 krone i timen.

Henrik Koudahl:
ller løsningen hvor den pågældende bliver betragtet som selvstændig. Den mest enkle løsning er jo i virkeligheden at bede ham momsregistrere sig. Det eliminerer indberetningspligt for trådstarter og risikoen ved manglende afregning af skatter.

Det er direkte forkert.

Læs feks. dette link.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 00:37

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:34

Hej Daniel

Er det ikke klogt af dig - og din eventuelle samarbejdspartner - at du blir lidt mere klar i spyttet inden du ansætter/hyrer/hverver fremmed arbejde ?

Hvad skal vedkommende lave- og hvem bestemmer hvad hen skal lave  - hvor længe - til hvilken betaling - etc etc.

Når du har en klar forestilling om hvad du har brug for, bliver livet med omverdenen meget lettere...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper:

Det er direkte forkert.

Læs feks. dette link.

Jeg ved ikke om du har læst den pågældende afgørelse som du linker til og forudsætningerne for denne? Hvis du har ulejliget vil du se, at dommen netop bygger på en række konkrete forudsætninger, herunder  blandt andet nogle af de forhold, som jeg nævner her. Dommen begynder jo på en konkret underkendelse af, at der i det tilfælde forelå selvstændig erhvervsvirksomhed.

Hvis den pågældende som nævnt ovenfor lod sig momsregistrere ville der ikke være indberetningspligt. Det vil du kunne konstatere ved et hurtigt opslag i skattekontrolloven.

HVad jeg stjeler over er din bemærkning om at det er overvejende sandsynligt vil være tale om lønarbejde. Det kan simpelthen ikke vurderes ud fra de oplysninger.

Side 2 ud af 5 (50 indlæg)