Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed og betaling af privatperson for arbejde. Hvad gør jeg?

Side 3 ud af 5 (50 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:32
Hvor mange stjerner giver du? :

@ Cookie.

Jeg kender udmærket  linket fra BDO, som er skrevet i meget generelle vendinger. Det ændrer ikke ved at der kan findes utallige eksempler på at SKAT har anderkendt selvstændig erhvervsvirksomhed i tilfælde hvor der reelt kun har været en opgave.

Det jeg stejler over er at du er meget ensidig i dit svar til trådstarter her. Der er jo et utal af faktorer som der skal tages stilling til for at kunne afgøre om en provisionslønnet er selvstændig eller ej. Som Jacob Rue nævner så mangler trådstarter at være lidt mere klar i spyttet.

Cookie:
Jeg er naturligvis enig hvis det en virksomhed der reklamerer, har flere kunder, har risiko ved at påtage sig den forretning, driver fra egne lokaler osv - så kan det faktureres med moms - men en enkeltperson med en lille rolle som ex provision - hvis det er eneste rolle ud over noget studie eller et andet fast job - til måske 15.000 eller for min skyld 60.000 kr provision om året - den kan ikke løses ved at bede ham momsregistrere sig

Det er præcis de spørgsmål som du stiller her som jeg efterlyser svar på før jeg vil give et svar med to streger under. Der er eksempelvis ikke et ord om risiko, ikke et ord om hvordan og hvor arbejdet skal udføres, ikke et ord om arbejdets tilrettelæggelse. Det er de ting som du burde lade indgå i dit svar.

Cookie:
hvis det er eneste rolle ud over noget studie eller et andet fast job - til måske 15.000 eller for min skyld 60.000 kr provision om året - den kan ikke løses ved at bede ham momsregistrere sig

Alene ved at den pågældende lader sig momsregistrere så bortfalder indberetningspligten til SKAT. For at der skal være selvstændig erhvervsvirksomhed kan der i grove træk laves en aftale om arbejdet ikke udføres hos trådstarter, at arbejdstid og indsats styrer hvervstager selv, om han vil reklamere eller ej er hans valg, selv afholde omkostninger i forbindelse med salget mv.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:39

Henrik Koudahl:

Jesper:

Det er direkte forkert.

Læs feks. dette link.

Jeg ved ikke om du har læst den pågældende afgørelse som du linker til og forudsætningerne for denne? Hvis du har ulejliget vil du se, at dommen netop bygger på en række konkrete forudsætninger, herunder  blandt andet nogle af de forhold, som jeg nævner her. Dommen begynder jo på en konkret underkendelse af, at der i det tilfælde forelå selvstændig erhvervsvirksomhed.

Hvis den pågældende som nævnt ovenfor lod sig momsregistrere ville der ikke være indberetningspligt. Det vil du kunne konstatere ved et hurtigt opslag i skattekontrolloven.

HVad jeg stjeler over er din bemærkning om at det er overvejende sandsynligt vil være tale om lønarbejde. Det kan simpelthen ikke vurderes ud fra de oplysninger.

Enig HenrikYes

Nu har jeg så læst både det link, som Jesper refererer til http://www.ditselskab.dk/mere-info/har-du-ansatte-eller-bruger-du-konsulenter-pas-pa-dit-selskab-kan-haefte-for-skatten

og ikke mindst den aktuelle dom fra byretten jvf. dette link http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1970374&vId=0

Når man så nærlæser den lettere omskrevede "Rettens begrundelse og afgørelse ", så fremgår dette:

Det lægges som ubestridt til grund, at sagsøger har været vidende om de faktuelle omstændigheder, der ved Landsskatterettens kendelse af 11. februar 2010 er anset som afgørende for, at sagsøger har været forpligtet til at indeholde A-skat og AM-bidrag i udbetalingerne til SN.

Under hensyn hertil findes sagsøger ikke som krævet efter ordlyden af kildeskattelovens § 69, stk. 1, og arbejdsmarkedsfondslovens § 15, stk. 2, at have godtgjort, at han ikke har udvist forsømmelighed ved sin manglende indeholdelse af A-skat og AM-bidrag for SN.

Sagsøger hæfter derfor i medfør af de nævnte bestemmelser over for det offentlige for betalingen af de manglende beløb.

Sagsøgte får på denne baggrund medhold i sin frifindelsespåstand.

Hvordan dette så passer med den offentliggjorte dom, som er på www.skat.dk, og fremstår således:

Efter en samlet vurdering af sagens faktiske omstændigheder sammenholdt med de kriterier, som er angivet i pkt. B. 3.1.1. i cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven anser retten KO som værende selvstændig erhvervsdrivende i forholdet til H1 ApS.

Retten har herved blandt andet lagt vægt på, at KO selv har tilrettelagt arbejdet, at KO har udstedt fakturaer til sagsøgeren med cvr-nummer og moms, at KO hovedsageligt har anvendt eget værktøj til løsning af opgaverne, og at KO i et vist omfang har anvendt medarbejdere til løsning af opgaverne.

Som følge af det anførte tages sagsøgerens påstande til følge.

Efter sagens udfald skal sagsøgte betale sagsomkostninger til sagsøgeren med 55.000 kr. Af beløbet udgør 4.000 kr. udgiften til retsafgift, et beløb til dækning af sagsøgerens udgifter til vidneførsel og resten udgør et passende beløb til dækning af sagsøgerens udgifter til advokatbistand ekskl. moms. Udgifter til ekstrakt og materialesamling er indeholdt i beløbet.

T h i   k e n d e s   f o r   r e t

H1 ApS er ikke pligtig til at efterbetale A-skat og AM-bidrag for perioden fra den 31. august 2005 - 12. april 2007 med i alt kr. 550.849 for vederlag udbetalt til KO.

H1 ApS er ikke pligtig til at efterbetale kr. 228.353 vedrørende fratrukket indgående afgift for perioden fra den 31. august 2005 - 12. april 2007.

Skatteministeriet skal i sagsomkostninger betale 55.000 kr. til H1 ApS.

Hvordan en lettere omskrivning af denne byretsdom fra 7. oktober 2011 kan ændres fra, at sagsøger (skatteyderen) får medhold til, at sagsøgte (SKAT) får medhold er en gåde.

Konklusionen er derfor også i fuld overensstemmelse med Henrik's indlæg.

Jeg kan derfor også udmærket forstå Jesper's tidligere indlæg, men kilden er desværre forkert.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:31

Verden er mere enkelt for mig end for jer revisorer Stick out tongue

En ung mand skal ha en anden til at arbejde med salg på ren provision - vi gætter (ja gætter) alle på en begrænset indtægt. 

Jeg har klart skrevet at er det en virksomhed der arbejder for andre og bedriver egentlig virksomhed, er der muligheder for faktura, men en enkelt person der skal påtage sig dette mener jeg ikke er andet end lønmodtager

Jeg mener derfor det er Henrik der simplificerer når han skriver  du kan barr bede ham momsregistrere sig. Det eliminerer indberetningspligt for trådstarter og risikoen ved manglende afregning af skatter.

Det er ikke uden grund at Dansk film instituts dygtige jurister har lavet DENNE de har oplevet problemerne og mange jurister og revisorer beskriver også problemet så NEJ man kan ikke bare bede folk om at fakturere og så være ude over pligter i forhold til kildeskattelov og ansættelsesbevis/sociale pligter

Desværre er der en tendens, til at arbejdsgivere netop TROR at den er fjong hvis de får en faktura. Bort med opsigelsesvarsler og indberetning og det kan medføre dyre sager + er mangel på ansvar i mine øjne. Derfor - NEJ man kan ikke slippe for pligt til indberetning m.m. bare fordi man får faktura - det kan man kun hvis man seriøst kan tro/vise, at det er en regulær selvstændig der udfører arbejdet, ellers ikke.

I dette fald er der ikke meget der tyder på det - Alene det at han skal opfordres til at stifte virksomhed for at påtage sig et rent provisionssalg - !!!

Min påstand er ikke, at der ikke findes selvstændige, bare at de ofte misfortolkes begrebet misbruges

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 16:21

Jeg går ud fra vi alle er enige om at trådstarter ønsker at ansætte (ikke juridisk, men rent praktisk) en sælger, der (helst) skal arbejde for ren provision. Trådstarter vil minimere sine omkostninger og risiko til 0 kroner, hvis han kan.

Henrik foreslår så at sælgeren skal lade sig momsregistrere, for at trådstarter skal undgå at have et juridisk ansættelsesforhold. Opfordringen alene er nok til at fælden klapper i forhold til SKAT - her er jeg enig med Cookie - og reelt diskuterer 'vi' at trådstarters 'ansatte' skal blive 'selvstændig' for at trådstarter kan få nogle fordele. Vi diskuterer ikke rationalet for at sælgeren skulle starte virksomhed, hvilket han formentlig ikke har en interesse i (andet end at få et 'job').

Reelt er den konstruktion vi diskuterer utvivlsomt noget SKAT ikke ønsker. Beviser osv. overlader vi til fremtiden, men trådstarter har i hvert fald brug for en anden historie end den fra Amino.

Hvis jeg lader alt tvivl komme Tonny og Henrik til gode, så kan trådstarter vinde en retssag over SKAT engang.

Forhistorien vil så være, at SKAT har opkrævet x kroner hos trådstarter, trådstarter har hyret en skatteadvokat og været involveret i retssager i 1-3 år. Selvom trådstarter vinder retssagen vil han ikke få dækket sine tab, som med stor sandsynlighed vil være større end de x kroner han ville undgå at betale.

Trådstarter kunne i stedet opfordre sælgeren til at blive ansat i vikar/freelancer bureau. Så er risikoen væk, men prisen vil naturligvis være en anden.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:45

Hmm...

Vi er formentlig alle enige i de principielle forhold for form for ansættelse.

Forskellen for en honorarmodtager og selvstændig registreret virksomhed er netop hæftelsen for evt. manglende indeholdelse af A-skat m.v.

Her er det som John også nævner helt klart for de såkaldte honorarmodtagere (løsarbejdere), at der er praksis for, at arbejdsgiveren kan/vil hæfte for den manglende indeholdelse af A-skat mv.

En selvstændig momsregistreret virksomhed signalerer derimod, som det også fremgår af den tidligere linkede dom, at der ikke er en hæftelse for ordregiveren for manglende indeholdelse af A-skat mv., idet SKAT allerede ved godkendelse og momsregistreringen af virksomheden accepterer, at indehaveren selv hæfter for betaling af skat og moms m.v.

Dog skal det også tilføjes, at SKAT i den situation som trådstarter nævner, følgelig kan omstøde hele konstruktionen, men det kræver alt andet lige bevis for, at arbejdsgiveren/ordregiveren er bekendt med forholdet og har medvirket til en omgåelse af de relevante bestemmelser.

Tonny

Tilmeldt 18. Jun 13
Indlæg ialt: 62
Skrevet kl. 18:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er kommet super mange svar, og kan se at tråden har skabt lidt debat. Det er jeg rigtig glad for da jeg stadig har meget at lære.

Jeg har fulgt med i tråden, og læser indlæggende op til flere gange, og bogmærker da også tråden til senere brug :)

Jeg har dog alligevel valgt, at gøre det på den sikre måde, ved at betale A-Skat. Og idag har jeg så kontaktet codan, og fået en billig arbejdsskade forsikring (ca. de 1200,- årligt) da den jo er lovpligtig.

Nu mangler jeg blot at få en aftale med Danløn. Da virksomheden er efter skole/arbejde kniber det ALTID med at fange banken, så de kan underskrive aftalen. :)

Jeg har også fået fremstillet en kontrakt, udfra en skabelon, med nogle ændringer. Jeg ved ikke helt om den dækker godt nok ind.

Jeg krydser selv fingre for, at der kommer gang i det, for drømmen er naturligvis timelønnnede fastansatte. Men vi skal jo starte et sted alle sammen :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:19

Jesper:
Hvis jeg lader alt tvivl komme Tonny og Henrik til gode, så kan trådstarter vinde en retssag over SKAT engang.

Pjat - for jeg tror at både Tonny og undertegnet (kan naturligvis kun tale for mig selv) har været involveret i sådanne sager så mange gange, at der ikke vil opstå en sag med SKAT.

Det her er ikke raketvidenskab indenfor skatteretten.

/Henrik

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 18:45

Henrik Koudahl:

Jesper:

Pjat - for jeg tror at både Tonny og undertegnet (kan naturligvis kun tale for mig selv) har været involveret i sådanne sager så mange gange, at der ikke vil opstå en sag med SKAT.

Det her er ikke raketvidenskab indenfor skatteretten.

/Henrik

Henrik, som du kan udtrykke dig, men er iøvrigt helt enigYes

Det er ikke så svært, da der netop er en meget lang praksis på området og udførlige vejledninger.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 19:06

Det er dejligt at se i er enige, men det står jo enhver frit at vurdere om man vil sætte sin lid til, at situationen lige fikses af revisor inden en retssag, eller om man tager for gode varer hvad nogle advokater har skrevet som almen rådgivning.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 19:10

Danielkj:

Jeg har også fået fremstillet en kontrakt, udfra en skabelon, med nogle ændringer. Jeg ved ikke helt om den dækker godt nok ind.

Jeg krydser selv fingre for, at der kommer gang i det, for drømmen er naturligvis timelønnnede fastansatte. Men vi skal jo starte et sted alle sammen :)

Du kan ikke selv bestemme om de ansatte er omfattet af funktionærloven eller ej, så derfor kan du ikke bare rette en standardkontrakt til. Typisk vil en standardkontrakt indeholde minimum af rettigheder, f.eks. opsigelsesvarsler osv. Hvis du har fejl i denne kontrakt går din ansatte til sin fagforening på et tidspunkt og du kommer til at betale en erstatning.

Der gælder andre regler for timelønnede.

Du bør lige tage en revisor/advokat ind over dette. Det behøver absolut ikke være dyrt, da alt jo netop er 'mindst muligt', 'standard' eller hvad vi skal kalde det. 

Side 3 ud af 5 (50 indlæg)