Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Better Place går konkurs - hvad gik der galt?

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 10:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 10:31
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 5 person

Har man et håbløst dårligt produkt så ender det med 99,9 pct. sandsynlighed i konkurs på et tidspunkt. Hvor lang tid der går afhænger af hvor god man er til at skaffe venturekapital fra investorer som er lige så naive som en selv...

Tilmeldt 5. Oct 09
Indlæg ialt: 161
Skrevet kl. 10:35

Christian iMARKETING:
Hvad er der gået galt og hvad kan vi lære af det som iværksættere?

Det momentum de havde i starten blev dræbt af forsinkelsen i at få lavet batteriskiftestationerne. Da de endeligt var færdige var deres ry også færdigt. 

Bilen var/er udemærket, har selv prøvekørt den. Men de skulle *aldrig* have lanceret det før batteriskiftestationerne var på plads.  

Så det var et spørgsmål om dårlig timing efter min mening...

Mvh.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Mar 09
Indlæg ialt: 754
Fra  Codemagic (Sitemagic CMS) Skrevet kl. 10:38

Hold op hvor er jeg glad for, at jeg ikke tog chancen. Fra dag 1 vidste jeg, at det var forbundet med al for stor risiko at købe en bil med et abonnement hos dem. Jeg håber at batteri-skifte-stationerne overtages af andre. Det er jo helt grotesk hvis dem der har købt bil ikke længere kan bruge dem. Man må i givet fald håbe, at de kan oplade dem hjemme.

Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 10:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Hej

I mine øjne skyldes det at vi har en masse politikere der snakker og snakker om grønne alternativer - men når det kommer til stykket mangler det vilje til at sætte handling bag ordene.

Som f.eks at få ændret afgift systemet så dem der reelt var villige til at afprøve nogle nye veje, også kunne gøre det på en økonomisk forsvarlig måde.

Hvis man som sagt tror på at elbiler er et muligt alternativ, så er netop 'tankning' et problem, og her synes jeg at Better Place havde et muligt bud på dette. Men med de få 'kunder' som det blev til - på grund af afgiftsystemet - så var det vel dømt til fiasko. Selv den rigeste onkel mister vel på et tidspunkt tålmodigheden.

Mvh

Niels

Fra Søborg
Tilmeldt 21. May 08
Indlæg ialt: 755
Fra  Acasma Amino ApS Skrevet kl. 10:45
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ville du købe et hus hvor du havde en aftale med et el-selskab på abonnementsordning som leverede 110 volt mod de normale 220 som det eneste elselskab i landet. Du var en af 300 husstande spredt over Danmark som fik 110 volt leveret.  Og hvis elselskabet gik konkurs stod med et hus som havde mistet pæn værdi...

Du havde godt nok hørt at politikkerne og diverse lobbyister havde fortalt dig at 110 volt var fremtiden - men ville du tage risikoen...

Det her projekt var fra start kørt ud på et forkert spor fordi det var så ufleksibelt... Selv 1 mia. kr. ekstra i deres kasse havde ikke gjort det anderledes eller lavere priser på bilen. For der er bare andre teknologier som er bedre !

Tilmeldt 2. Feb 13
Indlæg ialt: 1194
Fra  Riveronline.dk Skrevet kl. 10:46

Hej Christian

Jeg synes det er ret simpelt, "Better Place" som de kalder sig, har en utroligt arrogant tilgang til den model som de levere til det danske marked, og har ikke på nogen måde tænkt sig at ændre den. De har nu spyttet så mange penge i et utroligt dårligt projekt, 

Helt ærligt, udskiftelige batterier vs opladlige batterier. Også vælger de udskiftlige batterier, og på deres hjemmeside påstår de at der kun findes 3 modeller for batterier, og to af dem er 230V. Amen så kan jeg godt forstå det går langsom.

El biler, 400V, stik i hjemmet. Wupti, hurtig opladning. deMib fortalte mig igår at better place påstår hårdt at opladning via. alm stik kan være farligt. Og come on, det er en STOR fed løgn. Og nej! de kunne ikke fremlægge dokumention for det.

Undre mig ikke de er gået nedenom og hjem!

Fra Søborg
Tilmeldt 13. Dec 10
Indlæg ialt: 274
Skrevet kl. 10:51

Det havde jeg nu ventet ville ske før eller siden. Sagen her viser hvordan massere af penge bestemt ikke garantere success. Visionen var rigtig men strategien var forkert. Jeg tror der var en tro på at hvis bare man gav folk muligheden for at købe en elbil så skulle folk nok hoppe men så let er det ikke. Der er i hvert fald 2 fejl som jeg ser det.

1) Teknologien var den forkerte. Betterplace satsede på at skifte batteriet hele resten af elbil brancen har satset på at lave hurtigere opladninger. Det er sjællent et godt tegn hvis man teknologisk vælger en helt anden vej end alle andre. Det kræver at man virkelig ved hvad man gør ellers har man overset et eller andet vigtigt.

2) Jeg kiggede lidt på økonomien i deres tilbud og jeg havde svært ved at se at normale mennesker vandt ret meget. Problemet for elbiler er at besparelsen mest kommer i og med man forventer færrer reprationer. Elmotorer er simplere end benzinmoteren og der er derfor simplethen mindre der kan gå galt. Det er bare super svært at se når du køber den. Dertil kommer at vi jo har cirka 100 års erfaring med at bruge bezin i biler men realativt mindre med el. Det beyder vi ved hvordan man veligeholder en benzinmotor det er de færreste der har erfaring med el.

3) Ved at købe en betterplace bil binder man sig til firmaet fordi man skal leje batteriet. Det betyder jo at du til en vis grad har et afhænighedsforhold til firmaet. Nu kommer det an på hvad kurator gør men alle kunderne kan let risikere at stå med hårdet i postkassen fordi betterplace ikke eksistere.

4) Så vidt jeg har hørt er den bil de køre heller ikke designet til det europæiske marked men til det asisatiske. Jeg har ikke selv prøvekørt den men den kan derved meget let have været en dårligere bil set med danske øjne.

Jeg tror simpelthen ikke produktet var godt nok. Det har man prøvet at kompencere for ved at bruge store armbevægelser og massere af reklame. Reklame betyder dog intet hvis produktet ikke er konkurancedygtigt.

Prøv en gratis personlighedstest på coreprofile.com

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 10:52
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mine forældre købte en elbil og et abonnement for et par uger siden.

Av, av, av.

Det er en skam. Elbiler er fremtiden. Men det skal ikke ske med et så voldsomt fordyrerende mellemled som Better Place var. Det var en dårlig forretning for kunderne med 10-20 % besparelse kontra benzinbiler. Det ødelægger hele idéen med at vælge en elbil.

Tilmeldt 21. May 12
Indlæg ialt: 216
Fra  eKontoret ApS Skrevet kl. 10:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hejsa

Ja - det er muligt at de ikke havde den perfekte tekniske løsning. 

Men uanset hvad tror jeg at udbredelsen af elbiler, vil afhænge af at man kan få tanket op - uden at skulle afsætte tid til 4 kopper kaffe og 2 ostemadder på en motorvejstankstation. I hvert fald for alle os der ikke lige bor inde i en af storbyerne, og bare skal trille nogle få kilometer frem og tilbage på arbejde. Og så afhænger det af afgiftssystemet - så dem der tør afprøve en ny vej får mulighed for det. 

For der skal sikkert mange Better Place fiaskoer til, inden samfundet som helhed kommer frem til den bedste model.

Mvh

Niels 

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)