Det havde jeg nu ventet ville ske før eller siden. Sagen her viser hvordan massere af penge bestemt ikke garantere success. Visionen var rigtig men strategien var forkert. Jeg tror der var en tro på at hvis bare man gav folk muligheden for at købe en elbil så skulle folk nok hoppe men så let er det ikke. Der er i hvert fald 2 fejl som jeg ser det.
1) Teknologien var den forkerte. Betterplace satsede på at skifte batteriet hele resten af elbil brancen har satset på at lave hurtigere opladninger. Det er sjællent et godt tegn hvis man teknologisk vælger en helt anden vej end alle andre. Det kræver at man virkelig ved hvad man gør ellers har man overset et eller andet vigtigt.
2) Jeg kiggede lidt på økonomien i deres tilbud og jeg havde svært ved at se at normale mennesker vandt ret meget. Problemet for elbiler er at besparelsen mest kommer i og med man forventer færrer reprationer. Elmotorer er simplere end benzinmoteren og der er derfor simplethen mindre der kan gå galt. Det er bare super svært at se når du køber den. Dertil kommer at vi jo har cirka 100 års erfaring med at bruge bezin i biler men realativt mindre med el. Det beyder vi ved hvordan man veligeholder en benzinmotor det er de færreste der har erfaring med el.
3) Ved at købe en betterplace bil binder man sig til firmaet fordi man skal leje batteriet. Det betyder jo at du til en vis grad har et afhænighedsforhold til firmaet. Nu kommer det an på hvad kurator gør men alle kunderne kan let risikere at stå med hårdet i postkassen fordi betterplace ikke eksistere.
4) Så vidt jeg har hørt er den bil de køre heller ikke designet til det europæiske marked men til det asisatiske. Jeg har ikke selv prøvekørt den men den kan derved meget let have været en dårligere bil set med danske øjne.
Jeg tror simpelthen ikke produktet var godt nok. Det har man prøvet at kompencere for ved at bruge store armbevægelser og massere af reklame. Reklame betyder dog intet hvis produktet ikke er konkurancedygtigt.