Advokat Jacob Berner Rue: en udlejer der tillader erhverv i et boliglejemål får problemer hed huslejenævnet, kommunen og SKAT - for slet ikke at tale om de andre lejere og...lejeren selv
Utroligt det kommer fra en advokat. KAB/AKB har overordnet, at man ikke må, men tillader det med dispensation, bare man skriftligt beskriver klart, at det ikke kommer andre lejere til skade, og man ikke har ansatte. Sådan er det heldigvis ofte.
Det afgørende er, at man ikke i alm. lejemål bare kan danne det om til erhverv, men at drive et CVR med rent kontor giver ingen problemer hos masser af udlejere, med mindre kommunen har specielle forbud for området naturligvis.
Det er fuldt lovligt i forhold til huslejenævn, skat og kommune, at drive et CVR fra en lejlighed også uden at lejemålet omdannes til erhverv, den enkelte udlejer bestemmer det, med mindre der er forbud i lokalplanen
Udlejer kan forbyde det i.h.t. huslejelovens §79 men kan også fuldt lovligt helt selv dispensere, når lejemålet efter udlejers mening ikke er til gene for øvrige beboere. Jeg benægter ikke udlejers ret til at forbyde det - det er bare ikke standard at det er sådan, og ikke lov der siger det skal være sådan. Det er også korrekt, at mange udlejere har det som standard, men - at de også som nævnt ofte dispenserer.
Vor advokat må læses sådan, at de almennyttigt boligselskaber, der tillader små liberale erhverv uden ansatte fra lejemålet, er i strid med huslejenævn, skat og kommunen og nærmest gør noget ulovligt, det er jeg ikke enig i.
Det er rigtigt synd, hvis unge iværksættere, der ofte kun har mulighed for at starte op fra deres lejebolig, nu skal hoppe med i en tro om at det er forbudt generelt af huslejenævnet, kommunen og skat - Det kunne sætte iværksætteri tilbage til det 1700 tal med gris, køer og får OPPE i lejlighederne (var vist ikke så generelt at slæbe en ko op på 3. ville du ha anvende den i procedure i retten, ville du ha fået en god latter
)
Hop ikke på den iværksættere. Ofte vil I få lov - men krav har I ikke. Hvis der står i de interne regler at I ikke må, så er der kun at søge dispensation med beskrivelse af ingen ansatte, ingen skiltning og ikke støj/lugt eller finde anden sted at drive den fra.
En sjov sidesag. Affaldsgebyr, her giver ex lyngby (og sikkert andre) mulighed for nedsat gebyr netop for de som drives fra privat (inkl. lejemål) Det er da flot de gør det, uden at involvere huslejenævn, kommunen og anmelde de almene udlejere til skat. Kopi af svar til mig for noget jeg undersøgte for en jeg hjælpe:
citat begynd: Kommunen har i 2012 givet fritagelse for administrationsgebyr for affald (men IKKE for den del af erhvervsaffaldsgebyret, der består af et jordgebyr) til virksomheder, som drives fra lejemål eller privatadresse, ikke har ansatte og hvor aktiviteten udelukkende er konsulent-lignende dvs. drives ved hjælp af PC og telefon, og ikke involverer håndtering varer eller vareprøver, udøvelse af reparation, håndværk og lign. citat slut
Her også eksempel på ret klart svar - som i alle fald ikke siger UH FORBUDT generelt , huslejenævn, skat og kommnue: http://www.startvaekst.dk/ekspertsvar/64101/2002
vh