Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Styr på anlægsaktiverne?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 17. Apr 13
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 15:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa, 

Jeg har brug for lidt hjælp til at få styr på bogføringen af anlægsaktiverne (jeg bogfører i e-conomic). Jeg laver en case hvor jeg køber et driftsmiddel til 50.000 kr. inkl. moms og så må i byde ind hvis jeg er galt på den. Der forudsættes en brugstid på 5 år.

KØB AF ANLÆGSAKTIV 1/1-2013:

K: Bank 50.000 kr.

D: Købsmoms 10.000 kr.

D: Driftsmidler, Årets tilgang 40.000 kr.

ÅRSAFSLUTNING 1. ÅR EFTER KØB (31/12-2013)

K: Driftsmidler, Årets tilgang 40.000 kr.

D: Driftsmidler, anskaffelse primo 40.000 kr.

D: Afskrivninger (driftkonto) 8.000 kr.

K: Akk. afskrivninger 8.000 kr.

SÆLGES NU 6 MDR INDE I 2014 for 100.000 kr.:

D: Afskrivninger (driftkonto) 4.000 kr. (for de 6 mdr.)

K: Akk. afskrivninger 4.000 kr. (Har nu en kreditsaldo på 12.000 kr.)

D: Akk. afskrivninger 12.000 kr.

K: Driftsmidler, anskaffelse primo 12.000 kr. (saldo nu debetsaldo på 28.000)

K: Driftsmidler, anskaffelse primo 28.000 kr.

D: Gevinst ved afhændelse, driftsmidler 28.000 kr.

D: Bank 100.000 kr.

K: Gevinst ved afhændelse, driftsmidler 80.000 kr. (har nu en kreditsaldo på 72.000 kr.)

K: Salgsmoms 20.000 kr.

Dermed har der været en avance ved salget på 72.000 kr. Er det korrekt bogført for et hændelsesforløb for anlægsaktiver?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46625
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:23

Jeg har ikke lige tid til den store gennemgang, men det virker alt for kompliceret.

Først synes jeg det er utypisk at man køber driftsmidler som man et år efter sælger til det dobbelte, det lyder langt mere som varelager uden afskrivninger, men det er en anden sag

Så fatter jeg ikke afskrivninger med 8.000 kr af 40.000 kr uden moms. Afskrivninger der ikke er straksafskrivninger og er på driftsmidler afskrives med 25% per år - og for 2013 må man bruge forhøjet udgangsgrundlag på 115% (på de 40.000) men det vil heller ikke ramme 8000 kr.

Sæt dig et par timer med en revisor, det er ikke så kompliceret, men du skaffer dig en skidt start selv om du prøver så hårdt, da der kan være mange andre regler

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:22

Hej Rasmus

Vedr. år 2013, så er dette korrekt opfattetYes

Vedr. år 2014, salgsåret, så afskrives der ikke på aktiver i salgsåret.

Herved fremkommer følgende:

K: Driftsmidler, anskaffelse primo 40.000 kr.

D: Afskrivninger primo 8.000 kr.

D: Avance salg drift driftsmidler, resultatkonto 32.000 kr.

K: Salg driftsmidler excl. moms, resultatlkonto 80.000 kr.

K: Salgsmoms 20.000 kr.

D: Salgssum indgået bank 100.000 kr.

Din fortjeneste er herefter: Salg excl. moms kr. 80.000,, fratrukket (Anskaffelsesum primo, 40.000 - afskrivninger primo, 8.000) kr. 32.000, ialt kr. 48.000.

Dette er den regnskabsmæssige opgørelse af salget. Hvis taler skattemæssige opgørelser, så vil det se anderledes ud.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:32

Tonny Skov Pedersen:
Dette er den regnskabsmæssige opgørelse af salget. Hvis taler skattemæssige opgørelser, så vil det se anderledes ud.
jepper -

1

den skattemæssigt vil vel være 25% af med det forhøjede loft på 115% som udgang - eller?

2

De 8000 driftsmæssigt, hhvor for lige 8000 kr - bruger man altid bare 5 år eller ligger der andre overvejelser, ex noget lever i 3 år og andet måske 8 år?

3

Må man (trådstarter) gøre det nemt for sig selv og bruge de 25% indtil samlet ligger på straksafskrivning, hvis man mener det reflekterer værditabet lige så godt om ex 5 år gør, så man kan ha helt samme afskrivning skattemæssigt som driftsmæssigt? Jeg tror vor trådstaret (ud fra anden tråd) synes det er besværligt nok at ha visse udgifter som skal angives forskelligt i drift og til skat. Kunne man forsvare at bruge samme, hvis man kunne argumentere for, at det er den tid tingene holder, lige så godt som 5 år eller andet?)

venligst John

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:51

1

den skattemæssigt vil vel være 25% af med det forhøjede loft på 115% som udgang - eller?

Dette er korrekt, når vi taler skattemæssige opgørelser

Cookie:

2

De 8000 driftsmæssigt, hhvor for lige 8000 kr - bruger man altid bare 5 år eller ligger der andre overvejelser, ex noget lever i 3 år og andet måske 8 år?

Nu skrev trådstarter en brugstid på 5 år. Det skal dog følgelig altid vurderes, hvor lang brugstiden reelt er ligesom den bogførte nedskrevne værdi gerne skulle afspejle den reelle markedspris.

Cookie:

3

Må man (trådstarter) gøre det nemt for sig selv og bruge de 25% indtil samlet ligger på straksafskrivning, hvis man mener det reflekterer værditabet lige så godt om ex 5 år gør, så man kan ha helt samme afskrivning skattemæssigt som driftsmæssigt? Jeg tror vor trådstaret (ud fra anden tråd) synes det er besværligt nok at ha visse udgifter som skal angives forskelligt i drift og til skat. Kunne man forsvare at bruge samme, hvis man kunne argumentere for, at det er den tid tingene holder, lige så godt som 5 år eller andet?)

Joh, alt er jo tænkeligt, hvis man overholder reglerne jvf. mit svar i pkt. 2

Det er følgelig vigtigt at notere sig sine overvejelser og begrundelser for den foretagne værdiansættelse af virksomhedens aktiver.

HUSK! Det er sjældent, at skattemæssige værdier afspejler den reelle værdi, også selv om SKAT postulerer noget andet...

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19

Tonny Skov Pedersen:
HUSK! Det er sjældent, at skattemæssige værdier afspejler den reelle værdi, også selv om SKAT postulerer noget andet...
Jep helt enig - omend det jo er en fordel man så sjældent får bøvl ved at bruge deres - med skat. Lige her så 40.000 og skattemæssige 25% = 10.000 kr i stedet for 8000 kr - og en trådstarter som ikke er vild med at skulle ha nogen værdier til drift og andre til skat - så synes jeg godt han kan køre de 25% (og vel 25% af det forhøjede grundlag på 115% hvis han kan administrere det) - specielt hvis de sælges igen næste år - hvor det med at de måske sælges til det dobbelte hvilket jo er lidt utypisk og mere virker som varer er end driftsmidler stadigt men - alt er muligt. Tak for klart svar Tonny

Frit valg trådstarter - over 5 år og 8000 og så en regulering fra driftsresultat til skat - eller køre skats 25% hvis du kan argumentere lige så godt for en værdiforringelse på 25% om året som for 5 år

På sigt tror jeg stadigt du vil kunne spare penge på at køre det via en revisor som LET laver de der reguleringer fra drift til skat - og Tonny er afgjort en anbefalelsesværdi en af slagsen hvis han har tid. Lige som med den anden tråd, så vil du være mere sikker OG måske var der andre ting der kunne være til din fordel.

vh

Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 19:28

Mange tak begge to :)

Jeg vil som sådan nu gerne lave et almindeligt driftsregnskab, og så lave en regulering for at få det skattemæssige regnskab. Men skal jo bare lige finde ud af hvordan tingene hænger sammen :)

Der er dog ikke lagt de store tanker bag min lille case hvor de sælges året efter, det var blot et tænkt eksempel for at få nogle tal på, sådan fungere jeg bedst når jeg skal lære, nemlig ved at have nogle tal. Så de har ingen hold i virkeligheden :)

Angående overgangen fra driftsmæssig til skattemæssigt, praktisk set, er den eneste forskel så størrelsen af afskrivningerne i driften? Eller skal man ud i at have to anlægskartoteker, et til driftsregnskabet med lineær afskrivninger og et til skatte regnskabet med procentvis afskrivning (afskrivning ved saldometoden?)

@Tonny:
Er der en dybere grund til at man ikke afskriver i året man sælger? For mig virkede det lige mest logisk at afskrive op til den måned man sælge?

Jeg er jer begge dybt taknemmelig. Jeg vil også rigtig gerne have et møde med en revisor med tiden, pt. vil jeg bare gerne sætte mig så godt som overhovedet ind i tingende, så jeg til et møde med revisor ved jeg kommer det hele omkring til mit behov :D

mvh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:39

Rasmus1984:
Angående overgangen fra driftsmæssig til skattemæssigt, praktisk set, er den eneste forskel så størrelsen af afskrivningerne i driften? Eller skal man ud i at have to anlægskartoteker, et til driftsregnskabet med lineær afskrivninger og et til skatte regnskabet med procentvis afskrivning (afskrivning ved saldometoden?)

da man kan ha mange forskellige aktiver - købt forskellige år og nu i et forskelligt forløb afskrivningsmæssigt må man skulle har overblik over de enkelt aktiver både driftsmæssigt og restsummæssigt skattemæssigt når de køres efter hver sin metode korrekt. På et tidspunkt kommer værdien under 12.300 og så kan summen restafskrives på en gang (helt som du kan hvis hvert enkelt driftsaktiv koster under det - og med hvert enkelt menes, at hvis de skal bruges sammen, så skal de også lægges sammen)

vh

Tilmeldt 17. Apr 13
Skrevet kl. 19:54

Okay, så to anlægskartoteker. Synes det er noget forvirrende, jeg har hele tiden troet at det bare var det man får via e-conomic som man skulle indberette efter, så det er da lige en streg i regningen ;)

Men jeg kan stadig ikke se at hvis jeg kun regulerer driften for at få det skattemæssige regnskab, og så også ændre tallene til så det er skattemæssige afskrivninger, så mener jeg stadig der er noget der ikke balancere. For når man bogfører det er det jo gerne som en udgift i driften, og en hævning på banken, og de to balancerer. Men når man så pludselig regulerer driften vil der være en forskel mellem det nye resultat (det skattemæssige) og det som så stadig står som overført overskud i egenkapitalen i Passiverne. Så kan ikke forstå hvis jeg ikke skal ændre posten i egenkapitalen, så det overførte overskud matcher årets resultat (de skattemæssige). For ellers kan jeg virkelig ikke se hvordan det skal gå op :)

For kommer skat og beder om et skattemæssigt regnskab, så er det jo med balance og det hele, og så skal det vel være sammenstemmende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:01

Dine reguleringer til skat bogfører du ikke i economic - du laver dem manuelt på et stykke papir eller en computer  (75% af konto det og det  100% af konto xxx og skattemæssige afskrivninger minus drifts osv) - og får så et tal som dit resultat fra economic skal øges eller nedsættes for at gå fra drift til skat - andet er det ikke - du rører ikke economic overhovedet i skatte reguleringen

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)