Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjææælp! Opstart i restaurationsbranchen...

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Aug 12
Indlæg ialt: 4
Fra  Vinther Management Skrevet kl. 21:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg lægger planer om at starte en café i en mindre dansk by, hvor der er rigtig meget sæsonudsving.

Min partner er kok, og har mange års erfaring i faget. Han har allerede en virksomhed hvor han laver man til selskaber, og har drevet en række andre restauranet og pizzariaer. Jeg er selv lokal kendt i byen og har et rigtig godt netværk, så det vil være nemt for os at få omtale i byen.

Jeg stiller selvfølgelig mig selv nogle kritiske spørgsmål, et af dem er hvorfor vi skulle kunne tjene penge, når de tidligere ejere ikke kunne? 

Så jeg vil gerne lave lidt budgetter osv. for at få nogle svar. I den forbindelse har jeg brug for jeres hjælp.

Hvor meget plejer avancen typisk at være i restaurationsbranchen for mad og drikkevarer?

Vi vil have simple retter til små 60-70 kr. såvel som store hovedretter til op mod 150 kr.

På forhånd tak for jeres svar, hvis i har brug for mere info, så stil endelig en masse spørgsmål :)

Mvh

Mads Vinther 

Tilmeldt 27. Apr 06
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 21:38

Hvordan ligger du rent konkurrencemæssigt, jeg tænker på, er der lignende caféer i byen?

Hvordan vil lige netop din café adskille sig fra de andre cafeer og restauranter?

Fra 8620 Kjellerup
Tilmeldt 30. Dec 11
Indlæg ialt: 249
Fra  Skægkær Grillen Skrevet kl. 21:42

Skal ikke kunne svare på hvad avancen er på resturation, da det kommer an på rigtig mange faktorer, men mange af de resturationer jeg, og bekendte har arbejdet i, har haft en DB (dækningsbidrag) på 3,5-3,8, dvs. at hvis en ret koster 10kr i råvarer, skal den koste 35-38kr at sælge (til at dække husleje, forbrug, lønninger mv)

Hvorfor i skal kunne tjene penge, når de tidligere ejere ikke har kunne, er jo jer selv der skal kunne svare på det.
Hvad kan i, som de tidligere ejere ikke har kunnet, for at få folk til at komme ind og spise regelmæssigt.

Vi har selv en restaurant/cafe i byen hvor jeg bor, der har været on/off i de sidste 5 år, med 3 forskellige ejere (og nok sammenlagt været lukket i 2½ år i de 5 år)
Og nu er der så et nyt hold der har bidt på, og forsøger at åbne den op igen.

Det kommer jo meget an på udbud og efterspørgsel. Er der brug for en restauration i byen, eller har folk vænnet sig til at de skal køre til en anden by for at spise ude? Har folk vænnet sig til at køre for at spise, så bliver de som oftest ved med det, medmindre du kan tilbyde noget som de ikke kan få det andet sted, eller en anden prisklasse.

ca 60-70% af alle resturationer lukker igen inden for et år, da det er en ekstremt hård branche (i krisen er det jo let at spare en masse penge, ved selv at lave mad istedet for at spise ude 2 gange om måneden f.eks)

Tilmeldt 8. Sep 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 21:42

Mads Vinther:

Jeg stiller selvfølgelig mig selv nogle kritiske spørgsmål, et af dem er hvorfor vi skulle kunne tjene penge, når de tidligere ejere ikke kunne? 

Så jeg vil gerne lave lidt budgetter osv. for at få nogle svar. I den forbindelse har jeg brug for jeres hjælp.

Hvor meget plejer avancen typisk at være i restaurationsbranchen for mad og drikkevarer?

Vi vil have simple retter til små 60-70 kr. såvel som store hovedretter til op mod 150 kr

Nu har jeg ikke den store forstand på restaurationsbranchen, men jeg ville foreslå:

Kig restaurationer, hvad tilbyder de, kvalitet  pris. Hvis der er nogle der tilbyder det samme som jer skal i jo enten gøre det bedre er BILLIGERE.

Jeg tror ikke avancen har så meget og sige i denne brance, men mere om ud og efterspørgelse.

Men hvis jeres mad og kundepleje er god , kan jeg ikke se hvorfor i ikke skulle tage lidt ekstra for det.

Jeg ville personligt gerne betale ekstra for en god ret og kundepleje.

Men dette er jo kun min mening

Held og lykke

Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Aug 12
Fra  Vinther Management Skrevet kl. 22:28

Tak for jeres gode svar.

Der er rigtig meget brugbar information i det i skriver.

Det jeg var mest interesseret i var dækningsgrad eller avance så jeg kan få sat nogle tal på det hele. Tusind tak.

Mvh

Mads Vinther 

Tilmeldt 12. Mar 13
Indlæg ialt: 551
Fra  Accountman Renskabsservice Skrevet kl. 01:25

Hej Mads,

du har jo ide om hvad en ret skal sælges til.
Det næste er så at finde ud af hvad råvarerene til retten koster.
Så har du dit dækningsbidrag ved difference af de to beløb.

Herefter skal du finde frem til dine faste omkostninger; husleje, løn, el osv.

Hvor mange retter skal du sælge for at få dækket dine faste omkostninger?

Er dette fornuftigt?

Nej - sæt prisen op og regn igennem igen eller nedsæt råvareforbruget og regn igennem igen.

Ja - go!

Accountman Regnskabsservice - regnskabshjælp til din virksomhed - www.accountman.dk

Tilmeldt 30. Jul 11
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 09:58

Kort og godt kan jeg anbefale i anskaffer jer normtalsanalysen fra Horesta for 2012!

Så får i alle de tal i skal bruge og pengene for analysen fra branchen er godt givet ud!

(Råvareforbrug, lønprocent, bruttoavance, beliggenhed, nøgletal, regnskab, omkostningsstruktur, indtjening, trends osv.)

Har selv arbejdet indenfor restaurationsbranchen i 7 år og skrevet flere opgaver om det, skriv gerne hvis i har andre problemområder i kunne tænke jer afdækket.

vh

C-Consult 

Fra Aarhus
Tilmeldt 24. Aug 12
Fra  Vinther Management Skrevet kl. 19:29

Tak for to rigtig kvalificerede svar.

Jeg er ved at anskaffe mig normtalsanalysen, som jeg ikke anede hvad var før. Den kan helt sikkert bruges - tak! :)

Mvh

Mads Vinther

Tilmeldt 15. Sep 08
Indlæg ialt: 73
Skrevet kl. 20:21

Hej,

Hvis jeg var dig ville jeg undersøge alt i området.
Alt lige fra hvorfor tidligere ejer er lukket osv eller ikke kørte..
Husk en sæson forretning kan være et
Meget stor sats og chance , men den sommer vi nu har i DK.
Spørg folk i området hvad de synes om
Stedet før og om de kunne bruge et godt nyt spise sted, og hvad som de virkelig mangler?

Det er altid en chance at starte noget nyt!
Men et godt tip til dig, så sørg for din butik kan tage alt ind lige fra events, bryllupper, fest arrangementer, sommerfester, fødselsdage, konfirmationer, barnedåb, firma arrangementer osv osv osv.
Hvis du ikke har udstyr til alt
Dette, så start ud med at snakke med et firma som du kan lave en top deal med.
Så du kan få din kalender for hele sommeren booket helt op!
Husk!! At kræve depositum og vær ikke bange for at gøre det.
Så får du hurtigt penge ind som varmer i de kolde tider og måneder.
Men husk også at være 100% professionel ved opkrævning af depositum.
Dvs gør dem rolige og trygge, så de
Føler sig sikre.
Men før du gør alt det så lav nogle
Fantastiske pakker på bryllupper osv med priser og opstilling på hvad de kan få og hvad du kan tilbyde.

Sørg for du har et godt team.
Husk også at have en super lækker hjemmeside.
Lav også en masse, som tidligere ejer ikke havde succes med!
Men vigtigst af alt du stoler på din ide, dig selv og mærker om mavefornemmelse er iorden samt viljestyrke er på plads.
Alle kan sælge en pizza, men ikke alle
Kan gøre det med et
Smil og glimt i øjet og sørge for kunden kommer igen, igen igen ( det er
Tricket) Så sørg for altid top kunde pleje og lav en masse små forskelle og detaljer så de husker dig og dit navn samt butikken navn. Altid!! Det er vigtigt.
Det lægger kunderne mærke til.
Det tager kun 1-5 min når kunden er kommet ind af din dør, for at mærke stemningen og om det et fedt
Sted osv osv.

Hvis du vil kan du altid sende mig en direkte besked, hvis du har behov for en Proff coach og mentor til at guide dig
Videre.
Jeg har været i branchen i næsten 20 år.
Så kender den meget meget godt.

God fornøjelse og hele lykke med forretningen :-)

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)