Hej. Jeg og mit band har netop registreret et I/S og begyndt at bruge BillysBilling til at bogføre vores virke. I den forbindelse er jeg i tvivl om hvordan jeg skal differentiere mellem salgsomkostninger og udgifter, og om det overhovedet er vigtigt når vi ikke skal optage lån o.l? Vi har som udgangspunkt 3 forskellige indtægtskilder: Hyre for live koncerter, rettighedsintægter i form af KODA og fysisk salg. Ved livekoncerter er de gængse udgifter: Benzin, billeje, bro/færge, kost/logi og reklame. I forbindelse med KODA-indtægter er det: Studieleje, indkøb af indspilningsgrej og betaling af mix/master til andre personer Og fysisk salg: Vareproduktion, og i nogle tilfælde det samme som koda-intægterne. Hvis nogen kan udpensle forskellen mellem salgsomkostninger og udgifter ville det være hjerteligt velkommen. Vh Leer. |
Leer:Hej. Jeg og mit band har netop registreret et I/S
som udgangspunkt skal du være opmærksom på om skat vil acceptere jeg som almindeligt selskab eller vil se jer som hobby virksomhed, Det må du google, men det er skat der afgør det og ser de jer som hobby, vil I ikke kunne trække omkostninger fra selskabet fra i anden personlig indkomst- Det kan umuligt afgøres her - men normalt vil bands let blive set som hobby - det har intet med selv det at stifte selskab at gøre
Jeg tror ikke det afgørende er at differentiere salgsomkostninger (omkostninger ved at sælge jer som band) og udgifter som har med udgiver ved at drive jer som band.
Der skal være ganske meget seriøs drift af banded før det betaler sig med at drive det som I/S med solidarisk hæftelses risiko vil jeg mene
vh