Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

afskedigelse af medejer

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Tilmeldt 28. Oct 10
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 13:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa.

Min arbejdsgiver står i den situation at han skal skilles. Konen er ansat i firmaet på kontrakt (lige som alle vi andre er) - hun er  dog for et par år siden blevet skrevet ind som medejer.

Hun skal ikke længere arbejde i firmaet. Kan hun fyres (også hendes eget ønske) og oppebære dagpenge (hun står i fagforening og har ret til dagpenge). Hvis hun ikke havde stået med på firmaet, var der jo ingen problemer. Min arbejdsgiver er den daglige leder, og det er ham der ansætter og afskediger folk - ikke at det sker så tit, at nogen bliver fyret

MVH

Sonja

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Indlæg ialt: 401
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 13:16

Umiddelbart, vil hun ikke kunne få dagpenge. Hun er medejer af firmaet og før hun er 100% ude af den del, vil hun ikke kunne få dagpenge.

Hun står i den situation som 1000vis af andre selvstændiges partnere står med. At når man først har været en del af firmaet, er det et stort problem at bevise, man intet har med firmaet at gøre.

Udlejning af Fiske spa med Garra Rufa (doktorfisk) Fish 4 Rent

Tilmeldt 28. Oct 10
Skrevet kl. 13:26

Hun er ganske rigtig medejer, men bliver aflønnet lige som os andre, med fast månedsløn via lønservice. Hun betaler ikke b-skat. Overskuddet fra virksomheden beskattes hos manden. Hun hæfter ganske vist for gælden i virksomheden. Organisatorisk har hun ikke større indflydelse end jeg - tværtimod. Hun er organiseret i a-kasse for lønmodtagere.

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 13:29

sonjab:
Hun er ganske rigtig medejer, men bliver aflønnet lige som os andre, med fast månedsløn via lønservice. Hun betaler ikke b-skat. Overskuddet fra virksomheden beskattes hos manden. Hun hæfter ganske vist for gælden i virksomheden. Organisatorisk har hun ikke større indflydelse end jeg - tværtimod. Hun er organiseret i a-kasse for lønmodtagere.

Det har ingen betydning. Hun er medejer og det gør at hun ikke kan få dagpenge. Reglerne er ret stramme på det område.

Tilmeldt 28. Oct 10
Skrevet kl. 14:03

Til info.

Jeg har ringet til ASE -og de siger:

Når der er indgivet seperationserklæring/skilsmisserklæring, og vedkommende er fraflyttet adressen og er ophørt med at arbejde - så anses man som at være ophørt med virksomheden og derved oppebærer man retten til dagpenge.

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 14:07

Lytter med..

Den information jeg tidligere har hørt er også, at man ikke må ejet noget af en virksomhed uagtet om man er skilt eller ej, men måske der er nogle eksperter der kan kaste klarhed over det :)

Tilmeldt 28. Oct 10
Skrevet kl. 14:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ifølge ASE - så anser man hende for ophørt med at drive virksomhed, når de betingelser, som jeg skrev længere oppe- er opfyldt. Jeg tror så at sagen ville se helt anderledes ud, såfremt hun skulle søge kontanthjælp. 

Det skal bemærkes at dagpengesatsen beregnes ud fra virksomhedens overskud - og ikke hænger sammen med lønnen, som den gør ved lønmodtagere.

Jeg agter at opdatere tråden, når de når dertil - kan være andre kan have gavn af, hvad det ender med - dagpenge eller ikke?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:34

Tak Sonjab. Jeg synes det lyder rimeligt, at hvis der er indgivet seperationserklæring og parterne rent praktisk er flyttet fra hinanden med hver sin folkeregisteradresse, og hun er slettet som medhjælpende hustru, så burde hun kunne erklæres ude af selskabet

Jeg ved der har været andre a-kasser (med ASE er jo for selvstændige og godt inde i selvstændiges område) som er meget langsomme om at acceptere udtræden, (vel noget med at en del skilles proforma men stadigt i princip er del af virksomheden).

Selve spørgsmålet "medhjælpende hustru" tror jeg ikke har betydning for om det er dagpenge eller kontanthjælp.

Det afgørende er, om hun har optjent dagpengeret - gennem lønarbejde eller har været registreret i ASE som selvstændig og medhjælpende hustru. Virksomheden skal ha haft en aktivitet/omsætning/indtjening (ASE bedømmer vist) som retfærdiggør, at de to har ernæret sig den længe nok til at optjene dagpenge. Har de det - er hun dagpengeberettiget hvis hun anses for udtrådt som beskrevet.

Har der ikke været optjent dagpenge - så er svaret kontanthjælp, og her er det så sikkert dels samme krav om, at hun er fratrådt virksomheden ved at være separeret og fraflyttet til egen folkeregister adresse så der ikke er sammenhæng mellem mandens indtægt og formue og hustruens, hvilket ellers er afgørende ved kontanthjælp - OG om hendes øvrige formueforhold er sådan, at hun kan opnå kontanthjælp, så det vil være den næste hurdle. Her kunne evt et hus der skal deles (og andet) ved seperationen sagtens være stop for kontanthjælp

fint du holder os orienteret så vi bliver lidt klogere for hver gang

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Vallensbæk
Tilmeldt 3. Aug 12
Fra  Fish 4 Rent Skrevet kl. 18:08

sonjab:

Til info.

Jeg har ringet til ASE -og de siger:

Når der er indgivet seperationserklæring/skilsmisserklæring, og vedkommende er fraflyttet adressen og er ophørt med at arbejde - så anses man som at være ophørt med virksomheden og derved oppebærer man retten til dagpenge.

Jeg håber ASE har rådgivet dig korrekt. Der er medejer delen, som jeg tror kan skabe grus i det.

http://www.ase.dk/media/22082/br28_udtraeden_af_virksomhed_for_aegtefaeller..pdf <- Det er sikkert denne de har fortalt dig om i telefonen.
Men der findes også den her http://www.ase.dk/media/1806/BR07_Udtraeden.pdf som jeg tror er lige så relevant.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47159
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:33

Ja om noget så skal problemet ligge i separationserklæring indgivet og at den måske skal være bevilget, men går det ikke stærkt?

Ellers er første link jo klart i at man kan udtræde selv inden skilsmisse/separation men at retten gælder 3 mdr - hvilket jeg vil tro er den tid man jo så har til at få begære separation og her står også bare, at der så efter disse 3 mdr skal foreligge BEGÆRING om skilsmisse, og det gør der jo her allerede - så jeg tror den kan være helt OK - fra link 1

Udtræden inden separation eller skilsmisse
Hvis du og din ægtefælle flytter fra hinanden,
inden der er taget skridt til separation eller
skilsmisse, er der også mulighed for at udtræde
af virksomheden med ret til dagpenge. Men
denne ret ophører efter 3 måneder. Hvis du
stadig ønsker dagpenge efter disse 3 måneder,
skal der foreligge begæring eller stævning om
separation eller skilsmisse.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com