Det her viser jo lige nøjagtig hvorfor mange ikke tør at fortælle om deres ide til andre. I gentagne tråd er man ellers rådet til at "bare fortæl din ide, det er ikke ideen der betyder noget, men udførelsen og personen bag.", "ide er kun 1 % og udførelse 99%" blablabla... Og man hører ofte "En webdesigner/advokat/revisor/m.v. stjæler ikke din ide, hvis de gjorde det ville de miste fremtidige kunder", "de er jo ikke blevet til webdesigner mv. for at stjæle andres ideer og udføre dem selv, men for at programmere/designe/udvikle for andre, det er deres primær arbejdsområde", "ingen gider underskrive en NDA, ellers kunne de ikke gøre noget som helst fremover" osv. Men alene i det her tråd har jeg læst indlæg fra mindst 2 webdesignere, der ikke rigtig kan se en problem i, at stjæle en ide som er blevet præsenteret for dem og prøver på at komme med undskyldninger for at udføre ideen selv. De har ikke en gang har tænkt på "Hey, måske skulle jeg tilbyde ide-manden at samarbejde med ham?". Også undrer folk sig her i Amino over, at man ikke tør at fortælle om sin ide til en andre. Til de personer der undrer sig... DET HER ER GRUNDEN! Hyg jer. :) |
Hvor længe ville du vente før du "stjal" en idè
Kommer snart...
Ja hvis du fortsætter med at poste tåbelige indlæg i en sober debat, så gør den sikkert... |
Moralister? Mig bekendt skriver hovedparten, at det er hans egen moral og etik, som afgøre, om han går videre eller ej, men at de synes der er en større problemstilling i forhold til den fortrolighed, som der burde være mellem kunde og leverandør! Og så er det iøvrigt sjovt, at alle os moralister er dem, som kunne være kunde ved trådstarter, mens dem som kalder os moralister, er folk indenfor service erhverv... Så trådstarters tankegang er åbenbart ikke enestående, når det gælder personer indenfor disse fag... |
|
Nu har jeg ikke læst hele tråden, så hvis jeg kommer til at gentage et andet indlæg er det altså ikke for at stjæle. |
Nu kan det godt være, at jeg lever i et Amino parallelunivers, hvor jeg ikke læser de samme indlæg som dig. Men folk fortæller da konstant om deres ideer. Og det er skide fint. Fint, fordi de søger feedback eller samarbejdspartnere til at komme videre med projektet, mens "jernet er varmt". Men når man har en idé, som IKKE er en ukendt ting i udlandet og hvor der allerede findes en lignende af i DK, OG man i øvrigt ikke har fået hverken mundkurv på eller underskrevet en NDA, så er er det da noget ynk at sige, at dette er grunden til, at det går ad H til det hele. Nej, jeg har aldrig stjålet en idé fra en anden og nej, jeg kunne som sådan sikkert ikke finde på det. Mit bud ville også være at tilbyde "idémanden" en andel med at søsætte projektet alligevel. Og nej, det ville jeg ikke have det dårligt med, for han rykker ikke og har intet gjort ved det i mange måneder. Hvor fanden ville vi være henne som samfund og race, hvis vi stadig sad og ventede på, at ham gutten, der havde en idé til at lave et hjul stadig sad og kløede sig i rø...? |
Ja okay den backfirede gevaldigt på mig selv. Skal være ærlig at indrømme at jeg er en af dem der tidligere har tøvet med at åbne op for idéer herinde i frygt for at nogle ville stjæle den. Men igen, det handler vel om at eksekvere? Og hvorfor være bange for NDA'er? Det handler vel om at tænke på sig selv først og fremmest når man har fået en god idé? Jeg arbejdede på en super idé i forbindelse med min hovedopgave på mit studie. Den kan censor eller min lære da gå videre med, hvis jeg ikke formår at eksekvere. Med mindre det er total 110% kopiering af min idé. Tror vi har forskellige opfattelser af at stjæle noget (og det er trods alt en ret negativ betegnelse). Jeg "stjæler" intet (derfor " tegnene i overskriften også) fra ham her. Jeg havde kontakt med ham i september, hvorefter der intet skete frem til midt december hvor jeg tog fat i ham og fik besked om at han havde travlt så det måske blev til noget i januar. I januar mailer jeg ham igen (med besked om mine tanker vedr at eksekvere på ideen) og får stort set identisk svar. Manglende tid og hvis nogen laver det så bliver det hans søn og/eller bror - igen "når der er tid". Så føler bestemt ikke at jeg stjæler idéen, fordi jeg ikke copy/paster men bygger noget der kan det samme, på en anden måde, med andre/flere features. Men ja, forstår sgu egentlig godt hvis folk får lidt paranoia... |
Synes det er fedt at du har så mange forretningsplaner liggende. Jeg har ikke helt så mange men en 30 stykker skal det nok være blevet til, og ingen er dem er delt mellem andre end mig, idéskaber og evt andre parter der skulle ind over, som f.eks. designere. Det kunne aldrig falde mig ind bare at snuppe en idé i 100% detaljer, med design funktionalitet osv og agere på den. Og det kunne aldrig falde mig ind at gøre noget uden at spørge ideskaber om vedkommendes mening først - som i dette tilfælde. Og jeg kunne aldrig finde på at gøre det lige efter vi har holdt et indledende møde, men når der er gået lang tid, flere måneder, uden eksekvering på idéen, så er det altså en tanke der godt kunne dukke op. Og så har jeg nu oplevelsen af at der også er en hel del der anten direkte eller inddirekte anklager mig for manglende moral og etik, men lad det nu være, det er sikkert en oplevet andel :) Det irriterer mig dog voldsomt, når nogle moraliserer på andres fejl eller hvad vi skal kalde dem. I kender mig ikke og kan kun dømme mig ud fra det jeg skriver her (fair nok hvad skulle I ellers), som oven i købet kun er min tanker. Jeg har intet foretaget mig, så døm mig ikke på mine tanker på mine handlinger - som i dette tilfælde var at spørge folk til råds... Nogle dømmer mig alene på tanken, det er hårdt synes jeg. Hvis nogen herinde kan sige sig fri, på noget tidspunkt i sit liv ikke at have haft en tanke eller to på grænsen til hvad der er moralsk og etisk korrekt (og det er oven i købet en subjektiv størrelse), så må de have levet et ufatteligt kedeligt liv fra sofaen med øjnene lukket og i respirator. Det kan dog bare virke som om, det så er anderledes lige når det kommer til idéer indenfor iværksætteri. |
Haha nej det er sgu ikke det mest gennemtænkte, men jeg er rimeligt impulsiv og har gennem mit liv foretaget mange mere eller mindre velovervejede beslutninger og nogle gange agerer jeg før jeg handler. Men hellere det, end den kedelige typer hvor ALT er gennemtænkt og man slet ikke begår fejl. Om det er en fejl - tja tjo - det kan jo diskuteres. Jeg har bare været ærlig, nogle vil sige naiv, jeg håber bare ikke at blive dømt på at være ærlig/naiv :) |