Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor længe ville du vente før du "stjal" en idè

Side 4 ud af 9 (84 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 17:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Maler:

Jeg tager stadig hatten af for at du dele dine tanker med os og se bare en masse spændende indlæg. Det er jo det geniale ved sådan et forum, at vi får vendt sådan tanker som ellers aldrig så dagens lys. 

Det er vel netop det der er tanken med dette forum ?? - hvis kritikken hagler ned over trådstarter fordi han rent faktisk deler en problematik med os andre, så risikerer vi at andre ikke tør dele ligende problemstilliner med os andre i fremtiden og hvad er så ideen med det hele. Skal der fremadrettet kun skrives indlæg som er 100% politiske korrekte, eller skal der være plads til at man kan bruge amino til at dele sine tanker og visioner og ikke mindst have sparring med andre ??

Jeg er ikke nødvendigvis enig med trådstarter, men jeg har respekt for hans ærlighed og man ved da hvor man har ham. Hvis jeg nogensinde startede et samarbejde med manden ville jeg også vide præcis hvor jeg havde ham.

Jeg håber da ikke at det afskrækker andre brugere fra at dele den slags udfordringer med os andre i fremtiden...

Tak, jeg tager alt det positive jeg kan få i denne tråd med mig :)

Det var netop in tanke at jeg var usikker. Jeg har fundet ud af at mange ser det som lav moral mv og måske at jeg ikke har forklaret det godt nok, at det altså ikke var copy/paste (men det er jo også nemt at sige bagefter...)

Og ja så ved man da hvor man har mig og kan forhåbentlig blive endnu mere positivt overrasket hvis man tør satse på mig - og det synes jeg naturligvis man bør turde så det håber jeg ;)

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 17:48

Cleverly:

Der er jo masser af feedback på din tråd; men det stopper mig ikke fra også lige at give dig min mening med på vejen. :)

For det første er jeg helt enig med størstedelen af debattørerne her på siden. Jeg synes ikke du kan forsvare det etisk at nuppe en potentiel kundes idé, fordi han ikke har eksekveret på den "rettidigt". Jeg ved godt at der dermed er en chance for at en helt 3. person napper idéen; men det er den chance man må tage, som en mand med etikken og moralen i orden.

Når det er sagt, så synes jeg at du skal tage fat i din "kunde" igen, og ytre dine tanker omkring hans idé. Du kan jo evt. tilbyde ham at lade dig føre idéen ud i livet, mod en klausul der giver ham en del af det potentielle overskud. Kald det en form for royalties for at han fandt på konceptet.

Hvis han takker nej, kan du jo lægge hele sagen fra dig med tanken: "Jeg gjorde da et forsøg".

I øvrigt synes jeg ikke at det er tegn på dårlig moral, at du spørger andre Aminoer til råds, inden du du stjæler en anden persons idé. Det er nærmere et dårligt karaktertræk, hvilket vi alle rode os ud i fra tid til anden.

Jeg har hevet fat i ham igen tidligere i dag, for at få afklaret 100% hvor han var. Skriver han til mig at hans plan var at få noget forretning ud af det, kunne det ikke falde mig ind at agere, for netop det at det kun skulle være et fritidsprojekt uden indtjening for øje, var et af argumenterne jeg kunne bruge som et "for"-argument...

Jeg kan godt lide "så gjorde jeg da et forsøg" attituden, så den vil jeg også tage med mig fra denne tråd specielt.

Forstår jeg dig ret når du skriver at du mener det er et dårligt karaktertræk at jeg startede tråden? Synes netop jeg var så ærlig som mulig så den misforstår jeg måske?

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Indlæg ialt: 291
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 18:16
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin,

Jeg tror rigtig mange mennesker står med sådan en udfordring som du står med lige nu. Den eneste forskel er bare at du er åben og deler det med os andre.

Derudover tror jeg egentlig sagen er helt umuligt at vurderer når vi ikke kender det konkrete indhold. For hvornår stjæler du en ide ??

Det er for nemt at "være hellig" og anfægte din moral, du har ikke gjort noget endnu, du går med nogen tanker og beder om hjælp til dem.......det viser jo tydeligt at du netop har en moral og du lige nu arbejder med den....

INGEN kan sige sig fri for forbudte tanker, din forbrydelse skal ikke være at dele den med os andre...

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 192
Fra  Main Media Skrevet kl. 18:17
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 4 person

Fuck, hvor er der mange moralister på Amino. Det er ellers ikke noget, det bærer præg af herinde til hverdag. 

Moral og etik har du masser af, ellers havde du aldrig postet herinde. Du er ikke en forretningspsykopat, der stjæler ideer uden skrupler. Stig lige af de høje heste for dælen og lad være med at frygte for jeres egne ideer.

Du har haft indledende kundemøde, snakket om ideen og efterfølgende ikke haft kontakt med manden. Du vælger at spørge, om du må rykke på ideen. Det siger han nej til, men kan ikke tvinge dig til at lade være. Nu kan det være, at der er lidt forskel i dimensionerne, men havde Zuckerberg ikke rykket på en idé, som han ikke var ene om at have, så var han datamatiker ved IBM eller lign. i dag. Har folk ideerne, skal de tro på dem, passe på dem og rykke på dem. Alternativt kan han byde ind med en procentløsning.

Og nej, man skal ikke underskrive en NDA hver gang, man henvender sig til mig, for at jeg skal holde fingrene for mig selv, men tror man nok på sin idé, så kommer man videre med den. Eller også må man se sig overhalet af andre, der troede mere på det eller ville arbejde hårdere for det. Sådan er livet - også i forretning.

Ville jeg rykke på ideen? Nej. Men jeg har en anden god idé, som jeg gerne drøfter med dig, og som måske er lige så god Smile For jeg tør altså godt at lufte en idé for dig. Og stjæler du den, skal jeg nok skrive om det herinde.

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:27

Peter Maler:

Martin,

Jeg tror rigtig mange mennesker står med sådan en udfordring som du står med lige nu. Den eneste forskel er bare at du er åben og deler det med os andre.

Derudover tror jeg egentlig sagen er helt umuligt at vurderer når vi ikke kender det konkrete indhold. For hvornår stjæler du en ide ??

Det er for nemt at "være hellig" og anfægte din moral, du har ikke gjort noget endnu, du går med nogen tanker og beder om hjælp til dem.......det viser jo tydeligt at du netop har en moral og du lige nu arbejder med den....

INGEN kan sige sig fri for forbudte tanker, din forbrydelse skal ikke være at dele den med os andre...

Tak for støtten, den er møj (ikke på den dårlige måde :P) værdsat :)

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 18:28

Rigtig godt indlæg Tommy......

Lige præcis som med facebook er det slet ikke sikkert det fandtes i den form som det findes i idag. Der er langt fra at få en ide og så kunne fuldende den. Den der med, du får min ide og jeg får 50% af overskuddet syntes jeg er for let. Hvad med alt risikoen ? Det kan godt være ideen er fantastisk god "måske verdens bedste" men hvis du ikke løfter opgaven, så går du på røven og der er altid en stor risiko......

Hvor stor en andel har ideen og hvor stor en andel har den årelange arbejdsindsats for at løfte opgaven ? 

Bare fordi du har en god ide er der sgu rigtig langt til succes og undervejs går rigtig mange konkurs.....50% af overskuddet og 50% af underskuddet lyder mere fornuftigt.......ellers tror du ikke på din egen ide .........

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Skrevet kl. 18:31

Tommy B. Torpegaard:

Fuck, hvor er der mange moralister på Amino. Det er ellers ikke noget, det bærer præg af herinde til hverdag. 

Moral og etik har du masser af, ellers havde du aldrig postet herinde. Du er ikke en forretningspsykopat, der stjæler ideer uden skrupler. Stig lige af de høje heste for dælen og lad være med at frygte for jeres egne ideer.

Du har haft indledende kundemøde, snakket om ideen og efterfølgende ikke haft kontakt med manden. Du vælger at spørge, om du må rykke på ideen. Det siger han nej til, men kan ikke tvinge dig til at lade være. Nu kan det være, at der er lidt forskel i dimensionerne, men havde Zuckerberg ikke rykket på en idé, som han ikke var ene om at have, så var han datamatiker ved IBM eller lign. i dag. Har folk ideerne, skal de tro på dem, passe på dem og rykke på dem. Alternativt kan han byde ind med en procentløsning.

Og nej, man skal ikke underskrive en NDA hver gang, man henvender sig til mig, for at jeg skal holde fingrene for mig selv, men tror man nok på sin idé, så kommer man videre med den. Eller også må man se sig overhalet af andre, der troede mere på det eller ville arbejde hårdere for det. Sådan er livet - også i forretning.

Ville jeg rykke på ideen? Nej. Men jeg har en anden god idé, som jeg gerne drøfter med dig, og som måske er lige så god Smile For jeg tør altså godt at lufte en idé for dig. Og stjæler du den, skal jeg nok skrive om det herinde.

Jeg takker og bukker. Jeg aner ikke om der moralister eller ej, jeg ville sgu bare høre folks mening og den fik jeg. Jeg må erkende at jeg heller ikke har formuleret mig godt nok, men det er på den anden side så nemt at sige bagefter...

Fra Glamsbjerg
Tilmeldt 17. Dec 10
Indlæg ialt: 192
Fra  Main Media Skrevet kl. 18:37

Peter Maler:
Bare fordi du har en god ide er der sgu rigtig langt til succes og undervejs går rigtig mange konkurs.

Nu ville jeg aldrig drømme om at give et generelt green card til at stjæle ideer, for nogle mennesker derude har virkelig unikke ideer og lægger mange kræfter i dem. De skal selvfølgelig kunne stole på en leverandør. Men det er ikke din unikke idé at sige "hey kunne det ikke være fedt at lave en sammensmeltning af twitter, facebook, myspace og pinterest og tjene millioner?" Og sådan som jeg forstår det på Martin er det netop ikke et unikt produkt, som ikke er realiseret andetsteds. Derfor kan det i min bog fint give mening at føle sig inspireret af grundideen og så ellers bygge en fandens mængde godt og unikt indhold oven på, således at der rent faktisk er en masse i projektet, som kun ville være blevet realiseret og udtænkt, hvis han havde været inde over.

Ingen gider at lave en klon af noget (foruden måske lige af sig selv eller en flot model derude). Der skal noget nyt til og indhold oven i.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Apr 09
Fra  Promaling.dk Skrevet kl. 19:12

Tommy,

Det skal godt nok være unikt hvis det skal defineres som en "ide" i min verden.

Jeg havde engang en god bekendt som for ca 15 år siden fortalte mig at han ville lave et site hvor man kunne bestille pizza online og det kunne blive mega stort. Jeg tænkte der var da ikke nogen som ville købe en pizza online. Han kunne ikke løfte opgaven, eller også var tidspunktet forkert, eller måske ville han det ikke nok....

Min pointe er = hvornår er noget en ide ?? hvornår er det unikt ??

Jeg synes det er for billigt at finde på "en ide" og så iøvrigt ikke rigtig gide gøre noget ved den. Men så senere komme og kræve sin ret fordi man oprindeligt mener man fik tanken først. Hvis man ikke gider gøre noget ved sin ide bør man lade vær med at fortælle andre om den !!

Præcis som du skriver, det kan godt være at ideen har startet projektet, men måske falder det 90% anderledes ud end oprindeligt planlagt...når der er bygget det personlige præg på...

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 19:32

Det her viser jo lige nøjagtig hvorfor mange ikke tør at fortælle om deres ide til andre.

I gentagne tråd er man ellers rådet til at "bare fortæl din ide, det er ikke ideen der betyder noget, men udførelsen og personen bag.", "ide er kun 1 % og udførelse 99%" blablabla...

Og man hører ofte "En webdesigner/advokat/revisor/m.v. stjæler ikke din ide, hvis de gjorde det ville de miste fremtidige kunder", "de er jo ikke blevet til webdesigner mv. for at stjæle andres ideer og udføre dem selv, men for at programmere/designe/udvikle for andre, det er deres primær arbejdsområde", "ingen gider underskrive en NDA, ellers kunne de ikke gøre noget som helst fremover" osv.

Men alene i det her tråd har jeg læst indlæg fra mindst 2 webdesignere, der ikke rigtig kan se en problem i, at stjæle en ide som er blevet præsenteret for dem og prøver på at komme med undskyldninger for at udføre ideen selv. De har ikke en gang har tænkt på "Hey, måske skulle jeg tilbyde ide-manden at samarbejde med ham?".

Også undrer folk sig her i Amino over, at man ikke tør at fortælle om sin ide til en andre. Til de personer der undrer sig... DET HER ER GRUNDEN!

Hyg jer. :)

Kommer snart...

Side 4 ud af 9 (84 indlæg)