Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig - Kørende sælger

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vi er så heldige, at der allerede er tikket et svar ind fra Deloitte, og det viser sig faktisk, at hvis man driver sin virksomhed som et selskab, så har man fradrag for for både parkering og godtgørelse efter statens takster (som jeg nævner ovenfor).

Læs her:

Deloitte:

Hej Martin

Meget godt spørgsmål.

Jeg har spurgt i vores skatteafdeling, og de har undersøgt sagen tidligere i Deloitte regi.

Der er forskel på om man er selvstændig erhvervsdrivende eller er arbejdsgiver, som selskabet er, hvor selskabet godtgør medarbejderens udgifter. Den selvstændige har ikke ret til både kørselsgodtgørelse efter statens takster og godtgørelse af P-afgifter, men det har en lønmodtager til gengæld og selskabet har ret til fradrag.

I kan derfor roligt fortsætte med både at udbetale kørselsgodtgørelse og godtgøre medarbejdernes parkeringsomkostninger uden skattemæssige konsekvenser for nogle parter.

Mvh xxxx
Deloitte

Så der gøres altså forskel i de to situationer! 

Surprise

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:18

Martin E. Jensen:

Vi er så heldige, at der allerede er tikket et svar ind fra Deloitte, og det viser sig faktisk, at hvis man driver sin virksomhed som et selskab, så har man fradrag for for både parkering og godtgørelse efter statens takster (som jeg nævner ovenfor).

Læs her:

Deloitte:

Hej Martin

Meget godt spørgsmål.

Jeg har spurgt i vores skatteafdeling, og de har undersøgt sagen tidligere i Deloitte regi.

Der er forskel på om man er selvstændig erhvervsdrivende eller er arbejdsgiver, som selskabet er, hvor selskabet godtgør medarbejderens udgifter. Den selvstændige har ikke ret til både kørselsgodtgørelse efter statens takster og godtgørelse af P-afgifter, men det har en lønmodtager til gengæld og selskabet har ret til fradrag.

I kan derfor roligt fortsætte med både at udbetale kørselsgodtgørelse og godtgøre medarbejdernes parkeringsomkostninger uden skattemæssige konsekvenser for nogle parter.

Mvh xxxx
Deloitte

Så der gøres altså forskel i de to situationer! 

Surprise

SuperYes

Og til det nørdede, så findes reglerne her

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947980&chk=205780#pos

Her fremgår det tydeligt:

Parkering ved et andet arbejdssted

Hvis den ansatte på grund af arbejdet parkerer ved et andet arbejdssted end ved den sædvanlige arbejdsplads, kan arbejdsgiveren uden skattemæssig virkning for den ansatte betale eller refundere udgiften ligesom andre erhvervsmæssige udgifter, som arbejdet påfører den ansatte.

Bestemmelsen medfører, at parkeringsudgifter kan betales eller refunderes særskilt, uanset om der evt. samtidig ydes en skattefri befordringsgodtgørelse.

Så tror jeg fik det helt på plads...

Tonny

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 17:20

Glem den med skønnet og de 8.000 km. hvis man ellers vil være nogenlunde sikker på at kunne opretholde et fradrag. De 8.000 km. er et gammelt levn fra dengang da beskatningen af fri bil skete som en kilometertakst på den private kørsel.  8.000 km. + hjem-arbejde kørsel og 6.000 km. hvis man havde en bil ved siden af. Det kan i dag ikke bruges til andet end at kortlægge hvorvidt der ud fra den skattepligtiges erhvervsmæssige kørsel også levnes plads til privat kørsel. Dvs. det kan bruges den omvendte vej.

Derudover er der den lille finesse at fradrag efter kørselssatserne fungerer på samme måde som udbetaling. Der kræves kontrol, herunder kilometerregnskab. I praksis kan man nok komme igennem med et skøn men reelt set kan man ikke påberåbe sig noget. Udfakturerer man al kørsel til kunderne kan den direkte erhvervsmæssige kørsel dog nemt forsvares   

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 222
Fra  http://www.lokalmåtteservice.dk Skrevet kl. 21:35

Hej til Jer alle ..

Så fik vi vist udvidet Amino's opslagsværk større .. tak for alle svar

Jeg konkluderer at jeg IKKE må trække alle mine p-billetter, men gemmer dem som dokumentation for min kørebog, da de jo dokumenter, at jeg har været de steder jeg skrver i min køgebog.

Mvh

Peter

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 09:46

Jeg er så modsat Deloitte af den opfattelse at parkeringsbilletterne kan fratrækkes sideløbende med godtgørelsen da parkering ikke er indeholdt i godtgørelsen. Der er ikke hjemmel til at anlægge andre fortolkninger i relation til selvstændige end overfor lønmodtagere.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:00

Hej Bent,

Heller ikke, når man tager den sag, som Tonny bragte på banen, i betragtning?

Tonny Skov Pedersen:

Læste du afgørelsen, som også fremgår af mit tidligere linkSurprise

Ellers er den her

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1747890&chk=205780#pos

Det fremgår her:

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstårene 2002, 2003 og 2004

Skatteankenævnet har ikke godkendt fradrag for parkeringsudgifter med hhv. 613 kr., 165 kr. og 435 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelserne.

Her fremgår det, at en selvstændig skatteyder ikke kunne fradrage parkeringsudgifter, endda selvom det drejer sig om ganske små beløb på årsbasis. 

Side 4 ud af 4 (36 indlæg)