Hejsa Tror nok at jeg har nogen lunde styr på tingene - men nu er det jo tid til at lave årsregnskabet, så vil lige være sikker på at alt jeg kan trække fra også er trukket rigtigt fra. Jeg er selvstændig kørende sælger - jeg sælger for samme firma pt. (men der kommer et mere på fra 1. marts 2013) Jeg er ren provisionslønnet og udskriver derfor en faktura hver mdr. Mit primære salg foregår via canvas og så efterfølgende besøg igen. Jeg køre i vores egen private bil på HVIDE nummerplader - dvs. at jeg ikke kan trække moms så vidt jeg har forstået af noget af det Jeg laver kørebog hver dag hvor jeg skriver km og i hvilken områder jeg køre i og så vil jeg fratrække de der 3,20 pr. km for de første 20.000 km OSV. De 3,20 skal de dække alt ? Jeg tænker mest på: P-afgifter Værkstedregninger Benzin Forskringer .... og så lige et tillæsspørgsmål - er det rigtigt at man kan lade være med at lave kørebog, men blot skrive km. ned pr. 1. jan og så igen 31. dec og så fratrække 8000 km. som "privatforbrug" - har en ven som har fået advide at han kan gøre det ?? vh Peter
|
Hej Peter,
Peter Mortensen:De 3,20 skal de dække alt ? Jeg tænker mest på:
P-afgifter
Værkstedregninger
Benzin
Forskringer
Satsen er 3,80 i 2012 og 3,82 i 2013.
Ja, det skal dække alle dine (private) udgifter på bilen.
Du har ret i, at hvide plader ikke giver momsfradrag. Havde du haft en privat bil på papegøjeplader, så kunne du fradrage momsen på driften (brændstof, dæk, service, mv).
Peter Mortensen:er det rigtigt at man kan lade være med at lave kørebog, men blot skrive km. ned pr. 1. jan og så igen 31. dec og så fratrække 8000 km. som "privatforbrug" - har en ven som har fået advide at han kan gøre det ??
SKAT har i visse tilfælde nogle standardsatser, men jeg har aldrig hørt om denne mulighed.