Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig - Kørende sælger

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 12
Indlæg ialt: 222
Fra  http://www.lokalmåtteservice.dk Skrevet kl. 12:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hejsa

Tror nok at jeg har nogen lunde styr på tingene - men nu er det jo tid til at lave årsregnskabet, så vil lige være sikker på at alt jeg kan trække fra også er trukket rigtigt fra.

Jeg er selvstændig kørende sælger - jeg sælger for samme firma pt. (men der kommer et mere på fra 1. marts 2013) Jeg er ren provisionslønnet og udskriver derfor en faktura hver mdr. Mit primære salg foregår via canvas og så efterfølgende besøg igen.

Jeg køre i vores egen private bil på HVIDE nummerplader - dvs. at jeg ikke kan trække moms så vidt jeg har forstået af noget af det

Jeg laver kørebog hver dag hvor jeg skriver km og i hvilken områder jeg køre i og så vil jeg fratrække de der 3,20 pr. km for de første 20.000 km OSV.

De 3,20 skal de dække alt ? Jeg tænker mest på:

P-afgifter

Værkstedregninger

Benzin

Forskringer

....

og så lige et tillæsspørgsmål - er det rigtigt at man kan lade være med at lave kørebog, men blot skrive km. ned pr. 1. jan og så igen 31. dec og så fratrække 8000 km. som "privatforbrug" - har en ven som har fået advide at han kan gøre det ??

vh

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:09

Hej Peter,

Peter Mortensen:

De 3,20 skal de dække alt ? Jeg tænker mest på:

P-afgifter

Værkstedregninger

Benzin

Forskringer

Satsen er 3,80 i 2012 og 3,82 i 2013.

Ja, det skal dække alle dine (private) udgifter på bilen.

Du har ret i, at hvide plader ikke giver momsfradrag. Havde du haft en privat bil på papegøjeplader, så kunne du fradrage momsen på driften (brændstof, dæk, service, mv).

Peter Mortensen:

er det rigtigt at man kan lade være med at lave kørebog, men blot skrive km. ned pr. 1. jan og så igen 31. dec og så fratrække 8000 km. som "privatforbrug" - har en ven som har fået advide at han kan gøre det ??

SKAT har i visse tilfælde nogle standardsatser, men jeg har aldrig hørt om denne mulighed. 

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 12
Fra  http://www.lokalmåtteservice.dk Skrevet kl. 13:19

Tak Martin

Syntes ikke jeg ville smide en mail adsted til dig igen igen :-)

Peter

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Peter Mortensen:

Tak Martin

Syntes ikke jeg ville smide en mail adsted til dig igen igen :-)

Du er altid velkommen! Big Smile

Men fordelen ved Amino er jo faktisk, at du har mulighed for at få et hurtigt svar fra flere forskellige rådgivere, og hvis der er andre i din situation, som læser svaret, så har vi hjulpet flere på én gang! Yes

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 12
Fra  http://www.lokalmåtteservice.dk Skrevet kl. 13:48

ja - gode råd og vejledning er vejen frem - har prøvet at søge på skat.dk, men der kom ikke meget frem om mit spærgsmål :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jep tak - det er LANGT bedre at ha spørgsmålene herinde end i PB, så vi andre kan få lidt lys til hjernen når dygtige folk spørger og svarer

tak 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:02

Helt enig. Yes

Flere personer kan være med til at beskrive svaret bedre end 1 person, og der kan jo også være tilfælde, hvor et forkert svar rettes til et korrekt, eller hvor spørgsmålet opfattes forkert, og der svares ud fra forkerte forudsætninger.

Flere øjne giver større sikkerhed for et korrekt svar.

Martin E. Jensen:

Ja, det skal dække alle dine (private) udgifter på bilen.

Og her vil jeg så lige tilføje, hvorfor jeg skrev private i parentes. 

Der kan nemlig også være firmarelaterede udgifter, som ikke skal dækkes af de 3,82 fra staten.

Eksempelvis, hvis du kører hen over Storebæltsbroen, har parkeringsudgifter (ikke bøder) eller køber en GPS for at finde ud til dine kunder. Sådanne køb vil ikke skulle dækkes af statens takster, men vil i stedet kunne fradrages på normal vis i firmaet.

Så mit første svar var faktisk ikke 100% dækkende... Surprise

Fra Næstved
Tilmeldt 7. Feb 12
Fra  http://www.lokalmåtteservice.dk Skrevet kl. 14:12

Martin E. Jensen:
Eksempelvis, hvis du kører hen over Storebæltsbroen, har parkeringsudgifter (ikke bøder) eller køber en GPS for at finde ud til dine kunder. Sådanne køb vil ikke skulle dækkes af statens takster, men vil i stedet kunne fradrages på normal vis i firmaet

Må indrømme at jeg allerede havde fratrukket både køb og moms af min nye GPS :-)

dvs. at alle mine P-billetter på 20 - 30 -40 kr. pr. gang inden fra Københavnsområdet kan fratrækkes - også moms ?

God søndag til Jer

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:16

Peter Mortensen:

Må indrømme at jeg allerede havde fratrukket både køb og moms af min nye GPS :-)

Super Yes

Peter Mortensen:

dvs. at alle mine P-billetter på 20 - 30 -40 kr. pr. gang inden fra Københavnsområdet kan fratrækkes - også moms ?

Alle dine erhvervsrelaterede p-billetter (altså p-udgifter, men ikke p-afgifter/bøder) kan fradrages 100% i skatten, men ikke momsmæssigt, når du kører i hvidpladebil.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:

Peter Mortensen:

er det rigtigt at man kan lade være med at lave kørebog, men blot skrive km. ned pr. 1. jan og så igen 31. dec og så fratrække 8000 km. som "privatforbrug" - har en ven som har fået advide at han kan gøre det ??

SKAT har i visse tilfælde nogle standardsatser, men jeg har aldrig hørt om denne mulighed. 

Hej Peter og Martin

Det er faktisk korrekt, at SKAT accepterer en skønsmæssig opgørelse af kørsel jvf.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061754&vId=205780&search=C.A.4.3.3.3.3*

Heraf fremgår:

Skønsmæssig opgørelse

I tilfælde, hvor der ikke er ført kilometerregnskab, skal den skattepligtige angive kilometerantallet for sin private kørsel efter skøn. Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender SKAT normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.

Tonny

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)