Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig - Kørende sælger

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin E. Jensen:

Tonny Skov Pedersen:

Læse du afgørelsen, som også fremgår af mit tidligere linkSurprise

Ja, jeg har læst den, og ville have argumenteret på samme måde som revisoren der førte sagen.

SKAT's afgørelse giver stadig ikke mening, da man jo skal have sin bil parkeret under et erhvervsmæssigt møde, og da statens takster er baseret på kilometerregnskab, så er det jo netop to modsætninger!

SKAT udbetaler godtgørelse efter hvor langt man kører, mens en parkeringsudgift øges jo længere tid du holder stille.

Så det giver i min verden ingen mening, især ikke, når lønmodtagere netop har fradrag for parkeringsudgifter.

Men vi må jo bare tage det til efterretning.

Jeg er slet ikke uenig på dette punkt, men det er ufravigeligt jvf. de gældende skatteregler, at parkeringsomkostninger ikke er fradragsberettigede samtidig med udbetaling af godtgørelse efter statens takster.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:50

Martin E. Jensen:
SKAT udbetaler godtgørelse efter hvor langt man kører, mens en parkeringsudgift øges jo længere tid du holder stille.
Som du så er jeg jo basalt set enig i, at det er lidt underligt, men vil også følge loven hvis jeg kommer ud i det problem. Vil dog sige, at dit argument kan modsiges, for statens takster dækker jo også finansiering/afskrivning + gamle vægtafgift hvad den nu hedder og ligende som ikke er så 100% knyttede til antal km kørt erhvervsmæssigt som f.eks. dæk og benzin der helt ligger per km.

Præcis John

Derfor bør man vel også foretage en ganske enkelt beregning af, hvilken model der skal anvendes fratræk af omkostningerne til automobil.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:59

Vil dog sige, at dit argument kan modsiges, for statens takster dækker jo også finansiering/afskrivning + gamle vægtafgift 

Men det er jo ikke udgifter, som afholdes som følge af en erhvervsmæssig aftale, og som øges i samme takt, som den tid man anvender på det erhvervsmæssige arbejde.

Jeg mener derfor slet ikke, at disse omkostninger kan sammenlignes.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:03

Martin E. Jensen:
Men det er jo ikke udgifter, som afholdes som følge af en erhvervsmæssig aftale, og som øges i samme takt, som den tid man anvender på det erhvervsmæssige arbejde.
Kørselsgodtgørelse har intet med den tid man anvender på arbejdet. De er til dækning af såvel fast som variable omkostninger på bilen og følger derfor ikke 100% antal km.

Hvad p omk angår er jeg jo enig med dig, men det er skat ikke, og når man udfører arbejde for andre (og jeg gør kun for familie men de skal jo heller ikke i vanskeligeheder) - så er man nok bare nødt til at følge reglen. Man kan undre sig over at broafgift ex storebælt så ikke også er inde under samme?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:22

Cookie:

Kørselsgodtgørelse har intet med den tid man anvender på arbejdet. De er til dækning af såvel fast som variable omkostninger på bilen og følger derfor ikke 100% antal km.

Enig!

Men derfor synes jeg ikke det giver mening, at hvis man driver et ApS og som lønmodtager får kørsel udbetalt sammen med lønnen, så ER der fradrag for parkeringsudgifter + kørsel efter statens takster, men driver man sin virksomhed som enkeltmandsvirksomhed, så er der IKKE fradrag for parkeringsudgifter + kørsel efter statens takster.

Det virker jo fuldstændigt tosset, og kan ikke modargumenteres med, at parkeringsomkostninger ligner omkostningerne til forsikring og vægtafgift, for den er jo den samme for begge parter.

Det er kun dér, at vi er uenige! Wink

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 12:31

Martin E. Jensen:
Men derfor synes jeg ikke det giver mening, at hvis man driver et ApS og som lønmodtager får kørsel udbetalt sammen med lønnen, så ER der fradrag for parkeringsudgifter + kørsel efter statens takster, men driver man sin virksomhed som enkeltmandsvirksomhed, så er der IKKE fradrag for parkeringsudgifter + kørsel efter statens takster.

Hej Martin

Denne må du vist forklare nærmere - Hvis det ikke er selskabets bil, så er der vel ej heller fradrag for parkeringsomkostningerne i et selskab!

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:47

Tonny Skov Pedersen:

Hvis det ikke er selskabets bil, så er der vel ej heller fradrag for parkeringsomkostningerne i et selskab!

Ja, det ville jeg nemlig også mene!

Men jeg læste det sådan, at selskaber havde fradrag for deres ansattes parkeringsudgifter ud fra revisorens argumentation (fra dit link længere oppe):

"Revisoren henviser endvidere til, at klageren som ansat havde fået refunderet udgifter til parkering af sin arbejdsgiver. Revisoren anfører endelig, at der må være ens regler for så vidt angår lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende."

Dermed er det ikke skatteyderen, men selskabet, som fradrager parkeringsbilletterne.

Men det du siger er, at selskabet i så fald heller ikke har fradrag for omkostningen, eller alternativt at lønmodtageren skal beskattes af udbetalingen for billetterne, da sådanne udgifter dermed ikke kan betragtes som et udlæg for selskabet?

I så fald er der jo udbetalt større kørselsgodtgørelse end statens takster, hvilket jo principielt medfører, at hele den skattefri godtgørelse bliver skattepligtig.

Uha... jeg har da vist et par statsautoriserede revisorer, som jeg skal have fat i ørerne på, da de sidder som revisor for selskaber, som jeg bogfører for!

Big Smile

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 14:53

Så afventer jeg svar fra Deloitte Big Smile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36

herligt - keep us briefed

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:44

Tonny Skov Pedersen:
Denne må du vist forklare nærmere - Hvis det ikke er selskabets bil, så er der vel ej heller fradrag for parkeringsomkostningerne i et selskab!
Der er nok at lære her Big Smile Heller ikke hvis det er en ansat, som firmaet (ApS) sender ud på en ansat ud på en opgave og denne bruger egen bil men IKKE beder om/får kørselsgodtgørelse - kan firmaet så heller ikke betale hans parkering mod dokumentation  - f.eks. 3 timer indre by, besøg virksomhed xxx og rep af dennes maskine og så trække omkostningen fra?

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)