Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Selvstændig - Kørende sælger

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 09:46
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Martin E. Jensen:

Eksempelvis, hvis du kører hen over Storebæltsbroen, har parkeringsudgifter (ikke bøder) eller køber en GPS for at finde ud til dine kunder. Sådanne køb vil ikke skulle dækkes af statens takster, men vil i stedet kunne fradrages på normal vis i firmaet.

Så mit første svar var faktisk ikke 100% dækkende... Surprise

Hej Martin

Parkeringsafgifter (ikke bøder) skal dækkes af kørselsgodtgørelse efter statens takster og kan derfor ikke fratrækkes ved siden af, idet dette kun omfatter broafgifter og færgebilletter jvf.

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061754&vId=205780&search=C.A.4.3.3.3.3*#2061750

Heraf fremgår følgende:

Skatterådets satser

Skattefri befordringsgodtgørelse udbetales med Skatterådets satser for udgifter pr. km., som lønmodtageren har afholdt til erhvervsmæssig kørsel efter LL § 9 B, se om satserne gældende for 2012 i BEK nr. 1194 af 13. december 2011.

Befordringsgodtgørelsen skal dække de udokumenterede, ordinære erhvervsmæssige driftsudgifter til befordringsmidlet, som fx udgifter til benzin, vedligeholdelse, parkering, vægtafgift, afskrivning, finansiering og forsikring. Se bilag 1 til BEK nr. 1194 af 13. december 2011. Se også SKM2008.338.LSR.

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 10:57

Hej Tonny,

Det er netop derfor, at Amino har sin styrke! Yes

Tonny Skov Pedersen:

Skønsmæssig opgørelse

Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender SKAT normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.

Som jeg læser dette, så er der ikke tale om en decideret ekstra metode, men mere en løsning for dem, som ikke har fulgt anvisningerne om at føre kørebog (som stadig er et krav). Men da det ikke ser ud til at medføre en bøde, så er det jo en metode, som man kan spekulere i, hvis man har privat kørsel på mere end 8.000 km årligt.

De 8.000 tillægges dog "kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig", og det beskrives ikke, om man slipper for dette, når man er kørsende sælger, og dermed ikke har en fast arbejdsplads, og jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvor meget ekstra kørsel det medfører, hvis man har en fritidsbolig.

Så alt i alt en løsning, hvor det ikke er de 8.000 km, men de 8.000 km + en ukendt faktor, og det vil jeg mene er lidt diffust at forholde sig til.

Men før dog kørebog under alle omstændigheder. Hvis den ved årets udgang viser, at du har kørt langt over de 8.000 km privat, så overvej dog at smide kørebogen over skulderen.

Ved at føre kørebog, så har du alle muligheder for at gøre som du bedst synes om.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:10

Tonny Skov Pedersen:

Parkeringsafgifter (ikke bøder) 

Først lige en kommentar i petitesseafdelingen, men en parkeringsafgift er i min verden en bøde, mens en parkeringsudgift er en udgift til selve parkeringen. Stick out tongue

Tonny Skov Pedersen:

Parkeringsafgifter (ikke bøder) skal dækkes af kørselsgodtgørelse efter statens takster og kan derfor ikke fratrækkes ved siden af, idet dette kun omfatter broafgifter og færgebilletter jvf.

Selvom det på ingen måde giver mening, at parkeringsudgifter er en del af bilens driftsomkostning, så må jeg sige, at det ser ud til, at der ikke er fradrag for parkeringsbilletter, når man modtager kørselsgodtgørelse efter statens takster.

Når det er sagt, så tror jeg faktisk ikke, at den regel overholdes i ret mange virksomheder, og jeg tror faktisk også, at det er de færrste skattemedarbejdere, som vil fange den i en gennemgang af regnskabet.

Nå, men det gør det jo ikke mere lovligt! Sad

Tak for korrektionen, Tonny! Yes

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:16

Martin E. Jensen:

Hej Tonny,

Det er netop derfor, at Amino har sin styrke! Yes

Tonny Skov Pedersen:

Skønsmæssig opgørelse

Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender SKAT normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.

Som jeg læser dette, så er der ikke tale om en decideret ekstra metode, men mere en løsning for dem, som ikke har fulgt anvisningerne om at føre kørebog (som stadig er et krav). Men da det ikke ser ud til at medføre en bøde, så er det jo en metode, som man kan spekulere i, hvis man har privat kørsel på mere end 8.000 km årligt.

De 8.000 tillægges dog "kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig", og det beskrives ikke, om man slipper for dette, når man er kørsende sælger, og dermed ikke har en fast arbejdsplads, og jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvor meget ekstra kørsel det medfører, hvis man har en fritidsbolig.

Så alt i alt en løsning, hvor det ikke er de 8.000 km, men de 8.000 km + en ukendt faktor, og det vil jeg mene er lidt diffust at forholde sig til.

Men før dog kørebog under alle omstændigheder. Hvis den ved årets udgang viser, at du har kørt langt over de 8.000 km privat, så overvej dog at smide kørebogen over skulderen.

Ved at føre kørebog, så har du alle muligheder for at gøre som du bedst synes om.

Hej Martin

Jeg er helt enig i, at en korrekt ført kørebog og opgørelse af kilometre er den primære metode, som i givet fald ikke vil kunne anfægtes af SKAT.

Den anden metode i mangel af kørselsregnskab giver netop anledning til at anlægge flere skøn over den foretagne kørsel, herunder hvor ofte der er kørt til fritidsbolig og ferier samt øvrige relevante private kilometre. Metoden er derfor meget usikker og skatteyderens opfattelse af fordelingen af kørslen kan ændres af SKAT alene ud fra et skøn.

Dog er det en godkendt metode, men ikke anbefalelsesværdig - Brug en kørebog/kørselsregnskabWink

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:21

Martin E. Jensen:

Tonny Skov Pedersen:

Parkeringsafgifter (ikke bøder) 

Først lige en kommentar i petitesseafdelingen, men en parkeringsafgift er i min verden en bøde, mens en parkeringsudgift er en udgift til selve parkeringen. Stick out tongue

Tonny Skov Pedersen:

Selvom det på ingen måde giver mening, at parkeringsudgifter er en del af bilens driftsomkostning, så må jeg sige, at det ser ud til, at der ikke er fradrag for parkeringsbilletter, når man modtager kørselsgodtgørelse efter statens takster.

Når det er sagt, så tror jeg faktisk ikke, at den regel overholdes i ret mange virksomheder, og jeg tror faktisk også, at det er de færrste skattemedarbejdere, som vil fange den i en gennemgang af regnskabet.

Nå, men det gør det jo ikke mere lovligt! Sad

Tak for korrektionen, Tonny! Yes

Hej igen

Læse du afgørelsen, som også fremgår af mit tidligere linkSurprise

Ellers er den her

https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1747890&chk=205780#pos

Det fremgår her:

Landsskatterettens afgørelse

Indkomstårene 2002, 2003 og 2004

Skatteankenævnet har ikke godkendt fradrag for parkeringsudgifter med hhv. 613 kr., 165 kr. og 435 kr.

Landsskatteretten stadfæster afgørelserne.

Så petitesser eller ej, så fanger SKAT af og til disse - Kun er ærgerlig, at få indkaldt sit regnskab/selvangivelse alene på denne baggrund...

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:34

super debat - Tonnys svar er jo klart noget der gør mig klogere her (som dine oftest også er Martin så ikke kritik) For mig var det også nyt, at p- biletter ikke gav fradrag hvis man trak statens takster, men jeg har nu aldrig haft situationen. Jeg er helt enig i, at det ville være surt at få indkaldt regnskabet på baggrund af lidt p-billetter når nu vi ved, at skat har en dom i ryggen. Jeg ville derfor overholde det, specielt hvis jeg bogførte for andre, hvor jeg ville være ked at, at skat skulle sætte fingre på arbejdet.

At det så er en lidt sjov ting, at se p-biletter som del af bilens drift, er jo en helt anden sag. Kører man ikke ret meget, så vil f.eks 5 km frem og tilbage give ca 38 kr i lommen i kørepenge, og parkeringen i københavn ha kostet 70 kroner - men nogle vise lovfolk må jo være kommet frem til, at det samlet giver et retfærdigt billede

Så må det vel være sådan, at et større firma, der giver kørselspenge efter statens takster, og stadig føler de må betale deres sælgeres parkering, må trække dem fra driftsmæssigt, men lægge dem til igen i det skattemæssige.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:35

Tonny Skov Pedersen:

Læse du afgørelsen, som også fremgår af mit tidligere linkSurprise

Ja, jeg har læst den, og ville have argumenteret på samme måde som revisoren der førte sagen.

SKAT's afgørelse giver stadig ikke mening, da man jo skal have sin bil parkeret under et erhvervsmæssigt møde, og da statens takster er baseret på kilometerregnskab, så er det jo netop to modsætninger!

SKAT udbetaler godtgørelse efter hvor langt man kører, mens en parkeringsudgift øges jo længere tid du holder stille.

Så det giver i min verden ingen mening, især ikke, når lønmodtagere netop har fradrag for parkeringsudgifter.

Men vi må jo bare tage det til efterretning.

Tonny Skov Pedersen:

Så petitesser eller ej, så fanger SKAT af og til disse 

Jeg tror du misforstår min kommentar omkring petitesser. Den går udelukkende på anvendelsen af ordet afgift/udgift.

Big Smile

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:38

Martin E. Jensen:

eg tror du misforstår min kommentar omkring petitesser. Den går udelukkende på anvendelsen af ordet afgift/udgift.

Big Smile

OK Yes

Så er den rette regnskabsmæssig  betegnelse vel alt andet lige en "parkeringsomkostning"Stick out tongue

Tonny

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:41

Jeg ville derfor overholde det, specielt hvis jeg bogførte for andre, hvor jeg ville være ked at, at skat skulle sætte fingre på arbejdet.

Jeg må godt nok have fået formuleret mig dårligt tidligere, når I begge misforstår dén sætning omkring petitesser.

Vi er nemlig helt enige! Jeg taler ikke om at se bort fra loven, bare fordi den ikke giver mening. Det var bare forskellen på, at anvende ordet parkeringsUDgift kontra parkeringsAFgift, som jeg mener ligger i petitesseafdelingen.

I min verden er en parkeringsafgift en bøde, og ikke en omkostrning til parkering. Geeked

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:
SKAT udbetaler godtgørelse efter hvor langt man kører, mens en parkeringsudgift øges jo længere tid du holder stille.
Som du så er jeg jo basalt set enig i, at det er lidt underligt, men vil også følge loven hvis jeg kommer ud i det problem. Vil dog sige, at dit argument kan modsiges, for statens takster dækker jo også finansiering/afskrivning + gamle vægtafgift hvad den nu hedder og ligende som ikke er så 100% knyttede til antal km kørt erhvervsmæssigt som f.eks. dæk og benzin der helt ligger per km.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)