Hej Martin Parkeringsafgifter (ikke bøder) skal dækkes af kørselsgodtgørelse efter statens takster og kan derfor ikke fratrækkes ved siden af, idet dette kun omfatter broafgifter og færgebilletter jvf. https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2061754&vId=205780&search=C.A.4.3.3.3.3*#2061750 Heraf fremgår følgende: Skatterådets satserSkattefri befordringsgodtgørelse udbetales med Skatterådets satser for udgifter pr. km., som lønmodtageren har afholdt til erhvervsmæssig kørsel efter LL § 9 B, se om satserne gældende for 2012 i BEK nr. 1194 af 13. december 2011. Befordringsgodtgørelsen skal dække de udokumenterede, ordinære erhvervsmæssige driftsudgifter til befordringsmidlet, som fx udgifter til benzin, vedligeholdelse, parkering, vægtafgift, afskrivning, finansiering og forsikring. Se bilag 1 til BEK nr. 1194 af 13. december 2011. Se også SKM2008.338.LSR. Tonny |
Hej Tonny,
Det er netop derfor, at Amino har sin styrke!
Tonny Skov Pedersen:Skønsmæssig opgørelse
Hvis der ikke er særlige forhold, anerkender SKAT normalt en privat kørsel på 8.000 km med tillæg af kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig. Der kan være særlige forhold, hvis skatteyderen har en bil mere.
Som jeg læser dette, så er der ikke tale om en decideret ekstra metode, men mere en løsning for dem, som ikke har fulgt anvisningerne om at føre kørebog (som stadig er et krav). Men da det ikke ser ud til at medføre en bøde, så er det jo en metode, som man kan spekulere i, hvis man har privat kørsel på mere end 8.000 km årligt.
De 8.000 tillægges dog "kørsel mellem hjemmet og arbejdspladsen og eventuel kørsel til fritidsbolig", og det beskrives ikke, om man slipper for dette, når man er kørsende sælger, og dermed ikke har en fast arbejdsplads, og jeg kan heller ikke lige gennemskue, hvor meget ekstra kørsel det medfører, hvis man har en fritidsbolig.
Så alt i alt en løsning, hvor det ikke er de 8.000 km, men de 8.000 km + en ukendt faktor, og det vil jeg mene er lidt diffust at forholde sig til.
Men før dog kørebog under alle omstændigheder. Hvis den ved årets udgang viser, at du har kørt langt over de 8.000 km privat, så overvej dog at smide kørebogen over skulderen.
Ved at føre kørebog, så har du alle muligheder for at gøre som du bedst synes om.