Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Affiliate indkomst og start af enkeltmandsvirksomhed - kan det betale sig?

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 19. Jun 12
Indlæg ialt: 260
Fra  Tobias Ehlig ApS Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej trådstarter,

"Det administrative bøvl" er altså ikke så slemt som mange har en frygt for, og den erfaring du får ved at lave regnskab, indberette moms mv. er helt klart noget værd for dig personligt. Så bare få oprettet virksomhed og kast dig ud i det - du lærer tingene hen af vejen, og er du i tvivl, så spørg her på Amino!

Held og lykke!

mvh

Tobias

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 07:45

thk1976:

Ok tak for svaret John. Der bliver dog betalt Moms af beløbet, det betaler affiliate udbyderen, jeg opgiver indtægten som B indtægt, så jeg tror ikke den problematik du skitserer ovenfor bliver et problem. 

Det er desværre ikke korrekt.

Da du ikke er momsregistreret må du ikke sende en faktura til affiliate udbyderen med moms - dvs. den afregningskvittering du kan printe ud fra systemet er ikke pålagt moms. Hvis du over en 12 mdr.'s periode kommer op på en omsætning på 50.000 kr. skal du momsregistres og afregne moms. 

Du skal afregne moms af hele det beløb, som ligger i den 12 måneders periode også selvom affiliate udbydere ikke har udbetalt momsen til dig.

Så har du fået udbetalt 40.000 kr. i alt uden moms. Så bliver du momsregistreret og får udbetalt 20.000 kr. mere + moms = 25.000 - skal du altså afregne 5.000+8.000 = 13.000 kr i moms og du står med en samlet omsætning på 52.000 kr.

Den moms som affiliate udbyderen indberetter og afregner har ikke noget, at gøre med den del af momsen du skal indberette og derfor er den ikke indberettet for dig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 08:45

Kristian Konradsen:

den afregningskvittering du kan printe ud fra systemet er ikke pålagt moms. Hvis du over en 12 mdr.'s periode kommer op på en omsætning på 50.000 kr. skal du momsregistres og afregne moms. 

Du skal afregne moms af hele det beløb, som ligger i den 12 måneders periode også selvom affiliate udbydere ikke har udbetalt momsen til dig.

Så har du fået udbetalt 40.000 kr. i alt uden moms. Så bliver du momsregistreret og får udbetalt 20.000 kr. mere + moms = 25.000 - skal du altså afregne 5.000+8.000 = 13.000 kr i moms og du står med en samlet omsætning på 52.000 kr.

Uden at kende affilliate afregning lyder dette jo også mere korrekt - og de 5.000 er momsen af de nye 20.000 jr og de 8000 kr er momsen, hvis de 40.000 så regnedes som inkl. moms (32.000 + 8000 moms = 40.000). Lyder mere korrekt - men jeg skal ikke turde svare sikkert - her må en af de dygtige regnedrenge lige give reglen (eller flere rutinerede modtagere af affiliate med og uden moms)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:52

Hej Kristian tak for opklaringen, så blev jeg så klog. Jeg forventer dog at holde mig indenfor de 50.000 over 12 måneder, men det kommer nok til at ligge lige på grænsen. Jeg har derfor momsregistreret mig i dag. Tak for svarene.

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Indlæg ialt: 773
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 10:03

Kristian Konradsen:

Hej Kristian

Er du sikker på dette regnestykke?

Kan du evt. henvise til en kilde hvor der står at man skal afregne moms af beløb der ikke pålagt moms og er modtaget før man blev momsregistreret. Hvis et afregningsbilag modtaget fra et affiliate netværk er ex. moms, så skal man vel ikke afregne moms?

Det lyder hele forkert i mine ører hvis man skal det.

Mvh. Ken

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:28

Det er jo - uden at tale affiliate den klare regel. Momsregistrer man sig ikke, og krydser grænsen for 50 t over 12 lbd mdr, så skal man betale moms, også af den del man ikke var momsregistreret for, og oftest (eller altid?) som bod dobbelt op, fordi man ses som groft uagtsom af systemet

Der er aldrig tale om, at de 50.000 er en bundgrænse man kan omsætte uden moms, og så registrere derfra, tværtimod skal man betale moms af den omsætning man BURDE ha lagt moms på fordi man gik over 50 t grænsen + bod. Det lyder sandsynligt at det samme gælder her

vh

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 11:44

Der er aldrig tale om, at de 50.000 er en bundgrænse man kan omsætte uden moms, og så registrere derfra, tværtimod skal man betale moms af den omsætning man BURDE ha lagt moms på fordi man gik over 50 t grænsen + bod. Det lyder sandsynligt at det samme gælder her

Jeg vil bare mene at når modtager afregninger (og dermed afregningsbilag), så er der ikke tale om at man skal lave fakturaer. Man bogfører ud fra afregningsbilaget og beløbet der vil være ex. moms, da der ikke må pålægges moms ved afregning til private. Dvs. man laver ikke selv fakturaer.

Kan det så virkelig være rigtigt at man skal beregne moms og betale moms af noget som ikke er momsbelagt i første omgang?

Det var derfor jeg spurgte efter en kilde henvisning.

Mvh. Ken

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:52

Ken Schultz:
Jeg vil bare mene at når modtager afregninger (og dermed afregningsbilag), så er der ikke tale om at man skal lave fakturaer. Man bogfører ud fra afregningsbilaget og beløbet der vil være ex. moms
Jeg ved ikke noget om afregningsformen i affiliate, kun at man altså sagtens kan skulle betale moms af omsætning man har haft uden at være momsregistreret, derfor lød det sandsynligt

Man kan vende dem om, hvorfor skulle man så momsregistrere sin affiliate bare fordi man er bange for at overstige 50.000 på 12 mdr - så giver det jo ikke meget mening, man kunne forsætte helt uden virksomhed og få afregninger?

vh

Fra Nærum
Tilmeldt 5. Apr 07
Fra  Partner-ads ApS (AdViva ApS) Skrevet kl. 12:08

Cookie:
Man kan vende dem om, hvorfor skulle man så momsregistrere sin affiliate bare fordi man er bange for at overstige 50.000 på 12 mdr - så giver det jo ikke meget mening, man kunne forsætte helt uden virksomhed og få afregninger?

Man skal jo altid lave et virksomhedsregnskab uanset hvad, og kommer man over 50.000 i omsætning skal man jo momsregistreres og får et CVR-nr., som gør at affiliate netværket kan afregne inkl. moms.

Jeg fokuserer udelukkende på tiden før man bliver momsregistreret. Man modtager jo kun beløbet ex.moms. Hvordan kan man betale moms af noget man ikke modtaget?

Men som sagt vil jeg gerne se en kildehenvisning, der viser at man skal beregne moms af noget man har modtaget uden moms før man blev momsregistreret.

Mvh. Ken

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 12:40

Ken Schultz:

Men som sagt vil jeg gerne se en kildehenvisning, der viser at man skal beregne moms af noget man har modtaget uden moms før man blev momsregistreret.

Mvh. Ken

Det finder jeg lige til dig i morgen når jeg er på kontoret.

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)