Hej Jeg undersøger forskellige områder med hensyn til at starte min egen virksomhed. Er der nogle som har erfaring eller kendskab til handel med IT produkter til privat og erhverv. Jeg overvejer at tage kontakt til en grossist med mange produkter, måske opretter en e-butik. Ser frem til jeres kommentarer... |
Forhandler - IT produkter
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
- 1
Hvis det er en e-butik du vil satse på skal du i hvert fald være forberedt på et marked med en meget hård konkurrence og nogle ret lave avancer. |
Hej Sune Hvad synes du om Ingram Micro som grossit/partner? |
|
Tak Rune Jeg er ikke fra IT branchen, men jeg kunne finder en partner som har IT faglig ekspertise og jeg koncentrerer på markedsføring, økonomi, forretnings-udvikling. Jeg kan også se at indenfor IT produkter er der stor konkurrence og måske skal man fokusere på et niche område såsom bærbare PC`r? |
|
Hej Arundel, Jeg er medejer af en virksomhed som sælger meget hardware, så jeg har også lidt erfaringer med det. Dem vi handler mest med er Rosenmeier, Actebis, Ingram Micro, SMG, Scribona og så nogle smådistributører til specielle produkter som de andre ikke har. Men vi forsøger så vidt muligt at samle vores indkøb til så få distributører som muligt. Det gør at vi kan få nogle bedre vilkår, simpelthen fordi vi handler for ret store beløb hvert år. Avancerne er uhyggelige små. Jeg var ved at lave et tilbud til en kunde i dag på en PC, og kom til at se at avancen var stort set det samme som de fragtomkostninger der var forbundet med at få PC''en hjem til vores kontor. Det var nemlig en kampagne PC, og så er avancen simpelthen så tæt på ikke-eksisterende som muligt. Nu sælger vi altid software med (Office, antivirus etc.) og tager altid en halv værkstedstime for klargøring og installation. Og ofte tager vi også et beløb for at sætte den op hos kunden og kobler den på firmaets netværk, servere etc. Så vi tjener på salget alligevel, men dem der bare "flytter kasser" og ikke tjener på andet end selve PC''en skal godt nok have høj volumen for at tjene penge. For os er hardware salg mest en løftestang for at sælge konsulent- og supporttimer. Hvis ikke vi solgte hardware tror jeg ikke vi ville overleve i længden. Hvis vi måtte sige til vore kunder, at de skulle købe hardware ved vores konkurrenter, hvor tror I så de ville ringe når de skulle bruge support på hardwaren? Ikke til os... Vi fungerer typisk som virksomhedens eksterne IT afdeling, hvor de ringer til os istedet for en intern IT mand. Og så kan vi jo ligeså godt tage det hardware salg der følger med. Nogle kunder ringer og siger at der starter to nye medarbejdere om 14 dage. Så skal vi bare sørge for at der står noget IT der fungerer på det tidspunkt. Kunden er i princippet ligeglad med hvad der bliver købt - det skal bare fungere, og de skal blandes mindst muligt ind i det da de har nok at se til i forvejen. Mange IT forhandlere sælger alt hvad der findes på markedet, og det har vi så valgt ikke at gøre. Vi har valgt at satse på ét mærke indenfor PC/servere. Det betyder at vi køber ind for ret meget i ét mærke, og det giver genlyd hos producenten. Vi har direkte kontakt til de øverste hos producentens danske kontor, og de kan indimellem trække i nogle tråde som distributørene ikke kan. Det går ihvertfald hurtigere når der er direkte kontakt. Det betyder også at vi kan få nogle certificeringer, og får backup til salg og markedsføring. Sådan driver vi vores forretning, og det virker for os. Vi vil sandsynligvis aldrig begynde at sælge online, da vi ikke ønsker at deltage i en priskrig som alligevel ikke kan vindes, hvis der også skal tjenes penge uden en større investering i lager, setup, markedsføring etc. Håber at det hjalp dig lidt ![]() mvh Carsten |
Hej Arundel. Vi har også valgt at gøre som Carsten. Vi sælger software løsninger til en specifik branche. Vi vil gerne kendes på og fokuserer på at blive dygtige til netop forhandling af online kundeservice teknologier indenfor live support via chat, email management, knowledgebase software (FAQ) og VoIP. Vores avance er også lav, men vi arbejder også ud fra den strategi, at det ikke nytter noget at vi kun sælger en teknologi til kunden til at håndtere 10.000 email henvendelser hurtigt og effektivt, hvis kunden med den rette kommunikationsstrategi kan reducere antallet med 5000 email henvendelser. Så vi satser på konsulentydelserne. Mange virksomheder kan fint klare sig med Outlook, hvis bare man tænker lidt strategisk allerede ude på hjemmesiden. |
Side 1 ud af 1 (8 indlæg)