Betyder det at jeg ikke har nogen måde at få en ung knægt (under 18) til at skrive på mine blogs uden det anses for et ansættelsesforhold?
- Han vil jo ikke være selvstændig med CVR
Men den skribent som er under 18 år og som skal ha betalt af dig, skal du indberette som honorar med bidragspligtig B indkomst - med mindre han nærmest var ansat, og det lyder det ikke som, men var han det, ja så var det hele smøren med A skat osv.
Manglende indberetning ville kunne medføre bod + du ville kunne hænge på hans manglende skat.
Det betyder jo ikke opsigelsesvarsler og barsel og alt det, så ansættelsesforhold er voldsomt - det betyder bare, hvad vel ikke kan overraske, at man ikke må betale folk penge for ydelser, uden skat - det gælder sågar købmandens udbringningsservice
Om man som voksen bare kan fakturere det at man skriver som blogs - ud fra selvstændig virksomhed med moms, er heller ikke helt oplagt- men det vil afhænge af rigtigt mange ting hvis det skulle kunne kaldes selvstændigt og ikke honorar helt enkelt (lever man som virksomhed af noget med at skrive til blogs og har man risiko, osv?
Tag en yderlighed, en fyr skriver lidt blogs her og der - fakturerer måske 2.000 kr her og der og 10.000 kr på et år, skaffer CVR, køber en mac og en printer med kopi mulighed + telefon og skrivebord og lidt andet for 45.000 kr.
Skat ville meget hurtigt mene, at han da var honorarmodtager og ikke bare kunne fakturere løs som selvstændig virksomhed. Jeg ved godt, at formålet kan være at bygge noget op, men det er vigtigt at sondre ret klart mellem lønmodtager, honorarmodtager og selvstændig virksomhed - så ikke både den der betaler regningen og den der får pengene kommer i vanskeligheder senere. Bare et godt råd
vh