Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. at hyre en ung SEO freelancer

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders - Der er masser af tråde om det. Man kan ikke bare lave en ansat om til en freelanceer,, uanset han har firma, hvis jobbet egentligt er et lønmodtagerjob - det er ikke aftalen eller kontrakten der afgør det, men det faktiske forhold og tager du fejl i afgørelsen af, om han virkeligt var selvstændig, eller ud fra arbejdet var rent faktisk ansat, kan du hænge på hans manglende skatteindbetaling

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 00:49

Man kan ikke bare lave en ansat om til en freelanceer,, uanset han har firma, hvis jobbet egentligt er et lønmodtagerjob - det er ikke aftalen eller kontrakten der afgør det, men det faktiske forhold

Hvor finder jeg en oversigt over, hvad der bliver lagt vægt på i vurderingen - og er det muligt at søge om en form for forhåndsgodkendelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du kan søge - lønmodtager, honorar eller selvstændig - og finde en del vejledninger. Du kan også logge på skat.dk og spørge og sågar bede om bindende svar via log in på skat.dk

Du kan også bruge alm sund fornuft. ER det rent faktisk bare for at slippe for at indberette skat og for at modtageren ikke får trukket skat, så er svaret klart: Lønmodtager = A skat

Er det dig der bestemmer alt han gør under arbejdet og tager risikoen - så formentlig Honorar = indbretningspligt og B skat med AM bidrag  fra din side

Er ham du arbejder med, helt selvstændig, har selv risikoen ved det arbejde, arbejder for flere andre i samme procedure, evt reklamerer for sig - så er han nok   Selvstændig og han har CVR med moms osv og indberetter selv

Det var meget forsimplet forklaret, men selve det, at en person har CVR betyder absolut ikke man slipper for indberetningspligt og SLET ikke, at man ikke hænger på en evt. manglende skatteindbetaling, hvis personen ikke betale sin skat

vh

Fra 2450 Fattigness
Tilmeldt 4. May 12
Indlæg ialt: 607
Fra  Offpiste Skrevet kl. 01:35
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie:

Du kan søge - lønmodtager, honorar eller selvstændig - og finde en del vejledninger. Du kan også logge på skat.dk og spørge og sågar bede om bindende svar via log in på skat.dk

Du kan også bruge alm sund fornuft. ER det rent faktisk bare for at slippe for at indberette skat og for at modtageren ikke får trukket skat, så er svaret klart: Lønmodtager = A skat

Er det dig der bestemmer alt han gør under arbejdet og tager risikoen - så formentlig Honorar = indbretningspligt og B skat med AM bidrag  fra din side

Er ham du arbejder med, helt selvstændig, har selv risikoen ved det arbejde, arbejder for flere andre i samme procedure, evt reklamerer for sig - så er han nok   Selvstændig og han har CVR med moms osv og indberetter selv

Det var meget forsimplet forklaret, men selve det, at en person har CVR betyder absolut ikke man slipper for indberetningspligt og SLET ikke, at man ikke hænger på en evt. manglende skatteindbetaling, hvis personen ikke betale sin skat

Tak! Det var lige det, jeg var ude efter.

Fra Odense
Tilmeldt 4. Oct 06
Indlæg ialt: 664
Fra  Tele Call - enkle telefoner og struktur til ældre og handicappede Skrevet kl. 07:58

Hvis den unge fyr er momsregistreret, kan han sende dig en regning på udført arbejde. I kan på forhånd aftale en fast pris pr. opgave / tekst, og at han så sender en samlet regning for en periode f.eks. 1 måned. Du skal dog være opmærksom på at den faktura han sender til dig skal indeholde moms.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 13:14

Statsautoriseret revisor - København

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:09

Henrik Bryld:
Hvis den unge fyr er momsregistreret, kan han sende dig en regning på udført arbejde. I kan på forhånd aftale en fast pris pr. opgave / tekst, og at han så sender en samlet regning for en periode f.eks. 1 måned. Du skal dog være opmærksom på at den faktura han sender til dig skal indeholde moms.

det er jo korrekt - men pas lige på generelt, for hvis det i virkeligheden af skat kan anses som et ansættelsesforhold - læs f.eks den Deloitte brochure Cef kom med i tråden  eller her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2064101  Selve det at en person har et firma og kan fakturere med moms betyder slet ikke, at han i forhold til det arbejde han laver er selvstændig, og betaler han så ikke skat i firmaet (har ikke penge) så vil skat kunne kræve opdragsgiver for skatten - helt som hvis den pågældende faktisk var lønmodtager men fik honorar og ikke betalte B-skat. Det er noget skat er ganske opmærksom på i disse år. Man KAN naturligvis tage chancen og lade det fakturere men man påtager sig en risiko, hvis det ikke reelt er en selvstændig i selve jobbet og det har INTET med en kontrakt at gøre, det er kun selve arbejdet som afgør det, netop for at man ikke skal kunne aftale sig ud af det. Hvad det er her ved jeg jo ikke, og måske har freelanceren masser af kunder og reklamer osv og KAN være selvstændig, også i skats øjne

I skats link fremgår det også ret klart hvordan man normalt ser på en del freelancere herunder IT - citat:

Fleksibel arbejdstid

Freelancere og konsulenter har ofte meget frie arbejdsforhold, fx fleksible arbejdstider med hjemmearbejdsplads, men det ændrer ikke ved, at de er lønmodtagere eller honorarmodtagere, hvis de er uden økonomisk risiko.

Konsulenter inden for IT vil som regel ikke have påtaget sig nogen økonomisk risiko, og vil derfor være enten lønmodtager eller honorarmodtager, afhængigt af om der er etableret et ansættelsesforhold eller ej.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 15:23

Det er nogle rigtig gode svar der kommer her, selvom det ikke lige var de svar jeg havde håbet på.

Betyder det at jeg ikke har nogen måde at få en ung knægt (under 18) til at skrive på mine blogs uden det anses for et ansættelsesforhold?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:17

Anders:
Betyder det at jeg ikke har nogen måde at få en ung knægt (under 18) til at skrive på mine blogs uden det anses for et ansættelsesforhold?
- Han vil jo ikke være selvstændig med CVR

Men den skribent som er under 18 år og som skal ha betalt af dig, skal du indberette som honorar med bidragspligtig B indkomst - med mindre han nærmest var ansat, og det lyder det ikke som, men var han det, ja så var det hele smøren med A skat osv.

Manglende indberetning ville kunne medføre bod + du ville kunne hænge på hans manglende skat.

Det betyder jo ikke opsigelsesvarsler og barsel og alt det, så ansættelsesforhold er voldsomt - det betyder bare, hvad vel ikke kan overraske, at man ikke må betale folk penge for ydelser, uden skat - det gælder sågar købmandens udbringningsserviceSmile

Om man som voksen bare kan fakturere det at man skriver som blogs - ud fra selvstændig virksomhed med moms, er heller ikke helt oplagt- men det vil afhænge af rigtigt mange ting hvis det skulle kunne kaldes selvstændigt og ikke honorar helt enkelt (lever man som virksomhed af noget med at skrive til blogs og har man risiko, osv? 

Tag en yderlighed, en fyr skriver lidt blogs her og der - fakturerer måske 2.000 kr her og der og 10.000 kr på et år, skaffer CVR, køber en mac og en printer med kopi mulighed + telefon og skrivebord og lidt andet for 45.000 kr.

Skat ville meget hurtigt mene, at han da var honorarmodtager og ikke bare kunne fakturere løs som selvstændig virksomhed. Jeg ved godt, at formålet kan være at bygge noget op, men det er vigtigt at sondre ret klart mellem lønmodtager, honorarmodtager og selvstændig virksomhed - så ikke både den der betaler regningen og den der får pengene kommer i vanskeligheder senere. Bare et godt råd

vh

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)