Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spørgsmål vedr. at hyre en ung SEO freelancer

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Indlæg ialt: 230
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 13:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er efterhånden så mange SEO-relaterede opgaver jeg skal have lavet, men aldrig helt får nået. Jeg overvejer derfor at smide 3000kr om måneden efter en ung fyr (16-18 år) der kan stave og ved lidt om SEO.

Jeg forestiller mig at der nok skal være en der gennemsnitligt kan undvære en time om dagen til at skrive 3 indlæg a 300 ord på forskellige Wordpress blogs - det kan selvfølgelig være jeg tager fejl, men det kan vi tage en anden gang:)

Mit spørgsmål er så: Hvad skal jeg være opmærksom på vedrørende bogføring og jura?

Jeg forestiller mig at freelanceren bare kan sende mig en regning og så selv skal stå for at indberette til skat osv. Kommer jeg til at stå med nogen form for forpligtelser eller fagforeningesgøjl?

Min største bekymring ved at ansætte en deltidsmedarbejder er det store bøvl med løn, pension, feriepenge, fagforeninger og jeg ved ikke hvad. Kommer jeg uden om det hele ved at der bare er ung purk der sender mig en regning en gang om måneden? Gør det nogen forskel om det er en over eller under 18?

Og en sidste ting: Hvordan er det lige jeg bogfører sådan en regning som jo bliver uden moms når freelanceren sandsynligvis ikke har CVR nummer?

Tusind tak fordi du læste :)

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 15:28

Du skal være opmærksom på, at hvis personen kun arbejder for dig (ikke har andre kunder) bliver det af SKAT betragtet som en medarbejder, og så må du ikke aflønne vedkommende med en freelance aftale. Så skal personen ansættes som medarbejder.

Hvis det er en 'rigtig freelancer' må vedkommende gerne skrive en faktura med sit CPR nummer på, så længe personen ikke har tjent over 50.000 kr. som freelancer indenfor nuværende år. Det kan du bogføre som du plejer, men du er så også forpligtet til at indberette det til SKAT, da det indeholder b-skat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:49
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

"Du skal være opmærksom på, at hvis personen kun arbejder for dig (ikke har andre kunder) bliver det af SKAT betragtet som en medarbejder,..."

Mere rigtigt er det at skrive "... kan det af SKAT ...".

At have en kunde kun gør det ikke automatisk til et ansættelsesforhold. Der er mange andre faktorer som spiller ind. Skriverkarle er nok nogen af de letteste at få ind under freelancere.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 16:20

Hvorfor ikke bare ansætte og afregne løn ifølge overenskomst på ca. 55 - 60 kr. i timen?

Du kan anvende Danløn til udbetaling af løn, og det koster kun 15 kr. pr. lønudbetaling, og har ikke andre omkostninger.

I sidste ende har du ikke meget ekstra arbejde, ved at føre det som alm. løn, og du kommer ud over alle problemer med at vurdere, og have risikoen for, om freelanceren er ansat hos dig eller ej.

Har du brug for en bogholder til at bogføre lønbilag, så kan din besparelse i lønnen uden tvivl betale de ekstra timer til en bogholder.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 426
Skrevet kl. 17:09

Anders:
Jeg forestiller mig at der nok skal være en der gennemsnitligt kan undvære en time om dagen til at skrive 3 indlæg a 300 ord på forskellige Wordpress blogs - det kan selvfølgelig være jeg tager fejl, men det kan vi tage en anden gang:)

Er det din plan selv at lave disse blogs eller hvad ? Og så bare ligge de indlæg derind på? :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 18:53

Ja, det er eksisterende blogs der er tale om :)

Jacob Damsgaard:

Anders:

Er det din plan selv at lave disse blogs eller hvad ? Og så bare ligge de indlæg derind på? :)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 11. Apr 12
Indlæg ialt: 426
Skrevet kl. 18:56

Har du nogle eksempler på nogle af disse blogs :) ? Gad da godt lige se en !

Fra Charlottenlund
Tilmeldt 14. Jan 09
Indlæg ialt: 513
Skrevet kl. 19:00

Jacob Damsgaard:

Please gør det over PB... Ødelægger hans tråd med offtopic spg...

Arbejder til dagligt med Affiliate Marketing og SEO i mit firma CR Marketing ApS. Derudover tilbyder jeg SEO-artikler, kontakt via pb for mere info om priser.

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 19:03

Jacob Damsgaard:

Du kan fx læse lidt om iphone 5 covers :)

Fra Aalborg
Tilmeldt 12. Oct 10
Fra  iMania.dk Skrevet kl. 00:02

Mads Mogenshøj:
Hvis det er en 'rigtig freelancer' må vedkommende gerne skrive en faktura med sit CPR nummer på, så længe personen ikke har tjent over 50.000 kr. som freelancer indenfor nuværende år. Det kan du bogføre som du plejer, men du er så også forpligtet til at indberette det til SKAT, da det indeholder b-skat.

Hvordan kan en selvstændig freelancers (b-)skat have noget som helst med mig at gøre? Hvorfor skal jeg indberette det? Det er vel bare som når jeg køber ydelser af en hvilken som helst anden virksomhed??

Er ikke helt med her...

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)