Anja |
Start af eget forlag
Jeg har selv lavet al layout og illustration, så jeg skulle kun bruge et trykkeri.
Jeg har taget tilbud hjem fra nogle trykkerier, hvis bogproduktioner jeg har set og rørt ved.
Valget faldt på OneWay tryk i Stilling v. Skanderborg, ganske enkelt fordi de gav det bedste tilbud.
mvh Hans |
Jamen lidt erfaring fra bogbranchen har jeg da. Her i headligts:
1) Vi fik bogen trykt hos Nørhaven. De var sku en fornøjelse at arbejde med. De fik tekst og et maleri og så lavede de selv resten. Billede til bagside fik vi lavet hos lokal fotograf.
2) Vi fik trykt 2000 stk
3) Vi fik lektør-udtalelse, men alligevel købte MEGET få biblioteker bogen (udtalelsen var rimelig ok).
4) vi fik 2 anmeldelse i lokalaviser. Og 1 større intervies. Vi sendte over 140 eksemplarer ud til pressen.
5) Bogen distribuerede vi via DBK. Det fungere faktisk ganske fint.
6) Vi sendte raklameside ud til alle boghandlere (via dbk), men dog kun som en A4-side med beskrivelse.
7) Hvis jeg skulle gøre det i dag, ville jeg KLART satse på afsætningen. Der SKAL noget presse til, eller noget andet som kan gøre at folk går ind i boghandlen og spørger efter den (deltagelse i Robinson vil være klart fordel).
8) Dette var en skønlitterær bog. Der er vist MEGA forskel imellem det skønlitterære og det fag-litterære marked.
9) Jeg har hørt at der findes nogle som er kørede sælgere for de mindre forlag, som så har bogen med ud til boghandlerne. Tror det er en god ide, hvis man kan få kontakt til nogle at dem.
Et lille ps: Pas på skattevæsenet. I mit tilfælde var min far forfatteren. Dette bevirkede at komunnen anså projektet for at være en hobbyvirksomhed - dette medfører at der skal betales skat af overskud, men at underskud ikke kan trækkes fra. Jeg førte sagen til skatte-anke-nævn men måtte til sidst indse at revisor og jeg havde tabt.
Undervejs ærgrede min revisor sig kraftigt over, at jeg ikke have lavet en anparts-selskab (jeg var ny indenfor iværksætteri). Så få startet et anpartsselskab!
PPS: Hvis nogle vil købe 100 stykker af bogen "En Normann i København af Norman Lindtner" kan det godt lade sig gøre.
|
Hej Ida,
Det virker interessant. Men www.lithera.dk eksisterer ikke. Hvis hun får den rundt på alle biblioteker, vil hun modtage et pænt beløb i bibliotekspenge.
Jeg vil gerne have nogle flere informationer. Evt. et tlf. nummer.
|
De to punkter er: "Gives der rabat til boghandlere ved salg af enkelteksemplarer" (hmm, er rabat ikke normalt noget man giver ved salg af flere??) "Forlaget/udgiveren ekspederer publikationernerne selv (helt eller delvis)" (hvad er alternativet??) Anja *forlægger in spe* |
|
Øhm, hvis forlaget selv sælger bogen? Hvad er alternativet...? ![]()
Tak for det - det var meget interessant!! ![]() Anja |
Ved godt at det er 100 år og en krig siden at dette spørgsmål blev smidt op! Men vil da lige kommentere det alligevel Som boghandler er det enormt dejligt at bestille bøger hos forlag hvor: Bogens pris er angivet i vejl udsalgs pris incl moms (betegnes som cirkapris/fastpris) At der er angivet rabatsats ud fra vejl udsalgspris i stedet for en nettopris Alt porto er inkluderet i bogens pris Disse 3 ting gør det utrolig brugervenligt for boghandleren at sælge bogen til en kunde hvis det ikke er en bog der lige står på hylden men skal bestilles hjem. Kunden vil jo gerne vide hvad bogen koster og det oplyser boghandleren ud fra de informationer der er angivet på bibi (boghandlernes opslagsværk på computeren). Så er det bare drøn irriterende at oplyse en pris og først bagefter erfare at der lige kom 46 kroner på i porto. Der i mod bliver både boghandler og kunde positivt overraskede når de undersøger prisen nærmere og finder ud af at der faktisk ikke er nogle ekstra omkostninger ud over bogens pris :-) blot nogle af mine egne erfaringer efter 8 år i branchen :-) |
Online markedsføring - Marketingzonen.dk
@anja Det fremgår af dit website at du fik slået hul på nogle af de nødder nævnt i denne tråd. Har du lyst til at uddybe hvordan du passerede de vigtigste hurdler? /tak |
Hej Deepundercover Der var nu ikke de store hurdler i selve oprettelsen af forlaget - det er ret enkelt: http://www.amino.dk/groups/bger_og_forlag/wiki/hvordan-opretter-man-et-forlag.aspx Den største "hurdle" er nok at få bøgerne solgt, og det har jeg ikke været så skidegod til, men når jeg nu udgiver et par bøger mere her i år, er det noget jeg skal have fokus på (ikke overraskende...) Må jeg ha' lov at invitere dig over i gruppen Bøger og Forlag: http://www.amino.dk/groups/bger_og_forlag/default.aspx ? ~ |