Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Start af eget forlag

Side 1 ud af 4 (32 indlæg)
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 13:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg kunne godt bruge lidt "brainstorming"... Hvad skal man sætte sig ind i hvis man vil starte sit eget forlag?

Min kæreste og jeg har oversat en bog (efter aftale med forfatteren). Den bog vil vi naturligvis gerne have udgivet, så vi startede med at kontakte forfatterens amerikanske forlag for at høre hvordan vi skulle gribe det an. De fortalte os at vi - hvilket vi godt var klar over - havde grebet det hele lidt bagvendt an, idet man normalt har en aftale med et forlag først og derefter oversætter materialet, men de gav os navnet på deres danske agent som så ville kontakte nogle danske forlag for os. Det har resulteret i... absolut ingenting. Det største forlag inden for den genre har haft bogen siden april uden overhovedet at give nogen tilbagemelding på trods af flere rykkere. Samtidig føler vi at vi helt har mistet grebet om vores eget lille projekt som er lidt af en hjertesag for os.

Nu skal man jo ikke op fordi ét forlag ikke svarer, men da jeg nu alligevel går med iværksættertanker, og de tanker endda har noget med bøger at gøre (en bogcafe), så kan jeg ikke lade være med at tænke "hvorfor skal jeg egentlig overlade en evt. fortjeneste til andre hvis jeg selv kan udgive bogen?" Det ville også give en god indsigt i den branche jeg gerne vil bevæge mig ind i om nogle år. Så altså på trods af at det nok er mere arbejde end indtjening der venter, er jeg villig til at investere både tid og penge i det. Også fordi bogen som nævnt er en hjertesag. (Den er i øvrigt den første i en serie på 5, og der er andre i genren som jeg kunne tænke mig at oversætte, så det er ikke fordi jeg laver et forlag for én bogs skyld).

Det eneste jeg ved, er at jeg vil skulle købe rettighederne af det amerikanske forlag, og her er jeg ved at undersøge pris og betingelser. Ellers er jeg på bar bund. Er det nogen af jer der kender til forlagsbranchen? (Jeg har set i en anden tråd at at Hans Kjer har lavet sit eget forlag, men jeg laver en tråd i stedet for at spørge ham direkte, da der jo kan være andre med brugbare erfaringer.)

~
Anja
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 14:08

Hej Anja

Jamen så svarer jeg også i tråden.
Først og fremmest skal du læse alt, hvad der står på siden www.isbn.dk.
Derefter skal du sådan set bare stifte en virksomhed og så klø på.
Alt det der med at stifte virksomhed har du jo allerede læst om i månedsvis her på amino.
Ring bare, hvis der er noget konkret, du er i tvivl om, så finder vi ud af det.

Min bog, Projekthæftet, udkommer i februar. Så til sommer er jer langt mere erfaren i forlagsbranchen.

Jeg vil selvfølgelig også gerne tilbyde at kigge på jeres manuskript og se, hvordan det passer ind i mine tanker.

Venlig hilsen

Hans
Fra 8654 Bryrup
Tilmeldt 2. Oct 05
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 15:48

Hej Anja

Jeg er tidligere faldet over dette website. Det hedder Books on Demand og er et tysk firma med afdeling i Danmark. Jeg tror de har konceptet som kan skræddersys til dine ønsker.

http://www.bod.dk/

God vind
Finn
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 18:18
Hej Finn

Ja, jeg har godt set BoD og tænkt på om det mon er sagen. Men jeg kunne egentlig godt lide at vide om der er nogen ulemper ved det i forhold til at sørge for det hele selv...?

Hans, har du overvejet det på noget tidspunkt, og hvorfor har du i så fald valgt at stifte eget forlag?

Anja
Fra Regstrup, Danmark
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 456
Fra  Cuno Tech ApS Skrevet kl. 20:30

Hej Anja,

Jeg har haft forlag i mange år, inden jeg solgte det i 2000. Du er velkommen til at skrive ringe for en uforpligtigende snak. Måske jeg kunne give dig noget baggrund. Du kan altid smide en bog efter mig, hvis det lykkedes :)
Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:29

Dato: 1/9/2006 6:18:18 PM Forfatter: AnjaKL 

Hans, har du overvejet det på noget tidspunkt, og hvorfor har du i så fald valgt at stifte eget forlag? Anja

Jeg stiftede det selv, fordi jeg tror på, jeg kan finde ud af det.
Jeg har fået støtte til udgivelsen af min bog, og var derfor afhængig af at undgå forsinkelser - derfor ville jeg ikke bruge tid på at lede efter egnede forlag.
Bogens primære målgruppe er ret let at afgrænse - og dermed nå via direct mail, så jeg føler mig sikker på et salg, der kan få det til at hænge sammen.
Nåja - så er jeg jo nysgerrig og kan lide nye udfordringer.
Så jeg har faktisk ikke brugt ret lang tid på at søge andre løsninger.

mvh Hans

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 19:57
Hej Thomas

Dato: 1/9/2006 8:30:07 PM
Forfatter: Cuno
Du er velkommen til at skrive ringe for en uforpligtigende snak. Måske jeg kunne give dig noget baggrund.

Tak for tilbudet som jeg vil benytte mig af når jeg har noget mere konkret. Men... har du ikke lyst til at skrive lidt om det her i tråden? Jeg synes jo netop at guldet ved et forum som dette er at alle får glæde af alles svar.

Anja
Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 20:14
Noget af det jeg spekulerer på, er om man som meget lille forlag overhovedet har en chance hos boghandlerne. Men det handler måske mest om om de titler man kommer med, er interessante nok?

Anja
Fra København
Tilmeldt 29. Oct 05
Indlæg ialt: 162
Skrevet kl. 20:48
Hej Anja

Jeg har en veninde der har udgivet en debat bog via
Lithera.dk. Det er et forlag der er print-on-demand princippet.
Hun har nu sin bog udgivet på alle biblioteker.
Jeg ved ikke hvordan salget er gået, men det viser
at selvom man ikke bruger de traditionelle kanaler kan man komme på bibliotekets indkøbsliste.

God vind med projektet

Gode hilsner Ida Dyhr · Gesheft

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:06

Dato: 1/10/2006 8:48:25 PM Forfatter: Ida Dyhr · corpo lab Hej men det viser at selvom man ikke bruger de traditionelle kanaler kan man komme på bibliotekets indkøbsliste. 

Ved at indsende to eksemplarer til DBC i stedet for kun ét kan man få en "lektørudtalelse" (godt ord), som bibliotekarerne anvender, når de udvælger hvilke bøger, de skal købe ind. Dette fremgår af det materiale, man modtager, når man registrerer sit forlag.
Boghandlerne er en anden nød, som jeg stadig ikke har knækket - men jeg skal gerne skrive et praleindlæg her, når min bog fås hos GAD.

mvh Hans
Side 1 ud af 4 (32 indlæg)