Min kæreste og jeg har oversat en bog (efter aftale med forfatteren). Den bog vil vi naturligvis gerne have udgivet, så vi startede med at kontakte forfatterens amerikanske forlag for at høre hvordan vi skulle gribe det an. De fortalte os at vi - hvilket vi godt var klar over - havde grebet det hele lidt bagvendt an, idet man normalt har en aftale med et forlag først og derefter oversætter materialet, men de gav os navnet på deres danske agent som så ville kontakte nogle danske forlag for os. Det har resulteret i... absolut ingenting. Nu skal man jo ikke op fordi ét forlag ikke svarer, men da jeg nu alligevel går med iværksættertanker, og de tanker endda har noget med bøger at gøre (en bogcafe), så kan jeg ikke lade være med at tænke "hvorfor skal jeg egentlig overlade en evt. fortjeneste til andre hvis jeg selv kan udgive bogen?" Det ville også give en god indsigt i den branche jeg gerne vil bevæge mig ind i om nogle år. Så altså på trods af at det nok er mere arbejde end indtjening der venter, er jeg villig til at investere både tid og penge i det. Også fordi bogen som nævnt er en hjertesag. (Den er i øvrigt den første i en serie på 5, og der er andre i genren som jeg kunne tænke mig at oversætte, så det er ikke fordi jeg laver et forlag for én bogs skyld). Det eneste jeg ved, er at jeg vil skulle købe rettighederne af det amerikanske forlag, og her er jeg ved at undersøge pris og betingelser. Ellers er jeg på bar bund. Er det nogen af jer der kender til forlagsbranchen? (Jeg har set i en anden tråd at at Hans Kjer har lavet sit eget forlag, men jeg laver en tråd i stedet for at spørge ham direkte, da der jo kan være andre med brugbare erfaringer. ~ Anja |
Hej Anja
Jamen så svarer jeg også i tråden.![]()
Først og fremmest skal du læse alt, hvad der står på siden www.isbn.dk.
Derefter skal du sådan set bare stifte en virksomhed og så klø på.
Alt det der med at stifte virksomhed har du jo allerede læst om i månedsvis her på amino.![]()
Ring bare, hvis der er noget konkret, du er i tvivl om, så finder vi ud af det.
Min bog, Projekthæftet, udkommer i februar. Så til sommer er jer langt mere erfaren i forlagsbranchen.
Jeg vil selvfølgelig også gerne tilbyde at kigge på jeres manuskript og se, hvordan det passer ind i mine tanker.
Venlig hilsen
Hans