Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan trækkes fra i en blandet landhandel, når der både er momsfrit salg, og ikke momsfrit salg..?

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 06
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 17:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Halløj..

Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg lige skal forholde mig !

Jeg har startet en lille biks, hvor jeg sælger forskellige former for konsulentydelser, eller det er i det mindste planen.

En af udfordringerne er, at jeg bl.a arbejder som psykoterapeut, hvilket er momsfrit. Når jeg laver terapi, fakturerer jeg så uden moms. Men jeg forventer også at skulle lave andre former for konsulentarbejde, som vil være momspligtig.

Så det er jo så en blandet landhandel.

Jeg har jo også udgifter til forskellige ting, hjemmeside, telefon, internet etc.. men det dækker jo over begge former for indtægt !

Er jeg på skideren med det her, eller ??

vh

Peter

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 17:35

Først skal det nævnes, at der eksisterer en bagatelgrænse på kr. 50.000 mht. momsregistrering. Så selv en mindre grad af momspligtigt freelancearbejde udløser ikke nødvendigvis krav om momsregistrering.

Freelancearbejde, som ikke er momspligtig - f.eks. journalistik eller undervisning - passer ikke sammen med begrebet "fakturere". Her skal der stå opgørelse eller timeopgørelse på "regningen".

Da freelanceindtægter som ikke er moms-pligtige ikke har den fulde fradragsret på selvangivelsen, ville jeg i dit tilfælde se om den momsede del af din bedrift i virkeligheden dækker udgifterne.

Har du ren B-honorar for din ikke-momspligtige indtægter er der et bundfradrag på noget i retningen af kr. 5.000 for dine udgifter. Hvilket vil sige, at du ikke kan trække de første 5.000 kroner fra.

Jeg taler ikke om opstart, men om kontinuerlig drift. Her vil Skattefar begynde at knurre, hvis dine udgifter ved rene B-honorarer er mere end 40% af indtægt.

Fordelen ved at være moms-registreret er udover ovennævnte bundfradrag, det forhold, at man kan afskrive over flere år.

Håber du kan bruge ovennævnte guidelines. Hvis jeg var dig ville jeg tjekke dem med en passende revisor.

Tilmeldt 19. Sep 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 17:40
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej Peter

Enten er din virksomhed momsregistreret, og så kan du trække moms fra dine køb. Men så skal du også betale moms af dine indtægter som psykoterapeut. Ellers vælger du ikke at være momsregistreret, og så kan du heller ikke trække moms fra. Men hvis du har aktiviteter der skal betales moms af, er du muligvis nødt til at lade dig momsregistrere. Med mindre de kan køres som to separate firmaer, med to regnskaber. 

Tilmeldt 25. Sep 06
Skrevet kl. 22:08

Hmm...

Som det ser ud, så vil jeg have ca. 60.000 årligt som ikke er momspligtigt - da det er terapi, og formodentlig det samme i momspligtig omsætning fra anden konsulentaktivitet.

Dette er så sideløbende med mit fuldtidsjob, som jeg selvfølgelig betaler normal skat af!

Det vil jo ikke kunne lade sig gøre, at "sælge" terapi med moms, da prisen dels vil være alt for høj, og mine kunder vil ikke kunne trække det fra, da det er momsfritagede institutioner!

Er jeg bare helt ude i hampen med det her ??

Tilmeldt 19. Sep 12
Skrevet kl. 22:18

...Er du sikker på at de andre konsulent opgaver du har/vil få er momspligtige, og ikke kan gå ind under samme firma som terapien?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:58

eller sønsumsansvarlige?

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 25. Sep 06
Skrevet kl. 23:16
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Tror den bliver svær at holde uden for moms-verdenen... Jeg laver bl.a hjemmesider og kommunikation i den forbindelse, lidt alm virksomhedsrådgivning ol - og det er ikke fritaget !

Samtidig er der jo en del omkostninger, og uden moms-reg, ingen momsfradrag !

Tilmeldt 19. Sep 12
Skrevet kl. 23:33

Ja, det kan jeg godt se. Synes det lyder som om det skal deles op i to firmaer, da det jo er to vidt forskellige ting du laver. Så må de jo tage hver deres forholdsmæssige del af udgifterne ;) Men jo desværre jo lidt mere administrativt arbejde så.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 08:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter,

Sikke en omgang vås, som du må lægge ører til, i denne tråd. Der er ikke meget af det, som har hold i virkeligheden!

toptunet:

En af udfordringerne er, at jeg bl.a arbejder som psykoterapeut, hvilket er momsfrit. Når jeg laver terapi, fakturerer jeg så uden moms. Men jeg forventer også at skulle lave andre former for konsulentarbejde, som vil være momspligtig.

Der er ingen problemer i at drive momspligtig og momsfri virksomhed i det samme firma.

toptunet:

Jeg har jo også udgifter til forskellige ting, hjemmeside, telefon, internet etc.. men det dækker jo over begge former for indtægt !

Er jeg på skideren med det her, eller ??

Du skal lave en fordeling imellem dine momspligtige og momsfrie ydelser, og du kan ud fra denne fordeling kun trække momsen fra på den del, som vedrører de momspligtige aktiviteter.

Tilmeldt 19. Sep 12
Skrevet kl. 09:04
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Martin, er du sikker på at du helt ved hvad du snakker om? Det drejer sig ikke om at Terapi er en momsfri ydelse, men at det er valgfrit om man vil være momsregistreret eller ej som terapeut!

Side 1 ud af 2 (20 indlæg)