Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kan trækkes fra i en blandet landhandel, når der både er momsfrit salg, og ikke momsfrit salg..?

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Maydk:

Martin, er du sikker på at du helt ved hvad du snakker om?

Ja!

Maydk:

Det drejer sig ikke om at Terapi er en momsfri ydelse, men at det er valgfrit om man vil være momsregistreret eller ej som terapeut!

Momsregistrering eller ej, er ikke noget man selv kan vælge. Det er ydelsens karakter, som afgør, om det er en momspligtig ydelse.

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 09:19
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin E. Jensen:

Hej Peter,

Sikke en omgang vås, som du må lægge ører til, i denne tråd. Der er ikke meget af det, som har hold i virkeligheden!

toptunet:

En af udfordringerne er, at jeg bl.a arbejder som psykoterapeut, hvilket er momsfrit. Når jeg laver terapi, fakturerer jeg så uden moms. Men jeg forventer også at skulle lave andre former for konsulentarbejde, som vil være momspligtig.

Der er ingen problemer i at drive momspligtig og momsfri virksomhed i det samme firma.

toptunet:

Jeg har jo også udgifter til forskellige ting, hjemmeside, telefon, internet etc.. men det dækker jo over begge former for indtægt !

Er jeg på skideren med det her, eller ??

Du skal lave en fordeling imellem dine momspligtige og momsfrie ydelser, og du kan ud fra denne fordeling kun trække momsen fra på den del, som vedrører de momspligtige aktiviteter.

Og i tillæg til dette, vil jeg lige tillade mig, at uddybe. De udgifter som du med 100% sikkerhed kan godtgøre henvender sig til dine momspligtige aktiviteter kan du opnå fuldt momsfradrag for - For de udgifter, som henvender sig 100 % til din momsfrie salg er der modsat fald intet fradrag.

For så vidt angår fællesudgifter, skal du minimum pr. momsindberetning opgøre en splitmoms sats heraf, som du kan opnå momsfradrag af fællesudgifter for. Med dette menes, dit momspligtige salg kontra dit momsfrie salg = split moms sats. Hvis din sats fx. er 50 % kan du opnå fradrag for 50 % af momsen i dit momsregnskab:

Eksempel: vare til kr. 100 ex. moms + moms 25 kr. = udgift til driftsregnskab kr. 100 + ej momsfradragsberettiget andel kr. 12,5. De resterende kr. 12,5 kan indgå i dit momsregnskab.

Statsautoriseret revisor - København

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:32

Cef:

Og i tillæg til dette, vil jeg lige tillade mig, at uddybe. De udgifter som du med 100% sikkerhed kan godtgøre henvender sig til dine momspligtige aktiviteter kan du opnå fuldt momsfradrag for - For de udgifter, som henvender sig 100 % til din momsfrie salg er der modsat fald intet fradrag.

For så vidt angår fællesudgifter, skal du minimum pr. momsindberetning opgøre en splitmoms sats heraf, som du kan opnå momsfradrag af fællesudgifter for. Med dette menes, dit momspligtige salg kontra dit momsfrie salg = split moms sats. Hvis din sats fx. er 50 % kan du opnå fradrag for 50 % af momsen i dit momsregnskab:

Eksempel: vare til kr. 100 ex. moms + moms 25 kr. = udgift til driftsregnskab kr. 100 + ej momsfradragsberettiget andel kr. 12,5. De resterende kr. 12,5 kan indgå i dit momsregnskab.

Enig! Yes

Tilmeldt 19. Sep 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:42
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Der må jeg desværre sige at du tager fejl! Men gider ikke bruge tid på at diskutere det.

Tilmeldt 19. Sep 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:45

Altså mht. om han selv kan vælge om han vil være momsregistreret i fht. en ydelse som terapi.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 09:49

Maydk:

Der må jeg desværre sige at du tager fejl! Men gider ikke bruge tid på at diskutere det.

Ok! Big Smile

Jeg vil også anbefale dig, at bruge din tid på at læse lidt mere op på lovgivningen, inden du begynder at diskutere det med mig! Wink

Fra Virum
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 172
Fra  Brason.dk Skrevet kl. 11:49
Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 15:20

@Maydk

Vi er altså flere, der har momsregistrerede virksomheder, men leverer ydelser af en art, der er momsfrie.

Google evt. på begreberne "momsfrie ydelser" og "delmoms".

Og så tror jeg roligt, vi kan overlade trådstarter til Martins viden og rådgivning :-) 

Tilmeldt 6. Feb 12
Indlæg ialt: 3
Fra  Noba kids Skrevet kl. 15:43

..

Tilmeldt 25. Sep 06
Indlæg ialt: 186
Skrevet kl. 16:01

Jeg tror jeg er ved at blive klogere ;-)

Jeg var selv af samme overbevisning som martin, men var som nævnt i tvivl om hvordan det lige er med den fordeling.

Jeg har ind til nu ikke fradraget moms af mine anlægsinvesteringer, de begrænser sig så også til hjemmeside, telefon ol., så det ligger nok under 10.000. Jeg vil så trække halvdelen af momsen fra, da jeg antager at jeg vil få den ca. fordeling på omsætningen med 50% momsfri og 50% momspligtig. Så må det vel være muligt at regulere senere, hvis forholdet bliver anderledes.

Endnu engang tak for hjælpen

Peter

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)