Halløj.. Jeg er lidt i tvivl om, hvordan jeg lige skal forholde mig ! Jeg har startet en lille biks, hvor jeg sælger forskellige former for konsulentydelser, eller det er i det mindste planen. En af udfordringerne er, at jeg bl.a arbejder som psykoterapeut, hvilket er momsfrit. Når jeg laver terapi, fakturerer jeg så uden moms. Men jeg forventer også at skulle lave andre former for konsulentarbejde, som vil være momspligtig. Så det er jo så en blandet landhandel. Jeg har jo også udgifter til forskellige ting, hjemmeside, telefon, internet etc.. men det dækker jo over begge former for indtægt ! Er jeg på skideren med det her, eller ?? vh Peter |
Først skal det nævnes, at der eksisterer en bagatelgrænse på kr. 50.000 mht. momsregistrering. Så selv en mindre grad af momspligtigt freelancearbejde udløser ikke nødvendigvis krav om momsregistrering.
Freelancearbejde, som ikke er momspligtig - f.eks. journalistik eller undervisning - passer ikke sammen med begrebet "fakturere". Her skal der stå opgørelse eller timeopgørelse på "regningen".
Da freelanceindtægter som ikke er moms-pligtige ikke har den fulde fradragsret på selvangivelsen, ville jeg i dit tilfælde se om den momsede del af din bedrift i virkeligheden dækker udgifterne.
Har du ren B-honorar for din ikke-momspligtige indtægter er der et bundfradrag på noget i retningen af kr. 5.000 for dine udgifter. Hvilket vil sige, at du ikke kan trække de første 5.000 kroner fra.
Jeg taler ikke om opstart, men om kontinuerlig drift. Her vil Skattefar begynde at knurre, hvis dine udgifter ved rene B-honorarer er mere end 40% af indtægt.
Fordelen ved at være moms-registreret er udover ovennævnte bundfradrag, det forhold, at man kan afskrive over flere år.
Håber du kan bruge ovennævnte guidelines. Hvis jeg var dig ville jeg tjekke dem med en passende revisor.