Jeg tjekkede lige Danmarks statistik ud: http://www.dst.dk/pukora/epub/Nyt/2012/NR360.pdf Ser ud til at virksomheder med 10+, helst 20+ registrerede ansatte klarer sig betragteligt bedre end mindre virksomheder. Det er nyt for mig, men passer fint med min ide om at de små selvstændige skal slå sig sammen i større teams allerede fra starten, så man virkelig får udnyttet arbejdsdeling m.m. Desuden bør man gå ind i bestemte brancher - især sektoren Industri, råstofindvinding og forsyningsvirksomhed har få konkurser. Jeg ved ikke, hvor mange virksomheder der er i hver branche. Det interessante er jo hvor mange pct. der går konkurs, hvis man skal sammenligne på tværs af brancher. Konkurrencestyrelsen udpeger hvert år de brancher, hvor de nemme penge ligger - seriøst mange nemme penge. Fx forsikring, bank, energi og færdig beton. De rører ikke en finger i de brancher i forhold til andre - det skyldes konkurrencen er meget meget mindre - har man rigtig mange penge så kan man jo investere i en fabrik og hæve sig væk fra hoben af wannabes der med hovedet oppe i røven åbner endnu en cafe, webdesignerbix whatever. . Konkurrencestyrelsen udtalte et år at hvis banksektoren havde samme konkurrence som alle andre brancher i gennemsnit så skulle de ansætte 50,000 flere - Ok, banker får tæsk for tiden, men så kig på de andre brancher. Så hvis du vil have gode overlevelseschancer så er branchevalg et vigtigt kriterium åbenbart at man er 10 mand til at starte på - de vil klare sig langt bedre end 50 enkeltmandsvirksomheder. Slå dig sammen med andre og del de dyre grundomkostninger. Ydermere skal der sættes et realistisk mål på 15 millioner kroner i årsomsætning som min. før den skal helt ind i skabet. |
Jeg har svært ved at følge din logik..
Mon der kunne være en sammenhæng mellem indtjening og ansatte? - Er virksomheder med ansatte givetvis mere omkostningsfleksible end enkeltmandsvirksomheder?
Mener du oprigtigt, at forsikring, bank, energi osv. er brancher, hvor der er lave adgangsbarrierer?
Desuden er det modstridende med dit postulat om, at der er lav konkurrence i de brancher...
I min optik er det en fejlagtig antagelse, at opfatte antallet af ansatte som relevant for din virksomheds success.