Tak for hurtigt svar. Det bør vel i teorien også gå lige op i sidste ende? Hvad jeg betaler det ene sted, får jeg fradrag for det andet sted. |
Holding dilemma
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Har læst med denne spændende tråd. Der er jo altid gode og seriøse råd at hente på Amino fra nogen, der besidder ekspertviden. Den lovlige vej er vel altid den sikre vej - også i dette tilfælde, men det er ikke særlig konkret eller dokumenteret, når Hillswalk skriver "..så riskikerer man at få en anmærkning et eller andet sted....osv.". Hvor er det man får en anmærkning? Har du noget konkret viden om det? |
Også i en eventuel due dilligence situation ville jeg foretrække at have rene linier. Alt i alt, følg reglerne, selvom det kan være nemmere at gøre som man har lyst. |
Dato: 04-07-2007 13:17:50 Forfatter: Hillswalk Nej, jeg har ikke noget konkret, men hvis jeg var ansat i skattevæsenet og en af mine 'kunder' fik statueret 'maskeret udlodning', så ville jeg da følge det pågælende noget tættere, end de selskaber der holder stien ren. Også i en eventuel due dilligence situation ville jeg foretrække at have rene linier. Alt i alt, følg reglerne, selvom det kan være nemmere at gøre som man har lyst. Nu er du ikke ansat i Skattevæsenet og har formentlig heller aldrig været det. Det har jeg været (i mange år for mange år siden). Det er altså ikke sådan at man bliver forfulgt for evigt blot fordi myndighederne på et tidligere tidspunkt har foretaget en regulering til skatteansættelsen. Det er heller ikke sådan at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen holder et selskab under opsyn blot fordi myndighederne på et tidspunkt har statueret maskeret udlodning overfor anpartshaverne. Afhængig af beløbets størrelse bør det heller ikke få betydning for en senere due dilligence, da der er tale om et forhold som er let konstaterbart og enkelt. Den nævnte metode medfører iøvrigt ingen ændring af skatteansættelsen, da udbyttet som bekendt er skattefrit for holdingselskaberne, uanset hvornår det udloddes. Der er heller ingen som taler om at gøre som man har lyst til. Der er tale om en praktisk løsning på et praktisk problem. Når det så er sagt hælder jeg også mest til udlånsløsningen. |
Vi har nu fuldt de gode råd vi har fået her på Amino, og valgt at lave en udlånsløsning fra datterselskabet til holdingselskabet. Nu er spørgsmålet så bare hvordan man griber det an rent teknisk. Vi har tænkt os at lave en lånekontrakt på beløbet med de gældende rentesatser. Bestyrelsen i datterselskabet, d.v.s. min makker og jeg, vil selvfølgelig godkende lånene til vores respektive holdingselskaber. Derefter vil vi overføre pengene. Men hvad så når der skal betales tilbage i forbindelse med udbyttet næste år? I hvilken rækkefølge skal tingene ske i? Skal holdingselskabet først betale beløb + renter tilbage til datterselskabet, hvorefter datterselskabet giver beløbet i udbytte tilbage til holdingselskabet. Eller kan det gøres anderledes? På forhånd tak...
|
|
Hej Vedr. "bogføringsproblem" Håber at der er nogle som kan hjælpe mig med hvordan man bogføre på 2 mellemregninger, 1 til Holding og 1 tildriftsselskab. Jeg har en udgift til Holdingen som jeg vil bogføre hos driftsselskabet, idet jeg på denne måde kan modregne købsmomsen samt betaler jeg denne udgift på vegne af Holdingen. 1. har oprettet en mellemregning i balance hos driftselskabet under "kortfristet gæld under et år 2. har oprettet en mellemregning i balance hos Holdingen under kortfristet gæld under et år. Hvordan takler jeg denne bogføring i driftselskabet ? Hvordan takler jeg denne bogføring i Holdingen ? Takker og håber at jeg må får et svar. Venlig hilsen DVDD |
altså hvis udgiften vedrører holding - så må du ikke lade drift tage den - og da slet ikke momsmæssigt? Ex. Revisorregning til drift og holding - begge med moms jo men i holding kan momsen ikke trækkes fra og den må absolut ikke køres via drift som en "mellemregning" Udgifter til holding skal ligge i holding også momsmæssigt uden tvivl vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Hej John, Takker for dit svar:) Lidt mærkværdig at man ikke kan får fradrag af sine udgifter = købsmoms i Holdingen. Fandt frem til følgende artikel: Et nyt styresignal ændrer Skats praksis for holdingselskabers ret til momsfradrag. Holdingselskaber kan søge om udbetaling af manglende momsfradrag. Ellers tak for dit hurtige svar:) Mvh. DVDD |