Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sociale bedragere eller fremtidens iværksættere?

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)
Fra Marbella
Tilmeldt 22. Jun 09
Indlæg ialt: 567
Fra  Billy ApS Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 326
Skrevet kl. 18:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja den var jo oppe og vende for et par dage siden.

Jeg vil da gerne lægge for ((-:

Der er sikkert mange holdninger til selve dagpengesystemets formåen og hensigtsmæssighed. Men det forhold at systemet ikke lige passer ind i en iværksætters kram berettiget - i min optik - ikke til socialt bedrageri. Som i så mange andre af livets forhold må vi acceptere reglerne som de er og kan vi ikke det så må vi forsøge at få dem ændret.

Lidt en sjov indstilling til tingene at man bare gør som det passer en bedst uden hensyntagen til reglerne.

For at drage paraller til den herlige tråd om betalingsstandsning så ville det da være dejligt hvis vi lige på egen hånd kunne træde i betalingsstandsning et par dage engang imellem. Det kan vi desværre ikke, og på samme måde forholder det sig med dagpengene.

/Banditten

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 19:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Dagpengesystemet er for lønmodtagere og hvis der er en periode hvor der ikke kan anvises arbejde, skal dagpengemodtageren opkvalificeres eller foretage sig andet der knytter dagpengemodtageren tættere til arbejdsmarkedet som lønmodtager.

Dagpengesystemet skal ikke bruges som en overgangsordning mellem lønarbejde og selvstændig virksomhed, - simpelthen fordi hvis vi i Danmark skal bibeholde det fleksible arbejdsmarked hvor det er relativt nemt at justere arbejdsstyrken, - så skal der være vandtætte skodder. At lønmodtagere har gode vilkår, er noget der er forhandlet mellem arbejdsmarkedets parter gennem årene. Det både må, og skal man respektere i et frit demokrati som Danmark.

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvad det er der skulle være så specielt svært ved at starte selvstændig virksomhed i Danmark, i forhold til andre lande. Der er 100vis, - ja tusindvis af virksomheder som har klaret det gennem tiderne her i Danmark, - og det der måske i virkeligheden er sket er at de mennesker som føler sig overbeviste om at de er Guds gave til erhvervslivet - er en samling brokkerøve der mere travlt med at pille i deres egne navler end at få fingeren ud og rent faktisk udrette noget.

For deres egne penge!

Michael

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Dagpenge system for sig, og evt hjælp til iværksættere for sig - helt klart, og dagpenge systemet skal ikke misbruges.

Der er så delte meninger om hvor let eller svært det er at starte op, og hvor helt umuligt Danmark er som land eller hvad man kan ha for opfattelse. Jeg deler Thorgårds nuancerede opfattelse som refereret flere gange i TV de seneste dage, at DK som ikke er vanskeligere at starte op i end USA eller så meget andet. Der er for og bagdele, men det må vel være klart, at selvfølgeligt kan nye virksomheder startes i DK.

Jeg så gerne lettelser i administration og også gerne en lavere skat de første år i VSO og APS osv, hvis nogen vil spare overskud op til vækst (vil nok kræve opsparingskonto så det ikke kan misbruges til gentagne opstarter), men det skal ikke blandes ind i dagpenge under nogen omstændigheder

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 01:44
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har startet virksomhed 3 gange, og hver gang har jeg enten haft en opsparing, eller en kassekredit, til at finansiere opstarten. Jeg har set det som en vigtig del af forberedelsen før opstart, at sikre mig opstartskapitalen. Det mindste jeg har startet op for er 20.000 kr. og det fik jeg til at række.

Jeg synes at det er lidt små dovent bare at lade staten og andre skatteydere tage regningen.

Desværre er det bare vanskeligt at spare op i Danmark fordi skatten er høj, og alting er dyrt pga. høj moms og afgifter. Selv med et rimelig fornuftigt job tager det tid at spare eks. 100.000 kr. op. Og det er en af de større udfordringer man møder som dansk iværksætter, efter min mening. Man bliver nemt afhængig af lånte penge.

Mvh Carsten

Tilmeldt 16. Sep 09
Indlæg ialt: 2211
Fra  Tekstfokus Skrevet kl. 07:22

Man må gerne arbejde i egen virksomhed i tyve timer, hvis man har bedt om tilladelse. Forbrydelsen består åbenbart i, at nogle iværksættere skønnes at have arbejdet mere end tyve timer eller har glemt at få tilladelse i disse tider, hvor de i stedet kunne have skrevet jobansøgninger. Ak ja. Wink

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 10:46

Jeg kan godt se at det er en uheldig gråzone, men det er da bedre at iværksætteren prøver at skabe sig en fremtid, hvis alternativet er langvarig ledighed. Nu er spørgsmålet dagpenge og det er umiddelbart forkert, men på den anden side synes jeg det vil være rimeligt at iværksættere kan garanteres en minimum indtjening på niveau med bistand. De skal jo have mad på bordet mens de kæmper for deres business.

Hvorfor skal samfundet bruge en mio kr. på at efter uddanne tøjglade "Claudia" til SOSU hjælper hvor hun kommer til at betale 10000kr. i skat fremover. De kan jo bare låne hende 500000kr. så hun kan købe en tøjbutik og med lidt held tjene 30-40000kr. per måned.

Økonomisk er det langt mere gavnligt for samfundet at investere i selvstændige, og hvem siger at ovennævnte pige vil blive i SOSU jobbet, hvis hun senere får muligheden for at arbejde med tøj. Så er alle de brugte penge spild!!

Man kan også diskuttere hvorfor de bogligt stærke skal have hele deres uddannelse betalt med SU på sidelinien, mens de action stærke iværksættere må klare sig selv. Hvis man gav alle lige økonomiske muligheder er jeg sikker på, at mange flere iværksættere kunne købe sig til en virksomhed der dækker både løn og tilbagebetaling.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:06

Problemet ville vel være, at hvilken arbejdsløs med respekt for sig selv ville ikke tage imod et tilskud på xx.xxx kr til at starte selvstædning virksomhed, helt uden man havde kontrol med, at pengene blev godt brugt.

De studerende som får betalt uddannelsen har man jo en vis snor i, ved at den skal gennemføres på en vis tid - og ikke er så fristende bare at nappe SU på, og så ikke gøre noget. 

Hvis man kunne være lidt sikker på, at iværksætteren havde en plan, så var det lettere at give tilskud, og ellers kunne man lave en ordning hvor staten på visse betingelser kunne give et lån til en iværksætter så de kunne komme igang, men igen - det vil jo gøre undt at skulle tilbagebetale for de som ikke lykkes.

Hvis nogen kan komme med gode forslag som ikke bare bliver et sugerør i statskassen - som jo skal betales af os alle, inkl. andre ivlærksættere, så ville jeg være positiv, men det må stadigt aldring føre til at dagpenge eller kontanthjælp sort/snyd bruges til at lønne en selv, medens man starter virksomhed.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:27

Det her bliver en interessant debat at følge :D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:59
Bare som sidebemærkning som ikke hjælper til løn under starten, så vil jeg foreslå at selskaber med drift (ikke finans) fik skattefordel år et og to

Side 1 ud af 3 (28 indlæg)