Den interne linkstruktur kan flytte dig fra side 2-3 stykker til side 1 over en nat. Personlig erfaring (her skal konkurrence og andre forhold tænkes ind). Det var et nifty lille trick jeg lærte på E-Universe.dk.
Nr. 2 spørgsmål. Nu er der en masse ved de to hjemmesider der kunne være forskelligt, men hvis nu alt er ens - og vi også ser bort fra at (som du sikkert ved) at Google ikke synes to ens hjemmesider er superfede og at der muligvis så kun er en der er relevant (duplicate content).
Det jeg synes der mangler i dit svar er det der hedder søgeordskannibalisering med de interne links. Thomas Rosenstand havde på et tidspunkt et supergodt blogindlæg om det, men det ser ud til at være blevet pillet ned igen, men den står i sin fulde længde i bogen SEO-LEX. Kort og godt går de ud på at du med dine interne links godt kan forvirre Google. Hvilken effekt dette har, har jeg ingen erfaring med. Jeg gider ikke spilde mit liv på SEO-tests, da jeg hellere vil læse hvad der virker så jeg kan få dem op i Google.
Emil "Angry Bird's tredeling synes jeg er rigtigt fin med de indgående, udgående og de interne.
Det link du fik fra Emil Blüchers blogindlæg om at kun et link fra samme side til samme side giver maksimal link juice matcher ikke til det jeg ellers har læst på nettet om det. Så det må være påstand mod påstand - eller også har jeg misforstået noget (et kun et halvt år gammel som SEO-studerende ;-)
Jeg har læst at første link til samme URL er den der parser ankerteksten. Det er der så kreative workarounds for. Og som Emil Blucher faktisk også skriver i sit ellers udmærkede blogindlæg, så er der pt plads til 100 links. I min bog må der også være juice til dem. Og link juice har jeg læst på SEO-moz.org bliver ligeligt fordelt?! Jeg har også læst at udgående (relevante!) links er et godt signal på Henrik-Bondtofte.dk. Jeg har læst Jonas Jørgensen dele tilsvarende erfaringer om at udgående links kan give plus i Google, da efter mine ord (og muligvise fordrejning) får ens website til at ligne en mistænkelig silo, som blot mærkværdigvis er "superpopulært", på trods af at der ikke linkes ud.
Måske kan du være heldig at en af SEO-eksperterne svarer.