Det mener jeg er fuldstændigt forkert, open source er en af de mest geniale forretningsmodeller der findes. Det viser virkeligeheden også rigtigt godt: - Redhat har lige omsat for over 1 millard $ Men den bedste ting, ved open source modellen, er at der følger en hær af gratis religøst loyale sælgere med som for manges vedkommende ikke engang aner de er sælgere. De tror det hele handler om godhed, men det handler i virkeligheden om profit. (Jeg har sagt det mange gange før, men jeg ville virkelig ønske at jeg kunne finde en open source model til CloudSprout, men da vi primært prøver at reducerer følgeomkostninger er det svært) |
Hej Simon,
Jeg tror at du misforstår mig, eller at jeg ikke udtrykker mig ordentligt..
Open Source kan aldrig i mit univers blive et strategisk værktøj, da det netop er et værktøj der skal bruges til at understøtte min forretning. De strategiske beslutninger jeg tager, er jo mere omkring salg, marketing, produkter, udvikling m.v. og jeg er altså bruger - ikke udvikler..
Alle websites - til erhverv - har kun ét formål - at skabe awareness.. Det kan være i form af kommunikation, dialog, salg, community, marketing osv... og jeg kan ganske enkelt ikke forstå hvis det nogensinde kan blive strategisk hvilket system man vælger..
I en ideel verden er prisen for ovenstående også komplet ligegyldig, fordi det er outputtet der er vigtigt. Så er det naturligvis klart at sådanne kedelige elementer som penge/likviditet m.v. kan spille ind på ens valgmuligheder - men det er altså ikke strategisk, men helt klart operationelt!
SÅ hvis jeg vælger en Open Source løsning, så vil den til enhver tid skulle kunne måle sig forretningsmæssigt med en Close Source løsning... ellers har den spillet sig fuldstændig af banen efter min mening...
Forresten - de af jer der sælger Open Source løsninger... Hvad siger jeres kunder? og er der nogen som har både Open Source og Closed Source? Kunne være interessant om det ene sælger det andet, eller om det evangalisterne der sikrer salget...
/Morten
N.B. Tak for en spændende debat... bliver klogere og klogere.. ikke så tosset :-)