Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Jeg bliver simpelthen nødt til at spørge...

Side 4 ud af 8 (79 indlæg)
Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Indlæg ialt: 3722
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 14:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Simon Hoxer Bønding:
Open source er ingen guldkalv for en forretningsmand.

Det mener jeg er fuldstændigt forkert, open source er en af de mest geniale forretningsmodeller der findes. Det viser virkeligeheden også rigtigt godt:

- Redhat har lige omsat for over 1 millard $
- Magento exitede til ebay (højst sandsynligt for over 1 millard DKK)
- Der findes mindst en venture KAPITALIST der primært ligger og investerer i open source enterprise værktøjer og platforme.

Det der gør open source til en god forretning, er følge omkostningerne for kunden, din platform er gratis, men så skal der lige bygges oven på den og det koster timer (som erhver med bare lidt prof. erfaring i branchen ved ALTID er det dyreste)

Men den bedste ting, ved open source modellen, er at der følger en hær af gratis religøst loyale sælgere med som for manges vedkommende ikke engang aner de er sælgere. De tror det hele handler om godhed, men det handler i virkeligheden om profit.

(Jeg har sagt det mange gange før, men jeg ville virkelig ønske at jeg kunne finde en open source model til CloudSprout, men da vi primært prøver at reducerer følgeomkostninger er det svært)

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 14:49

Hej Simon,

Jeg tror at du misforstår mig, eller at jeg ikke udtrykker mig ordentligt..

Open Source kan aldrig i mit univers blive et strategisk værktøj, da det netop er et værktøj der skal bruges til at understøtte min forretning. De strategiske beslutninger jeg tager, er jo mere omkring salg, marketing, produkter, udvikling m.v. og jeg er altså bruger - ikke udvikler..

Alle websites - til erhverv - har kun ét formål - at skabe awareness.. Det kan være i form af kommunikation, dialog, salg, community, marketing osv... og jeg kan ganske enkelt ikke forstå hvis det nogensinde kan blive strategisk hvilket system man vælger..

I en ideel verden er prisen for ovenstående også komplet ligegyldig, fordi det er outputtet der er vigtigt. Så er det naturligvis klart at sådanne kedelige elementer som penge/likviditet m.v. kan spille ind på ens valgmuligheder - men det er altså ikke strategisk, men helt klart operationelt!

SÅ hvis jeg vælger en Open Source løsning, så vil den til enhver tid skulle kunne måle sig forretningsmæssigt med en Close Source løsning... ellers har den spillet sig fuldstændig af banen efter min mening...

Forresten - de af jer der sælger Open Source løsninger... Hvad siger jeres kunder? og er der nogen som har både Open Source og Closed Source? Kunne være interessant om det ene sælger det andet, eller om det evangalisterne der sikrer salget...

/Morten

N.B. Tak for en spændende debat... bliver klogere og klogere.. ikke så tosset :-)

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Værløse
Tilmeldt 5. Nov 07
Indlæg ialt: 686
Fra  Kammalou.com Skrevet kl. 14:58

SAFe SPC, Magento Expert, Jira Guru, Kammalou.com

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 15:01

Hej Lundsby.

Jeg kiggede lige på dit site... ser meget interessant ud - kunne dog ikke vælge "tour" da den skrev en fejl.. Alle kan da arbejde med en Open Source model? Det er jo bare at smide Source Code på nettet og sikre at dokumentationen er iorden?

Hvis det er forretningsmodellen er den vel også simpel nok - du bruger den allerede ... graduerede priser, altså subsidiering. Dem som betaler for de større udgaver, betaler også for dem, som får jeres løsning gratis...

Igen - "free - the future of a radical price" had beskrevet det eminent!

Vil lige kigge lidt mere på jeres løsning, da den godt kunne være interessant for mig - skal lige forstå først hvad det er I kan :-)

Vedr. exit strategier, så er RedHat og Magento glimrende eksempler på at "gratis" ikke er gratis. For Magentos vedkommende, så har de opbygget et system baseret på brugere der loyalt har støttet platformen og når der så er tilpas mange brugere, så sælger man systemet til ebay? Det er jo en klassisk "Free" model og hvis jeg var bruger, som havde støttet Magento ville jeg næsten føle mig but-fucked! og for Redhat, hmmm... Ved godt at deres distributioner af Linux kræver marketing og en indsats, men mon hr. Linus Torvald har fået en del af kagen på den ene milliard dollars? Jeg tvivler og på et eller andet tidspunkt vil der måske være nogen, som synes at Open Source har til formål at bygge en forretning op, som derefter skal sælges... se Facebook, LinkedIn, Hotmail, Skype osv...

Jeg elsker forretningsmodellerne, men at kalde dem idealistiske lige i den sammenhæng er lidt morsomt :-)

/Morten

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 15:06

Og?

Jeg forstår ikke hvad det har at gøre med, at Open Source bliver et strategisk valg i en virksomhed

En virksomheds strategi er vel for pokker en målsætning for at nå nogle aftalte mål? Open Source kan i bedste fald kun være et middel til at opnå sin strategi?

http://itprovides.dk/?p=16

Fra Aalborg
Tilmeldt 4. Mar 11
Indlæg ialt: 169
Fra  HoxIT Skrevet kl. 15:30

Lundsby:
Det mener jeg er fuldstændigt forkert, open source er en af de mest geniale forretningsmodeller der findes. Det viser virkeligeheden også rigtigt godt:

Arh mon dog du mener det Lundsby. Det er rigtigt at Red Hat efter et par årtier er nået op omkring en milliard i omsætning, men mig bekendt er det også den eneste virksomhed, der satser på Open Source, der er nået så langt. Samenlignet med resten af softwarebranchen for Closed Source, tror jeg ikke du vil kalde det for en decideret guldkalv.

Apples teknologier er nok snarer en guldkalv :)

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 16:43

Simon Hoxer Bønding:
Arh mon dog du mener det Lundsby. Det er rigtigt at Red Hat efter et par årtier er nået op omkring en milliard i omsætning, men mig bekendt er det også den eneste virksomhed, der satser på Open Source, der er nået så langt. Samenlignet med resten af softwarebranchen for Closed Source, tror jeg ikke du vil kalde det for en decideret guldkalv.

Jo, jeg mener seriøst at Open Source er en guldkalv, det kan jeg faktisk ikke forstå er svært at se. Igen Magento, der går fra 0 fra til exit til ebay på rekord tid. Det er da guldrandet!

Som jeg nævnte er det også noget venture KAPITALISTERNE har fået øje på, Drupal founderen har fået venture og det samme gælder for Groovy, MongoDB etc.

Der er ikke nogen tvivl om at open source, er en gylden forretning, og grunden til er som nævnt tidligere den store skare af fanatiske og tit økonomiske afhængige sælgere, der udbreder produktet.
I traditionel closed source, regner med oftest med at markedudvikling er en ca. 1.5 gange udviklingsomkostninger, det problem løser open source.

Men det sagt, så er jeg enig med dig om at Apple på 36 år, har formået at lave en guldrandet forretning.

Så jeg står ved min oprindelige statement om at open source, er en guld kalv!

Fra Hellerup
Tilmeldt 11. Apr 06
Fra  CloudSprout Skrevet kl. 17:11

Morten Reitoft:
Jeg kiggede lige på dit site... ser meget interessant ud - kunne dog ikke vælge "tour" da den skrev en fejl..

Vi er ligenu i en slags don't worry be crappy periode, hvor vi har launchet websitet alt for tidligt. Men det virker åbenbart alligevel jeg få typisk et par tilmeldinger pr. dag.

En meget stor del af min tid pt. går på at lukke vores første finansieringsrunde, vi har fået 3 killer angels på og snakker pt. med vc's og flere angels.

Morten Reitoft:
Vil lige kigge lidt mere på jeres løsning, da den godt kunne være interessant for mig - skal lige forstå først hvad det er I kan :-)

Fordelen ved vores løsning, er at designere selv kan lave komplette websites (via drag'n drop og en Photoshop integration), det betyder typisk en konstruktionsbesparelse på 50% og resultatet bliver oftest lidt bedre.

Morten Reitoft:
Jeg elsker forretningsmodellerne, men at kalde dem idealistiske lige i den sammenhæng er lidt morsomt :-)

Enig, men det er også fantatisk ved modellen, man har en store skare af sælgere der er fuldstændigt overbeviste om at de er igang med at bekæmpe den store onde kapitalisme, samtidigt med at de tjener kassen til en :-)

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 04:30
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Morten Reitoft:
Vedr. exit strategier, så er RedHat og Magento glimrende eksempler på at "gratis" ikke er gratis. For Magentos vedkommende, så har de opbygget et system baseret på brugere der loyalt har støttet platformen og når der så er tilpas mange brugere, så sælger man systemet til ebay? Det er jo en klassisk "Free" model og hvis jeg var bruger, som havde støttet Magento ville jeg næsten føle mig but-fucked!

Er Magento begyndt at koste penge, eller hvorfor vil du næsten føle dig butt-fucked fordi de skifter ejer? Jeg mener, Magento har været gratis at bruge og er det stadig, med mindre jeg har overset det er kommet til at koste penge, det er da fremragende for brugerne af systemet. Jeg er i hvert fald ikke så fint følende at jeg føler mig butt-fucked fordi jeg bruger et system gratis.

Morten Reitoft:
Jeg tvivler og på et eller andet tidspunkt vil der måske være nogen, som synes at Open Source har til formål at bygge en forretning op, som derefter skal sælges... se Facebook, LinkedIn, Hotmail, Skype osv...

? Mener du at de omtalte firmaer er baseret på open source software, i så fald hvor kan jeg downloade kildekoden?

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 04:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Morten Reitoft:
"gratis" eksisterer hellere ikke i Open Source verdenen - sorry.. men læs eventuelt Chris Anderssons fantastiske bog "free - the future of a radical price" - fed bog.. :-)

Du vil gerne frem med en pointe og henviser derfor til at man skal læse en bog? ej vel. Kan du ikke komme med din pointe i stedet for?

Grunden til der er så mange misforståelser i denne tråd er netop udsagn som ovenstående, hvor du bare siger intet er gratis uden overhovedet at uddybe det, det giver netop misforståelser da jeg ikke kan se hvordan f.eks. WordPress ikke er gratis.

Lad os tage WordPress som eksempel. Jeg opretter et webhotel til 9,-/måned og installerer WordPress med 1-click install. Derefter downloader jeg et gratis design og lægger på.

Jeg vil gerne have en contactformular på min side så jeg downloader gratis contactform7, og SEO skal være i orden så WordPress SEO by Yoast bliver også hentet (gratis).

Det er da netop gratis udover hostingen til 9,-/måned.

Har du ikke mod på at gå i gang selv kan du betale dig fra det, men i sin grundform er det gratis.

Morten Reitoft:
- Hvordan med de løbende omkostninger... Hosting koster vel det samme??

De fleste lukkede systemer koster enten en masse i licens eller i hosting. Så umiddelbart er de løbende omkostninger som regel en del dyrere når vi taler closed source.

Morten Reitoft:
- Hvordan med databaser... er det kun Linux, MySql osv.. eller er der også andre muligheder?

Linux er ikke nogen database men et styresystem. Omkring databaser så er der andre muigheder end MySQL, omend MySQL er det mest populære.

Morten Reitoft:
- Hvordan kan man som kunde sikre support osv.. (tænker på forretningskritiske applikationer)

Man laver en serviceaftale med nogen som udbyder dette.

Morten Reitoft:

Men dette er IKKE et korstog - Jeg er forretningsmand - hverken nørd, grafiker eller programmør og jeg interesserer MIG kun for optimering af forretning, proces og derved profit..

OK?

Det er helt OK. Det virker dog som om du allerede har taget stilling til tingene og argumenterer uden et egentligt ønske om i det mindste at forstå hvorfor nogen ønsker at bruge open source systemer som f.eks. WordPress som vi her i WebCoders bruger.

Hvis vi skulle tilbyde de samme funktioner i et closed source system er jeg sikker på det ville bliver LANGT LANGT LANGT dyrere, men jeg kan sagtens tage fejl og du må gerne komme med alternativer, hvis du kender nogen. Hvis du ikke kan det, er min pointe vist tydelig nok.

Side 4 ud af 8 (79 indlæg)