Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Multimedieskat og diverse fradrag.. HJÆLP!!

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Indlæg ialt: 400
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved det har været oppe at runde 100 vis af gange, men jeg er stadig ikke med på klumpen.

Jeg er medejer af et I/S, og skal til at investere i nogle forskellige ting, og har i den forbindelse en masse spørgsmål, som jeg håber jeg kan få nogle helt simple svar på :)

1. Jeg vil gerne have en fladskærm. den skal stå på min private adresse, hvor virksomheden også har adresse. Fuld fradrag når jeg køber gennem virksomheden, men så skal jeg så betale multimedieskat ikke sandt?

2. Kan jeg sælge den laptop jeg har til mit firma med nogle fordele? Med fordele mener jeg at det ikke skal gå udover økonomien i virksomheden. Vi er 3 ejere, som deler overskudet. så jeg tænker at jeg sælger den for lad os sige 10.000. virksomhedsskat på 25% hvilket vil sige at den koster virksomheden 7.500 kr. jeg indskyder derfor 7.500kr, af de 10.000 jeg har solgt den for i virksomheden, og har på den måde vundet 2.500 kr. Kan det lade sig gøre?

3. Kan jeg begynde at betale min alm tlfregning, samt internet over virksomheden, og opnå fuldt fradrag? og hvad med tvpakke? og så beregne mig frem til hvor meget det har kostet virksomheden, og indskyde dette beløb?

4. Jeg har en iphone på afbetaling. tror jeg skylder 3.000 kr. Kan jeg afbetale dette beløb, på virksomheden regning, og opnå fradrag ? 

5. Derudover overvejer vi at investere i en båd + bådplads, som bla skal bruges til møder, samt rekonesering for fremtidige forretningskoncepter, men også privat. Kan man få fradrag for dette?

6. Er der også fuld fradrag på diverse møde omkostninger? mad, alkohol osv.

Håber på nogle gode svar. Også gerne andre ting, som man med fordel kan køre over virksomheden.

JCE

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 12:44

I er også velkommen til at byde ind på bare et enkelt af mine spørgsmål.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jonas:

1. Jeg vil gerne have en fladskærm. den skal stå på min private adresse, hvor virksomheden også har adresse. Fuld fradrag når jeg køber gennem virksomheden, men så skal jeg så betale multimedieskat ikke sandt?

Multimediebeskatningen er ophørt pr. 1. januar 2012.

Du har ikke længere mulighed for at købe multimedier, som udelukkende anvendes privat.

Jonas:

2. Kan jeg sælge den laptop jeg har til mit firma med nogle fordele? Med fordele mener jeg at det ikke skal gå udover økonomien i virksomheden. Vi er 3 ejere, som deler overskudet. så jeg tænker at jeg sælger den for lad os sige 10.000. virksomhedsskat på 25% hvilket vil sige at den koster virksomheden 7.500 kr. jeg indskyder derfor 7.500kr, af de 10.000 jeg har solgt den for i virksomheden, og har på den måde vundet 2.500 kr. Kan det lade sig gøre?

Du kan sælge din laptop til virksomheden for den reelle værdi, som den ville have i en hvilken som helst 3. partshandel.

Et I/S betaler ikke 25% i skat, men personlig beskatning pr. deltager. Derfor holder dit regnestykke ikke.

Jonas:

3. Kan jeg begynde at betale min alm tlfregning, samt internet over virksomheden, og opnå fuldt fradrag? og hvad med tvpakke? og så beregne mig frem til hvor meget det har kostet virksomheden, og indskyde dette beløb?

Ja, hvis telefon og internet anvendes i forbindelse med virksomheden, så kan du lade din virksomhed stille internet og telefon til rådighed for dig. Du vil dog blive beskattet af fri telefon med 2.500 kr. årligt.

TV-pakken skal holdes som privat udgift.

Jonas:

4. Jeg har en iphone på afbetaling. tror jeg skylder 3.000 kr. Kan jeg afbetale dette beløb, på virksomheden regning, og opnå fradrag ? 

Se pkt. 3. Husk dog, at regningerne skal være stilet til virksomheden, og ikke til dig privat.

Jonas:

5. Derudover overvejer vi at investere i en båd + bådplads, som bla skal bruges til møder, samt rekonesering for fremtidige forretningskoncepter, men også privat. Kan man få fradrag for dette?

Nej, ikke umiddelbart.

I så fald skulle båden og bådpladsen have en helt særlig nødvendighed for opretholdelse af virksomhedens omsætning (eventuelt at du er erhvervsfisker, eller eksempelvis laver fiske-TV).

Og så må båden selvfølgelig IKKE anvendes privat!

Jonas:

Du kan opnå fradrag på repræsentaion (25% af momsen og 25% af restværdien i skat), hvis mødet er af streng nødvendig erhvervsmæssig karakter.

Jonas:

Også gerne andre ting, som man med fordel kan køre over virksomheden.

Der er masser af ting, som kan inddrages i virksomheden. Det kommer an på, hvordan du argumenterer for dit fradrag. Det betyder, at visse virksomheder har fradrag for noget, som andre virksomheder ikke kan få fradrag for.

Så for at kunne besvare dette spørgsmål, så skal du oplyse noget mere om din virksomhed, samt de ting du overvejer at fradrage.

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 14:29

Martin E. Jensen:

Jonas:

Du kan opnå fradrag på repræsentaion (25% af momsen og 25% af restværdien i skat), hvis mødet er af streng nødvendig erhvervsmæssig karakter.

Det er ikke helt korrekt, da der hører flere regler ind under dette:

Bespisning af forretningsforbindelser i egne lokaler (25% af restværdien i skat og fuld momsfradrag - 100%)

Kaffe og te til forretningsforbindelser i egne lokaler (fuldt fradrag både i moms og skat)

Bespisning af forretningsforbindelser ude i byen (25% af restværdien i skat og 25% moms fradrag)

Som sagt er der mange flere regler. Du kan hente denne folder, som forklare det hele:

http://www.deloitte.com/view/da_DK/dk/udgivelser/publikationer/beskatningafpersoner/a4c4d6126a655310VgnVCM2000001b56f00aRCRD.htm

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 14:34

Tak for dit lange og uddybende svar Martin!!

Men det gav anledning til nogle nye.

1. Vil det sige at fordi jeg har kontor i hjemmet, så kan jeg ikke gå ud at købe en printer, pc, eller andet, på virksomheden regning, med fradrag?

2. Det forstår jeg ikke. Jeg skal vel først betale skat, når jeg trækker pengene fra firmakonto, og over på min private konto? Skal de så bare stå skattefrit på firmakontoen? 

3. Kan du uddybe dette? Jeg har tlf og internet for 4200 kr årligt. Hvordan vil dette regnsakb se ud, hvis virksomheden skal dække denne udgift?

4. Regning skal være stillet til virksomheden? Hvis jeg går ned og køber en iphone uden abb, så spørger de da ikke hvilke navn der skal stå på regningen? Er det ikke bare at betale med virksomheden kort?

5. okay, troede man kunne gøre det lidt alle fribil ordningen.

6. Jamen feks så havde vi brainstorm. I samme forbindelse var vi ude at fejre de nyeste tal for virksomheden (mad champagne). Ville det kunne fradrages?

JCE

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:05

Martin E. Jensen:

Jonas:

Det er ikke helt korrekt, da der hører flere regler ind under dette

Det er vel stadig korrekt, det jeg nævner.

Enig i, at der findes rigtig mange underregler omkring bespisning, også mange flere end de få regler du nævner.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 15:26

Jonas:

1. Vil det sige at fordi jeg har kontor i hjemmet, så kan jeg ikke gå ud at købe en printer, pc, eller andet, på virksomheden regning, med fradrag?

Det er anvendelsen, der er afgørende, og ikke om det er placeret i dit hjem.

Du har ikke længere mulighed for at købe multimedier, som skal anvendes 100% privat, som man kunne under multimedieordningen.

Jonas:

2. Det forstår jeg ikke. Jeg skal vel først betale skat, når jeg trækker pengene fra firmakonto, og over på min private konto? Skal de så bare stå skattefrit på firmakontoen? 

Nej, du betaler skat af resultatet i virksomheden, og ikke hvor pengene er placeret.

Jonas:

3. Kan du uddybe dette? Jeg har tlf og internet for 4200 kr årligt. Hvordan vil dette regnsakb se ud, hvis virksomheden skal dække denne udgift?

Da I er 3 i virksomheden, og du ikke vil "belaste" de andre i virksomheden, så bliver det et umuligt regnestykke.

Jonas:

4. Regning skal være stillet til virksomheden? Hvis jeg går ned og køber en iphone uden abb, så spørger de da ikke hvilke navn der skal stå på regningen? Er det ikke bare at betale med virksomheden kort?

Nej, det er ikke alle steder de spørger til det. Derfor beder du forretningen om at lave en kvittering, som er udstedt til din virksomhed, så du har fradrag for udgiften. Det skal de lave ifølge loven, hvis du spørger til det.

Jonas:

5. okay, troede man kunne gøre det lidt alle fribil ordningen.

Man kunne måske godt lave en ordning omkring fri båd. Jeg tror dog, at det ville blive billigere for dig at leje en båd de gange du vil bruge en båd privat.

Jonas:

6. Jamen feks så havde vi brainstorm. I samme forbindelse var vi ude at fejre de nyeste tal for virksomheden (mad champagne). Ville det kunne fradrages?

Ja, under visse forudsætninger (dog aldrig de fulde omkostninger).

Det lader til, at "Iværksætter Revisoren" ved alt om netop dette område, så det må jo være passende, at han uddyber reglerne på området.

Fra Viborg området
Tilmeldt 23. Jan 12
Indlæg ialt: 102
Skrevet kl. 15:41

Det kan jeg nemlig :)

Der er tale om 100% skattefradrag og 25% momsfradrag - Under forudsætningen at det kun var personalet, der var til stedet så fremt andre var med er der forskellige regler for om det er forretningsforbindelser eller blot bekendte.

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 15:42

Igen, Mange tak Martin.

1. De ting som jeg har overvejet at købe, er ting som primært skal bruges erhvervsmæssigt. En skærm, da jeg arbejder meget med min hjemmeside. Det samme gælder egentlig for computer.

2. det forstår jeg ikke.. Vi er 3 ejere, hvilken skatteprocent skal vi tage udgangspunkt i, hvis de bliver på vores erhverskonto?

3. Men hvor meget af dette beløb kan virksomheden fradrage af dette beløb? For så burde det da være muligt at regne sig frem til, hvor meget det koster virksomheden at betale disse udgifter for mig?

4. Okay, jeg troede egentlig bare man købte den med mit firmakort, og så genmte kvitteringen som bilag?

5. hmm okay.. Skal også ofte bruge båden privat. 50/50

Tusinde tak :)

Fra Kbh
Tilmeldt 13. Jan 11
Fra  Nordic Race Skrevet kl. 15:44

Iværksætter Revisoren :

Det kan jeg nemlig :)

Der er tale om 100% skattefradrag og 25% momsfradrag - Under forudsætningen at det kun var personalet, der var til stedet så fremt andre var med er der forskellige regler for om det er forretningsforbindelser eller blot bekendte.

Perfekt. Tak for et meget simpelt og brugbart svar :)

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)